Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zoek naar tweedehands Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hi all,

Ik ben 'een soort van' op zoek naar een gebruikte Model S. Ik wil graag elektrisch gaan rijden, maar met mijn criteria (moet gebruik maken van publiek laden, woonwerk is 120 km per dag, moet ook nog een gezin mee kunnen en ik moet hem prive kopen, dus budget max 35a40k) zijn er weinig keuzes, ofwel een Kona/Niro ofwel een S met fiks meer kilometers, rond de 200k. Ik weet dat de batterijen lang meegaan, maar ook dat de meeste aan het einde van hun 8 jaar garantie zitten. Enige echte probleem wat ik heb kunnen vinden is de MCU/zwart scherm storing, maar ik weet niet of er meer is?

Ik ken de uitspraak 'als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook', maar met mijn beperkte kennis van dit onderwerp kan ik hier lastig op anticiperen. Het enige vergelijkbare topic wat ik hierover heb kunnen vinden is uit 2018 dus niet volledig relevant meer. Mijn voorkeur gaat uit naar een tesla, maar het lijkt me zonde als mijn eerste ervaring een negatieve is (die voorkomen had kunnen worden). De vraag wat concreter:

Is het een goede keus om een S85 met circa 220k op de teller aan te schaffen, of kan ik beter nog even doorsparen/iets anders aanschaffen?

En als het wel een goede keus is en iemand heeft er 1 in de aanbieding... ik heb interesse! ;)
 
  • Like
Reactions: nico180
Hi all,

Ik ben 'een soort van' op zoek naar een gebruikte Model S. Ik wil graag elektrisch gaan rijden, maar met mijn criteria (moet gebruik maken van publiek laden, woonwerk is 120 km per dag, moet ook nog een gezin mee kunnen en ik moet hem prive kopen, dus budget max 35a40k) zijn er weinig keuzes, ofwel een Kona/Niro ofwel een S met fiks meer kilometers, rond de 200k. Ik weet dat de batterijen lang meegaan, maar ook dat de meeste aan het einde van hun 8 jaar garantie zitten. Enige echte probleem wat ik heb kunnen vinden is de MCU/zwart scherm storing, maar ik weet niet of er meer is?

Ik ken de uitspraak 'als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook', maar met mijn beperkte kennis van dit onderwerp kan ik hier lastig op anticiperen. Het enige vergelijkbare topic wat ik hierover heb kunnen vinden is uit 2018 dus niet volledig relevant meer. Mijn voorkeur gaat uit naar een tesla, maar het lijkt me zonde als mijn eerste ervaring een negatieve is (die voorkomen had kunnen worden). De vraag wat concreter:

Is het een goede keus om een S85 met circa 220k op de teller aan te schaffen, of kan ik beter nog even doorsparen/iets anders aanschaffen?

En als het wel een goede keus is en iemand heeft er 1 in de aanbieding... ik heb interesse! ;)
Als je geluk hebt kun je met 40 k ook nog een 90d op de kop tikken uit 2015 of begin 16 met veel km
 
  • Like
Reactions: Maurice1
...

En als het wel een goede keus is en iemand heeft er 1 in de aanbieding... ik heb interesse! ;)
Of het een goede keus is hangt af van je wat je nodig hebt en wilt hebben. De S85 is wel een van de Tesla's die het meest langzaam laden. Dat is in vergelijking met veel auto's van andere merken nog steeds best snel, maar als je aan de supercharger staat en je ziet alle M3's en nieuwere auto's komen en vertrekken kan dat zuur zijn. Verder kunnen onderhoud en reparaties best duur zijn.

Mod: je eigen auto aanbieden doe je in Het vraag en aanbod draadje
 
Last edited by a moderator:
Allereest, dank voor de reacties tot zover alsook de pm's! Heb me ook nog even verdiept in de forum historie en heb kunnen concluderen dat er vooral problemen zijn met de MCU en de draagarmen voor zijn. Zoals bij zoveel dingen, zoveel mensen zoveel meningen en dat maakt het wel lastig om een 'goede beslissing' te nemen. Een aankoopkeuring bij een Tesla Center is in elk geval vereiste ben ik achter.

