Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zoek naar tweedehands Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Beste leden

Vorige keer vroeg ik of ik een model s 85kwh moest kopen van marktplaats, waar jullie allemaal zeiden dat daar veel problemen waren, dus niet gedaan. Erg leuke reacties ontvangen in de privé chat met nog extra tips, waarvoor dank!

Ondertussen wat verder gekeken en deze gevonden: ≥ Tesla Model S 75, 2017, 4%, (€ 42.955 incl BTW), Autopilot — Tesla — Marktplaats --> wat vinden jullie hiervan? :)

En tweede vraag (ik weet dat die eigenlijk voor accountant is, maar die heeft minder verstand van afschrijving) :
- Wat is er goedkoper? Nu kopen met mijn holding BV (zit 4% bijtelling op) en dan vanaf juni (want dan verloopt de 4% bijtelling) doorverkopen aan mezelf als privé persoon, of direct kopen op privé? Ik rij 20.000 km per jaar, waarvan 15.000 zakelijk. Ik deel liever niet mijn inkomen hier, dus reken voor het gemak even met 100k per jaar. --> Dezelfde vraag anders geformuleerd: Hoeveel zou ik 'm kunnen afschrijven als ik 'm morgen zou kopen met mijn bedrijf en dan aan mezelf over 6 maanden en hoeveel onderhoudskosten zou ik hebben denken jullie?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Vr. groet, Marc
Ik heb mijn X privé. Nieuw waarde was ook iets meer en volgens mijn berekeningen zou ik weinig voordeel hebben.
Mijn X zat nog net in de garantie en er is nog wel wat gedaan voordat de garantie verliep.
Ik lees niet dat de MCU upgrade al is gedaan €1550-2000, de CCS €300,- upgrade wil je ook en met 160.000 km kunnen er wel wat wielophanging rubbers aan vervanging toe zijn. En als je een laadpaal met installatie wil zijn dat ook nog wel wat kosten. Die zou ik dan in een aantal jaar zakelijk afschrijven.
Een set winterbanden erbij maar dan hoop ik dat je de kosten wel ongeveer gehad.

Volgens mij ga je niet veel brandstof besparen doordat je de bandendruk ziet. :p
 
  • Funny
Reactions: job-lek
@marcbodegraven Als je binnen 6 maanden enige onderhoudskosten verwacht op een Telsa Model S zou ik een andere kopen. ;) Als er niets mis mee is heb je helemaal geen onderhoudskosten. Ik heb ook geen verstand van afschrijving, maar lineair naar 0 als op het moment dat de auto 8 jaar oud is lijkt me acceptabel? Dan zit je op een iets van €740 afschrijving per maand. Toch lekker om die 6 maanden in de BV te doen. Verkoop je hem voor €30k ex btw door aan privé. Het alternatief is 7.500 km a 19 cent/km vergoeden als je hem die tijd privé rijdt. Dat levert maar €1425 op.
aanschaf afschrijven op 5 jaar met 10% restwaarde na 5 jaar is wat de fiscus graag ziet. Dus 90% van je aanschaf over 60 maanden maakt 1,5% per maand. Maakt 450 per maand ex btw.

Natuurlijk is de echte restwaarde dat waar je m voor verkoopt aan jezelf. Tesla staat bekend om erg magere inkoopprijzen hanteren, een officiële quote van heb kan wonderen doen. Tegelijkertijd wil je t niet te gortig maken, na 6 maanden voor 30% minder aan jezelf verkopen kan discussie opleveren tzt.

Bijtelling a 340 per maand staat fiscaal wellicht extra aftrekmogelijkheid tegenover (hypotheek, pensioen historie). En sowieso natuurlijk aftrek van de kosten die je maakt (verzekering, stroom).

Daar komt wel weer een aanslag voor je btw voor privé gebruik bij, 2,7% over catalogus waarde per jaar.

Per saldo gaat het je dus voor die 5 of 6 maanden allemaal niet zo heel veel schelen.

Disclaimer; dit zegt mijn bierviltje, echte fiscalisten mogen naar hartelust aanvullen en corrigeren.
 
  • Like
Reactions: Dim70 and job-lek
aanschaf afschrijven op 5 jaar met 10% restwaarde na 5 jaar is wat de fiscus graag ziet. Dus 90% van je aanschaf over 60 maanden maakt 1,5% per maand. Maakt 450 per maand ex btw.

Natuurlijk is de echte restwaarde dat waar je m voor verkoopt aan jezelf. Tesla staat bekend om erg magere inkoopprijzen hanteren, een officiële quote van heb kan wonderen doen. Tegelijkertijd wil je t niet te gortig maken, na 6 maanden voor 30% minder aan jezelf verkopen kan discussie opleveren tzt.

