Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opgelet, Model S gestolen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was gisteren wat aan het lezen over de keyfobs en blijkbaar is de keyfob van de Model S nog klassiek over 300-400Mhz, maar is de keyfob van de Model X over bluetooth. Bluetooth repeaters bestaan, maar of ze werken is afhankelijk of het bluetooth toestel ze ondersteunt en er zijn weinig auto's met bluetooth keyfobs, dus dat kan verklaren waarom er nog geen Model X diefstallen zijn gepleegd.

ref: PSA: Model S FOB does not work in some areas • r/teslamotors
Misschien een domme vraag - heeft een RFID blocking hoesje dan wel zin voor een Model X fob? Valt bluetooth daar onder?
 
Met aluminium folie kan je niet alleen je key fob veilig afschermen van de relay hack, maar het schijnt ook bescherming te bieden tegen kwalijke stralingen.
Over straling gesproken. Bij een Supercharger in Denemarken sprak ik een Tesla-rijder die begon over elektromagnetische straling van een EV. Deze zou in een Tesla erg hoog zijn, en "extreem hoog" tijdens supercharging. Daarom laat hij altijd eerst iedereen uitstappen voordat hij het laden start en wilde hij geen rear facing seats, omdat achterin de straling het hoogst zou zijn. Wist niet zou goed wat te reageren, maar hij was er dermate serieus over dat ik me afvroeg waarom hij toch voor een EV gekozen heeft.
 
Over straling gesproken. Bij een Supercharger in Denemarken sprak ik een Tesla-rijder die begon over elektromagnetische straling van een EV. Deze zou in een Tesla erg hoog zijn, en "extreem hoog" tijdens supercharging. Daarom laat hij altijd eerst iedereen uitstappen voordat hij het laden start en wilde hij geen rear facing seats, omdat achterin de straling het hoogst zou zijn. Wist niet zou goed wat te reageren, maar hij was er dermate serieus over dat ik me afvroeg waarom hij toch voor een EV gekozen heeft.

Geen reden voor paniek. EU Commissie heeft onderzoek laten uitvoeren en daaruit blijkt dat men ruimschoots onder grens blijft die wordt gehandhaafd. De straling is wel iets hoger dan van conventionele auto's (die ook straling veroorzaken). Clean bill of health for electric cars - Horizon 2020 - European Commission

Uit tekst: "To do so, the partners took measurements in 11 vehicles – 8 electric cars of different makes, 2 running on petrol and 1 with a diesel engine. Their data indicates that the exposures in electric cars, while slightly higher than those with internal combustion engines, remained far below the limits defined by the International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). The researchers reported maximum exposures amounting to 20% of the ICNIRP limits, compared to the 10% they observed in the three conventional cars.

These values relate to the exposure at foot height. Higher up, and therefore further away from the engine, the values are lower. The project reports that exposure levels nearer the head do not exceed 2% of the ICNIRP limits.
"
 
Over straling gesproken. Bij een Supercharger in Denemarken sprak ik een Tesla-rijder die begon over elektromagnetische straling van een EV. Deze zou in een Tesla erg hoog zijn, en "extreem hoog" tijdens supercharging. Daarom laat hij altijd eerst iedereen uitstappen voordat hij het laden start en wilde hij geen rear facing seats, omdat achterin de straling het hoogst zou zijn. Wist niet zou goed wat te reageren, maar hij was er dermate serieus over dat ik me afvroeg waarom hij toch voor een EV gekozen heeft.
heel apart. doet me beetje denken aan die mensen die hun huis met alufolie beplakken - en wel de hele dag met hun mobiel op stap zijn.
 
Geen reden voor paniek. EU Commissie heeft onderzoek laten uitvoeren en daaruit blijkt dat men ruimschoots onder grens blijft die wordt gehandhaafd. De straling is wel iets hoger dan van conventionele auto's (die ook straling veroorzaken). Clean bill of health for electric cars - Horizon 2020 - European Commission

Uit tekst: "To do so, the partners took measurements in 11 vehicles – 8 electric cars of different makes, 2 running on petrol and 1 with a diesel engine. Their data indicates that the exposures in electric cars, while slightly higher than those with internal combustion engines, remained far below the limits defined by the International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). The researchers reported maximum exposures amounting to 20% of the ICNIRP limits, compared to the 10% they observed in the three conventional cars.

These values relate to the exposure at foot height. Higher up, and therefore further away from the engine, the values are lower. The project reports that exposure levels nearer the head do not exceed 2% of the ICNIRP limits.
"

Informative !
Helaas kan ik uit het onderzoek niet achterhalen of er onder de 8 testauto's ook een Tesla zat. Het onderzoek liep van 2011 - 2013. Supercharging is in dit onderzoek niet meegenomen in ieder geval. Als een Nissan Leaf al tot 20% van het maximum toelaatbare stralingsniveau komt, dan ben ik best benieuwd naar de stralingslevels in een snel accelererende Tesla.
 
Informative !
Helaas kan ik uit het onderzoek niet achterhalen of er onder de 8 testauto's ook een Tesla zat. Het onderzoek liep van 2011 - 2013. Supercharging is in dit onderzoek niet meegenomen in ieder geval. Als een Nissan Leaf al tot 20% van het maximum toelaatbare stralingsniveau komt, dan ben ik best benieuwd naar de stralingslevels in een snel accelererende Tesla.

Goed punt.

