Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet niet of dat het hele verhaal is. Wij hadden met de Kerstvakantie ook een planning gemaakt (eigenlijk de standaardroute die we altijd naar Les Orres rijden) maar de SuC planning veranderde telkens onderweg. Uiteindelijk bleek dat te maken te hebben met de drukte, want de auto dwong ons telkens om Val-de~Meuse te mijden. Dat hebben we niet gedaan, en dat hebben we geweten qua drukte en bijbehorende laadsnelheid.

Ik denk dat je daarin wel gelijk hebt, alleen vraag ik mij af hoe actueel die info is. Op het moment dat ik naar of Nivelles, of naar Erdegem, of naar Breda gedirigeerd werd, had Oosterhout maar 2 vrije plekken. Ik zat alleen nog wel in Noord Frankrijk......... Bij aankomst in Oosterhout waren er .......... 2 plekken bezet.

Waarom rijd jij via Val-de-Meuse vanuit omgeving Breda naar de Franse Alpen? Op de route Antwerpen-Brussel-Charleroi-Reims-Troyes-Langres zitten bijna net zo troosteloze SUC's. Daar hoef je echt niet voor om te rijden. ;)
 
  • Funny
Reactions: zkpq and pvkeep
Waarom rijd jij via Val-de-Meuse vanuit omgeving Breda naar de Franse Alpen? Op de route Antwerpen-Brussel-Charleroi-Reims-Troyes-Langres zitten bijna net zo troosteloze SUC's. Daar hoef je echt niet voor om te rijden. ;)
Meestal pakken we op de heenweg Nivelles, Reims, Châteauvillain, Beane. Daar overnachten we en via Saint-Priest rijden we dan naar Embrun. Maar op de terugweg willen we nog wel eens een stop overslaan en komen dan in Val-de-Meuse terecht. We laten het een beetje afhangen van de rijdrukte, kotspauzes, etc.
 
Interesting. Dan lijkt het dat je met gelijke configuratie ongeveer 5% verschil hebt in verbruik tussen lr en sr
Kan mij bijna niet voorstellen dat die drain alleen door sentry mode kwam. Stond autovoorverwarming toevallig aan? Wat was de drain van het andere voertuig? Ik had met de lr 4% drain over 5 dagen bij -10 gemiddeld. Maar wel paar keer wat uit de auto gepakt en dan knalt meteen de verwarming aan.
Drain van de andere auto leek ook relatief hoog, na een paar dagen stond deze op ongeveer 265km. Ik weet alleen niet wat de SOC was toen deze geladen was (mijn zoon had deze auto geladen).
Of voorverwarming aan stond weet ik niet zeker. Bij vertrek stond deze wel aan, maar die heb ik volgens mij al voor aankomst uitgezet. Ik zal binnenkort thuis eens kijken wat de drain ongeveer is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Moraal van het verhaal: SuC planning van Tesla is onder de maat.
Dat is niet de ervaring die ik afgelopen rit van en naar Oostenrijk had. Route was zoals ik zelf had verwacht en files werden ontweken.
In de auto had ik aangegeven dat er tot 80% geladen kon worden, maar als ik minder nodig had om de volgende stop te halen kreeg ik de melding dat de accu voldoende was geladen om de volgende stop te halen.
Andersom als ik toch meer had geladen dan de auto had voorgesteld, kreeg ik de melding dat ik voldoende SoC had om de eerder voorgestelde stop over te slaan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Nog maar eens de vraag: gaat het goed met je Paul? 😀
er zijn vast wel dingen te verbeteren maar ik vind dat de interne navigatie het goed doet en bij de 3 duidelijk beter dan ABRP. Maar goed. Ieder zijn meug.
Job, waak ervoor dat je niet in het kamp van de kritiekloze Tesla groupies eindigt. We hebben er daar al meer dan voldoende van op dit forum.
 
Tja eigenlijk is het toch van de gekke dat je in 2022 nog steeds diverse apps nodig heb?

