Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar bij droog wegdek is een zomer band rond het vriespunt beter... Die vrouw had jou ook aangereden met winterbanden.

Nat wegdek en onder 7 is de winterband volgens de testers beter. Maar nat is echt paar mm water op de weg. Ik denk dat je in het merendeel van de winter slechter af bent met een winterband in nederland.

KNMI - Zware neerslag (van tweakers.net)
In de winter regent het dus vaker in motregen vorm.

De definitie van een droog wegdek is belangrijk in jouw stelling.
Als het net boven 0 graden is tot zeg 10 graden, dan is het dauwpunt van aanwezig vocht hoger dan de ambiente temperatuur oftewel als er ook maar een klein beetje vocht op de weg ligt, zal dat amper opdrogen.

In die gevallen rijd ik liever met een grippy compound dus winterbandjes!

Gelukkig leven we in een land waarin iedereen zelf zijn bandenkeuze mag maken.
Ik kies voor banden die gemaakt zijn voor het seizoen, mogelijk omdat ik de Model 3 met eigen geld heb gekocht en vind het verkeerde zuinigheid om dan het hele jaar op zomerbanden te rijden.
 
Gelukkig leven we in een land waarin iedereen zelf zijn bandenkeuze mag maken.
Ik kies voor banden die gemaakt zijn voor het seizoen, mogelijk omdat ik de Model 3 met eigen geld heb gekocht en vind het verkeerde zuinigheid om dan het hele jaar op zomerbanden te rijden.

Eens met je keuze voor grippy compound.
De quote "Gelukkig ...." vind ik persoonlijk niet goed. Hiermee kiest men er ook voor het risico om ook andere schade toe te brengen. Ik vind dat ze de grippy compound moeten verplichten in de herfst en winter.
 
De temperatuur van asphalt is hoger dan de omgevingstemperatuur.
Enkel als er (koude) lucht onderweg, bvb een brug of viaduct, kan stromen, dan neemt het wegdek ter plaatse de omgevingstemperatuur aan.
Nederland met een zeeklimaat, volgens Greta is het al ondragelijk warm, zijn winterbanden een overbodige luxe.
Dus slecht voor het klimaat.
 
  • Disagree
Reactions: pvkeep
De temperatuur van asphalt is hoger dan de omgevingstemperatuur.
Enkel als er (koude) lucht onderweg, bvb een brug of viaduct, kan stromen, dan neemt het wegdek ter plaatse de omgevingstemperatuur aan.
Nederland met een zeeklimaat, volgens Greta is het al ondragelijk warm, zijn winterbanden een overbodige luxe.
Dus slecht voor het klimaat.
Winterbanden inderdaad, maar cross-climate of all-season zijn wel verstandig in NL.
 
De definitie van een droog wegdek is belangrijk in jouw stelling.
Als het net boven 0 graden is tot zeg 10 graden, dan is het dauwpunt van aanwezig vocht hoger dan de ambiente temperatuur oftewel als er ook maar een klein beetje vocht op de weg ligt, zal dat amper opdrogen.

In die gevallen rijd ik liever met een grippy compound dus winterbandjes!

Gelukkig leven we in een land waarin iedereen zelf zijn bandenkeuze mag maken.
Ik kies voor banden die gemaakt zijn voor het seizoen, mogelijk omdat ik de Model 3 met eigen geld heb gekocht en vind het verkeerde zuinigheid om dan het hele jaar op zomerbanden te rijden.

In de test kan je zien dat zij nat wegdek definieren als paar mm water dat blijft liggen. In nederland en zeker met het ZOAB asfalt kom je dat niet vaak tegen. Alleen bij een flinke stortbui. Zoals aangegeven, in de winter heb je niet veel dagen stortbuien.

Het is jammer dat men nergens test met "vochtig" wegdek. Ik heb het vermoeden dat dat meer lijkt op droog wekdek dan nat (paar mm water dat blijft liggen). Winterbanden werden blijkbaar vroeger sneeuwbanden genoemd... Maar ja dat zal niet echt verkopen met de nederlandse winters Het glibberige pad van marketing

Ik zeg verder niet dat je per se met zomer banden moet rijden in de winter. Beter is het om de all seasons te nemen in de winter. Maar tussen zomer/winter ben je denk ik beter af met de zomer band in nederland.

