Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Even voor de duidelijkheid voor @Firehuntah , ik heb tientallen jaren trouw voor alle auto’s elk jaar twee maal m’n wielen gewisseld en met 60-80k km/jaar voldoende ervaren om te weten dat:
1. Winterbanden onontbeerlijk zijn als er sneeuw ligt en je toch de weg op wilt/moet
2. IJzel en bevroren wegdek ook voor winterbanden een grote uitdaging zijn
3. In natte omstandigheden > 4 graden de standaardbanden veel betrouwbaarder zijn door voorspelbaar en beter remgedrag en bochtenwerk. In droge omstandigheden zijn ze bij zo’n beetje elke temperatuur van ons klimaat beter omdat de band zelf voldoende warmte genereert
4. Dit in tests in autobladen niet altijd goed naar voren komt omdat ze daar de vervelende gewoonte hebben om spiksplinternieuwe banden te gebruiken met veel profiel dat er bij winterbanden echter extra snel afslijt waarna je er voor onze herfstige winter een tamelijk belabberde band aan overhoudt. Nog afgezien van de trucs van bandenfabrikanten om banden (die niet normaal te koop zijn) met extra veel silica te leveren voor een test waardoor ze het nog beter doen (goede testers kopen de banden daarom gewoon in de winkel, maar dat is natuurlijk wel extra duur).
5. Samenvattend: voor de hedendaagse Nederlandse winters zijn winterbanden misschien een paar dagen per jaar (afgelopen jaar nul) echt veiliger dan de standaardbanden. Die paar dagen blijf ik wel thuis. Mocht het klimaat zodanig veranderen dat we veel sneeuw krijgen, laat ik ze direct weer monteren
 
Het is denk ik niet zozeer een noodzaak van meer gewicht maar hoe dat gewicht is verdeeld. In het geval van optrekken in gladde omstandigheden is het prettig als er zoveel mogelijk van het gewicht van het voertuig op de aangedreven wielen drukt.
Natuurlijk, je wil zo veel mogelijk van het gewicht op de aangedreven wielen en zo min mogelijk gewicht op de niet aangedreven wielen. Maar in de post waar ik op reageerde stond dat "veel gewicht op de wielen" een voordeel was. En dat ook nog eens in combinatie met "voordeel van vierwielaandrijving (meestal)", terwijl juist bij vierwielaandrijving per definitie 100% van het gewicht op aangedreven wielen rust gewicht of gewichtsverdeling vrijwel geen rol meer speelt.

PS. Ik bedoel hiermee uiteraard niet te zeggen dat vierwielaandrijving op zich geen voordeel biedt.
 
Bij modder en losse sneeuw misschien wel, maar bij een glad oppervlak (ijs of een dun laagje sneeuw op asfalt) heb je gewicht nodig en soepele banden. Profiel maakt dan niet zo veel uit. Soepele rubber zuigt zich vast.
Ik dacht als volgt:

Beschikbare hoeveelheid grip is bepaald door wrijvingscoëfficient * massa: toename van massa geeft lineaire toename van grip.

De beschikbare hoeveelheid grip stelt je in staat een kracht op het wegdek los te laten, welke kan worden gebruikt om 4 weerstanden te overwinnen:
- rolweerstand
- versnellingsweerstand
- hellingsweerstand
- luchtweerstand

De eerste drie weerstanden kennen ook elk een lineair verband met massa. Meer massa betekent dus meer grip maar ook evenredig meer weerstand om te overwinnen. Massa valt daardoor uit de vergelijking weg.

Alleen de luchtweerstand heeft geen massa component. Dus op hoge snelheid zou meer massa een voordeel kunnen zijn. Maar wanneer je in de berm geparkeerd staat of op een drassig weiland, dan speelt luchtweerstand natuurlijk niet echt een rol.

Waar ga ik mis?

De post waar ik op reageerde had overigens niet veel met "ijs of een dun laagje sneeuw op asfalt" te maken en alles met "modder en losse sneeuw" ;)

Rijstijl aanpassen helpt niet als je door de sneeuw niet gezien hebt dat de berm waar je parkeert drassig is en de zomerbanden geen grip hebben.
 
