TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hayden, May 15, 2016.

  1. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Ik als Tesla leek en zonder kennis van elektrische installaties lees hier van alles en nog wat.
    Juice-boxen, neuters, verloopstekkers, .......
    Ik was van de veronderstelling van enkel een laadstation thuis en voor de rest klaar. Nu zie ik dat je je koffer bijna moet volproppen met laadkabels om overal te kunnen ladeno_O
    Je moet al bijna een diploma elektriciteit hebben om eraan uit te geraken:rolleyes:
    Kan je überhaupt iets doen met hetgeen er standaard bij je wagen geleverd wordt?
    Ik woon in een nieuwbouw met een moderne elektriciteitsinstallatie en daar houd mijn kennis op.
    Kan iemand mij simpel uitleggen wat en hoe?
    Dit schrikt volgens mij veel mensen af om een elektrische wagen aan te schaffen.
    Misschien nog even meegeven dat ik zeker de supercharger optie zal nemen.
    Thx.
     
  2. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,124
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Hallo Hayden,

    De Supercharger is geen optie meer maar is vrij te gebruiken voor alle ( nieuwe ) Model S en X eigenaars.

    Eerste vraag is wel om eens na te kijken wat voor electriciteits installatie je thuis hebt.
    Meestal is het zo dat je in de tellerkast kan zien wat voor aansluiting je hebt.
    Heb je een 3-fasige aansluiting met neutre, dus een 400V aansluiting heb je niet de minste problemen.
    Misschien is er in je garage al een 3-fasig stopcontact geplaatst? ( zie foto in bijlage )
    In dat geval kan je je wagen opladen met de door Tesla meegeleverde UMC lader met rode stekker.

    Heb je deze nog niet in huis, dan moet je je eerst bezinnen wat je vereisten zijn… .
    1) Hoeveel kilometer ga je per dag rijden met je Tesla? Bij normaal gebruik haal je probleemloos in één keer 300 kilometer bereik met een lading.
    2) Rij je dagelijks naar een vaste werk bestemming? Is daar oplaadvoorziening aanwezig of mogelijk? Blijft de auto daar een ganse dag staan?

    In eerste instantie mag je je niet bang laten maken en laten overstelpen door laadkabels en verloopstekkers, wees gerust die ga je niet veel nodig hebben… .

    Een aanrader om direct bij te kopen bij je Tesla is een Type2 Laadkabel die je kan gebruiken aan een openbare laadzuil of in een parkeergarage.

    Geef ons eerst wat meer inzicht in jouw situatie en we helpen je zeker verder. ;)

    Grtz.

    Xavier
     

    Attached Files:

    • Informative x 1
    • Like x 1
  3. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Bedankt Firebird.
    Ik rij dagelijks 90 km naar mijn werk, 45km enkele rit. Neem 100km gemiddeld en geen oplaadmogelijkheid op kantoor.
    Ik heb thuis geen driefasig stopcontact.
    Op mijn tellerkast vind ik volgende gegevens:
    CM160 df3
    230V
    230V-375 tr/kwh
    10(60)A 50Hz
     
  4. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,124
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Hayden,

    Tiens, zou je dan nog een monofaze aansluiting hebben?
    Kijk eens in de tellerkast welke van onderstaande situaties je hebt. foto 1 versus foto 2.
    Heb je een hoofdzekering met 2 draden is het een Monofase aansluiting en zou ik aanraden om een Blauwe Mennekes ( foto 3 ) te laten plaatsen, kost slechts enkele tientallen euro… . Deze stekker is veiliger om je auto mee op te laden dan een gewoon klassiek stopcontact. Heb je een hoofdzekering met 4 draden dan een Rode Mennekes laten plaatsen.
    In elk geval is het voor jouw verbruik geen enkel probleem om zelfs op mono 220V te laden met je UMC.
    Je laadt maar tegen 13km per uur, maar als je 's avonds thuiskomt plug je de wagen in en is ie tegen 's morgens terug vol, best setting in je auto op 80% instellen. ( 100% is slecht voor je accu !! )
     

    Attached Files:

  5. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Twee draden dus mono.
    Als ik een laadstation plaats kan dit laadtijd versnellen met huidige installatie?
    Kan ik mijn installatie op drie fasen laten ombouwen?
     
