Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Net heen naar Zell am See (vanuit mij precies 1000km en een beetje).

Netto rijtijd met laden was z'n 10 uur, 4 laadstops (v3), LR Y met 19", doppen en all seasons (lage rolweerstand pirelli's). 140 kmh op AP en laatste stukken naar de SUC harder. Was aangenaam verrast. Heb er wel uur langer over gedaan (afsluiting/omleiding en file, gelijk de tijd genoteerd die ik extra kwijt was, dus die 10 uur klopt vrij aardig).

Minder:
Volg je de Tesla navi dan zou je 2 uur laden! Die zit er compleet naast. Wil langer laden dan nodig is en eerder stoppen, dus telkens handmatig de volgende V3 gezocht en aankomen met 4% ipv 15-20% (Tesla's idee). De Tesla routeplanner kent niet eens de 19" versie van de model Y (die rekent nog met 533km range).

Wordt tijd dat die in-car routeplanner eens wordt aangepast, je EIGEN verbruik als referentie nemen, je EIGEN gewenste SOC bij aankomst lader kunnen opgeven, je voorkeurs laadsnelheid (ik wil niet laden aan een v2 als ik met 4% aankom). Overigens bekend hier, wellicht komt het ooit eens (zo moeilijk is dat niet).

4% is namelijk echt niet krap, baustelle en hup 5-6%, stukken 100/120 kmh en hup 5-7%, zat zelfs een keer bijna op 10%. Kwam erop neer dat ik telkens het laatste stuk 160-170 kmh ben gaan rijden om de SOC omlaag te krijgen. Volgens mijn kan ik op 0% gepland wegrijden (maar dan krijg ik ruzie) en aankomen met 4-5%.

En dan moet ik ook nog regelmatig de routebegeleiding afbreken, want hij wil je eerst naar eerdere lader sturen en gaat dan de accu voorverwarmen en dat wil ik niet. Dus moest zelf onthouden hoelang ik nog moest rijden voor de volgende afslag en telkens weer even checken. En die routebegeleiding heb je wel nodig zodat die de accu tijdig gaat voorverwarmen voor de de SUC waar je zelf wilt laden.

ABRP heb ik alleen gebruikt om te checken en bij elke stop dus zelf de volgende lader gekozen om met 4% aan te komen.

Nu doe ik dit (en hier zat anderen), mijn vrouw (en zat anderen) gaat dus gewoon die 2 uur laden !

Gewoon niet Tesla-waardig en geen goede reclame.
Kortom: goed bereik, erg lekkere reiswagen, zuiniger dan ik dacht en meeste tijd kwijt geweest aan die domme Tesla navigatie :mad::mad::mad:
 
Last edited:
4% is namelijk echt niet krap, baustelle en hup 5-6%, stukken 100/120 kmh en hup 5-7%, zat zelfs een keer bijna op 10%. Kwam erop neer dat ik telkens het laatste stuk 160-170 kmh ben gaan rijden om de SOC omlaag te krijgen. Volgens mijn kan ik op 0% gepland wegrijden (maar dan krijg ik ruzie) en aankomen met 4-5%.
Tesla in-car nav is inderdaad voorzichtig. Je kan meestal eenvoudig de voorspelde SoC verhogen.

En dan moet ik ook nog regelmatig de routebegeleiding afbreken, want hij wil je eerst naar eerdere lader sturen en gaat dan de accu voorverwarmen en dat wil ik niet. Dus moest zelf onthouden hoelang ik nog moest rijden voor de volgende afslag en telkens weer even checken. En die routebegeleiding heb je wel nodig zodat die de accu tijdig gaat voorverwarmen voor de de SUC waar je zelf wilt laden.
Is dit voorverwarmen bij een lange rit zo van belang ? Ik ga er van uit dat bij een road-trip waar ik van 90% => 5% SoC rijd op de autosnelweg, alles wel voldoende op temperatuur is bij de SuC, maar kan me vergissen.

Een aanpassing van de in-car navi met enkele opties die je opnoemt is inderdaad welkom. Ik plan voorlopig steeds zelf op voorhand de SuCs die ik wil aandoen en geef die steeds in als eindbestemming per 'stint'.
 
