Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij met de S het hele jaar op winterbanden. Met nieuw profiel de winter in en daarna de laatste millimeters eraf in de zomer (onder 4 mm profiel heeft een winterband weinig nut in de sneeuw). Geen gedoe met bandenwissels, geen opslagkosten en in alle weersomstandigheden legaal over de Autobahn.

Dat is levensgevaarlijk. Je hebt een langere remweg, het rubber is zachter dus slijten ze nog harder waardoor je nog meer fijnstof produceert.:)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: shthpnz and Bas.
Dat is levensgevaarlijk. Je hebt een langere remweg, het rubber is zachter dus slijten ze nog harder waardoor je nog meer fijnstof produceert.:)

De slijtage gaat zeker sneller, maar hoe gevaarlijk hangt af van hoe dicht je op de bumper van je voorganger rijdt. In de zomer hou ik meer afstand, net als bij het rijden in mijn oldtimers (die geen rembekrachtiging en ABS hebben). Met zomerbanden in de sneeuw is kritisch, met winterbanden in de zomer niet wanneer je er rekening mee houdt. Zoals ook de ANWB schrijft:
Winterbanden in de zomer, kan dat? - ANWB
 
Mischien lees ik verkeerd: Winterbanden zijn geen noodzaak bij thuisblijvers of niet winteromstandigheden. Bij plus 10 is de zomerband in het voordeel. Dan lees ik dat de winterband onder de 10 graden (ik hield altijd 7 graden aan) in het voordeel is. Nu hebben we oolk al een paar dagen van rondom 0 graden gehad inclusief regen (=gladheid) en dan is de winterband toch echt in het voordeel. Dat onderstreept volgende plaatje ook:

View attachment 623470

Bij droog wegdek:

View attachment 623471
upload_2021-1-2_20-57-46.png
 

Attachments

  • upload_2021-1-2_20-57-22.png
    upload_2021-1-2_20-57-22.png
    88 KB · Views: 71
Naar welke test refereer je dan? Want bij nat weer en onder de 10 graden zijn winterbanden o.a. in het voordeel omdat ze afvoerend profiel hebben voor het afvoeren van de 'sneeuw'....'regen'. Zomerbanden hebben minder afvoerend profiel en hebben daarom ook meer raakvlak met de weg in de zomer. Dat werkt dan als nadeel in de regen. Tevens is het rubber van de zomerbanden harder in de winter (onder de 10 graden), waardoor het afvoeren van regen nog meer verminderd.

Even nagezocht voor je. De winterbandentest uit de autoweek 2019 week 44. Gebruiken ze een zomerband als referentie en die scoort op nat en droog wegdek beter of staat in de top 3 van beste banden. De hele test is verder gebaseerd op ijs en sneeuw en daar laten de winterbanden de zomerband weer ver achter zich.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Leuk en aardig die tests maar mijn eigen ervaring zegt dat mijn Michelin Pilot Alpins nu veel meer grip in de regen hebben dan de Michelin Pilot Sports. Ik zou dus in de winterperiode niets anders eronder willen hebben dan winterbanden. Ze zijn echt niet alleen voor vorst en sneeuw bedoeld zoals veel mensen denken.

Geen idee of dat dit toevallig de Michelin Alpin 6 banden zijn. Die staan in ieder geval ook in de test van eind 2019 op een verdienstelijke 3e plaats.
 
Rij net als afgelopen jaren gewoon het hele jaar lekker veilig op m’n standaardbanden met voldoende profiel. De winterwielen voor onze auto’s zijn al een aantal jaren niet meer uit de opslag gekomen. Voor de natte herfst die in dit land al een paar jaar voor winter door moet gaan, is dit een stuk veiliger.

Nou nee dus, zeker niet veiliger. Ook als het koud is en het regent zijn de winterbanden gewoon beter dan de zomerbanden. Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw en ijs. Zolang er nog periodes zijn met temperaturen beneden de ~7 graden zullen winterbanden altijd beter en veiliger zijn in die periodes.


Tuurlijk, als je de auto kunt laten staan kun je ook net zo goed de banden eraf halen. :D Als je toch elke dag van je auto afhankelijk bent is het zeker aan te raden om met winterbanden te rijden. Niet noodzakelijk wil ook niet zeggen dat het beter is om maar gewoon met zomerbanden te blijven rijden. Dat is het dus niet.

Geen idee of dat dit toevallig de Michelin Alpin 6 banden zijn. Die staan in ieder geval ook in de test van eind 2019 op een verdienstelijke 3e plaats.

