Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Vrijdag was er nog geen sneeuwvlokje te zien, prima weer voor zomerbanden:confused:.

Het is onverantwoord van zijn werkgever. Voor een paar euro extra per maand op het leasecontract heb je wel netjes winterbanden.

Als het goed is heeft hij daar gewoon zeggenschap over... als je wat nieuws mag bestellen krijg je een linkje naar een 'configurator' en daar staan allerlei vinkjes voor vervangend vervoer, winterbanden, pechhulp, ruilauto en dat soort zaken. Als hij die vinkjes niet gezet heeft, heeft zn baas dat voor m gedaan.

In principe kreeg hij met zijn vorige auto elk jaar een wissel voor winterbanden. Daar wordt niet op bezuinigd. Maar dat je hem nieuw mag gaan ophalen en met het seizoen in acht genomen en de weersvoorspelling dan had ik wel verwacht ze die auto op winterbanden zouden afleveren.
 
Maandag agenda aangepast (thuis werken), even heel klein stukje gereden. Best te doen met zomerbanden, maar je remweg is wel eind minder (dus wil je vermijden). Vandaag is het weer "normaal", weg was vrij. Oprit was de grootste uitdaging.
 
Nee, en verbaast me niks.

Ooit overigens een filmpje gezien van een Range Rover die op dezelfde manier vast zat in een modderig grasveld. Een goeie 4x4 geeft je 4 kansen dat een band wat grip heeft, maar als de grip overal 0 is, dan ga je nog niet bewegen. Een uiterst kleine Kamm cirkel :)

Circle of forces - Wikipedia
 
Zondag iets vergelijkbaars gezien in Nederland met een Mercedes.

Maakt niet uit, gewoon slechte tractiecontrole en zo'n ICE smelt zichzelf steeds dieper in de sneeuw.

BMW en Mercedes, achterwielaandrijving. Onvoldoende gewicht op de aangedreven wielen.
Soms volstaat het om met 3 mensen op het kofferdeksel te gaan zitten om los te geraken.
 
  • Like
Reactions: Bas.
BMW en Mercedes, achterwielaandrijving. Onvoldoende gewicht op de aangedreven wielen.
Soms volstaat het om met 3 mensen op het kofferdeksel te gaan zitten om los te geraken.

Het volstaat vrijwel altijd om de aangedreven banden af te laten lopen tot 1-1.2 bar.
Gegarandeerd dat je dan zo wegrijd.... wel daarna meteen weer oppompen tot minimaal 2bar want anders krijg je een klapband als je op snelheid gaat rijden.

Dit is de veruit de makkelijkste en snelste manier, zo heb ik me al uit veel situaties gered waar ik anders sneeuwkettingen om had moeten leggen.

En op deze manier maak je van een 4x4 op winterbanden een sneeuwschuiver... je kunt dan letterlijk door een meter verse sneeuw rijden ;)
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: Stream and Maurice1
Gister met de M3P op pad geweest, die heeft wel last van de sneeuw maar de automatische correcties werken prima. Besneeuwde stoep oprijden is een uitdaging, voorwielen lukt nog, achterwielen glijden er weer af. Natuurlijk met zomerbanden conform topic. :) Wel leuk rijden zo. :)
 
Gisteren op een leeg besneeuwd plein met een groot plantsoen in het midden rondjes gereden.
M3 met 4WD en winterbanden tegen een 2WD IEC op zomerbanden. Ik kon 2-3 rondjes doen als IEC 1 rondje had afgelegd :D

Ondertussen betrapt -> m'n vrouw keek op de app of ik al onderweg naar huis was en zag wat ik aan het uitspoken was (m'n dochtertje stond me al op te wachten bij de garagedeur toen ik thuis kwam :))
 
Vandaag ook even buitengespeeld. Groooot verschil tussen 'normale instellingen' en 'slip start'. Met die laatste voelt het als een gewone auto waar je continue je aandacht bij moet hebben. Zonder slip start kan je met normaal gas geven heel mooi rechtuit rijden. Echt knap.
Helaas geen P, dus driften zat er niet in :(
 
Gister met de M3P op pad geweest, die heeft wel last van de sneeuw maar de automatische correcties werken prima. Besneeuwde stoep oprijden is een uitdaging, voorwielen lukt nog, achterwielen glijden er weer af. Natuurlijk met zomerbanden conform topic. :) Wel leuk rijden zo. :)

Heb de echte sneeuw vermeden met de P op zomerbanden, vandaag wel even getest op het besneeuwde bedrijfsterrein. Idioot hoe gek je ermee kunt doen. Trekt hem zo recht. Track mode en driften, gaat gewoon op zomerbanden. Enige waar ik iedereen hier gelijk in geef....... remweg is lang, dus gewoon niet doen als er sneeuw ligt op de weg.
 