Bijtelling a 340 per maand staat fiscaal wellicht extra aftrekmogelijkheid tegenover (hypotheek, pensioen historie). En sowieso natuurlijk aftrek van de kosten die je maakt (verzekering, stroom).

Daar komt wel weer een aanslag voor je btw voor privé gebruik bij, 2,7% over catalogus waarde per jaar.

Per saldo gaat het je dus voor die 5 of 6 maanden allemaal niet zo heel veel schelen.

Disclaimer; dit zegt mijn bierviltje, echte fiscalisten mogen naar hartelust aanvullen en corrigeren.
Thanks, mijn accountant is 't met je eens. Zakelijk kopen dus en vanaf juni heel snel op privé zetten, omdat ie anders rond de 12.000 euro per jaar duurder is dan privé! :)

Verder heb ik 'm ondertussen gekocht trouwens :)
 
Dank voor alle reacties, is een hoop duidelijk geworden! Het enige 'jammere' is dat zo ongeveer de enige auto's die op dit moment binnen mijn prijsklasse worden aangeboden S85 zijn. Ik zal in elk geval letten op de draagarmen en de MCU2 update, tot nu toe nog geen auto met de nieuwe autopilot gevonden (maar is voor mij ook geen keiharde eis). Wel staan er ook wat S60 te koop. Behalve een wat kleine accu (alsnog voldoende voor mijn kilometrage denk ik), wat is deze minder dan de S85?

Groeten!
 
Dank voor alle reacties, is een hoop duidelijk geworden! Het enige 'jammere' is dat zo ongeveer de enige auto's die op dit moment binnen mijn prijsklasse worden aangeboden S85 zijn. Ik zal in elk geval letten op de draagarmen en de MCU2 update, tot nu toe nog geen auto met de nieuwe autopilot gevonden (maar is voor mij ook geen keiharde eis). Wel staan er ook wat S60 te koop. Behalve een wat kleine accu (alsnog voldoende voor mijn kilometrage denk ik), wat is deze minder dan de S85?

Groeten!
in 2012 dacht ik ook dat een S60 ging voldoen aan mijn rijgedrag. bleek dat ik in de praktijk meer km ging rijden met de tesla dan met al mijn auto's daarvoor.
Na twee jaar heb ik mijn S60 vervangen door een S85. Deze is nu 6 jaar met 137k km op de teller en nog een bereik van 373km op 100%. Hij mag weg als de nieuwe MS LR komt (Mijn gok is augustus / september 2022.)
Dus, ga eerder voor een S85 ipv een S60
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het enige 'jammere' is dat zo ongeveer de enige auto's die op dit moment binnen mijn prijsklasse worden aangeboden S85 zijn.
Met inmiddels bijna 490.000 km op de teller vind ik mijn S85 nog altijd een heerlijke auto, vooral voor het rijden van langere afstanden. Ik zou het comfort en de ruimte van de S niet willen inruilen voor een M3.

De ‘classic S85’ is degelijk gebouwd, met onderdelen die via leveranciers van Mercedes-Benz werden ingekocht (toen nog 10% aandeelhouder van Tesla). Als er iets is, gaat het wel vaak meteen om bedragen ruim boven de duizend euro. Dat moet je incalculeren. Een S85 zal inmiddels uit garantie zijn of daar snel uit geraken (max. 8 jaar), maar een M3 heeft wanneer je veel rijdt ook een behoorlijk beperkte garantie (max. aantal km garantie).

De MCU1 8Gb chip is genoemd: deze wordt inmiddels gratis vervangen door Tesla. De MCU1 werkt trager dan MCU2, de internetbrowser werkt helemaal niet, verder kun je er prima mee navigeren en muziek luisteren.

Tot slot. Zoals met alle dingen: je kunt er heel lang over nadenken. Of het gewoon doen en het ding doorverkopen wanneer het niet bevalt.
 
Dank voor alle reacties, is een hoop duidelijk geworden! Het enige 'jammere' is dat zo ongeveer de enige auto's die op dit moment binnen mijn prijsklasse worden aangeboden S85 zijn. Ik zal in elk geval letten op de draagarmen en de MCU2 update, tot nu toe nog geen auto met de nieuwe autopilot gevonden (maar is voor mij ook geen keiharde eis). Wel staan er ook wat S60 te koop. Behalve een wat kleine accu (alsnog voldoende voor mijn kilometrage denk ik), wat is deze minder dan de S85?