Bijna, heb nog de oudere versie, Alpin 5. ;) Maar zijn echt geweldige banden inderdaad, altijd erg veel grip, vooral ook in de regen. Kan bijna net zo hard door bochten als in de zomer op de Pilot Sport 4. Dat hoef ik met die overigens niet te proberen in de regen, dan voel je hem soms wel een beetje uitbreken.
 
  • Like
Reactions: nico180
Tuurlijk, als je de auto kunt laten staan kun je ook net zo goed de banden eraf halen. :D Als je toch elke dag van je auto afhankelijk bent is het zeker aan te raden om met winterbanden te rijden.
Maar ze hebben het over 'laten staan bij sneeuw en ijs' en niet over 'laten staan bij koud weer of regen'. En de vraag is dus hoe vaak dat voorkomt in Nederland.

Niet noodzakelijk wil ook niet zeggen dat het beter is om maar gewoon met zomerbanden te blijven rijden.
Dat heb ik ook niet gezegd. Mijn post was een reactie op:
Snap eigenlijk niet waarom er mensen zijn die de hele winter op zomerbanden blijven rijden.
Nou, daarom dus.

Dat is het dus niet.
Het lijkt er op dat niet iedereen jouw mening / ervaring deelt.
 
Maar ze hebben het over 'laten staan bij sneeuw en ijs' en niet over 'laten staan bij koud weer of regen'. En de vraag is dus hoe vaak dat voorkomt in Nederland.

Dat heb ik ook niet gezegd. Mijn post was een reactie op:
Nou, daarom dus.

Het lijkt er op dat niet iedereen jouw mening / ervaring deelt.

Met mijn eerste auto heb ik ook nooit winterbanden gehad, is zeker wel te doen ja als er geen sneeuw of ijs ligt, vooral goed afstand houden. Maar toch was het altijd een beetje glijden als bij koude temperaturen het wegdek erg nat was. Vanaf dat ik winterbanden onder mijn auto's heb in die omstandigheden heb ik er geen problemen meer mee. Dusja.. leuk dat ANWB zegt dat het niet noodzakelijk is als er geen sneeuw of ijs ligt maar de realiteit is wel dat het gewoon veiliger is met winterbanden, voor jezelf en voor anderen. Zelfs als er geen sneeuw of ijs ligt maar het gewoon koud en nat is. Daar ben je het mee eens toch, of niet? Je mag natuurlijk helemaal zelf weten of je winterbanden doet plaatsen of niet, alleen hoop ik dan niet dat je op de weg achter me rijdt als ik eens een noodstop moet maken nu het zo koud en nat is en jij op de zomerbanden rijdt. ;)
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik rij de zomerbanden op (geen enkel probleem in onze niet bestaande winters) en daarna vaak all-season erop. Een Tesla kun je ook in chill mode zetten als het glad is, overigens nog nooit nodig gehad (de tracktion control is erg snel en goed).
 
Dit jaar mijn zomerbanden er op gelaten tot eergisteren. Dit omwille van Corona (weinig km) en om mijn zomerbanden volledig op te kunnen rijden (anders had ik in juni nog eens moeten wisselen).
Vanaf november, toen het kouder werd, hoorde ik een enorme klop als ik achteruit uit mijn oprit de straat opdraaide en ik door de greppel reed.
Vanaf december had ik dat zelfs bij het vooruit kort afdraaien.
Zelfs een diagnose betaald in het SeC om te zien dat er niets aan de hand was.
Nu met winterbanden is de klop weg. Het is dus duidelijk dat winterbanden beter zijn. Door de grotere soepelheid en de betere grip ‘verspringen’ ze niet bij het afdraaien. Dit moet bij het remmen en bij het snel nemen van bochten ook een positief effect hebben.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Nog nooit winterbanden gemonteerd, in de 38 jaar dat ik auto rij. Simpelweg niet nodig in ons klimaat, een goeie zomerband (dus geen vage LingxLong banden of zo) presteert prima in de winter. De echte voordelen van winterbanden heb je pas in sneeuw. Vroeger heette ze dan ook sneeuwbanden,maar die term verkocht niet zo goed, dus daar waren de winterbanden......

Moet ik er wel bij vermelden dat ik niet met de auto in de winter naar buitenland ga, dan vliegen we meestal. In de Alpen of Scandinavië is het natuurlijk een heel ander verhaal, en soms zelfs verplicht.

ik ben zelf van mening dat het aanpassen van je rijstijl belangrijker is, winterbanden maken je onkwetsbaar, denken veel mensen te denken.
 
