Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Dan is mee bestellen van een kleine 12volt autobandencompressor ook wellicht een overweging. Wel zo handig als je de band in the middle of nowhere hebt gerepareerd.
En het geeft ook een extra kans nog op een veilige plaats te komen (door bij te vullen) in het geval de druk langzaam afneemt.
Ik zie op Bol bijvoorbeeld deze kleine bol.com | YANTU Draagbare luchtcompressor voor banden - Elektrische Bandenpomp - Lucht...
Die ligt ook in de auto
Bandenreparatieset Model S/X/3
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Dat is wel een interessante combinatie van 12V-aangedreven compressor en nood bandenreparatiemiddel.

Zo een setje met wieken kost wat meer werk, maar is wel duurzamer dan zo een bus in je band spuiten.

Je zal voor minder geld wel andere 12V compressors vinden, maar het zou me verbazen moesten ze even compact zijn en even compatibel. Ik heb bv ooit een 12V compressor gekocht die natuurlijk teveel amperes vroeg en de zekering deed springen.
 
Klinkt mooi, bijna dubbele aan km’s. ze hebben t wel heel uitdrukkelijk over de versteviging van de wang van de band. Die van mij gaan meestal weg omdat t profiel ‘op’ is en daar zie ik in dit berichtje nog niets over terug.
Het komt uit de lengte of de breedte zeg ik altijd.
Je hebt drie criteria bij een band: grip, slijtvastheid en prijs.
Grip en slijtvastheid gaan niet samen.
 
  • Like
Reactions: cambreVer!
Het komt uit de lengte of de breedte zeg ik altijd.
Je hebt drie criteria bij een band: grip, slijtvastheid en prijs.
Grip en slijtvastheid gaan niet samen.

Ik ben het eens met bovenstaande maar waarschijnlijk beschermd men ook eigen markt:
  • Ze kunnen panty's maken waar veel minder snel een ladder in komt
  • Ze kunnen m.i. ook banden maken die langer meegaan zonder in te boeten op grip.
M'n vorige auto had Energy-banden om verbruik te drukken. Bijkomend voordeel van de "stijvere" band was de slijtvastheid. De banden zijn rondom pas vervangen bij 155.000 km. Bij de vorige auto's was dat meestal na 60-80k. Deze Michelin Energy band kwam ondanks de slijtvastheid niet slechter uit de (grip/remweg)testen.
 
Deze week ervaren waarom velgen met 22” winterbanden niet zo handig zijn onderweg: met lekke band afgesleept en vervolgens zes uur moeten wachten op een koerier die half Duitsland door moest omdat niemand die maat op voorraad heeft.

In NL was ik binnen een uur weer onderweg geweest, maar anders dan de ANWB doet de ADAC geen noodreparatie met een staafje vulkanisch rubber.
Indien je dubbele velgenset hebt en identieke bandenmaat : neem 1 zomer velg met band mee op je reizen. Juist om wachttijd te voorkomen heb ik altijd een complete velg bij mij als ik op reis ga.
 
Indien je dubbele velgenset hebt en identieke bandenmaat : neem 1 zomer velg met band mee op je reizen. Juist om wachttijd te voorkomen heb ik altijd een complete velg bij mij als ik op reis ga.

Logische gedachte, maar twee listigheden. Ten eerste neemt een 22” wiel driekwart van de bagageruimte in beslag, dat maakt een setje vulkanisch rubber interessanter. Ten tweede is het rijden op 1 zomerband wel tricky in de sneeuw en ook illegaal op de wegen waar ik veel rij in Duitsland, Oostenrijk en Noord-Italie.
 
Neem je ook altijd een reservebril plus setje lenzen mee, dekentje, brandblusser, eten en drinken, spade, reserve telefoon, enz.?

Ik heb in m'n hele autoleven 4x een lekke band gehad en nog nooit om een andere reden stil gestaan.
Altijd een reparatiesetje (prop/veter) en 12V compressoren bij me, heeft me al heel veel vertraging en ergernis bespaard.
Ook anderen ermee geholpen (altijd vergoeding afgeslagen, mensen zijn me nog steeds dankbaar :))
 
  • Like
Reactions: Bas. and cambreVer!
Ik heb in m'n hele autoleven 4x een lekke band gehad en nog nooit om een andere reden stil gestaan.
Altijd een reparatiesetje (prop/veter) en 12V compressoren bij me, heeft me al heel veel vertraging en ergernis bespaard.
Ook anderen ermee geholpen (altijd vergoeding afgeslagen, mensen zijn me nog steeds dankbaar :))
Idem hier: ik denk niet meer dan 8 lekke banden in mijn 38 jaar carrière op de baan; dat is dus 1 keer per 5 jaar of 200k km: weegt dus niet op tegen de ongemakken van een autoband/velg in je koffer te hebben. 1 keer hadden we met de S een leeglopende band in zuid-frankrijk. Rustig naar een dorpje gereden en daar heeft een garagist ons geholpen voor 20€.
Welk reparatie setje en 12V compressor raad je trouwens aan?
 
Idem hier: ik denk niet meer dan 8 lekke banden in mijn 38 jaar carrière op de baan; dat is dus 1 keer per 5 jaar of 200k km: weegt dus niet op tegen de ongemakken van een autoband/velg in je koffer te hebben. 1 keer hadden we met de S een leeglopende band in zuid-frankrijk. Rustig naar een dorpje gereden en daar heeft een garagist ons geholpen voor 20€.
Welk reparatie setje en 12V compressor raad je trouwens aan?

Ik heb deze aangeschaft: HBM 57 Delige Bandenreparatieset
(zit op loopafstand van Tesla-Moordrecht overigens)
  • Er zijn diverse vergelijkbare setjes tot zo'n Euro 20,-- te koop.
  • Is goed te doen maar kost wel serieus kracht om de veter in de band te duwen (bij voorband onderhands veel eenvoudiger dan bij achterband)
  • Tang/schroevendraaier erbij doen is wel handig -> bij mij is de oorzaak meestal een schroef of spijker
  • Alleen bij "zuivere gaten" toepassen, niet bij scheuren of naast het loopvlak (heb ik nog nooit last van gehad overigens)
  • Ik heb nog nooit meegemaakt dat de band na reparatie langzaam leeg loopt
Compressor (met geïntegreerde manometer) had ik nog van een andere auto. Met alleen een compressor kom je vaak ook al een heel eind -> even bijpompen om naar een veilige/handige plek te rijden (of eventueel naar een bandenboer) Tesla heeft overigens ook een compressor in de shop maar deze is wel prijzig vergeleken met andere bedrijven die automaterialen leveren.

Edit/aanvulling -> ik zie dat ze ook een compressor hebben Mannesmann 12V Compressor in Draagtas - 01790
 
Ok! Welke held durft nu nog op zomerbanden de winter door :D:
30 centimeter sneeuw? 'Ga niet zonder winterbanden de weg op'
Die 'helden' zijn volgens dat artikel kennelijk ruim in de meerderheid;):
Minder mensen wisselen van band
En dat zijn veel mensen. Huyskens stelt dat in niet-coronajaren slechts een kwart van alle particuliere autobezitters wisselt van zomer- naar winterband. Nu in coronatijd weet hij het zo goed als zeker: dat percentage is nog lager. We rijden namelijk minder.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1