Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
De vraag is hoe ver je sleutel van de voordeur moet zijn om niet alsnog gepinged te worden door een laptop met een richtantenne. Zo te zien gebruiken ze de laptop als repeater, en los nog of die laptop een sterkere antenne heeft, je kan een richtantenne fabriceren en behoorlijke afstanden overbruggen.

Ziet er naar uit dat dit dus is gebeurd hier, en je moet je afvragen of dit niet een groter probleem gaat worden. Een metalen bakje waar je ze inlegt zal al helpen schat ik zo in...

Edit: Ik heb uit voorzorg toch maar het password veranderd van de Tesla. Een onopgemerkte hack in een van de vele apps kan de hele vloot opengooien voor diefstal. Ik heb die log apps even gebruikt om te zien wat het doet, maar de Tesla app zelf doet alles wat nodig is.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Jkr85
Zojuist toch maar even het password aangepast bij Tesla en de thirdparty-apps die een password vragen, verwijderd.
Het stelen van digitale gegevens blijft een risico. Zo ben ik ook enkele VW's kwijtgeraakt. Dealers konden digitale codes opvragen om nieuwe sleutels aan te vragen. Deze werden doorgeleverd aan criminelen in Nederland. Met een laptop was het daarna eenvoudig om het alarm uit te schakelen. Overigens, heeft VW hier goed aan verdient met de levering van vervangende auto's.
Ik hoop dat zowel deze diefstal als die in Duitsland op gelost worden. Dan weten we meer.
@kzjwang, bedankt voor de waarschuwing en updates. Sterkte met de afhandeling, ik hoop dat er geen persoonlijk spullen in lagen.
 
Password uniek maken en key-less entry uitzetten lijkt vooralsnog de beste beveiliging, totdat we weten wat er precies aan de hand is.
Jammer dan van de key-less entry, maar dat is een klein ongemak t.o.v. nare diefstal van je auto.

Omdat de Tesla ook verbinding kan maken via Wifi: kan dat er nog iets mee te maken hebben ?
 
  • Like
Reactions: Duke-U
De vraag is hoe ver je sleutel van de voordeur moet zijn om niet alsnog gepinged te worden door een laptop met een richtantenne. Zo te zien gebruiken ze de laptop als repeater, en los nog of die laptop een sterkere antenne heeft, je kan een richtantenne fabriceren en behoorlijke afstanden overbruggen.
<...>
In de hier getoonde filmpjes wordt gedemonstreerd dat één laptop verbinding maakt met zowel de sleutel als de auto. Dit is nodig om het relatief zwakke retoursignaal van de sleutel naar de auto te versterken, zodat de auto denkt dat de sleutel vlakbij is. Het signaal van de auto naar de sleutel is relatief sterk en hoeft blijkbaar niet versterkt te worden.
Antwoord 1 is dus 'tientallen meters', want de auto bereikt dan nog de sleutel en zorgt dat deze een retoursignaal geeft wat de laptop kan opvangen en versterkt aan de auto kan doorgeven.
Antwoord 2 is echter 'ongelimiteerde afstand', want de opstelling kan ook zijn dat er twee, online verbonden laptops worden gebruikt. Één dichtbij de auto (A) en één dichtbij de sleutel (B). Dan vangt laptop A het autosignaal op en stuurt dit naar laptop B. Vervolgens herhaalt laptop B dit richting de sleutel, vangt het retoursignaal op en zorgt ervoor dat laptop A dit naar de auto zendt. Vandaar ook de naam 'Relay Hack'. Het voorbeeld is een opstelling in een winkelcentrum, waarbij de sleutel gewoon in bezit van het slachtoffer blijft. Een laptop in de koffiezaak waar het slachtoffer even gaat zitten en een laptop in een auto naast diens Tesla op het parkeerterrein. Bingo.
 
Als je eerst je sleutel uit een metalen doosje moet halen om Keyless-entry mogelijk te maken kan je net zo goed of beter Keyless-entry uitzetten en op het knopje van de sleutel drukken.

Kan iemand bevestigen dat met Keyless-entry gedeactiveerd een Relay Hack onmogelijk is ?
 
Het is natuurlijk best heftig, maar met een goede verzekering kan je toch moeilijk verweten worden dat je de sleutel op zak hebt in een winkelcentrum? Zelfs als de sleutel aan de voordeur hangt en keyless entry staat aan, dan is dat misschien nalatig, maar dan zouden de verzekeringsmaatschappijen zulke uitzonderingen best wel eens moeten communiceren als ze in zulke gevallen een diefstal niet willen vergoeden.

Ik ben intussen het gemak ervan best gewoon, en ga mijn gedrag niet aanpassen omdat er nu de eerste Tesla van het jaar gestolen is (waarvan we althans weet van hebben).

Als er ooit een massaal gegevensverlies is bij de grootste app provider, dan denk ik dat Tesla gewoon de boel compleet dichtgooit als noodmaatregel en het gedaan is met die diensten.

En bestaan er geen gadget gps trackers die verborgen kunnen worden in de Tesla moest een dief de connectiviteit uitschakelen? Misschien een nieuwe markt voor Herbie om GPS trackers in te bouwen die voorzien worden van voeding maar toch goed verborgen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jkr85
Het is natuurlijk best heftig, maar met een goede verzekering kan je toch moeilijk verweten worden dat je de sleutel op zak hebt in een winkelcentrum? Zelfs als de sleutel aan de voordeur hangt en keyless entry staat aan, dan is dat misschien nalatig, maar dan zouden de verzekeringsmaatschappijen zulke uitzonderingen best wel eens moeten communiceren als ze in zulke gevallen een diefstal niet willen vergoeden.