Nog nooit winterbanden gemonteerd, in de 38 jaar dat ik auto rij. Simpelweg niet nodig in ons klimaat, een goeie zomerband (dus geen vage LingxLong banden of zo) presteert prima in de winter. De echte voordelen van winterbanden heb je pas in sneeuw. Vroeger heette ze dan ook sneeuwbanden,maar die term verkocht niet zo goed, dus daar waren de winterbanden......

Moet ik er wel bij vermelden dat ik niet met de auto in de winter naar buitenland ga, dan vliegen we meestal. In de Alpen of Scandinavië is het natuurlijk een heel ander verhaal, en soms zelfs verplicht.

ik ben zelf van mening dat het aanpassen van je rijstijl belangrijker is, winterbanden maken je onkwetsbaar, denken veel mensen te denken.

Heb je wel al ervaring met winterbanden onder een auto dan als je ze zelf nog nooit gemonteerd hebt? Ik dacht ook altijd zo met mijn eerste auto dat winterbanden gewoon onzin waren. Maar met de volgende auto heb ik het gewoon eens geprobeerd en is toch echt een groot verschil hoor, zelfs als er geen sneeuw of ijs ligt. Vanaf die tijd doe ik niet anders meer, altijd winterbanden eronder in de winterperiode. Zoals ik in een eerdere post al zei, ik heb goede merk banden voor beide de zomer- en winterbanden (Michelin Pilot Sport en Michelin Pilot Alpin) en het verschil in grip en remafstand is echt groot in de winter tussen deze 2. Dus nee, je hebt niet alleen voordeel in sneeuw, ook gewoon als het koud en vooral ook nat op de weg is. Denk dat je dit gewoon zelf moet ervaren voordat je het gelooft.

Het onderste deel van je post ben ik het zeker wel mee eens. Aanpassen van de rijstijl is altijd het meest belangrijk. Helaas doen veel mensen dit niet, heb bijna elke dag weer een paar bumperklevers achter me aan zitten terwijl het buiten toch redelijk koud is en de weg ook nat is. Misschien hebben die mensen ook winterbanden eronder en menen ze dat ze hetzelfde kunnen rijden als in de zomer maar dat is inderdaad zeker niet zo. Winterbanden zijn zeker beter, ook in de zachte winters die we hebben, maar het is nog steeds belangrijk de rijstijl ook aan te passen.
 
Heb je wel al ervaring met winterbanden onder een auto dan als je ze zelf nog nooit gemonteerd hebt?

Met mijn eerste auto heb ik ook nooit winterbanden gehad, is zeker wel te doen ja als er geen sneeuw of ijs ligt, vooral goed afstand houden. Maar toch was het altijd een beetje glijden als bij koude temperaturen het wegdek erg nat was.
Is jouw mening gevormd doordat winterbanden zo goed zijn? Of misschien doordat de zomerbanden van jouw eerste auto zo slecht waren? Wie zal het zeggen?

... de realiteit is wel dat het gewoon veiliger is met winterbanden, voor jezelf en voor anderen. Zelfs als er geen sneeuw of ijs ligt maar het gewoon koud en nat is. Daar ben je het mee eens toch, of niet?
Uh ... nee, eigenlijk niet. En ik ben het er zeker niet mee eens dat het omslagpunt bij 7 graden ligt. Al was het maar omdat de ene winterband de andere niet is. En hetzelfde geldt ook voor zomerbanden.

Het ligt zeker aan mij en zeker niet aan jou, maar als ik dat soort dingen lees dan krijg ik een beetje het gevoel dat ik naar het marketingverhaal van de bandenboer zit te luisteren :oops:
 
Is jouw mening gevormd doordat winterbanden zo goed zijn? Of misschien doordat de zomerbanden van jouw eerste auto zo slecht waren? Wie zal het zeggen?

Nope, heb altijd goede banden onder mijn auto's gehad en geen Chinese rommel. Hetzelfde ervaar ik nu ook gewoon met mijn Tesla op de Michelins. Met de Pilot Sports in de winter echt weinig grip in de regen. Terwijl dit in de zomer altijd redelijk goed te doen is. Met de Pilot Alpins totaal geen problemen, altijd heel veel grip.

