Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op zomerbanden de winter door (ervaringen weersomstandigheden delen)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag wat vergelijkend onderzoek gedaan. Ons zoontje ging spelen bij een vriendje 5 km verderop. 500 meter over ons eigen betonnen pad (geen zout, niet geveegd) en 4,5 km over een enkelstrooks weg met passeervakken en aan weerszijden water (wel zout gestrooid, aangedrukte sneeuw). ‘S ochtends heen met de X, ‘s middags terug met de Defender.

De duidelijke winnaar was de X, deze reed (met winterbanden) heel veel stabieler dan de Defender. Met name alle stabiliteitssystemen werken voortreffelijk, vooral bij gasgeven. De Defender moet het doen met enkel ABS. De Mud-terrain banden doen het ook niet best met sneeuw. Gas gegeven alsof ik op een ei trapte (dat niet stuk moest gaan ;-)

Conclusie: zolang de sneeuw niet zo hoog is dat de voorbumper dienst moet doen als sneeuwschuiver, vormt de X de betere optie. Helemaal nu deze voorverwarmt is als je instapt en je je koude handen kunt opwarmen aan het verwarmde stuur. De kachel van de Defender begon pas een beetje warmte te geven toen wij weer thuis aankwamen.

Tot zo ver dit volstrekt overbodige en nietszeggend vergelijkend warenonderzoek!

View attachment 634826

ABS op jouw defender??? mijn 130 defender uit 2012 heeft geen ABS. is jouw 90 nog nieuwer???
 
Gister bij ons(op de Veluwe met veel sneeuw) gereden met 4x4 panda en zomerbanden. Rijden ging prima, voldoende tractie. Remmen was een ramp, gewoon onveilig. Later met de Vulva 4x4 met winterbanden. Enorm verschil, remweg gewoon acceptabel. Ik begrijp die discussie met zomerbanden en sneeuw niet. Eerst ging het over de temperatuur(onder de 7 graden) en het nut van winterbanden in Nederland(geen strenge winters meer, meer regen etc). Maar nu ligt er toch echt sneeuw. Gaat de discussie dan og over of winterbanden wel nut heeft??
Ik zou zeggen probeer het verschil eens:)
 
Ja iedereen die willens en wetens nu de weg op gaat met zomerbanden prima, maar de consequesties zijn dan wel voor jou...
zelf betalen dus als het mis gaat

Plus dat het mega irritant is als je zelf op winterbanden rijdt en er rijdt iemand met zomerbanden de hele weg op wandelsnelheid voor je, want ja: "winterbanden zijn nergens voor nodig, want wanneer is het nu echt winter in Nederland?".
 
Ja iedereen die willens en wetens nu de weg op gaat met zomerbanden prima, maar de consequesties zijn dan wel voor jou...
zelf betalen dus als het mis gaat
Pertinent mee oneens, het gaat niet alleen om jezelf, het gaat ook om dat overstekende kind, of die vallende fietser waar je niet op tijd voor kunt remmen met je zomerslicks...

Zolang er sneeuw op de weg ligt bij onder nul zijn zomerbanden gewoon slicks. Vergelijkbaar met zomerbanden in de zomer met minder dan 2mm profiel. Dat is ook verboden, en met recht.