De Tesla navigatie doet vind ik precies wat ie moet doen. Voldoende slack inbouwen dat er geen stress onststaat en je altijd aankomt. Dus voldoende aankomst SoC aanhouden voor zekerheid. Wat hij wel raar doet ijkt een voorliefde voor V2 ipv V3 laders te zijn. Wordt je wat gewiekster en durf je meer, zoals met <5% aankomen, dan zijn er betere opties zoals zelf SuC invoeren. Idealiter zou dit bij de Tesla navigatie instelbaar zijn inderdaad, net als bij ABRP. Anderzijds, ik heb laatst ook naar Oostenrijk gereden met een Skoda Enyaq, dan is de Tesla navigatie een zegen....
 
Net heen naar Zell am See (vanuit mij precies 1000km en een beetje).

Minder:
Volg je de Tesla navi dan zou je 2 uur laden! Die zit er compleet naast. Wil langer laden dan nodig is en eerder stoppen, dus telkens handmatig de volgende V3 gezocht en aankomen met 4% ipv 15-20% (Tesla's idee). De Tesla routeplanner kent niet eens de 19" versie van de model Y (die rekent nog met 533km range).

Wordt tijd dat die in-car routeplanner eens wordt aangepast, je EIGEN verbruik als referentie nemen, je EIGEN gewenste SOC bij aankomst lader kunnen opgeven, je voorkeurs laadsnelheid (ik wil niet laden aan een v2 als ik met 4% aankom). Overigens bekend hier, wellicht komt het ooit eens (zo moeilijk is dat niet).

4% is namelijk echt niet krap, baustelle en hup 5-6%, stukken 100/120 kmh en hup 5-7%, zat zelfs een keer bijna op 10%. Kwam erop neer dat ik telkens het laatste stuk 160-170 kmh ben gaan rijden om de SOC omlaag te krijgen. Volgens mijn kan ik op 0% gepland wegrijden (maar dan krijg ik ruzie) en aankomen met 4-5%.

En dan moet ik ook nog regelmatig de routebegeleiding afbreken, want hij wil je eerst naar eerdere lader sturen en gaat dan de accu voorverwarmen en dat wil ik niet. Dus moest zelf onthouden hoelang ik nog moest rijden voor de volgende afslag en telkens weer even checken. En die routebegeleiding heb je wel nodig zodat die de accu tijdig gaat voorverwarmen voor de de SUC waar je zelf wilt laden.

ABRP heb ik alleen gebruikt om te checken en bij elke stop dus zelf de volgende lader gekozen om met 4% aan te komen.

Nu doe ik dit (en hier zat anderen), mijn vrouw (en zat anderen) gaat dus gewoon die 2 uur laden !

Gewoon niet Tesla-waardig en geen goede reclame.
Kortom: goed bereik, erg lekkere reiswagen, zuiniger dan ik dacht en meeste tijd kwijt geweest aan die domme Tesla navigatie :mad::mad::mad:
Dit herken ik helemaal niet. Zowel op zomervakantie als nu op wintersport deed de navi het super. Kwamen telkens tussen de 5 en 8% aan op de volgende lader. Ritje Wagrain (930km) was op exact 10u20 afgehaspeld, met laadstops bij.
 
De Tesla Navi is goed om als beginnende rijder mee te starten. Als je die volgt is de kans dat je ongewild droog komt te staan zeer klein. Naarmate je de wagen beter leert kennen en ook de invloed van je eigen rijgedrag beter kan inschatten durft hij wel heel conservatief overkomen.
Afgelopen vakantie ook tijdig en rustig naar Oostenrijk gereden. Volle wagen plus dakkoffer, was even aftoetsen wat dat ging geven. Uiteindelijk zuiniger gereden dan met kerst naar Portugal (veel tegenwind en volle wagen toen, geen dakkoffer) en telkens 1 of 2 suc's verder kunnen rijden.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
De Tesla Navi is goed om als beginnende rijder mee te starten. Als je die volgt is de kans dat je ongewild droog komt te staan zeer klein. Naarmate je de wagen beter leert kennen en ook de invloed van je eigen rijgedrag beter kan inschatten durft hij wel heel conservatief overkomen.
Afgelopen vakantie ook tijdig en rustig naar Oostenrijk gereden. Volle wagen plus dakkoffer, was even aftoetsen wat dat ging geven. Uiteindelijk zuiniger gereden dan met kerst naar Portugal (veel tegenwind en volle wagen toen, geen dakkoffer) en telkens 1 of 2 suc's verder kunnen rijden.
Goh, ik zou als beginnend rijder toch met toegeknepen billen rijden als de navi een aankomst met nog maar 5% voorstelt. Op de 4 trips richting wintersport en de tig keren naar Italië en Frankrijk heeft de navigatie het telkens heel goed gedaan. Kon het beter, mss wel. Zoals een voorkeur voor V3 laders geven voorbeeld.
 