Last edited:
Even voor de duidelijkheid voor @Firehuntah , ik heb tientallen jaren trouw voor alle auto’s elk jaar twee maal m’n wielen gewisseld en met 60-80k km/jaar voldoende ervaren om te weten dat:
1. Winterbanden onontbeerlijk zijn als er sneeuw ligt en je toch de weg op wilt/moet
2. IJzel en bevroren wegdek ook voor winterbanden een grote uitdaging zijn
3. In natte omstandigheden > 4 graden de standaardbanden veel betrouwbaarder zijn door voorspelbaar en beter remgedrag en bochtenwerk. In droge omstandigheden zijn ze bij zo’n beetje elke temperatuur van ons klimaat beter omdat de band zelf voldoende warmte genereert
4. Dit in tests in autobladen niet altijd goed naar voren komt omdat ze daar de vervelende gewoonte hebben om spiksplinternieuwe banden te gebruiken met veel profiel dat er bij winterbanden echter extra snel afslijt waarna je er voor onze herfstige winter een tamelijk belabberde band aan overhoudt. Nog afgezien van de trucs van bandenfabrikanten om banden (die niet normaal te koop zijn) met extra veel silica te leveren voor een test waardoor ze het nog beter doen (goede testers kopen de banden daarom gewoon in de winkel, maar dat is natuurlijk wel extra duur).
5. Samenvattend: voor de hedendaagse Nederlandse winters zijn winterbanden misschien een paar dagen per jaar (afgelopen jaar nul) echt veiliger dan de standaardbanden. Die paar dagen blijf ik wel thuis. Mocht het klimaat zodanig veranderen dat we veel sneeuw krijgen, laat ik ze direct weer monteren

Met 1 en 2 ben ik het zeker eens, 4 gedeeltelijk. De slijtage valt best wel mee zolang je er niet mee door blijft rijden als het weer 10+ graden wordt richting de lente.

Maar met 3 ben ik het niet eens, mijn ervaring zegt me dat de winterbanden wel degelijk beter zijn in natte omstandigheden. Dit komt natuurlijk doordat het profiel van winterbanden een betere afvoer van regen/sneeuw/modder heeft en ook het zachtere rubber. De zomerbanden worden in de winter harder wat altijd minder grip geeft. Minder grip is automatisch ook een langere remafstand. Bij mijn Model 3 was dit makkelijk te ervaren door gewoon in een natte bocht even hard te accelereren, met zomerbanden breekt die steeds uit totdat traction control hem opvangt. Met winterbanden breekt die gewoon niet uit. Dat zegt mij genoeg dat de winterbanden gewoon veel meer grip hebben in deze omstandigheden. Alleen als het droog is zal er inderdaad niet heel veel verschil zijn. Mogelijk de zomerbanden dan iets beter aangezien er meer rubber contact maakt met de weg, ondanks dat het rubber harder is.

Met 5 ben ik het dus ook gedeeltelijk niet eens. Er zijn echt wel meer dagen dat winterbanden veiliger zijn dan zomerbanden, niet alleen als er sneeuw ligt. Zijn gewoon veel dagen dat het nat is en dan vind ik zelf de winterbanden toch beter. In ieder geval mooi dat je thuis kunt blijven bij sneeuw, die luxe heb ik helaas niet. ;) Dusja, ik heb dan sowieso niet veel keus dan gewoon winterbanden te monteren. Maar dit zou ik dus ook gewoon doen tijdens een winter zonder sneeuw.

Valt me overigens op dat ik de enige ben die het merk/type band opnoemt bij mijn ervaringen. Zou graag wel eens willen weten op wat voor winterbanden de mensen hebben gereden die de negatieve ervaringen hebben ermee en nu dus maar gewoon op zomerbanden blijven rijden. En ook welke zomerbanden mee gereden wordt. Bij mij dus de Michelin Pilot Sport 4 en Michelin Pilot Alpin 5. Beide dus eigenlijk dezelfde type band, de ene alleen voor de zomer en de ander voor de winter. Merk het verschil bij de wissel altijd goed. In de zomer weer blij met meer grip met de Pilot Sports te hebben en in de winter weer blij met de Pilot Alpins juist meer grip te hebben.
 