Hier is het voor de komende vakantie rit verboden om de Tesla routeplanner of ABRP als basis Navi te gebruiken.

De Tesla begint 5 min na vertrek al te melden dat ik toch echt de supercharger in Zevenaar moet hebben en begint alvast met voorwarmen. Waarom zou ik na een half uur rijden met volle accu al willen stoppen?? Resultaat is dat ik die dan wil schrappen uit de route en dat leidt tot zoektochten in de navi en irritatie bij de wederhelft, dus navi maar uitzetten en na Zevenaar weer aan.

ABRP presteerde het om onderweg (net als de Tesla app) een file van een uur over het hoofd te zien of vast te houden aan de vastgestelde supercharger terwijl alternatieven veel sneller waren volgens Google Maps (maar ja daar kan je geen superchargers in plannen).

Mijn conclusie:
- wil je geen gedoe vooraf en relaxed rijden, vertrouw gerust op de Tesla. Dat kan je wat extra stops en latere aankomsttijd bezorgen, maar ach je hebt vakantie toch?
- Ben je wat meer het plannende type: gebruik ABRP, je kan allerlei variabelen instellen en daar kan je al weken van te voren mee in de weer. Interface werkt soms niet helemaal lekker, maar prima navi, die ondanks alle config opties het nauwelijks beter doet dan de Tesla navi.
- Ben je zoals ik en wil je gewoon zo snel mogelijk op bestemming zijn. Gebruik dan Google Maps, de Tesla navi (voor het voorverwarmen) en je gezond verstand.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Tja eigenlijk is het toch van de gekke dat je in 2022 nog steeds diverse apps nodig heb?

Hier is het voor de komende vakantie rit verboden om de Tesla routeplanner of ABRP als basis Navi te gebruiken.

De Tesla begint 5 min na vertrek al te melden dat ik toch echt de supercharger in Zevenaar moet hebben en begint alvast met voorwarmen. Waarom zou ik na een half uur rijden met volle accu al willen stoppen?? Resultaat is dat ik die dan wil schrappen uit de route en dat leidt tot zoektochten in de navi en irritatie bij de wederhelft, dus navi maar uitzetten en na Zevenaar weer aan.

ABRP presteerde het om onderweg (net als de Tesla app) een file van een uur over het hoofd te zien of vast te houden aan de vastgestelde supercharger terwijl alternatieven veel sneller waren volgens Google Maps (maar ja daar kan je geen superchargers in plannen).

Mijn conclusie:
- wil je geen gedoe vooraf en relaxed rijden, vertrouw gerust op de Tesla. Dat kan je wat extra stops en latere aankomsttijd bezorgen, maar ach je hebt vakantie toch?
- Ben je wat meer het plannende type: gebruik ABRP, je kan allerlei variabelen instellen en daar kan je al weken van te voren mee in de weer. Interface werkt soms niet helemaal lekker, maar prima navi, die ondanks alle config opties het nauwelijks beter doet dan de Tesla navi.
- Ben je zoals ik en wil je gewoon zo snel mogelijk op bestemming zijn. Gebruik dan Google Maps, de Tesla navi (voor het voorverwarmen) en je gezond verstand.
Wellicht wordt er een korte stop in Zevenaar gepland om te zorgen dat je niet met een hele lage SoC aankomt bij de volgende stop?
Als ik in het energiescherm zie dat ik met een hoge SoC aankom bij de SuC dan kijk ik vaak wat de SoC zou zijn bij de volgende stop. Soms kun je die nog wel halen, zo kun je stops besparen door gewoon de Tesla navigatie te gebruiken.