Goh, ik zou als beginnend rijder toch met toegeknepen billen rijden als de navi een aankomst met nog maar 5% voorstelt. Op de 4 trips richting wintersport en de tig keren naar Italië en Frankrijk heeft de navigatie het telkens heel goed gedaan. Kon het beter, mss wel. Zoals een voorkeur voor V3 laders geven voorbeeld.
An sich wel een interessante gedachte: een beginnende EV rijder komt uit een benzine/diesel auto waarbij hele volksstammen rustig doorrijden wanneer lampje allang rood is (zo werkte dat toch?) en streepje angstvallig dichtbij nul staat. Wat maakt het dan zo spannend bij een EV? Onbekendheid? Angst niet tijdig een laadplek te vinden (er zijn op veel meer plekken stopcontacten dan benzinepompen 😅)?
Ik wil na 4 jaar EV zo dicht mogelijk tegen 3-4% (voor de rust van mijn vrouw) aankomen om snel en efficiënt te laden, en niet die 20% marge die Tesla voor mij inbouwt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
An sich wel een interessante gedachte: een beginnende EV rijder komt uit een benzine/diesel auto waarbij hele volksstammen rustig doorrijden wanneer lampje allang rood is (zo werkte dat toch?) en streepje angstvallig dichtbij nul staat. Wat maakt het dan zo spannend bij een EV? Onbekendheid? Angst niet tijdig een laadplek te vinden (er zijn op veel meer plekken stopcontacten dan benzinepompen 😅)?
Ik wil na 4 jaar EV zo dicht mogelijk tegen 3-4% (voor de rust van mijn vrouw) aankomen om snel en efficiënt te laden, en niet die 20% marge die Tesla voor mij inbouwt.
De term hiervoor heet Range Anxiety en weerhoudt nog steeds veel mensen (onterecht) van de overstap naar EV.
 
4% is namelijk echt niet krap, baustelle en hup 5-6%, stukken 100/120 kmh en hup 5-7%, zat zelfs een keer bijna op 10%. Kwam erop neer dat ik telkens het laatste stuk 160-170 kmh ben gaan rijden om de SOC omlaag te krijgen. Volgens mijn kan ik op 0% gepland wegrijden (maar dan krijg ik ruzie) en aankomen met 4-5%.

Zelf rij ik ook altijd naar de 2 a 3% echter afgelopen zaterdag op de terugweg was het kennelijk in noord frankrijk kouder dan verwacht want binnen no-time ging ik naar -3% en dat was toch even vervelend en moest ik voor een andere SuC kiezen en ook nog eens lanzamer rijden.

Nooit eerder meegemaakt dat in 10-15 minuten de destination SoC volgens de Tesla nav 5% zakt.
 
Wordt tijd dat die in-car routeplanner eens wordt aangepast, je EIGEN verbruik als referentie nemen, je EIGEN gewenste SOC bij aankomst lader kunnen opgeven, je voorkeurs laadsnelheid (ik wil niet laden aan een v2 als ik met 4% aankom). Overigens bekend hier, wellicht komt het ooit eens (zo moeilijk is dat niet).

Ik start altijd met de standaard route in de Tesla nav en kijk dan welke SuC's er daarna liggen. Als je die doe toevoegt als tussenstop dan vervalt meestal de eerdere geselecteerde SuC. Soms krijg je dan wel de melding "Stay under 130km/u" of welke snelheid dan ook.

Als dat nog niet werkt dan scroll je naar onderen en selecteer je "remove all SuC's" en dan blijft je eigen handmatig geselecteerde SuC nog wel staan.
 
Ik start altijd met de standaard route in de Tesla nav en kijk dan welke SuC's er daarna liggen. Als je die doe toevoegt als tussenstop dan vervalt meestal de eerdere geselecteerde SuC. Soms krijg je dan wel de melding "Stay under 130km/u" of welke snelheid dan ook.

Als dat nog niet werkt dan scroll je naar onderen en selecteer je "remove all SuC's" en dan blijft je eigen handmatig geselecteerde SuC nog wel staan.
Precies wat ramonneke doet, dat zou de navigatieprogrammeur bij Tesla er gewoon eens in moeten programmeren. Vorsprung durch Technik