Last edited:
Winterbanden zijn voor als het zeer koud is. Gaan er hier enkel onder als ik op wintersport ga of als in Nederland de dag temperatuur structureel onder de 7 graden blijft. Nu even een beetje koud.. maar voor 1 week ga ik m'n winterbanden er niet opzetten. Ik ga waarschijnlijk ook niet op wintersport dus te blijven lekker staan.

Zoals deze post ook aangeeft: Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

Deze mist enkel dit mooie plaatje:

upload_2021-1-4_16-6-49.png




Dus... all season is in Nederland gewoon ALTIJD de beste keuze en winterbanden enkel interessant als je op wintersport gaat.

RIj je met zomerbanden dan is het wel zinvol om met winterbanden te rijden mits echt koud en bij flinke regen bij minder dan 10 graden. Bij droog weer is de zomerband gewoon superieur aan de winterband, ook als het koud is.

Afkomstig van deze video:
 
Valt me overigens op dat ik de enige ben die het merk/type band opnoemt bij mijn ervaringen.....
Ik heb zelf goede ervaring met de Michelin Pilot Alpin 5, Kleber Krisalp HP3 en de Continental wintercontact 860. Dit jaar de Dunlop gemonteerd, maar nog te weinig mee gereden om iets zinnigs over te zeggen.
Naar mijn idee zijn de extra kosten voor winterbanen nihil en zijn er meer voordelen dan nadelen aan winterbanden.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Valt me overigens op dat ik de enige ben die het merk/type band opnoemt bij mijn ervaringen. Zou graag wel eens willen weten op wat voor winterbanden de mensen hebben gereden die de negatieve ervaringen hebben ermee en nu dus maar gewoon op zomerbanden blijven rijden. En ook welke zomerbanden mee gereden wordt. Bij mij dus de Michelin Pilot Sport 4 en Michelin Pilot Alpin 5. Beide dus eigenlijk dezelfde type band, de ene alleen voor de zomer en de ander voor de winter. Merk het verschil bij de wissel altijd goed. In de zomer weer blij met meer grip met de Pilot Sports te hebben en in de winter weer blij met de Pilot Alpins juist meer grip te hebben.

Ik heb vorig jaar de originele 19" Hankook zomerbanden gewisseld met nieuwe 18" Michelin Pilot Alpin 5. Kort samengevat was ik blij dat de zomersloffen er weer onder konden. De winterbanden maakten veel meer herrie (naar mate ze er langer onder zaten gevoelsmatig steeds meer herrie -> leek wel of ze niet tegen het hoge koppel van M3 konden). Op de 19" Hankook lag de auto veel meer als een blok op de weg en ook veel meer grip. Opvallend dat ik precies een tegengestelde ervaring heb :). De wegligging kan ontstaan door verschil 18" -> 19". Grip wellicht door verschillende merken zomerbanden?
 
Ik heb zelf goede ervaring met de Michelin Pilot Alpin 5, Kleber Krisalp HP3 en de Continental wintercontact 860. Dit jaar de Dunlop gemonteerd, maar nog te weinig mee gereden om iets zinnigs over te zeggen.
Naar mijn idee zijn de extra kosten voor winterbanen nihil en zijn er meer voordelen dan nadelen aan winterbanden.

Dunlop had ik op mijn vorige auto, voor beide de zomer- en winterbanden. Ook altijd wel goede ervaringen mee gehad. En klopt wat je zegt over de kosten. In de tijd dat je de winterbanden erop hebt gebruik je de zomerbanden niet en andersom ook. Zo gaan ze beide dus best lang mee. Wel altijd op tijd weer terug wisselen naar zomerbanden, anders gaan de winterbanden best snel slijten. ;) Doe normaal altijd even lang met beide sets, kost dus eigenlijk niets meer dan in diezelfde periode een nieuwe set zomerbanden te moeten kopen. Enige wat je wel nodig hebt is een extra set velgen of je betaalt steeds voor het wisselen van de banden op 1 set velgen.

