Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.

Klaas

Active Member
Mar 15, 2016
2,314
1,327
nederland
Ik ben benieuwd naar ervaringen van forumleden die deze winter ook op zomerbanden de winter door komen.
Wij gaan niet op wintersport met de Model 3 AWD en beschikken over nog 2 auto's met winterbanden. Wanneer er een pak sneeuw ligt kunnen wij de auto laten staan. Het is dus niet mijn bedoeling een discussie zomer vs winterbanden te openen:rolleyes:, maar een thread voor zomerbandenrijders in de winter om (positieve en negatieve) praktijkervaringen uit te wisselen tijdens verschillende weersomstandigheden.

Tot nu toe heb ik zelf nog totaal geen hinder ervaren van de zomerbanden. De temperatuur is ook nog niet veel onder de 7 graden geweest. Overigens geeft onderstaande test aan de de temperatuur niet relevant is, behalve als er echt sneeuw op de weg ligt.
Privacy settings
 
Ik heb met mijn model s verleden winter lang doorgereden op zomerbanden en dat ging prima. Toen er wat sneeuw in zicht kwam heb ik alsnog geswitched, maar je kan het zelf even aankijken natuurlijk. Als de grip er niet is kan je altijd nog winterbanden aanschaffen.
 
Ik hoop op dat moment alleen niet voor je te lopen of rijden.

Sorry maar een auto van ruim 50.000 (of bij een 's of X zelfs 100.000) euro kopen en dan gaan besparen op het wisselen van banden. Ik snap het echt niet.
Met alle respect, maar als het regent - en dat gebeurt in de Hollandse winter vaker dan dat het sneeuwt - dan sta je op zomerbanden toch echt eerder stil dan op winterbanden. Of het nu 2 of 10 graden is.

Wij zetten winterbanden onder de model X, maar echt alleen omdat wij met die auto op wintersport gaan. Onder onze model 3 performance, die Nederland niet uit komt, rijdt de winter door op zomerbanden. Die enkele keer dat het sneeuwt, moet je voorzichtig rijden. Met 4wd sowieso niet echt behelpen.

Geen centenkwestie zoals je suggereert, maar een persoonlijke keuze voor het best presterende schoeisel meer dan 95% van de Nederlandse winter.
 
Ik heb met vorige (lease) auto’s altijd uitsluitend met ‘banden’ gereden.

Tegenwoordig heb je zomer, winter en all season banden. De laatste ICE auto had all season banden. Eerlijk gezegd heb ik nooit het idee gehad dat ik op foute banden reed. Maar ik ga dan ook nooit met de auto op wintersport. De enkele keer dat er in Nederland nog verse sneeuw op straat ligt is voor mij dan ook geen reden om winterbanden voor mijn M3 aan te schaffen. Als er dan sneeuw op straat ligt rij ik wel wat voorzichtiger (ik rij nu zo’n 25 jaar schade vrij).
 
Vorig winter had ik braaf de winterbanden onder gezet en de buren niet. Een keer raden wie de straat niet uitkwam bij de eerste geringe sneeuw? En ook al strooien ze, wat ze ook niet overal doen, zijn er nog steeds meer ongelukken in de winter, hoe zou het toch komen? 4wd of niet, maakt echt weinig uit als je op zomerbanden blijft rijden. De S en X hebben al winterschoentjes, voor de 3 heb ik ze gister besteld, zodat wij na de levering gelijk kunnen gaan wisselen.
 
Ik heb twee jaar terug wat lang gewacht met de winterbanden onder de MS te monteren. Met een wat opgevroren straat brak de achterkant uit in een bocht. Terwijl ik niet hard op het ‘stroompedaal’ trapte.
Die auto is zwaar en de systemen hebben nu eenmaal een reactietijd.
 
Ik heb twee jaar terug wat lang gewacht met de winterbanden onder de MS te monteren. Met een wat opgevroren straat brak de achterkant uit in een bocht. Terwijl ik niet hard op het ‘stroompedaal’ trapte.
Die auto is zwaar en de systemen hebben nu eenmaal een reactietijd.
Winterbanden helpen ook niet bij opgevroren straat?