Nogmaals: heeft niets met zuinigheid te maken
 
Last edited:
Het maakt ook uit waar je rijdt. Wij wonen in een poldergebied waar boeren veel vette klei over het asfalt smeren.
Daar kom je met zomerbanden niet zonder slippen overheen. Met winterbanden lukt dat veel en veel beter.
En wat als je in die incidentele sneeuwbui terecht kom met zomerbanden?
 
Het maakt ook uit waar je rijdt. Wij wonen in een poldergebied waar boeren veel vette klei over het asfalt smeren.
Daar kom je met zomerbanden niet zonder slippen overheen. Met winterbanden lukt dat veel en veel beter.
En wat als je in die incidentele sneeuwbui terecht kom met zomerbanden?

Het ging mij nou juist om dat je een band kiest die het in de meeste gevallen in de winter goed doet ipv incidenteel voor die paar sneeuwdagen :)
 
Nat wegdek en onder 7 is de winterband volgens de testers beter. Maar nat is echt paar mm water op de weg. Ik denk dat je in het merendeel van de winter slechter af bent met een winterband in nederland.
't Viel mij eigenlijk ook op dat wat ze in dat filmpje een "nat wegdek" noemen, rustig door kan gaan voor een "zeiknat" wegdek. Je hebt een hele flinke bui nodig om zoveel water op de weg te krijgen. Zien we hier niet vaak.

Aan de andere kant, dat keerpunt waar hij op zomerbanden zo'n moeite mee had, daar lag dan weer vrijwel geen water.
 
De test en de discussie die daarna volgde toont wel aan dat de marketingtermen voor de banden erg ongelukkig zijn gekozen. In feite praten we over droogweer, regen- en sneeuwbanden.

Droogweer banden zijn slicks. De zomer banden zijn eigenlijk regenbanden. De winterbanden zijn sneeuwbanden. Lekker duidelijk zo :)

't Viel mij eigenlijk ook op dat wat ze in dat filmpje een "nat wegdek" noemen, rustig door kan gaan voor een "zeiknat" wegdek. Je hebt een hele flinke bui nodig om zoveel water op de weg te krijgen. Zien we hier niet vaak.

Aan de andere kant, dat keerpunt waar hij op zomerbanden zo'n moeite mee had, daar lag dan weer vrijwel geen water.

Aan de beelden en glinstering te zien was dat opgevroren, dus ijzel. Daar helpt niets tegen.
 
Het maakt ook uit waar je rijdt. Wij wonen in een poldergebied waar boeren veel vette klei over het asfalt smeren.
Daar kom je met zomerbanden niet zonder slippen overheen. Met winterbanden lukt dat veel en veel beter.
En wat als je in die incidentele sneeuwbui terecht kom met zomerbanden?

Van die klei zou ik dan ook last hebben in de zomer. Een AWd zou dan een uitkomst zijn.

Voor die incidentele sneeuwbui hoef je bij deze temperaturen (en lange termijn verwachting) niet bang te zijn. Alleen Hans klok zou nu van regen sneeuw kunnen maken.

Ik geniet nu van meer efficiency etc etc.
 
/me too. Nu zijn de originele banden van mijn auto echt waardeloos, dus ook in de zomer zouden de winterbanden een vooruitgang zijn. Triest, maar waar. Bij de volgende wissel de leasemaatschappij eens aanspreken.
 
Volgens mij gaat dit draadje niet over het nut van winterbanden. Er zijn omstandigheden dat ze heel nuttig zijn. Waar het dacht ik om bedoeld was, is om ervaringen te delen met anderen die net als ik constateren dat die omstandigheden in Nederland niet meer zo vaak voorkomen en dus de zwakke kanten van de winterbanden niet per se ieder jaar gedurende een paar maanden voor lief nemen voor die paar dagen dat die bewuste omstandigheden zich wel voordoen.