Wettelijk mag 't misschien, maar dat betekent nog niet dat het getuigt van enig gezond verstand of verantwoordelijksheidsgevoel.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Blijkbaar had ik mijn huiswerk gedaan en die agent niet. Mijn All weather waren legaal in Duitsland terwijl er geen sneeuwvlokje op stond. Op dat moment stond het sneeuwvlokje nog niet in de duitse wet, terwijl de banden verkopers inclusief de ANWB verkondigden dat winterbanden verplicht waren in Duitsland. Een jaar later had dezelfde all weather band wel het sneeuwvlokje, dus zo slecht onveilig was ik niet bezig.
Maar ik blijf erbij dat gezond verstand beter werkt dat alle technische hulpmiddelen samen.:)
Ik doelde niet op je discussie met oom agent. Ik doelde op het feit dat je tegenwoordig wél een band met sneeuwvlokje moet hebben in de winter volgens de duitse wet. Dat dat vroeger niet hoefde is m.i. niet relevant, want voortschrijdend inzicht.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Ik heb een 110 uit 2001 (dus een td5), deze heeft abs. Vanaf 1999 was abs naar ik meen standaard op een 110 sw.
Pertinent mee oneens, het gaat niet alleen om jezelf, het gaat ook om dat overstekende kind, of die vallende fietser waar je niet op tijd voor kunt remmen met je zomerslicks...

Zolang er sneeuw op de weg ligt bij onder nul zijn zomerbanden gewoon slicks. Vergelijkbaar met zomerbanden in de zomer met minder dan 2mm profiel. Dat is ook verboden, en met recht.

Wettelijk mag 't misschien, maar dat betekent nog niet dat het getuigt van enig gezond verstand of verantwoordelijksheidsgevoel.


Daar heb je helemaal gelijk in.... ik redeneer misschien teveel vanuit de gedachte van mijn kleine dorp, daar rijd iedereen zeer netjes stapvoets binnen de bebouwde kom met deze sneeuw, winterbanden of niet.

Maar uit jouw gedachte redenerend helemaal gelijk, nu op zomerbanden gaan rijden is erger dan in de zomer met minder dan 1,5 mm profiel rijden. Daar staat wel een flinke boete op.
 
Daar heb je helemaal gelijk in.... ik redeneer misschien teveel vanuit de gedachte van mijn kleine dorp, daar rijd iedereen zeer netjes stapvoets binnen de bebouwde kom met deze sneeuw, winterbanden of niet.

Maar uit jouw gedachte redenerend helemaal gelijk, nu op zomerbanden gaan rijden is erger dan in de zomer met minder dan 1,5 mm profiel rijden. Daar staat wel een flinke boete op.
Hier in Enschede wandelden gisteren veel mensen op de weg, omdat op de stoep > 10cm lag waar nauwelijks doorheen te komen was. Je zag sommige automobilisten gewoon met > 40kmh rakelings langs die voetgangers knallen. Die lui hebben geen idee hoe lang het duurt voor je stil staat. Ze zullen wel vinden dat voetgangers niet op de weg horen, maar ik persoonlijk erger me dood aan dat gedrag. Een kind hoort ook niet zomaar over te steken, maar toch doen ze het soms...

/>Rant over ;)
 
Vandaag wat vergelijkend onderzoek gedaan. Ons zoontje ging spelen bij een vriendje 5 km verderop. 500 meter over ons eigen betonnen pad (geen zout, niet geveegd) en 4,5 km over een enkelstrooks weg met passeervakken en aan weerszijden water (wel zout gestrooid, aangedrukte sneeuw). ‘S ochtends heen met de X, ‘s middags terug met de Defender.

De duidelijke winnaar was de X, deze reed (met winterbanden) heel veel stabieler dan de Defender. Met name alle stabiliteitssystemen werken voortreffelijk, vooral bij gasgeven. De Defender moet het doen met enkel ABS. De Mud-terrain banden doen het ook niet best met sneeuw. Gas gegeven alsof ik op een ei trapte (dat niet stuk moest gaan ;-)

Conclusie: zolang de sneeuw niet zo hoog is dat de voorbumper dienst moet doen als sneeuwschuiver, vormt de X de betere optie. Helemaal nu deze voorverwarmt is als je instapt en je je koude handen kunt opwarmen aan het verwarmde stuur. De kachel van de Defender begon pas een beetje warmte te geven toen wij weer thuis aankwamen.

Tot zo ver dit volstrekt overbodige en nietszeggend vergelijkend warenonderzoek!