Voor watbetreft files vermijden…. een keer de navigatie annuleren en weer starten doet soms ook wonderen. Dit zorgt ervoor dat er een hele nieuwe berekening wordt gemaakt van de route.
Zoals je zelf al aangeeft, houd google maps geen rekening met SuCs, dat maakt het wat lastig om te bepalen of die route daadwerkelijk sneller zou zijn. Het kan zomaar zijn dat je dan een extra stop nodig hebt of bij een drukke SuC aankomt waardoor het laden langzamer gaat.
Persoonlijk kijk ik altijd op de Tesla navigatie en houd ook een beetje de drukte bij de SuCs in de gaten. Als ik zie dat de geplande stop druk is, dan pak ik een stop eerder.
 
  • Like
Reactions: job-lek and FrankV
Wellicht wordt er een korte stop in Zevenaar gepland om te zorgen dat je niet met een hele lage SoC aankomt bij de volgende stop?
Als ik in het energiescherm zie dat ik met een hoge SoC aankom bij de SuC dan kijk ik vaak wat de SoC zou zijn bij de volgende stop. Soms kun je die nog wel halen, zo kun je stops besparen door gewoon de Tesla navigatie te gebruiken.
Ja dat zou de oorzaak kunnen zijn, als je sec kijkt naar verwacht % accu (ABRP zegt van 81%-87%), maar de afstand is 275KM naar Oberhonnefeld, dus makkelijk te doen in 1x met mijn LR AWD. Dus een compleet overbodige stop.

Voor watbetreft files vermijden…. een keer de navigatie annuleren en weer starten doet soms ook wonderen. Dit zorgt ervoor dat er een hele nieuwe berekening wordt gemaakt van de route.
Zoals je zelf al aangeeft, houd google maps geen rekening met SuCs, dat maakt het wat lastig om te bepalen of die route daadwerkelijk sneller zou zijn. Het kan zomaar zijn dat je dan een extra stop nodig hebt of bij een drukke SuC aankomt waardoor het laden langzamer gaat.
Persoonlijk kijk ik altijd op de Tesla navigatie en houd ook een beetje de drukte bij de SuCs in de gaten. Als ik zie dat de geplande stop druk is, dan pak ik een stop eerder.
Nou ja dat is nou net mijn punt. Dan blijf je de hele tijd je navi annuleren en starten en dat maakt het allemaal een nogal zenuwachtig geheel. Daarbij opgeteld dat de file info van Google Maps blijkbaar beter is en je de vuistregel kan hanteren "hoe leger de accu hoe sneller hij laadt", maakt dat je sneller op de plek bent dan met de tesla navi of ABRP. Overigens hadden we bij geen enkele SuC echt drukte, maar werden we wel door de Tesla Navi naar een langzamere SuC gestuurd, terwijl een snellere 20km verderop lag met lage bezetting.

Ik zeg dus: lekker rijden met Google Maps en dan als je op 25% lading zit een snelle SuC zoeken op je route. Enige nadeel van deze methodiek: stel dat de Tesla navi rekening houdt welke auto's naar welke SuC gestuurd worden en daarop je route en aanbevelingen baseert, dan werkt dat systeem niet meer als iedereen zo gaat rijden.
 
Wellicht wordt er een korte stop in Zevenaar gepland om te zorgen dat je niet met een hele lage SoC aankomt bij de volgende stop?
Als ik in het energiescherm zie dat ik met een hoge SoC aankom bij de SuC dan kijk ik vaak wat de SoC zou zijn bij de volgende stop. Soms kun je die nog wel halen, zo kun je stops besparen door gewoon de Tesla navigatie te gebruiken.

Voor watbetreft files vermijden…. een keer de navigatie annuleren en weer starten doet soms ook wonderen. Dit zorgt ervoor dat er een hele nieuwe berekening wordt gemaakt van de route.
Zoals je zelf al aangeeft, houd google maps geen rekening met SuCs, dat maakt het wat lastig om te bepalen of die route daadwerkelijk sneller zou zijn. Het kan zomaar zijn dat je dan een extra stop nodig hebt of bij een drukke SuC aankomt waardoor het laden langzamer gaat.
Persoonlijk kijk ik altijd op de Tesla navigatie en houd ook een beetje de drukte bij de SuCs in de gaten. Als ik zie dat de geplande stop druk is, dan pak ik een stop eerder.
Dat wellicht moet je toch wat beter onderbouwen. De afstanden tussen SuCs in Duitsland zijn inmiddels zover gedaald dat een eerdere laadstop bij een lagere SoC en een hoog laadvermogen sneller is dan de korte stop bij Zevenaar bij hoge SoC en een laag laadvermogen. En waarom dan Zevenaar en niet Duiven?
 