Hoe zit het met de onderhoudshistorie? Wordt praktisch alle onderhoud gedaan door OEM dealer of wordt er ook nog veel door 'universele garages' gedaan? En zijn er bij Tesla's ook km-gerelateerde onderhoudswerkzaamheden, vergelijkbaar de distributieriem van een brandstofauto?
Ik heb liever een 90 d uit 2015
Waarom deze mening? Ik kan me zo voorstellen dat dit een andere generatie is met iets andere instellingen?
Dan heb je een facelift model met 4 jaar drivetrain en battery garantie, ik snap je probleem niet zo?
Ik heb geen probleem, en dat wil ik ook graag zou houden ;). Benzinemotoren heb ik redelijk kennis van maar niet van elektrische voertuigen en hun mogelijke problemen, en dus al helemaal niet van de merk specifieke. Om te voorkomen dat ik een 'ja dat had ik je ook wel kunnen vertellen' situatie terecht kom, deze vraag.
 
  • Like
Reactions: MaH
S85 heeft het 85 accupakket dat momenteel door software geknepen is en niet echt meer snel kan laden - niet zoals de andere modellen. Reken op een maximum van 80kW, terwijl de andere Model S'en en X'en tot 140kW kunnen. De Model 3 en Y kunnen tot 250kW, voor zover je de long range of performance modellen kiest. Standard range modellen zijn beperkt tot zo een 150kW.

Vanaf midden 2018 werden auto's geleverd met een 2e generatie van de zogenaamde MCU, de media control unit, het grote scherm in het midden van het dashboard. Dit is op basis van Intel Atom en is sneller en hier wordt nog ontwikkeling van gedaan. De voorgaande generatie, gekend als MCU1, is op basis van Nvidia en was trager. Hier zie je ook niet veel meer verdere ontwikkeling.


Je kan bij Tesla voor zo een €1500 de MCU laten vervangen door een versie 2.0.

De handicap van de MCU1 is dat er een eMMC chip op zit die maar een 8GB groot is, en waar de sectoren van verslijten. Vergelijk het met een SD-kaartje in een Raspberry Pi waar ook teveel data wordt op geschreven en gelezen waarna de sectoren corrupt geraken en het kaartje plots niet goed meer werkt. Dat is dus de MCU1 eMMC problemen, wat je bij Tesla kan laten verhelpen door ze een nieuwe eMMC van 64GB te laten plaatsen, maar voor een tijdje kon je daar ook bij 3rd parties terecht.

Voor onderhoud aan wielen, banden en remmen ga ik naar een goeie bandengarage in de buurt. Zijn niet zo speciale onderdelen en kunnen op een dag geleverd worden bij je bandencentrale.

Voor de rest ga je bij Tesla, of buiten garantie zijn er nu ook al een paar specialisten waar je terecht kan.

Autopilot komt er in 2 vormen: de enkele camera van MobilEye, of vanaf circa 2017 de eigen Tesla autopilot. Daarin heb je de chip 2.0, de chip 2.5 en de huidige chip 3.0. Auto's waarin je FSD koopt, kan je gratis laten uitrusten door de 3.0 chip, voor zover je een auto hebt met de Tesla eigen autopilot software en platform van 8+ camera's rondom.

Ik denk dat het advies is om de 85-batterij te vermijden, en als het kan een auto met de Tesla autopilot met 8+ camera's en MCU2 op de kop te tikken, of te budgetteren om een oudere auto van MCU2 uit te rusten.

Bedenk je ook dat je voor 40K al in de zone zit van tweedehands Model 3 SR's, die heel wat strakker rijden en heel wat moderner zijn.
 
Via gaspedaal is er redelijk wat aanbod te vinden als je filtert op bj vanaf 2017. Je hebt dan autopilot 2 en de facelift. Met 120km per dag kan je prima uit de voeten met een 75kW pack. Zoals gezegd is het 85 pack al wat ouder en laadt langzamer. Het 90 pack zijn geloof ik aardig wat issues mee geweest (?).