We gaan wat off-topic, maar om nog even meer info te geven: European Commission : CORDIS : Projects and Results : Final Report Summary - EM-SAFETY (EM safety and Hazards Mitigation by proper EV design)
De volgende quote geeft aan dat zij een goed divers monster hebben genomen van de beschikbare technieken: "The magnetic field in eleven different cars (Full Electric, Hybrid, Plug in Hybrid, Fuel cell, Combustion engine) with different types of motor (Brushed DC, Permanent magnet synchronous, Induction) with power levels in the range from 10 to 100kW were measured in the frequency spectrum from DC to 500MHz."

De maximaal gemeten waarde is 18% van de toegelaten grens (die puur uit voorzichtigheid is bepaald, er is geen oorzakelijk verband aangetoond tussen em velden en gezondheidsklachten!) en werd gemeten bij het starten van de ev. De hoogste waardes werden gemeten bij de voeten van passagiers. Tot 18% van de grenswaarde. Op hoofdhoogte is niet meer dan 1,5% van de grenswaarde gemeten. De hoogste waarde van ICE auto's was 10% en deze waarde is tijdens het opstarten, maar ook tijdens het remmen gemeten.
 
Vergeet niet om ook buitens huis je sleutel te beschermen :

Ik heb er vertrouwen in dat Tesla dit vrij makkelijk kan oplossen door softwarematige oplossingen. Bijvoorbeeld enkel starten na ingeven pincode op het scherm, of de optie dat dat alleen kan wanneer bleutooth verbinding met een geverifieerde telefoon wordt gemaakt. Hoe de gevestigde orde dit gaat oplossen. Ik zie een mogelijkheid voor dealers om weer een aardig centje bij te verdienen. Software update... Tsja dat kost nu eenmaal aardig wat bij een dealer.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Bijvoorbeeld enkel starten na ingeven pincode op het scherm.
Die pincode is al eens gepasseerd hier.
Vooral Hendrik heeft wat nare ervaringen ermee als ik mij goed herinner, maar OK, dat was dacht ik een Citroen...
Als ze het als een optie programmeren die je zelf aan/uit kan zetten, zou het voor mij een welkome aanvulling zijn die gemoedsrust geeft.
 
  • Like
Reactions: Steven
Je kunt daar zoveel vertrouwen in hebben als je wilt...
voor zover we weten is er nog niets of heel weinig door Tesla aan gedaan. Zeker niet gecommuniceerd door Tesla. :(
Klopt, en zo lang t aantal gestolen Tesla's zeer beperkt blijft zie ik het ook nog niet als noodzaak. Ik wilde enkel aangeven dat als dit echt gemeengoed zou worden, Tesla dit waarschijnlijk vrij eenvoudig kan tackelen en andere merken voor aanpassingen een hele terugroep actie moet doen, en vanwege de beperkingen waarschijnlijk niet veel meer kunnen dan bepaalde functies uit te zetten.
 
Ik heb er vertrouwen in dat Tesla dit vrij makkelijk kan oplossen door softwarematige oplossingen. Bijvoorbeeld enkel starten na ingeven pincode op het scherm, of de optie dat dat alleen kan wanneer bleutooth verbinding met een geverifieerde telefoon wordt gemaakt. Hoe de gevestigde orde dit gaat oplossen. Ik zie een mogelijkheid voor dealers om weer een aardig centje bij te verdienen. Software update... Tsja dat kost nu eenmaal aardig wat bij een dealer.

Voorlopig lijkt het toevoegen van de 'passieve entry: off' functie de enige actie die Tesla in stilte te hebben genomen (na 17.17.17 aldus @Chief ).

Ik ben er inmiddels aan gewend en houd dat maar vol.
 
Voorlopig lijkt het toevoegen van de 'passieve entry: off' functie de enige actie die Tesla in stilte te hebben genomen (na 17.17.17 aldus @Chief ).
Ik ben er inmiddels aan gewend en houd dat maar vol.
Ik hou de bestaande situatie maar in tact. Ik wil wel eens zien wie tussen 23.00 en 06.00 uur mijn Tesla kan ontvreemden. Alleen als de Tesla kan leren zwemmen kan het lukken. :p
 
Voorlopig lijkt het toevoegen van de 'passieve entry: off' functie de enige actie die Tesla in stilte te hebben genomen (na 17.17.17 aldus @Chief ).
Dit is ook de enige manier om het veilig op te lossen. De passieve keyless entry is per definitie niet te beveiligen tegen het versterken van de radio signalen.
Pincodes e.d. nemen meer comfort weg dan het op de keyfob te moeten drukken om de auto te openen.

In de model 3 zien we mobiele telefoon + interieur camera (gezichtsherkenning?) dus lijkt er op dat Tesla er wel over nagedacht heeft.
Misschien straks vanaf een bepaalde productiedatum ook in de model S/X?

Ik hou de bestaande situatie maar in tact. Ik wil wel eens zien wie tussen 23.00 en 06.00 uur mijn Tesla kan ontvreemden. Alleen als de Tesla kan leren zwemmen kan het lukken. :p

Overdag daarentegen...
Dat filmpje laat zien dat het zo weinig tijd/moeite is dat ze gewoon auto's op klaarlichte dag bij tankstations e.d. weg kunnen halen.

De SuC is straks ook een fantastische plek om Tesla's te ontvreemden op deze wijze, terwijl je binnen bij vd Valk een kopje koffie drinkt. Handlanger zit aan het tafeltje achter je met ontvanger en andere handlanger neemt je auto mee. Met een selectieve wifi/3G/4G jammer voorkomt-ie meteen dat je de berichten ontvangt dat de auto losgekoppeld is...