MaSansky
Member
Even voor de duidelijkheid voor @Firehuntah , ik heb tientallen jaren trouw voor alle auto’s elk jaar twee maal m’n wielen gewisseld en met 60-80k km/jaar voldoende ervaren om te weten dat:
1. Winterbanden onontbeerlijk zijn als er sneeuw ligt en je toch de weg op wilt/moet
2. IJzel en bevroren wegdek ook voor winterbanden een grote uitdaging zijn
3. In natte omstandigheden > 4 graden de standaardbanden veel betrouwbaarder zijn door voorspelbaar en beter remgedrag en bochtenwerk. In droge omstandigheden zijn ze bij zo’n beetje elke temperatuur van ons klimaat beter omdat de band zelf voldoende warmte genereert
4. Dit in tests in autobladen niet altijd goed naar voren komt omdat ze daar de vervelende gewoonte hebben om spiksplinternieuwe banden te gebruiken met veel profiel dat er bij winterbanden echter extra snel afslijt waarna je er voor onze herfstige winter een tamelijk belabberde band aan overhoudt. Nog afgezien van de trucs van bandenfabrikanten om banden (die niet normaal te koop zijn) met extra veel silica te leveren voor een test waardoor ze het nog beter doen (goede testers kopen de banden daarom gewoon in de winkel, maar dat is natuurlijk wel extra duur).
5. Samenvattend: voor de hedendaagse Nederlandse winters zijn winterbanden misschien een paar dagen per jaar (afgelopen jaar nul) echt veiliger dan de standaardbanden. Die paar dagen blijf ik wel thuis. Mocht het klimaat zodanig veranderen dat we veel sneeuw krijgen, laat ik ze direct weer monteren
1. Winterbanden onontbeerlijk zijn als er sneeuw ligt en je toch de weg op wilt/moet
2. IJzel en bevroren wegdek ook voor winterbanden een grote uitdaging zijn
3. In natte omstandigheden > 4 graden de standaardbanden veel betrouwbaarder zijn door voorspelbaar en beter remgedrag en bochtenwerk. In droge omstandigheden zijn ze bij zo’n beetje elke temperatuur van ons klimaat beter omdat de band zelf voldoende warmte genereert
4. Dit in tests in autobladen niet altijd goed naar voren komt omdat ze daar de vervelende gewoonte hebben om spiksplinternieuwe banden te gebruiken met veel profiel dat er bij winterbanden echter extra snel afslijt waarna je er voor onze herfstige winter een tamelijk belabberde band aan overhoudt. Nog afgezien van de trucs van bandenfabrikanten om banden (die niet normaal te koop zijn) met extra veel silica te leveren voor een test waardoor ze het nog beter doen (goede testers kopen de banden daarom gewoon in de winkel, maar dat is natuurlijk wel extra duur).
5. Samenvattend: voor de hedendaagse Nederlandse winters zijn winterbanden misschien een paar dagen per jaar (afgelopen jaar nul) echt veiliger dan de standaardbanden. Die paar dagen blijf ik wel thuis. Mocht het klimaat zodanig veranderen dat we veel sneeuw krijgen, laat ik ze direct weer monteren