Ik ben intussen het gemak ervan best gewoon, en ga mijn gedrag niet aanpassen omdat er nu de eerste Tesla van het jaar gestolen is (waarvan we althans weet van hebben).

Als er ooit een massaal gegevensverlies is bij de grootste app provider, dan denk ik dat Tesla gewoon de boel compleet dichtgooit als noodmaatregel en het gedaan is met die diensten.

En bestaan er geen gadget gps trackers die verborgen kunnen worden in de Tesla moest een dief de connectiviteit uitschakelen? Misschien een nieuwe markt voor Herbie om GPS trackers in te bouwen die voorzien worden van voeding maar toch goed verborgen.

Ik heb ook geen zin om bang om te gaan met sleutel etc., maar toch..
Sleutelkastje heb ik al, nu maar toch gebruiken. Key-less entry is te fijn.

Een aparte gps tracker? Die wapenwedloop verlies je toch. Zonde van de kosten.
 
En bestaan er geen gadget gps trackers die verborgen kunnen worden in de Tesla moest een dief de connectiviteit uitschakelen? Misschien een nieuwe markt voor Herbie om GPS trackers in te bouwen die voorzien worden van voeding maar toch goed verborgen.

Heb al gedacht aan een oude I phone met goedkope sim kaart , activatie van " find my i phone " en continu te voorzien van voeding
 
Een dief die op dit niveau wagens steelt zal dan ook wel denken aan een GPS/wifi jammer zodat de wagen niet meer traceerbaar is... Elk wireless signaal valt te misbruiken (onderscheppen/jammen/vertsterken/hacken etc).
Denk daarbij maar aan de automatische garagepoort - daar is ook een hele tijd heel wat om te doen geweest... ga je dan de poort steeds manueel gaan open doen omdat er een risico bestaat op...

Ik denk dat er ook veel mensen niet stil staan bij het gemak waarop veel zaken tegenwoording te grabbel liggen voor hackers. De technologische vooruitgang heeft zijn voordelen maar evenzeer zijn nadelen...

Aan eenieder om zelf de risico's af te wegen.
 
  • Like
Reactions: Jkr85 and robertvg
Je kan tijdens het stelen en transport best wel last hebben van zo een jammer, maar op een gegeven moment moet die auto toch verkocht worden aan iemand die deze wil gebruiken?

Het is toch niet zo dat de Tesla gegeerd is voor zijn onderdelen op de zwarte markt...
 
Met zo'n jammer gaan er wel meer functies niet meer werken bij de Tesla. Geen internet, geen updates, geen google maps dus SuC's lastig te vinden, geen Spotify, geen onderhoud door Tesla meer mogelijk etc. Ben benieuwd wie zo'n kreupele Tesla wil hebben. Misschien dat de onderdelen interessant zijn?
 
Ik denk dat het met dat kreupel wel meevalt, H.
Tot voor kort kocht je een compleet werkend Model S scherm, incl. centrale computers voor rond de $ 1.000. Kwamen uit schade-auto's die economisch total loss werden verklaard. Ik denk dat met zo'n unit en een dagje knutselen elke gejatte Tesla weer volledig werkend te krijgen is. (Niet dat het legaal is, ofzo.) Ook Superchargen, online connectie en software updates doen het dan weer/nog, Zal eens achterhalen wat zo'n scherm tegenwoordig doet. Kon wel eens een heleboel meer zijn.
 
Nu zulke auto bij Tesla als gestolen wordt geregistreerd, wat gebeurt er dan als deze nog maar een fractie van enkele seconden contact heeft met de Tesla servers? Wordt die dan geïmmobiliseerd? Zijn er ergens in de Models S systemen die de VIN digitaal onuitwisbaar bevatten? Als je een nieuwe center console laat steken uit een ongevalwagen, moet die dan niet ingesteld worden, of haalt deze dan uit de wagen zijn systemen niet de VIN nummer?
 
Ik denk dat het met dat kreupel wel meevalt, H.
Ik denk dat met zo'n unit en een dagje knutselen elke gejatte Tesla weer volledig werkend te krijgen is. (Niet dat het legaal is, ofzo.) O.

Zeker. Er zijn whizzkids die alles kunnen.
Amuseer je maar eens met dit draadje: 'let the hacking begin...'. Van Jason Hughes, hier voorheen bekend al wk057, die het forum inmiddels de rug heeft toegekeerd en via een eigen site publiceert. Uiteindelijk maakte hij van een classic S een p85+ ludricous of zo. Hij activeerde ook supercharging modus op 'salvage cars', en maakte soms forse ruzie met Tesla (toen hij ontdekte dat er een 100 aan zat te komen en dat als teaser in code op het forum publiceerde).

Let the hacking begin... (Model S parts on the bench)

zijn site: www.skie.net
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Je kan een prepaid kaartje in zo'n tracker steken. Als je er dan een SMS naartoe stuurt dan antwoordt de tracker z'n GPS coordinaten, die kan je vervolgens in Google maps op de kaart zetten. Op die manier kost het je (buiten het trackertje) bijna niets, maar het is natuurlijk niet "live", stel dat de dief de tracker gevonden heeft voor jij ontdekt hebt dat je Tesla gestolen is dan zal je SMS natuurlijk onbeantwoord blijven. Bij een live connectie zal je retroactief de historische posities kunnen opvragen en zien waar de tracker uitgeschakeld werd. Voor 99 euro heb je al zo'n ding. Als je live tracking wil dan zoek je best een Europese M2M provider die je voor enkele euro's per maand (minder dan 7) een M2M kaartje levert, er zijn er zo een aantal, werkt dan ook meteen in heel Europa. Het inbegrepen datavolume is daar wel heel klein (max enkele megabytes per maand) maar dat volstaat natuurlijk voor het doorsturen van GPS coordinaten...