TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Openbare laadpalen (Nuon vs Alliander/Allego)

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by twall-e, Sep 28, 2016.

Tags:
  1. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
    Zojuist wees @stickybit op onderstaande uitspraak, dat wordt afwachten wat het voor de EVers gaat betekenen. In het kort heeft Nuon een geding aangespannen tegen Allego (als onderdeel van Alliander) met als verzoek:

    Inhoudsindicatie:
    Handelt Allego door de wijze waarop zij aan overheden geïntegreerd infrastructuur - laadpalen voor elektrische auto’s - én levering van elektriciteit aanbiedt in strijd met het groepsverbod van art. 10b Elektriciteitswet 1998 en het verbod op nevenactiviteiten van art. 17 leden 2 en 3 Elektriciteitswet 1998 en beconcurreert Allego Nuon hiermee onrechtmatig?
    Beslissing:
    De voorzieningenrechter

    5.1.
    verbiedt Allego bij het doen van aanbiedingen aan overheden voor het aanleggen en/of exploiteren van laadpalen en/of bij het aanvaarden van opdrachten en/of bij het op zich nemen van verplichtingen dienaangaande het aanbod te doen en/of zichzelf te verplichten elektriciteit te zullen leveren ten behoeve van laadsessies en/of de indruk te wekken dat zij daartoe zelf als leverancier zal optreden,

    5.2.
    veroordeelt Allego om aan Nuon een dwangsom te betalen van € 200.000,00 voor iedere keer dat zij niet aan de in 5.1. uitgesproken hoofdveroordeling voldoet, tot een maximum van € 10.000.000,00 is bereikt,

    5.3.
    verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad,
    Het hele stuk is terug te lezen op ECLI:NL:RBGEL:2016:5169, Rechtbank Gelderland, 305979
     
  2. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    niet goed...
     
  3. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
  4. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,861
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Lang leve de vooruitgang. In US zijn het de autodealers.
     
  5. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,645
    Location:
    Eindhoven
    Of wel goed?
    Een laadpaalbeheerder/leverancier mag niet (exclusief?) zijn eigen elektriciteit aanbieden voor gebruik met die laadpaal. Oftewel geen koppelverkoop lees ik hier. Oftewel ik begrijp hier uit dat de opdrachtgever (overheid of degene die de stroom afneemt - wij dus) zelf mag/moet bepalen wie elektriciteit levert.
    Die keuzevrijheid klinkt mij prima in de oren...

    Of zien mijn vermoeide ogen hier iets over het hoofd? :confused:
     
  6. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,059
    Location:
    The Netherlands
    #6 Daniel 74, Sep 28, 2016
    Last edited: Sep 28, 2016
    Nee, de uitspraak heeft betrekking op de verplichte splitsing die een aantal jaar geleden is aangebracht tussen netbeheerders en elektriciteit verkopers en/of producenten. Bij de "oude" elektriciteitsbedrijven waren beide takken ondergebracht, waardoor geen sprake was van een level playing field voor nieuwe toetreders.

    In dit kader heeft Nuon destijds verplicht afscheid genomen van haar netbeheer tak, dat is Alliander geworden. Netbeheerders zijn aldus bedrijven geworden met een monopoliepositie: zij beheren zonder enige vorm van concurrentie het elektriciteitsnet (exclusief het 150-300 kV net) in de gebieden waar zij actief zijn,

    Alliander heeft zich vervolgens - via een dochteronderneming - begeven op de laadpalenmarkt. Het gaat daar veelal om Europese aanbestedingen, waar de leverancier niet alleen laadpalen realiseert maar veelal ook de stroom levert. En dat is, in de ogen van de voormalige moeder, oneerlijke concurrentie en in strijd met de splitsingswet. Dat heeft de voorzieningenrechter bevestigd. In het kort geding is niet voldoende vast komen te staan of het aangepaste bedrijfsmodel van allego, waarbij de levering van stroom aan een derde wordt gelaten, ook in strijd is met de splitsingswet. Dat zou onderwerp voor een bodemprocedure kunnen zijn.

    Dus een laadpaalbeheerder mag wel degelijk ook zelf stroom aanbieden, als hij maar niet zelf ook netbeheerder is.
     