Tja eigenlijk is het toch van de gekke dat je in 2022 nog steeds diverse apps nodig heb?

Hier is het voor de komende vakantie rit verboden om de Tesla routeplanner of ABRP als basis Navi te gebruiken.

De Tesla begint 5 min na vertrek al te melden dat ik toch echt de supercharger in Zevenaar moet hebben en begint alvast met voorwarmen. Waarom zou ik na een half uur rijden met volle accu al willen stoppen?? Resultaat is dat ik die dan wil schrappen uit de route en dat leidt tot zoektochten in de navi en irritatie bij de wederhelft, dus navi maar uitzetten en na Zevenaar weer aan.

ABRP presteerde het om onderweg (net als de Tesla app) een file van een uur over het hoofd te zien of vast te houden aan de vastgestelde supercharger terwijl alternatieven veel sneller waren volgens Google Maps (maar ja daar kan je geen superchargers in plannen).

Mijn conclusie:
- wil je geen gedoe vooraf en relaxed rijden, vertrouw gerust op de Tesla. Dat kan je wat extra stops en latere aankomsttijd bezorgen, maar ach je hebt vakantie toch?
- Ben je wat meer het plannende type: gebruik ABRP, je kan allerlei variabelen instellen en daar kan je al weken van te voren mee in de weer. Interface werkt soms niet helemaal lekker, maar prima navi, die ondanks alle config opties het nauwelijks beter doet dan de Tesla navi.
- Ben je zoals ik en wil je gewoon zo snel mogelijk op bestemming zijn. Gebruik dan Google Maps, de Tesla navi (voor het voorverwarmen) en je gezond verstand.
Ja, het is om gek van te worden, dat hele tijd veranderen van de volgende SeC. Ik haal dan de route eruit en navigeer direct naar de gewenste SeC. Ook vervelend dat bij een road trip je nog steeds niet kunt zien wat de totale afstand is, je ziet alleen de afstand tot de volgende SeC. Wat is toch de reden van deze wijziging geweest?
 
Wij zijn dit weekend ook weer teruggekomen uit Oostenrijk. Heen op vrijdag de 18e en terug op zaterdag de 25e, de wisseldag van noord nederland en de rest.
Ik had wat zenuwen voor de terugweg, maar afgezien van wat drukte bij Munchen en Nurnberg viel het mee. We waren ongeveer 7:00 vertrokken uit Ellmau.
Ik ben over de A7 gereden en dan ben je eigenlijk aangewezen op SuC Malsfeld en dat was ook de enige waar het echt druk was, maar geen wachttijd. Wel moesten we delen met anderen, dus daar ging het laden niet zo snel.
Als Tesla nog ergens wat SuC's moet plaatsen dan is het ergens rond Paderborn/Osnabruck, dan hoef je ook niet meer binnendoor bij Munster. :)

Zowel op de heen als terugweg 4 keer moeten laden en het gemiddeld verbruik was 230Wh\km.
Laden was altijd tot meer dan 80% om zeker bij de volgende SuC te komen.
We rijden een Model 3 LR op 19inch wielen. Ik heb wel doorgereden waar kan, 145km\h op de autopilot.
Dus het verbruik ligt wel een stuk hoger dan mijn normale verbruik, maar dat is met de bagage en snelheid niet gek.