  6. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    13km per uur is wel heel weinig, op 10 uur is dit amper 130km.
    Mijn auto staat nooit langer dan dit in mijn garage.
     
  7. Pebe

    Pebe Member

    Joined:
    Nov 9, 2015
    Messages:
    165
    Location:
    Westerlo
    Best je instalateur eens contacteren, bij een nieuwbouw is de kans groot/bestaande dat er tot aan de meter al 3 fase (met mss neuter) aanwezig is.
    Als dat zo is kan je aanvragen om een andere meter (3 fase) te laten plaatsen.
    Bij mij koste deze 'upgrade' van de meter net geen 500€
    Je eigen installatie moet ook aangepast worden naar 3 fasen en moet opnieuw gekeurd worden.
    Dan nog een 3F aansluitpunt voor je auto voorzien. Rode stekker is al voldoende om met de bijgeleverde UMC te kunnen laden aan ~50km/h
    Kosten voor het aanpassen van je eigen installatie hangen sterk af hoe je installatie nu is.

    Ik heb zelf gekozen voor een laadpaal van TNM (the new motion), heb een lolo3 geplaatst (kostprijs ~1000€)

    Er zijn nog draadjes waar behoorlijk veel info te vinden is (maar ik begrijp best dat het moeilijk is om het bos door de bomen te zien)
    En er zijn enkele forumleden die zeer veel kennis terzake hebben en je mogelijk nog verder kunnen helpen.
    (Voor zover mijn kennis gaat wil ik je graag verder helpen om de weg te vinden, van waar ben je ergens?)
     
    • Like x 1
  8. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Tot aan de meter is er idd 3 fasen aanwezig volgens mijn buurman.
    En er zijn idd veel draadjes op het forum maar zoals je zegt, het bos is door de bomen niet meer te zien en al zeker niet voor een leek.
     
  9. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,648
    Location:
    Eindhoven
    Als er al 3 fase in huis binnenkomt, en je hebt een bruikbare garage, dan kun je het beste je lokale elektricien vragen een rode 3fase 5-polig 400V 16A stopcontact met neuter in de garage te plaatsen, dat is verreweg de goedkoopste oplossing. Je laadt dan met de door Tesla bijgeleverde lader.

    Wil je buiten op de oprit laden, dan kun je omwille van de veiligheid beter een echte laadpaal laten installeren, vraag bij Tesla of ze je in contact willen brengen met een hierin gespecialiseerde partij, tenzij je eigen elektricien er verstand van heeft. (Of neem contact op met een van de partijen die in dit draadje of andere draadjes genoemd worden, vraag offertes op voor jouw situatie). Je kunt er ook voor kiezen om buiten in een waterdichte kast een rode 3fase stekker + meegeleverde Tesla lader te stoppen, dat scheelt je de kosten van het laadstation.
    Aangezien elke situatie anders is (binnen of buiten, waar is de meterkast, is er graafwerk nodig, heb je andere verbruikers, heb je wel of geen neuter etc.), is het maatwerk, vandaar dat er niet echt kant en klare voorgekookte oplossingen zijn.
     
    • Like x 1
  10. sweep

    sweep Member

    Joined:
    Feb 7, 2016
    Messages:
    70
    Location:
    NL
    Ik bleek helaas ook slechs een 1-fase aansluiting te hebben.
    Een upgrade naar 3 fase incl. het vervangen van de meter en groepenkast vind ik nog niet direct de moeite. Ga eerst wel eens proberen hoever ik kom met thuis laden aan ~3.7kWh.
    Heb wel getwijfeld tussen een DIY oplossing met een CEE stekker en de UMC in een afsluitbaar kastje of een simpele laadpaal.
    Het prijsverschil tussen de DIY oplossing (met het bijbehorende 'gepruts') en de laadpaal tov de totale installatiekosten lijken bij mij de doorslag te gaan geven richting een simpele laadpaal (ICU Compact Mini).
     