Uh ... nee, eigenlijk niet. En ik ben het er zeker niet mee eens dat het omslagpunt bij 7 graden ligt. Al was het maar omdat de ene winterband de andere niet is. En hetzelfde geldt ook voor zomerbanden.

Zal ook niet precies 7 graden zijn maar ligt wel in die buurt ergens. Dit is gewoon wat de meeste tests ook aanhouden, die 7 graden. Snap ook niet waarom precies 7 graden maargoed.. ;) Ik merk in ieder geval wel al goed verschil rond die temperatuur. Maar klopt natuurlijk wat je zegt dat er altijd wel wat verschil in zit per merk band.

Het ligt zeker aan mij en zeker niet aan jou, maar als ik dat soort dingen lees dan krijg ik een beetje het gevoel dat ik naar het marketingverhaal van de bandenboer zit te luisteren :oops:

Nee, je zit te luisteren naar mijn eigen ervaring met de zomerbanden en winterbanden onder mijn Tesla. Is nu al het tweede jaar dat ik naar winterbanden ben gewisseld bij mijn Tesla en de ervaring is nog steeds hetzelfde als vorig jaar. Weinig grip + langere remafstand op de zomerbanden, veel grip + kortere remafstand op de winterbanden. En dit dus nog zonder sneeuw, gewoon als het dus zoals nu koud en nat is. Misschien hebben de bandenboeren dan toch gelijk als mijn ervaring overeenkomt met wat hun zeggen, zou dat misschien een mogelijkheid zijn? ;) Tuurlijk willen ze graag banden verkopen maar zij zijn ook wel de specialisten dus zullen heus wel wat meer van banden af weten dan jij en ik.
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Rijstijl aanpassen helpt niet als je door de sneeuw niet gezien hebt dat de berm waar je parkeert drassig is en de zomerbanden geen grip hebben.

Nu hebben onze Teslas wel het voordeel van veel gewicht op de wielen, tractiecontrole en vierwielaandrijving (meestal).

Ik kreeg ooit een Mercedes E met geen stokken vooruit op een parking met 2 cm sneeuw, wegens geen gewicht op de aangedreven wielen. Tot iemand op de kofferbak ging zitten.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Ik kreeg ooit een Mercedes E met geen stokken vooruit op een parking met 2 cm sneeuw, wegens geen gewicht op de aangedreven wielen. Tot iemand op de kofferbak ging zitten.

Mooie en herkenbare ervaring... Met m’n (2WD) model S nog ooit vast komen te zitten op een nat grasveldje wat heel heel licht afliep... met traction control wilde ie niets doen, zonder had ie zich in no time ingegraven.
IMG_8490.JPG
Uiteindelijk met de oude Volvo vriendin eruit getrokken
 
  • Like
Reactions: RoaldH
Rijstijl aanpassen helpt niet als je door de sneeuw niet gezien hebt dat de berm waar je parkeert drassig is en de zomerbanden geen grip hebben.

Nu hebben onze Teslas wel het voordeel van veel gewicht op de wielen, tractiecontrole en vierwielaandrijving (meestal).

Ik kreeg ooit een Mercedes E met geen stokken vooruit op een parking met 2 cm sneeuw, wegens geen gewicht op de aangedreven wielen. Tot iemand op de kofferbak ging zitten.
Extra gewicht van de auto is denk ik geen voordeel. Je hebt door het hogere gewicht in principe lineair meer grip maar je hebt door datzelfde hogere gewicht in principe ook lineair meer grip nodig. If mis ik iets?
 
Extra gewicht van de auto is denk ik geen voordeel. Je hebt door het hogere gewicht in principe lineair meer grip maar je hebt door datzelfde hogere gewicht in principe ook lineair meer grip nodig. If mis ik iets?

Het is denk ik niet zozeer een noodzaak van meer gewicht maar hoe dat gewicht is verdeeld. In het geval van optrekken in gladde omstandigheden is het prettig als er zoveel mogelijk van het gewicht van het voertuig op de aangedreven wielen drukt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Extra gewicht van de auto is denk ik geen voordeel. Je hebt door het hogere gewicht in principe lineair meer grip maar je hebt door datzelfde hogere gewicht in principe ook lineair meer grip nodig. If mis ik iets?
Bij modder en losse sneeuw misschien wel, maar bij een glad oppervlak (ijs of een dun laagje sneeuw op asfalt) heb je gewicht nodig en soepele banden. Profiel maakt dan niet zo veel uit. Soepele rubber zuigt zich vast.