TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Opgelet met mennekes stopcontact

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by jeJochen, Feb 13, 2017.

  1. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    219
    Location:
    Wingene, Belgium
    Onlangs kwam ik 's morgens bij de S aan, hing er een rare geur in de garage, en was de wagen niet opgeladen.
    Na wat zoeken kwam ik bij het probleem terecht: de mennekes doos opengeschroefd, en een stuk was helemaal gesmolten. (geinstalleerd door electricien trouwens)
    Contact gehad via mijn groothandel met de vertegenwoordiger van mennekes. Zij geven hierop geen garantie, want dit zou niet gemaakt zijn om auto's te laden, aangezien er constant grote stromen voor lange tijd door passeren. (wat met machines in vb mijn atelier niet het geval zou zijn)
    Vreemd verhaal, maar wie ben ik om te argumenteren...
     

    Attached Files:

  2. IceBlue

    IceBlue Member

    Joined:
    Aug 4, 2016
    Messages:
    84
    Location:
    Limburg (BE)
    is dat 2,5mm2 kabel? Kan ook zijn dat de kabel niet 100% goed zat of te vast aangedraaid. Door enkel de stroom van 16A zal dit niet snel gebeuren volgens mij.
     
  3. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    219
    Location:
    Wingene, Belgium
    idd 2.5 mm²
    is het systeem van klemmen, zoals bij wago's. je kan de draad er maar induwen...en ik heb het nagekeken, de draad zat er helemaal in (wel isolatie weggesmolten)
     
  4. WimH

    WimH Member

    Joined:
    Feb 8, 2017
    Messages:
    15
    Location:
    Belgium - Edegem
    Gewoon uit nieuwsgierigheid, gezien zelf net MX besteld en aan het kijken voor laadoplossingen :

    Hoeveel ampere was er voorzien / afgezekerd ?
    Ik meen te zien dat het een blauw Mennekes (3-pins) stopcontact is dat normaal voorzien is voor 230V/32A monofase. Indien inderdaad afgezekerd op 32A heeft uw elektricien m.i. een te kleine draadsectie gebruikt : 32A is minimaal 4mm2 sectie (zeer bij langdurige max belasting en bij lange afstanden zelfs 6mm2). Kleinere sectie draad wordt te warm bij continue 32A belasting en dan kunnen dingen smelten. Indien afgezekerd op 16A zou de draad het moeten houden en ligt het probleem idd bij het stopcontact en dan is dit product te mijden.
     
  5. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    219
    Location:
    Wingene, Belgium
    Het is de 'gewone' mennekes stekker met 5 pinnen hoor. Aangesloten op 400v+neuter. Het blauw klepje dat je onderaan ziet kan je gebruiken voor een gewoon stopcontact.
    Mijn electricien is mijn beste kameraad die werfleider is bij een grote firma die industriële electriciteit aanlegt. Ik heb er het volste vertrouwen in. Tesla geeft trouwens zelf in de specificaties aan om 2.5 mm2 te gebruiken (voor 16A wat hier het geval is).
    ik heb er een groot jaar gebruik kunnen van maken. Is het heel die tijd langzaam gesmolten of plots in 1 keer? Ik vermoed het laatste gezien de geur.
     
  6. WimH

    WimH Member

    Joined:
    Feb 8, 2017
    Messages:
    15
    Location:
    Belgium - Edegem
    400V+Neuter is idd 16A dus moet 2,5 mm2 volstaan.
    Probleem dus bij (kwaliteit) van stopcontact : geeft niet zo'n veilig gevoel want wordt als optie voorgesteld om op te laden.
    Bedankt voor de info.
     
  7. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    • Helpful x 1
    • Like x 1
  8. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    4,369
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    op basis van de foto onmogelijk vast te stellen waar het probleem ontstaan is.

    en vergeet maar dat dit niet bij een laadstation kan gebeuren : het risico is net even groot als de aansluitingen niet goed zijn.
    Het is al herhaaldelijk aangehaald op het forum : kijk regelmatig de verbindingen na; eventueel met zo'n goedkope FLIR-camera.
    (het gaat niet om exact de juiste temperaturen meten; maar om een afwijking vast te stellen)
     
  9. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    705
    Location:
    Leuven, Belgium
    Ik raad het de gebruikers van de Fivari altijd aan: bij een stopcontact waarop voor de eerste keer geladen wordt: na 10' en half uur eens voelen of het niet te veel opwarmt.
    Verder heb ik meer vertrouwen in een schroefconnector dan in een klemverbinding.
    Voor de kabels van de koppelstukken gebruik ik 6mm2 vanaf 16A en 2,5mm2 tot 16A. Intern in de lader ook altijd 6mm2. Allemaal schroefverbindingen, dus dat zit wel goed.
    Maar inderdaad: over de stopcontacten waarop de laders worden aangesloten heb ik geen controle. Ik kan alleen maar adviseren om regelmatig te controleren en de maximale stromen te respecteren.
    Het kan trouwens ook in de zekeringenkast misgaan.
    Een troost: gelukkig smelten die dingen maar ze vatten geen vuur.
     
  10. jeJochen

    jeJochen Member

    Joined:
    Aug 9, 2015
    Messages:
    219
    Location:
    Wingene, Belgium
    Ik vond het gewoon wat frappant dat de mennekes vertegenwoordiger zei dat die dingen daarvoor niet gemaakt zijn.
     
  11. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    367
    Location:
    Belgium
    #11 kwenix, Feb 14, 2017
    Last edited: Feb 14, 2017
    Hierbij een gelijkaardig/ander geval (uit de oude doos) waarbij deze blogpost aangehaald werd #3277
    Heb sindsdien nieuwe stekker (de oude was een recup stekker) en die doet het prima.
    Ik let er sindsdien wel op dat de rode stekker steeds VOLLEDIG in het stopcontact zit en niet maar half.
    Ook verwijder ik de stekker NIET terwijl er stroom op staat: eerst aan de kant van de wagen afschakelen/loskoppelen.
     
  12. Mk42

    Mk42 New Member

    Joined:
    Apr 16, 2015
    Messages:
    3
    Location:
    Belgium
    Even with a charge station of reputable brand, high quality cabling, professional installation, *sugar* sometimes happens. Damage to the charge port of the car and to the wallbox cable plug and the discomfortable sensation you feel when you realise this happened overnight while the family was asleep...

    IMG_2129.JPG
     
  13. Tampert

    Tampert Member

    Joined:
    Sep 26, 2016
    Messages:
    215
    Location:
    Netherlands
  14. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,459
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Ja, dààr gaat het net om, bij Jochen zijn stekker zijn helemaal geen schroeven, het is zo'n 'screw-less' connection.

    Ik zie wel dat je bij Mennekes naast die screw-less terminals je een soortgelijke stekker kan hebben mét schroeven.
    Deze zullen zeker betrouwbaarder zijn voor grote en/of continue stromen.
    Heb persoonlijk ook weinig vertrouwen in die screw-less dingen. De overgangsweerstand van draad naar klem is te hoog, deze genereert warmte met bovenstaand gevolg… .
     
  15. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    6,092
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Mijn Keba lader is ook met schroefloze connectie. en dat is er wel speciaal voor gemaakt.
    Ik herinner me wel dat die kabels er bijna niet in te krijgen waren. (over een spannerke gesproken;))Het Vlaams woordenboek » spannerke
     
  16. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    705
    Location:
    Leuven, Belgium
    De aansluiting in de Keba is inderdaad heel degelijk: op die spannerkes zit inderdaad heel wat kracht.
    Maar de spannerkes in een rood CEE stopcontact zijn van een andere order.
     

Share This Page