Ik heb vorig jaar de originele 19" Hankook zomerbanden gewisseld met nieuwe 18" Michelin Pilot Alpin 5. Kort samengevat was ik blij dat de zomersloffen er weer onder konden. De winterbanden maakten veel meer herrie (naar mate ze er langer onder zaten gevoelsmatig steeds meer herrie -> leek wel of ze niet tegen het hoge koppel van M3 konden). Op de 19" Hankook lag de auto veel meer als een blok op de weg en ook veel meer grip. Opvallend dat ik precies een tegengestelde ervaring heb :). De wegligging kan ontstaan door verschil 18" -> 19". Grip wellicht door verschillende merken zomerbanden?

Dat is best interessant inderdaad. Qua geluid vind ik juist de zomerbanden meer geluid maken en de winterbanden stiller. Denk dat die Hankook banden dan wel redelijk verschillend zijn met de Michelin Pilot Sport. En inderdaad 19" en 18" maakt ook wel verschil, ik heb beide zomer- en winterbanden 18" op het moment. Maar die meer grip wat je ervaart, is dat als het droog is of ook bij een nat wegdek?
 
Dunlop had ik op mijn vorige auto, voor beide de zomer- en winterbanden. Ook altijd wel goede ervaringen mee gehad. En klopt wat je zegt over de kosten. In de tijd dat je de winterbanden erop hebt gebruik je de zomerbanden niet en andersom ook. Zo gaan ze beide dus best lang mee. Wel altijd op tijd weer terug wisselen naar zomerbanden, anders gaan de winterbanden best snel slijten. ;) Doe normaal altijd even lang met beide sets, kost dus eigenlijk niets meer dan in diezelfde periode een nieuwe set zomerbanden te moeten kopen. Enige wat je wel nodig hebt is een extra set velgen of je betaalt steeds voor het wisselen van de banden op 1 set velgen.



Dat is best interessant inderdaad. Qua geluid vind ik juist de zomerbanden meer geluid maken en de winterbanden stiller. Denk dat die Hankook banden dan wel redelijk verschillend zijn met de Michelin Pilot Sport. En inderdaad 19" en 18" maakt ook wel verschil, ik heb beide zomer- en winterbanden 18" op het moment. Maar die meer grip wat je ervaart, is dat als het droog is of ook bij een nat wegdek?

Voor mijn gevoel zeker meer grip op nat wegdek (de Hankook komt ook wel goed uit de natte-test :rolleyes:)

Meer grip op droog wegdek komt wellicht door de stijvere 19" maatvoering van de zomerband (18" heeft hogere wangen en voelt daardoor wat minder strak aan) Ik voel bij de 18" winterbanden de traction control gewoon wat meer ingrijpen terwijl dat bij de 19" niet lijkt te te gebeuren (met de nadruk op "lijkt" -> zonder traction control sta je zo achterste voren met plank-elektra in een bocht met zoveel vermogen ;))

Het wordt tijd dat we eens afspreken en met elkaars auto rijden. :D
Wel eerst je originele verensetje terugplaatsen voor een goed vergelijk :p
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Voor mijn gevoel zeker meer grip op nat wegdek (de Hankook komt ook wel goed uit de natte-test :rolleyes:)

Meer grip op droog wegdek komt wellicht door de stijvere 19" maatvoering van de zomerband (18" heeft hogere wangen en voelt daardoor wat minder strak aan) Ik voel bij de 18" winterbanden de traction control gewoon wat meer ingrijpen terwijl dat bij de 19" niet lijkt te te gebeuren (met de nadruk op "lijkt" -> zonder traction control sta je zo achterste voren met plank-elektra in een bocht met zoveel vermogen ;))

Het wordt tijd dat we eens afspreken en met elkaars auto rijden. :D
Wel eerst je originele verensetje terugplaatsen voor een goed vergelijk :p

Heeft misschien te maken met die Michelin Pilot Sport dan dat ik het zo ervaar. In dat filmpje wat @CJA Hulskamp heeft gepost paar posts terug scoort deze ook vrij slecht. Maar in de zomer zijn ze wel echt geweldig. Mogelijk die Hankook dus inderdaad gewoon veel beter in de regen, ook als het koud is.