Vorig winter had ik braaf de winterbanden onder gezet en de buren niet. Een keer raden wie de straat niet uitkwam bij de eerste geringe sneeuw? En ook al strooien ze, wat ze ook niet overal doen, zijn er nog steeds meer ongelukken in de winter, hoe zou het toch komen? 4wd of niet, maakt echt weinig uit als je op zomerbanden blijft rijden. De S en X hebben al winterschoentjes, voor de 3 heb ik ze gister besteld, zodat wij na de levering gelijk kunnen gaan wisselen.
Meer ongelukken komt meer door regen, eerder donker en laagstaande zon. Niet zozeer alleen sneeuw. Voor die paar dagen dat er sneeuw ligt kan je makkelijk wat regelen (thuiswerk). Sterker nog met de winterband deed ik dat ook.

Ik zie het nut van winterbanden wel hoor, alleen in NL niet zo. De video die ik een paar berichten terug had gepost onderstreept dat.
 
Vorig winter had ik braaf de winterbanden onder gezet en de buren niet. Een keer raden wie de straat niet uitkwam bij de eerste geringe sneeuw? En ook al strooien ze, wat ze ook niet overal doen, zijn er nog steeds meer ongelukken in de winter, hoe zou het toch komen? 4wd of niet, maakt echt weinig uit als je op zomerbanden blijft rijden. De S en X hebben al winterschoentjes, voor de 3 heb ik ze gister besteld, zodat wij na de levering gelijk kunnen gaan wisselen.


Ik ben het eens met autozoeker er zijn veel meer factoren waardoor er in de winter meer ongelukken zijn. Daarnaast denk ik dat er bij sneeuwval meer ongelukken zijn omdat bestuurders met winterbanden vaak denken dat ze de zelfde rijstijl kunnen hanteren als met droog weer, want ze rijden op winterbanden.

Ik twijfel nog, heb altijd bij mijn vorige auto's zomer en winterbanden gekocht maar rij nu nog op zomerbanden. Ben van plan om met de ICE op wintersport te gaan vanwege de, door mij, verwachter drukte aan de SUC.

Tot nu toe rijd de M3 prima op zomerbandjes.
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Ik heb twee jaar terug wat lang gewacht met de winterbanden onder de MS te monteren. Met een wat opgevroren straat brak de achterkant uit in een bocht. Terwijl ik niet hard op het ‘stroompedaal’ trapte.
Die auto is zwaar en de systemen hebben nu eenmaal een reactietijd.

Dat hebben wij ook als het ook net niet gevroren heeft en de zomerbanden onder zitten. Sinds de wissel niet meer. Ook bij nat en koud wegdek breekt de s niet meer uit
 
Mijn vorige wagen was en Volvo V40 D4 met 190pk op de vooras. Zodra het fris werd (5 graden ofzo) en nat was het erg voorzichtig aanzetten met de zomerbanden waar de winterbanden nog een pak meer grip boden. De Tesla aandrijving regelt dat natuurlijk een pak slimmer, maar die grip is hier nog steeds welkom.

Maar goed, ik rijd volgende week richting Duitsland, de keuze is ook deels voor mij gemaakt.
 
Winterbanden helpen ook niet bij opgevroren straat?


Meer ongelukken komt meer door regen, eerder donker en laagstaande zon. Niet zozeer alleen sneeuw. Voor die paar dagen dat er sneeuw ligt kan je makkelijk wat regelen (thuiswerk). Sterker nog met de winterband deed ik dat ook.

Ik zie het nut van winterbanden wel hoor, alleen in NL niet zo. De video die ik een paar berichten terug had gepost onderstreept dat.

Ieder moet voor zich weten, is echt niet alleen sneeuw waar je winterbanden voor nodig hebt. Dit wordt ook in het filmpje uitgelegd. Ze benadrukken dat je in de winter toch niet op zomerbanden moet rijden, of is mijn Engels ineens beroerd geworden? Allseason is net er tussen in. Ik heb met allseason banden gereden in de winter in NL en dat was even beroerd als met zomerbanden, zelfs uitglijder gemaakt, maar zonder schade gelukkig. Daarna gelijk winterbanden eronder gezet en nergens last van. Dus dat doe ik sindsdien standaard rond eind november. En maart/april weer de zomerbanden wissel.
In Duitsland is het verplicht om een sneeuwvlok te hebben op je band, dat heeft een allseason niet, voor zover ik het mij kan herinneren, but correct me if I’m wrong.