Groeten!
Hi Sander,

Ik heb je een DM gestuurd. Daarin mijn telefoonnummer en een uitnodiging om koffie te komen doen en een hoop informatie te krijgen.
Er zijn meerdere forumleden op de koffie geweest en die hebben er veel aan gehad. Bel maar voor een afspraak.
 
Aanvullend op de reactie van Phil:
- onderhoud laat wel jaarlijks of iedere 2 jaar de remmen en parkeerremmen schoon maken, afhankelijk hoeveel jij rijdt en hoe schoon de wegen zijn. Een vastzittende parkeerrem is kostbaar
- Daarnaast het Tesla onderhoudspatroon voor airco, remvloeistof en filters in acht houden. Onderhoud is ook voor een EV belangrijk, maar minder bewerkelijk als bij een brandstofauto.
Ik heb het ook geweten. Bij mij zaten de parkeerremmen ook zo goed als vast. Was een dure grap. Goede tip Maurice om het jaarlijks of 1x in de 2 jaar de parkeerremmen en normale remmen (grote remklauwen) schoon te maken.
 
Ik heb (model S van december 2014) geloof ik een ander probleem: de parkeerrem wordt niet meer automatisch in/uitgeschakeld. Wordt wel ingeschakeld bij het uitstappen gelukkig (auto is dan niet voor- of achteruit te krijgen), maar bij instappen, of remmen bij stoplicht wordt hij/zij(?) niet geactiveerd. Bij het wegrijden na instappen moet de parkeerrem handmatig uitgeschakeld worden, er blijft een melding in het scherm dat de pakreerremfunctie vermnderd is. Autopilot/cruise control doen het ook niet meer, zonder twijfel als gevolg daarvan.
Iemand hier nog briljante ideeën om dit op te lossen? Zijn er, buiten de Tesla service centers, garages die dit goed en niet te duur kunnen oplossen?

Alvast dank!
 
Ik heb (model S van december 2014) geloof ik een ander probleem: de parkeerrem wordt niet meer automatisch in/uitgeschakeld. Wordt wel ingeschakeld bij het uitstappen gelukkig (auto is dan niet voor- of achteruit te krijgen), maar bij instappen, of remmen bij stoplicht wordt hij/zij(?) niet geactiveerd. Bij het wegrijden na instappen moet de parkeerrem handmatig uitgeschakeld worden, er blijft een melding in het scherm dat de pakreerremfunctie vermnderd is. Autopilot/cruise control doen het ook niet meer, zonder twijfel als gevolg daarvan.
Iemand hier nog briljante ideeën om dit op te lossen? Zijn er, buiten de Tesla service centers, garages die dit goed en niet te duur kunnen oplossen?

Alvast dank!
Ik weet niet hoe handig je bent:
http://www.youtube.com/watch?v=LTW1q6BO-6M

Er zijn Tesla slopers waar je misschien wel een paar kunt vinden.
 
  • Like
Reactions: Mr.P.
Ik heb (model S van december 2014) geloof ik een ander probleem: de parkeerrem wordt niet meer automatisch in/uitgeschakeld. Wordt wel ingeschakeld bij het uitstappen gelukkig (auto is dan niet voor- of achteruit te krijgen), maar bij instappen, of remmen bij stoplicht wordt hij/zij(?) niet geactiveerd. Bij het wegrijden na instappen moet de parkeerrem handmatig uitgeschakeld worden, er blijft een melding in het scherm dat de pakreerremfunctie vermnderd is. Autopilot/cruise control doen het ook niet meer, zonder twijfel als gevolg daarvan.
Iemand hier nog briljante ideeën om dit op te lossen? Zijn er, buiten de Tesla service centers, garages die dit goed en niet te duur kunnen oplossen?

Alvast dank!
Inderdaad de sloop raadplegen voor onderdelen. Ik zou uit voorzorg niet meer rijden voordat je remschijven worden aangetast. Garages zoals T-service Hoofddorp (ervaring mee) en Auto Totaal Houten (goede recensies gelezen) kunnen ook helpen, iets goedkoper dan bij Tesla.
 
Ik heb ook een P85 gehad, ook privé gekocht 4 jaar geleden voor 38k met 203.000 op de teller. 3 jaar mee gereden, 140.000km.
verkocht met bijna 350.000km op de teller voor 34k. Ongekend goedkoop gereden, zeker gezien ik maar 1 reparatie heb gehad aan het koelsysteem. en 3 deurgrepen kapot heb gehad (2x kabelbreuk en 1 afgebroken scharniertje). wel 3 setjes achterbanden.
Verkocht omdat ik ander werk ben gaan doen, dus niet omdat de auto niet goed was.

Zeker doen, veruit mijn goedkoopste kilometervreter geweest. en ook nog een beest van een auto qua acceleratie en ruimte!