Ook met winterbanden is de remweg LAAAAANG als er vastgereden sneeuw ligt.
Ik heb winterbanden maar ik blijf zeggen dat gezond verstand veel belangrijker is dan winterbanden. 't Is alleen jammer dat het lijkt of dat ergens verloren is gegaan.
 
  • Like
Reactions: P51D
Ook met winterbanden is de remweg LAAAAANG als er vastgereden sneeuw ligt.
Ik heb winterbanden maar ik blijf zeggen dat gezond verstand veel belangrijker is dan winterbanden. 't Is alleen jammer dat het lijkt of dat ergens verloren is gegaan.
Vandaar dat reeds in post #182 genoemde onderzoek van leaseleasemaatschappij Alphabet uit 2015.
Natuurlijk zijn er weersomstandigheden waarbij winterbanden vereist zijn (als je de weg opgaat).
Los daarvan ben ik benieuwd in hoeverre het menselijk gedrag dat voordeel weer teniet doet... Kan mij voorstellen dat autobezitters met zomerbanden de auto bij slechte weersomstandigheden (meestal) laten staan of uiterst voorzichtig rijden, terwijl autobezitters met winterbanden de auto dan wel gebruiken omdat juist dan de bandenwissel nut heeft. Daarbij rijden ze wellicht ook minder voorzichtig.
Dit zouden toch veel meer leasemaatschappijen kunnen analyseren ?

(..) waarbij de escapades van 20.000 leaseauto's zijn geanalyseerd. De conclusie is dat er tijdens een milde winter, zoals die van de afgelopen maanden, meer schade wordt gereden door auto's die zijn voorzien van winterbanden dan auto's die 'gewoon' zijn blijven doorrijden op zomerbanden.
'Meer schade met winterbanden'
 
Vandaar dat reeds in post #182 genoemde onderzoek van leaseleasemaatschappij Alphabet uit 2015.
Natuurlijk zijn er weersomstandigheden waarbij winterbanden vereist zijn (als je de weg opgaat).
Los daarvan ben ik benieuwd in hoeverre het menselijk gedrag dat voordeel weer teniet doet... Kan mij voorstellen dat autobezitters met zomerbanden de auto bij slechte weersomstandigheden (meestal) laten staan of uiterst voorzichtig rijden, terwijl autobezitters met winterbanden de auto dan wel gebruiken omdat juist dan de bandenwissel nut heeft. Daarbij rijden ze wellicht ook minder voorzichtig.
Dit zouden toch veel meer leasemaatschappijen kunnen analyseren ?

(..) waarbij de escapades van 20.000 leaseauto's zijn geanalyseerd. De conclusie is dat er tijdens een milde winter, zoals die van de afgelopen maanden, meer schade wordt gereden door auto's die zijn voorzien van winterbanden dan auto's die 'gewoon' zijn blijven doorrijden op zomerbanden.
'Meer schade met winterbanden'
Er zijn ok meer schades gereden met auto's voorzien van een motor dan met trapauto's. Dit lijkt wel een RIVM onderzoek...
 
Lekker paar dagen binnen gebleven en de Tesla als sneeuwpop gebruikt toen er nog veel verse sneeuw was en weinig schone wegen (zondag en maandag). Maar nu al weer een paar dagen heerlijk op pad. Wat een geweldige auto, ook in deze extreme omstandigheden. Ondanks de Pilot Sport “zomerbanden” (gewoon standaardbanden hoor, zomerbanden is net zo’n onzinnige term als wintertijd) geweldige tractie. Zelf lekker wat kunnen driften waar dat veilig kon. Als je maar rekening houdt met de omstandigheden. Maar dat doe je toch altijd?