    • Informative x 4
  7. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Dank je wel voor je uitleg en achtergrond, maar dan toch nog een vraag; Nu mag/is Allego de exploitant ofwel de leverancier van een netwerk van laadpalen maar mag niet de stroom leveren. Hoe zit dat dan met Fastned, die is ook een soortgelijke exploitant ofwel de leverancier van een netwerk van laadpalen maar levert wel zijn eigen stroom. Is het dan alleen omdat Allego Alliander als moeder heeft dat ze niet de stroom mogen leveren op hun eigen netwerk?
     
  8. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,279
    Location:
    Third rock from the sun
    Volgens mij is het verschil met Fastned dat Fastned geen eigen netwerk van stroomkabels heeft door het land. Dus zij gebruiken nog steeds het netwerk van Alliander om de stroom van de bron naar de laadpaal te krijgen.
     
  9. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Ik begrijp je niet helemaal denk ik want ik neem aan dat Fastned niet een geheel eigen netwerk van stroomkabels aan het aanleggen is maar daar bijvoorbeeld netjes Alliander voor gebruikt want die heeft alle kabels al liggen in Nederland. Anders ben ik toch wel heel benieuwd wat hun verdienmodel is want een netwerk aanleggen in heel Nederland is volgens mij nagenoeg onbetaalbaar. Ze zullen ergens stroom inkopen dat dan weer geleverd wordt op hun locaties in den lande. Daarom zie ik het verschil tussen Allego en Fastned niet zo. In mijn ogen zijn ze beide een exploitant van laadpaaltjes en moeten ze beide hun stroom ergens inkopen aangezien de moeder Alliander geen energieleverancier is. Ik neem aan dat Alliander niet stiekem ergens illegaal stroom af tapt van hun eigen netwerk. ;) Ik snap dat besluit van die rechter eigenlijk niet zo goed, en waarom NUON loopt te zeuren. Want als NUON goed aanbiedt, kan ze juist de stroom leveren aan Allego, via het netwerk van Alliander zoals iedereen zijn stroom krijgt tot aan zijn voordeur.
     
  10. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,895
    Location:
    Netherlands
    Verschil is denk ik dat Allego een dochter van Alliander is. Als de rechter dat in feite ziet als één organisatie dan is er wel een verschil: de netbeheerder verkoopt stroom en dat mag niet. Fastned beheert geen eigen netwerk.
     
  11. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,059
    Location:
    The Netherlands
    Inderdaad, allego is een 100% dochter van Alliander. Het verplaatsen van activiteiten, die je als netbeheerder zelf niet mag uitvoeren, naar een dochter volstaat niet om onder het verbod uit te komen.

    Fastned is geen (dochter van een) netbeheerder, daarom speelt die hele problematiek daar niet.
     
    • Informative x 1
  12. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,279
    Location:
    Third rock from the sun
    Ja, ik was niet heel duidelijk, sorry. Dank voor je toelichting, nu begrijp ik het ook beter :). Blijkbaar vindt de rechter dat deze dochteronderneming teveel banden heeft met de netwerk beheerder.
     
  13. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,861
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    En het gaat hier dus om de belangen van de verdieners en niet die van de (EV)automobilist.
     
  14. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
    Allego verdient genoeg aan haar laadpalen hoor - of ze laten zich afzetten door vdBron, dat kan natuurlijk ook.
     
  15. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    Dank je, nu snap ik hem. Allego had geen dochter mogen zijn van Alliander, daar is waar de rechter dan over valt. Maar hoe gaan ze dat dan oplossen? Allego afstoten? Of zoeken ze een partij die de locaties met de laadpalen van Allego gaat exploiteren?
     
  16. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,059
    Location:
    The Netherlands
    Allego zoekt het sinds begin dit jaar in een constructie waarbij zij alleen de aanleg en het beheer doen van de laadpalen. Hun partner, een kleine groene e-leverancier, verzorgt de elektriciteit. Dat zou volledig buiten de risicosfeer van allego moeten gaan.

    De beoordeling of daar daadwerkelijk sprake van is in het nieuwe bedrijfsmodel vond de voorzieningenrechter te complex voor het beperkte kader van een kort geding procedure.
     
  17. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,861
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Dat is bekend. Waarom vind ik de Tesla aanpak ook alweer zo goed? Hier is het trouwens Nuon die zich gepikeerd voelt.
     

Share This Page