  11. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Het is de bedoeling om in de garage te laden.
    Ik zal eens een electricien laten komen voor zo'n drie fasige rode stopcontact.
     
  12. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Als ik het goed begrijp kan je met een laadpaal sneller laden zonder aan je huidige installatie veranderingen incl. keuring te moeten laten uitvoeren?
     
  13. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,102
    Location:
    Europe
    #13 PaulusdB, May 15, 2016
    Last edited: May 15, 2016
    Nee, laadpalen hebben ook een 3-fase 400V 16A (of 32A) netaansluiting nodig als je meer wilt.
    Op je huidige installatie is 3,7 kW de max. Een blauwe stekker aan de UMC is daarvoor de alternatieve aansluiting. Dat is enkel-fase 240V en 16A.
    [​IMG]
     
  14. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,648
    Location:
    Eindhoven
    Zoals PaulusdB hierboven zegt, die snellere laadpaal zal ook op 3fase op je huisinstallatie aangesloten moeten worden, reken op minimaal dezelfde aanpassingen als bij het aanbrengen van een 3fase stopcontact.

    Verder zal je Tesla voorzien moeten zijn van dubbele lader (is die optie eigenlijk nog leverbaar tegenwoordig?) om van de volle 32A (ipv 16A) gebruik te maken, anders gaat het laden met een laadpaal niet sneller dan met de meegeleverde adapter.
     
  15. Phil_BE

    Phil_BE Member

    Joined:
    Aug 14, 2015
    Messages:
    682
    Location:
    Strombeek Bever,Belgium
    wel even optellen als je kinderen met grijpgrage handen hebt zoals ik, dat stopcontact staat continu onder spanning als je er geen schakelaar tussenzet.

    daarom dat ik voor een keba laadstation heb gekozen ...
     
    • Like x 2
  16. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,648
    Location:
    Eindhoven
    #16 basvk, May 15, 2016
    Last edited: May 15, 2016
    Elk stopcontact in huis staat continu onder spanning en is net zo gevaarlijk (230V is ook al levensgevaarlijk)...

    Ook als je de Tesla UMC in het rode stopcontact laat zitten (en die krijgen kinderhandjes er niet zomaar uitgetrokken, die rode stekkers gaan vervelend stroef los) dan staat er op de stekker die in de auto moet nooit spanning, totdat die volledig in de auto is gestoken en het laden is gestart.
    Enige is dat als er niets op het rode stopcontact is aangesloten, dan zit er zo'n verende sluitklep op, die kan uitnodigend zijn om mee te spelen. Kwestie van je kids instrueren lijkt me...
     
  17. Hayden

    Hayden Member

    Joined:
    Apr 12, 2016
    Messages:
    165
    Location:
    Belgium
    Het komt er dus op neer dat ik mijn installatie best laat aanpassen naar drie fasen als ik sneller wil laden.
    Hoeveel km/h kan ik dan laden met een rode stopcontact en de standaard laadkabel?
     
  18. MickC

    MickC Member

    Joined:
    Apr 3, 2016
    Messages:
    391
    Location:
    Belgium
    #18 MickC, May 16, 2016
    Last edited: May 16, 2016
    +- 55 km/u dacht ik

    EDIT: Klopt, zie bijlage
     

    Attached Files:

    • Like x 2
  19. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,102
    Location:
    Europe
    Mooi en handig overzicht!
    Helaas met een incorrecte afbeelding van de Tesla UMC. Het plaatje is van de HPWC, de niet in Europa verkrijgbare laadoplossing voor montage aan de muur.
     
  20. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Paul die blauwe adapter is toch echt voor een 32A socket hoor (niet 16A zoals je vermeld in je post)
     

Share This Page