Zou wel eens leuk zijn om te vergelijken maar door mijn coilovers inderdaad eigenlijk onmogelijk. ;) Voelt heel anders aan dan origineel. Terugplaatsen weet ik niet of ik dat wel wil. :D Maar leuk geprobeerd. :p
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Ik heb vorig jaar de originele 19" Hankook zomerbanden gewisseld met nieuwe 18" Michelin Pilot Alpin 5. Kort samengevat was ik blij dat de zomersloffen er weer onder konden. De winterbanden maakten veel meer herrie (naar mate ze er langer onder zaten gevoelsmatig steeds meer herrie -> leek wel of ze niet tegen het hoge koppel van M3 konden). Op de 19" Hankook lag de auto veel meer als een blok op de weg en ook veel meer grip. Opvallend dat ik precies een tegengestelde ervaring heb :). De wegligging kan ontstaan door verschil 18" -> 19". Grip wellicht door verschillende merken zomerbanden?
Jaren geleden met mijn vorige auto had ik ook hetzelfde gevoel. Pilot Sport 4 vs Pilot Alpin 3.

Dan eens met een track timer gaan meten.

Bleek dat de winterbanden bij +6 graden op nat wegdek wel degelijk een kortere remweg hadden dan de zomerbanden, hoewel je uit het slippen zou kunnen denken dat het de winterbanden waren die minder grip hadden.

Meten is weten.

De eerste 3 jaren heb ik op mijn X geen winterbanden gehad, want ik had ook de luxe om tijdens die paar winterse dagen niet op de weg te moeten. Nu dit jaar toch nog een setje winterbanden aangetroffen, en gisteravond op een modderig wegje merkte ik al het voordeel dat ik sneller stil stond dan met de zomerbanden.
 
Deze week ervaren waarom velgen met 22” winterbanden niet zo handig zijn onderweg: met lekke band afgesleept en vervolgens zes uur moeten wachten op een koerier die half Duitsland door moest omdat niemand die maat op voorraad heeft.

In NL was ik binnen een uur weer onderweg geweest, maar anders dan de ANWB doet de ADAC geen noodreparatie met een staafje vulkanisch rubber.
 
Deze week ervaren waarom velgen met 22” winterbanden niet zo handig zijn onderweg: met lekke band afgesleept en vervolgens zes uur moeten wachten op een koerier die half Duitsland door moest omdat niemand die maat op voorraad heeft.

In NL was ik binnen een uur weer onderweg geweest, maar anders dan de ANWB doet de ADAC geen noodreparatie met een staafje vulkanisch rubber.
Ik ken je gevoel; ik ben ooit een dag kwijt geraakt omdat niemand op zondag een 19" laagprofiel band had in Oostenrijk.

Contrastrerend heb ik ooit om half 3 's nachts mijn achterband van mijn motorfiets zelf gerepareerd met zo een staafje en was ik na een uurtje weer op de baan. Misschien toch maar eens zo een set kopen voor de auto's.
 
Dan is mee bestellen van een kleine 12volt autobandencompressor ook wellicht een overweging. Wel zo handig als je de band in the middle of nowhere hebt gerepareerd.
En het geeft ook een extra kans nog op een veilige plaats te komen (door bij te vullen) in het geval de druk langzaam afneemt.
Ik zie op Bol bijvoorbeeld deze kleine bol.com | YANTU Draagbare luchtcompressor voor banden - Elektrische Bandenpomp - Lucht...
 
Last edited: