Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

[OPGELOST] Tesla Model 3 wordt steeds wakker (komt door Tesla app op iOS)

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort ervaar ik het volgende. Als mijn auto in slaap valt, dan duurt deze slaap maar kort. De auto wordt vervolgens "door iets" wakker (meestal 11 minuten) en valt dan weer terug in slaap. Heeft iemand enig idee waardoor dit komt? Zie bijgevoegde afbeeldingen voor het vele korte slaapjes.

  • Dit gebeurde voor het eerst op dinsdag 30 augustus.
  • De softwareversie was toen 2022.20.8 (al sinds 12 augustus)
  • Daarna gebeurt het iedere dag.
  • Softwareversie 2022.24.6 installeerde op 1 september.
  • Dat zorgde niet voor een verandering qua slaap-wakker-gedrag.
  • Het gebeurt zowel thuis (waar de auto met wifi verbonden is) als op andere plekken.
  • In de nacht lijkt (...) de auto wel lang te slapen. En wordt tussen 7.00 en 8.00 uur weer wakker.
  • Sentry mode staat uit.
  • De Tesla app wordt niet geopend.
  • De auto zelf wordt niet geopend.
  • Ik ben niet in de buurt van de auto.
  • Summon stand-by staat uit.
  • Cabin overheat protection staat uit.
  • Pre-conditioning staat uit.
  • Reset uitgevoerd met beide scrollwieltjes op het stuur.
  • Alleen TeslaFi wordt gebruikt om data uit te lezen.
  • Wachtwoord Tesla account heb ik veranderd om eventuele externe toegang af te sluiten.
  • Sleep settings in TeslaFi zijn onveranderd en staan goed.
  • Sleep settings in TeslaFi zijn voor de zekerheid gereset.
  • In slaap vallen gaat goed en gebeurt netjes na een half uur.

1 september:

1 sept 2022.png


2 september:

2 sept 2022.png


3 september:

3 sept 2022.png



Bedankt!
 
Wifi uitzetten voor een app gaat inderdaad niet. Ik verbind voorlopig niet met wifi thuis, ik heb gelukkig unlimited data abonnement.
Check. Dat heb ik nu ook gedaan. Hij slaapt nu al anderhalf uur 🙌🏻.

Dat het door de app zou komen, verklaart wellicht ook waarom het in de nacht niet gebeurt. Mijn telefoon ligt dan beneden op te laden in de “slaap-focus modus”. Hij gaat dan wellicht in een soort ruststand.
 
  • Like
Reactions: tCC_
Een update. Ik heb een service request bij Tesla gedaan. De eerste reactie was dat het door een third party app zou komen. Daarop heb ik gereageerd dat dat niet het geval was. Dat ik het wachtwoord heb gereset en dat bestaande tokens vervallen zijn. En op welke manier ik heb vastgesteld dat de Tesla app de boosdoener is. Ook heb ik ze verwezen naar het topic op het Engelstalige forum. Ze gingen met die informatie verder aan de slag.

Gisterenavond kwam versie 4.12.1 van de Tesla app uit. Helaas is het probleem nog steeds aanwezig.

Vandaag werd ik gebeld. Ze hadden gezien dat de auto in de nacht wel lang slaapt. Desgevraagd heb ik ze meer informatie gegeven. En ze vroegen naar specifieke tijdstippen van het ongewenst wakker worden. Ze hadden gezien dat het wakker maken door een "unknown" iets komt.

Nu weer afwachten.

Zijn er geen anderen met dezelfde ervaring?
 
Gisteren een omgekeerde ervaring.
Normaal open ik 's morgens de app om even te kijken of er (nog) geen update klaar staat. meestal duurt het een tiental seconden om de wagen wakker te maken en de informatie in de app te updaten.
Gisteren kreeg hij de wagen niet wakker en bleef maar proberen. Na meerdere uren ben ik naar de garage gegaan en heb de deur geopend. Terug boven met de app de wagen terug proberen wakker te maken, echter weer zonder resultaat.
Vandaag werkt alles weer als voorheen....
Oververmoeid, of gewoon een "Tesla willetje"?...
 
Ik vind het bizar dat Tesla dit probleem nog niet opgelost heeft. Voor m'n gevoel heeft iedereen hier last van, echter merk je het niet/nauwelijks als je niet de sleep state monitort met Teslafi of Teslamate. Maar elke dag een paar kWh die 'kwijt' zijn doordat de auto niet in slaap valt maal heel veel auto's is in deze tijd echt not done....
 
Of ze bij er bij mij serieus mee bezig zijn, is ook maar de vraag.

Er stond een mobile service gepland voor gisteren. Als een soort placeholder afspraak. Maar de auto fysiek nakijken is natuurlijk niet nodig. Ik was niet thuis, maar werd wel gebeld door de monteurs die op de stoep stonden. Ik legde de mannen telefonisch uit wat het probleem was. Ze kwamen niet verder dan dat het vast de schuld van een 3rd party app was.

De afspraak staat nu als afgerond tussen de service requests. Dus ik vrees dat ze er niks meer mee doen. Via de chat bij het service request heb ik nog om een update gevraagd. Maar tot op heden heb ik er nog niks van gehoord.
 
Feit is dat het door de Tesla app komt, als ik uitlog uit de app, of de app verwijder, gaat er geen verkeer meer naar mijn auto die 'm wakker houdt. Ook communiceert hij niet met de auto op momenten (snachts) dat de telefoon niet actief gebruikt wordt (wel vreemd, want ik doe verder niets met de Tesla app als ik de telefoon wél gebruik). Ik heb met beide iPhones hier in huis (die van mij en van mijn vrouw) hetzelfde euvel, bij beide de app helemaal verwijderd en opnieuw geinstalleerd (en geen Tesla widget in gebruik). Ja, ik gebruik Teslamate, maar die gebruik ik al 3 jaar en nooit problemen gehad met het in slaap gaan v/d auto. Nu dat ik het verkeer naar Tesla heb geblokkeerd valt hij ook prima weer na 15 minuten in slaap zonder wakker te worden.
 
Herkenbaar en ook vervelend. Heb geen aparte software draaien om te kijken of de Tesla wakker is maar hoor het op momenten dat de auto "aangaat" door het bekende klonkgeluid. Speelt sinds de laatste App update (4.12.1) of sinds de laatste softwareupdate (2022.24.6). Welke van de 2 daarvoor verantwoordelijk is kan ik niet meer achterhalen.
Consequentie is dat ik nu 2% per dag verlies die ik voor die tijd niet verloor. Geen heel groot probleem maar wel vreemd.....
 
  • Like
Reactions: Krisja