Verder vooral gereden op de Tesla navigatie, maar ik had van te voren wel via ABRP uitgezocht waar ik kan/wilde laden.
En ook via Google Maps de route gecheckt.
Ik heb op die informatie bepaald welke SuC's ik wilde aan doen en dat aangehouden.
Alleen heb ik op de heenweg Pfaffenhofen overgeslagen en doorgereden naar Eching. Die laatste kon ik makkelijk halen en ligt dichter bij de snelweg.

Al met al prima meegevallen en de verwachte drukte viel mij ook reuze mee.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Ik rij gewoon op de tesla navi en de trip meter. Als nodig pas ik de snelheid dan aan afhankelijk de aankomst SOC. In de praktijk dus gewoon flink doorrijden. Want de tripmeter is nogal conservatief (kom altijd met meer aan).

Pas een keer meegemaakt dat ik een eerder SUC moest nemen (regen en veel tegenwind). Heb ook geprobeerd zelf slimmer te zijn, mislukt.... duurde langer (of niet slim genoeg).
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik gebruik de navigatie nooit voor de complete route. Vooraf gebruik ik ABRP om de route te verkennen. Dan weet ik welke Superchargers er langs mijn route liggen en intussen weet ik dat blind op de route naar de Franse Alpen. Onderweg zet ik steeds de volgende Supercharger (of Ionity laadplek) als bestemming In de navigatie. Eventueel stop je eerder als er geplast moet worden of 1 verder als het verbruik meevalt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik gebruik de navigatie nooit voor de complete route. Vooraf gebruik ik ABRP om de route te verkennen. Dan weet ik welke Superchargers er langs mijn route liggen en intussen weet ik dat blind op de route naar de Franse Alpen. Onderweg zet ik steeds de volgende Supercharger (of Ionity laadplek) als bestemming In de navigatie. Eventueel stop je eerder als er geplast moet worden of 1 verder als het verbruik meevalt.
Grappig dat verschil in gebruik abrp vs tesla. Maar heb je het idee dat je er dan sneller bent ? Zeker omdat je deze route vaak rijdt.
 
Dat wellicht moet je toch wat beter onderbouwen. De afstanden tussen SuCs in Duitsland zijn inmiddels zover gedaald dat een eerdere laadstop bij een lagere SoC en een hoog laadvermogen sneller is dan de korte stop bij Zevenaar bij hoge SoC en een laag laadvermogen. En waarom dan Zevenaar en niet Duiven?
Op zich is de SuC dichtheid in Duitsland prima, maar als ik bv naar het zuiden van Duitsland rijd dan is Erfstadt de eerste SuC in Duitsland en op de route hiernaartoe kom ik alleen langs de SuC in Horst. De Tesla navigatie geeft altijd aan dat ik in Horst moet laden. Ik sla deze over en kom dan met een lage SoC aan in Erfstadt.
Ik verwacht dus dat Tesla niet het risico neemt om iemand met bv 5% aan te laten komen als er op de route geen noemenswaardige uitwijkmogelijkheden zijn.
Vandaar mijn opmerking dat Tesla wellicht een korte stop inlast om te voorkomen dat je met een lage SoC aankomt.

Waarom in de genoemde situatie in Zevenaar is gestopt en niet in Duiven….. Voor de laadsnelheid maakt het niet veel uit denk ik omdat de SoC in beiden gevallen relatief hoog is en in beide gevallen zul je dus niet kunnen profiteren van een hoge laadsnelheid. Zevenaar is wat dichterbij de volgende stop en dan kom je met een hogere SoC aan bij de volgende SuC.
Geen wetenschap, maar dat is wat ik denk……..
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik gebruik de navigatie nooit voor de complete route. Vooraf gebruik ik ABRP om de route te verkennen. Dan weet ik welke Superchargers er langs mijn route liggen en intussen weet ik dat blind op de route naar de Franse Alpen. Onderweg zet ik steeds de volgende Supercharger (of Ionity laadplek) als bestemming In de navigatie. Eventueel stop je eerder als er geplast moet worden of 1 verder als het verbruik meevalt.
Zoek je ionity laadplekken via de tesla app en wat kost het laden dan ?