Let wel op de volgende zaken:
- veel prijzen zijn ex btw
- als verkopende partij een dealer/handelaar is kan het zijn dat autopilot software gedisabled is als deze door hen bij tesla ingekocht is, dit wordt er na het koppelen van de auto aan je tesla account pas vanaf gehaald en is dus nog actief zolang hij bij de dealer staat. Laat dus de aanwezigheid van de SOFTWARE (hardware hebben ze allemaal) expliciet in je koopcontract opnemen.
- facelift modellen (vanaf half 2016?) hebben koplampen waarvan de DRL leds stuk gaan, dit kost ca 1500,- per unit
- Bij de dual motor is het een bekend probleem dat de aandrijfassen voor overmatig slijten. Dit is hoor en voelbaar bij hard optrekken (tik en trilling). Er is een upgrade versie assen voor maar zal vrij kostbaar zijn uit te laten voeren buiten de gerantie (ik geloof ca 800,- per kant)
 
Wordt praktisch alle onderhoud gedaan door OEM dealer of wordt er ook nog veel door 'universele garages' gedaan? En zijn er bij Tesla's ook km-gerelateerde onderhoudswerkzaamheden, vergelijkbaar de distributieriem van een brandstofauto?
Er zijn geen Tesla dealers. Enkel servicecenters, eigendom van en met personeel van Tesla.
Er zijn een aantal universelen die zich op Tesla gericht hebben, maar de meesten gaan via Tesla. Meestal riskeer je garantie-issues, al zijn er wel een aantal zaken waar je geen risico neemt.
Teslas hebben geen km-taken. Richtlijn van Tesla is dat de wagen zelf zal aangeven wat nodig is. Ze raden wel een aantal controles aan.
Ikzelf heb 1 onderhoud gedaan (net voor de garantie verstreek). Ondertussen heb ik 192000km. Draagarmen zijn nog nooit vervangen. Ik rij altijd op laagste stand van de vering (luchtvering is daarom een aanrader).
De handicap van de MCU1 is dat er een eMMC chip op zit die maar een 8GB groot is, en waar de sectoren van verslijten.
Dat hoeft geen probleem te zijn, wordt gratis vervangen als er zich problemen voordoen. Is designfout.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Via gaspedaal is er redelijk wat aanbod te vinden als je filtert op bj vanaf 2017. Je hebt dan autopilot 2 en de facelift. Met 120km per dag kan je prima uit de voeten met een 75kW pack. Zoals gezegd is het 85 pack al wat ouder en laadt langzamer. Het 90 pack zijn geloof ik aardig wat issues mee geweest (?).
Op het forum zie ik vaker dat men aangeeft dat er problemen zijn met het 90 pakket. Echter ik rij een 90 pakket, TeslaBjorn reed een 90 pakket en ik zie ook ander hier met een 90 pakket die er juist heel tevreden zijn. Zou iemand op dit forum kunnen reageren die een 90 pakket heeft of had en wat die problemen dan zijn? Nu vind ik het een hoop ruis, niet rot bedoeld.
 
Aanvullend op de reactie van Phil:
- onderhoud laat wel jaarlijks of iedere 2 jaar de remmen en parkeerremmen schoon maken, afhankelijk hoeveel jij rijdt en hoe schoon de wegen zijn. Een vastzittende parkeerrem is kostbaar
- Daarnaast het Tesla onderhoudspatroon voor airco, remvloeistof en filters in acht houden. Onderhoud is ook voor een EV belangrijk, maar minder bewerkelijk als bij een brandstofauto.
 
onderhoud laat wel jaarlijks of iedere 2 jaar de remmen en parkeerremmen schoon maken, afhankelijk hoeveel jij rijdt en hoe schoon de wegen zijn. Een vastzittende parkeerrem is kostbaar
Daar zijn de meningen over verdeeld. Vriend van mij is monteur en zegt dat je zo iets nooit uit elkaar moet nemen wanneer het goed werkt. Nu op 265k en de parkeerrem functioneert nog perfect.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Daar zijn de meningen over verdeeld. Vriend van mij is monteur en zegt dat je zo iets nooit uit elkaar moet nemen wanneer het goed werkt. Nu op 265k en de parkeerrem functioneert nog perfect.
Bij mij zijn beide parkeerremmen gaan blokkeren en vervangen. is toch 500 euro per parkeerrem. Ik maak ze nu jaarlijks schoon. Daarvoor hoef je ze ook niet uit elkaar te halen.
 
  • Like
Reactions: Mr.P. and job-lek