Nogmaals ieder moet voor zich weten, ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik iemand geraakt heb, omdat mijn banden niet goed waren. Daar bespaar ik nooit op.
 
Even advocaat van de duivel spelen :)

Maar met de winterbanden heb je meer remweg bij droog weer (ook < 7 graden!). Alleen bij nat wegdek en onder 7 graden doet een winterband het beter. Je moet achterhalen wat nat weg dek definitie is.

Rijkswaterstaat hanteert:
Als definitie van een nat wegdek kan gehanteerd worden: een wegdek is nat zolang er bij een voertuigpassage sprake is van opspattend water. Over het algemeen geldt: zolang de ruitenwissers worden gebruikt, is er sprake van een nat wegdek.

Dit komt icm < 7 graden minder vaak voor dan de andere omstandigheden in de hollandse winters. En dan laat ik ook weg dat we in NL ZOAB hebben... Dan heb je dus een band die in de meeste gevallen in de winter een slechtere remweg heeft.

Met die gedachte zou je juist zomer of all seasons moeten nemen als je niets op je geweten wilt hebben..

Nogmaals: Geen winterbanden nemen is geen bezuiniging. De meesten hier zullen een extra setje prima kunnen betalen.
[/advocaat mode uit]

Verder heeft de Michelin crossclimate gewoon een sneeuwvlokje en mag je daarmee gewoon in duitsland in de winter rijden.
 

Attachments

  • schermafbeelding-2019-12-05-om-09-07-52-e1575534073124.png
    schermafbeelding-2019-12-05-om-09-07-52-e1575534073124.png
    292.1 KB · Views: 171
  • schermafbeelding-2019-12-05-om-09-22-14-e1575534192141.png
    schermafbeelding-2019-12-05-om-09-22-14-e1575534192141.png
    303.8 KB · Views: 75
Last edited:
  • Like
Reactions: Daniel 74
Even advocaat van de duivel spelen :)

Maar met de winterbanden heb je meer remweg bij droog weer (ook < 7 graden!). Alleen bij nat wegdek en onder 7 graden doet een winterband het beter. Je moet achterhalen wat nat weg dek definitie is.

Rijkswaterstaat hanteert:

Dit komt icm < 7 graden minder vaak voor dan de andere omstandigheden in de hollandse winters. En dan laat ik ook weg dat we in NL ZOAB hebben... Dan heb je dus een band die in de meeste gevallen in de winter een slechtere remweg heeft.

Met die gedachte zou je juist zomer of all seasons moeten nemen als je niets op je geweten wilt hebben..

Nogmaals: Geen winterbanden nemen is geen bezuiniging. De meesten hier zullen een extra setje prima kunnen betalen.
[/advocaat mode uit]

Ik spreek uit praktijkervaring ;)
 
@Mad P***y Meeste all-season banden hebben wel een berg met sneeuwvlok symbool en zijn, net als winterbanden, bij meer dan 4mm profiel een goedgekeurde band voor in de winter. Heb onder mijn auto Crossclimate+ en die zijn prima voor de NL winter. Ga je echter op wintersport dan zou ik wel echte winterbanden nemen. Dat blijkt ook eigenlijk uit die video van Tyre reviews. De geteste Nokians zijn in echt zwaar winterse omstandigheden het beste.

Heb redelijk wat auto's al gehad met all-seasons en de laatste generaties zijn duidelijk beter. Je komt gewoon weg uit een besneeuwde/half bevroren straat en voor mij geld het voordeel: ik ga nog wel eens eind-augustus / begin-september naar de alpen en ook dit jaar was er natte sneeuw op de Galibier bij iets boven nul. Dan ben ik blij dat ik niet rij met zomerbanden.

@Autozoeker in die video van Tyre reviews is toch duidelijk: zomerbanden bij koude temperaturen en bochten is geen goede combi met vochtig wegdek. De echte voordelen van de winterband zagen ze pas in echte sneeuw en ijs condities. Wil je niet wisselen zijn all-season banden gewoon de beste keus.