View attachment 634826
Mooie uitkomst. Had ik al een beetje verwacht. De Defender is dan toch minder geavanceerd. Als je alles blokkeert wil hij weer niet lekker de bocht om. Dat zal de Tesla corrigeren met zijn electronica.
 
Mooie uitkomst. Had ik al een beetje verwacht. De Defender is dan toch minder geavanceerd. Als je alles blokkeert wil hij weer niet lekker de bocht om. Dat zal de Tesla corrigeren met zijn electronica.
Eens! Maar de Defender heeft toch die uitstraling. De bekenden die ik tegen kwam tijdens de rit (wij wonen in een klein dorp :)) begonnen allemaal over de auto en hoe ideaal die wel niet was voor dit weer. Toen ik met de X op weg was begon niemand daar over. :D
 
Ik zag hier gister een M3 rijden, die had vast geen winterbanden... hij glibberde de bocht om, brak uit en moest behoorlijk corrigeren. Vermoed dat het een SR+ was, een 4 wiel aangedreven auto doet dat normaal gesproken beter.
 
Hier in Enschede wandelden gisteren veel mensen op de weg, omdat op de stoep > 10cm lag waar nauwelijks doorheen te komen was. Je zag sommige automobilisten gewoon met > 40kmh rakelings langs die voetgangers knallen. Die lui hebben geen idee hoe lang het duurt voor je stil staat. Ze zullen wel vinden dat voetgangers niet op de weg horen, maar ik persoonlijk erger me dood aan dat gedrag. Een kind hoort ook niet zomaar over te steken, maar toch doen ze het soms...

/>Rant over ;)

Hier hetzelfde verhaal. En opvallend vaak 'dikke' 4x4's die met sneeuw op de weg gewoon 60 km/u binnen de bebouwde kom denken te moeten rijden. En winterbanden of niet, doe alsjeblieft rustig aan zeg. Heb me er gisteren over verbaasd, tijdens een overigens heerlijke wandeling, dat dan weer wel.
 
Waar ik mij vooral over verbaasde is hoe mijn broer zijn nieuwe Leaseauto mocht ophalen afgelopen vrijdag. Een mooie ster maar hij werd gewoon op zomerbanden weggestuurd.
Vrijdag was er nog geen sneeuwvlokje te zien, prima weer voor zomerbanden:confused:.

Het is onverantwoord van zijn werkgever. Voor een paar euro extra per maand op het leasecontract heb je wel netjes winterbanden.
 
Waar ik mij vooral over verbaasde is hoe mijn broer zijn nieuwe Leaseauto mocht ophalen afgelopen vrijdag. Een mooie ster maar hij werd gewoon op zomerbanden weggestuurd.

Als het goed is heeft hij daar gewoon zeggenschap over... als je wat nieuws mag bestellen krijg je een linkje naar een 'configurator' en daar staan allerlei vinkjes voor vervangend vervoer, winterbanden, pechhulp, ruilauto en dat soort zaken. Als hij die vinkjes niet gezet heeft, heeft zn baas dat voor m gedaan.
 
Hier hetzelfde verhaal. En opvallend vaak 'dikke' 4x4's die met sneeuw op de weg gewoon 60 km/u binnen de bebouwde kom denken te moeten rijden. En winterbanden of niet, doe alsjeblieft rustig aan zeg.

Inderdaad. Stel je voor dat je je een keer aanpast aan de omstandigheden op de weg. Nee joh, je hebt voor een kapitaal aan winterrubber onder je 4x4 en eindelijk ligt er een keer sneeuw dus die zul je gebruiken ook. Gaan met die kar.

Alhoewel ik de voordelen van winterbanden onderschrijf heb ik echt liever honderd voorzichtige automobilisten op zomerbanden dan één overmoedige op winterbanden. Ongeacht het weer.

En ik had me nog zó voorgenomen om me nooit meer in een discussie over winterbanden te mengen. :(
 
D2BAE672-7738-470D-9EE8-96D1D00028A0.gif