Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
En dan heb je ook nog een keuze bij de nieuwe Model X. Of is dat niet nieuw en worden de MS er standaard mee voorzien? En is deze optie ook echt nodig?
 

Attachments

  • Hoog amp oplader.png
    Hoog amp oplader.png
    592.5 KB · Views: 43
Dat is wel heel duur.

Mijn huidig plaatje
Upgrade van de aansluiting naar 3 fase kost +- 580 EUR (incl BTW)
Lolo laadstation (11KW - 22KW) incl plaatsing kost +- 1.800 EUR (incl BTW)
Aanpassing meterkast kost +- 300 EUR (incl BTW)
Keuring van de aanpassingen +- 150 EUR (incl BTW)

Dus in totaal +- 2.800 EUR.

Overige offertes (KEBA etc) die ik had waren tot max 700 EUR duurder.
Alles geplaatst door erkende installateurs etc. Zeer netjes weggewerkt. (incl RVS paal, betonsokkel, kleine graafwerken, ...)

Dus 7.000 EUR is hoe je het ook bekijkt veel te duur. Wat voor laadstation heb jij dan?
Klopt ongeveer met het mijne. Upgrade naar 40A... wij hadden wel al 400V3F32A.
Lolo zaten wij rond de 1500€ in RAL kleur gespoten.
Aanpassing was er niet nodig in de kast...wel een keuring. Van Keba hebben we nooit een offerte ontvangen. (ThePluginCompany)
 
Lijkt me een mooi draadje voor mijn vraag:
Om de Tesla thuis op te laden heb ik eigenlijk twee opties: in de garage of op de oprit.
Afhankelijk van wie eerder thuis is (vrouw of ikzelf), staat de Tesla op de oprit of in de garage. Nu was ik van plan om een rode stekker in de garage te plaatsen (3F16A) en de UMC een vaste plek te geven in de garage. Een Fivari of JB2 zou dan voor road trips/vakanties gebruikt worden. Omdat ik eigenlijk niet een lang verlengsnoer vanuit de garage naar de oprit wil leggen (kinderen moeten er met fiets langs/staat slordig) vroeg ik mij af of het volgende mogelijk is: Naast de UMC een type 2 poort plaatsen, verbonden aan een type 2 kabel die ik onder de kruipruimte aan het eind van de oprit wederom aan een type 2 poort verbind, zodat ik de stekker van de UMC in de type 2 poort naast de UMC kan steken en een type 2 - type 2 kabel in de type 2 poort bij de oprit enerzijds en in de Tesla anderzijds kan steken?

Kortom, moet een UMC altijd direct in de Tesla steken vanwege het communicatie protocol of kan je daar een aantal schakels tussen plaatsen?
 
Upgrade via Eandis: € 2132 (detailstudie, werk & tussenkomst voor meer vermogen)
Extra meterkast met zekeringen en aparte teller: +/- € 500
Nieuwe kabel tot aan het trottoir: +/- € 400
Keuring BTV: +/- € 150
Reeks stekkers rood en blauw van 16A tot 3x64A: € 200
CrOhm EVSE1M63 mobiel laadstation: € 2600
Henry Sharp Roadster Type 2 kabel 70A: € 1500
Tesla Motors Type2 kabel 32A: € 1500

Totaal dus ongeveer € 8982.

Overstappen van Roadster naar MS kostte dan gelukkig slechts € 200 voor de Type2 kabel..
 
  • Informative
Reactions: LuckyLuke
Lijkt me een mooi draadje voor mijn vraag:
Om de Tesla thuis op te laden heb ik eigenlijk twee opties: in de garage of op de oprit.
Afhankelijk van wie eerder thuis is (vrouw of ikzelf), staat de Tesla op de oprit of in de garage. Nu was ik van plan om een rode stekker in de garage te plaatsen (3F16A) en de UMC een vaste plek te geven in de garage. Een Fivari of JB2 zou dan voor road trips/vakanties gebruikt worden. Omdat ik eigenlijk niet een lang verlengsnoer vanuit de garage naar de oprit wil leggen (kinderen moeten er met fiets langs/staat slordig) vroeg ik mij af of het volgende mogelijk is: Naast de UMC een type 2 poort plaatsen, verbonden aan een type 2 kabel die ik onder de kruipruimte aan het eind van de oprit wederom aan een type 2 poort verbind, zodat ik de stekker van de UMC in de type 2 poort naast de UMC kan steken en een type 2 - type 2 kabel in de type 2 poort bij de oprit enerzijds en in de Tesla anderzijds kan steken?

Kortom, moet een UMC altijd direct in de Tesla steken vanwege het communicatie protocol of kan je daar een aantal schakels tussen plaatsen?

Interessante denkpiste en volgens mij perfect mogelijk.
Een type2 kabel kan je niet verlengen met een andere type2 kabel, maar door te werken met de type2 sockets kom je er natuurlijk wel. De kabel voorziet in alle mogelijke bedrading, dus de vermogenkabels en de signaalkabels. Indien de afstand groot is, wordt de spanningsval misschien een issue.
Een moeilijkheid wordt de vergrendeling van de kabel aan het eind van de oprit, maar voor de rest acht ik het wel mogelijk. De signalen zijn PWM-signalen (pulse width modulation) die in principe niet verstoord of beïnvloed worden door een langere kabel.
 
  • Helpful
Reactions: Rick A.
Dat absoluut niet werken hoor met de gelinkte type-2 sockets. Je kan de UMC niet in een outlet socket(/poort) stoppen. Alleen in een inlet-socket. Tevens vraag ik me af of je ipv deze constructie met dure sockets en kabels niet beter een SmartEVSE (of OpenEVSE) kan plaatsen.
 
Kun je dat onderbouwen @
TimElectric?
Inlet of outlet is toch niks anders dan een verbinding?
Je schrijft in je bericht dat je de UMC in een type-2 poort wil stoppen om hem zo door te verbinden. Echter de type-2 socket waarneer je linkt is een outlet-type (het "vrouwtje") en de Tesla UMC heeft ook een "vrouwtje"-stekker. Kortom die passen niet in elkaar. Wat je zoekt is een inlet-type (het "mannetje"):
Schematisch wil je dit:
[5P16A CEE - Tesla UMC - Type-2 outlet socket][Type-2 inlet socket - vaste kabel - Type 2 outlet socket][Type 2 inlet-stekker - losse kabel - Type 2 outlet stekker][Type 2 inlet Tesla]
 
Dat absoluut niet werken hoor met de gelinkte type-2 sockets. Je kan de UMC niet in een outlet socket(/poort) stoppen. Alleen in een inlet-socket. Tevens vraag ik me af of je ipv deze constructie met dure sockets en kabels niet beter een SmartEVSE (of OpenEVSE) kan plaatsen.

Ik denk wel dat Tim gelijk heeft: je kan de socket nabij de UMC niet in de UMC steken of ongekeerd: dat zijn twee vrouwelijke stekkers die niet in elkaar passen. Dat is wel belangrijk maar niet essentieel: je moet inderdaad een Mannelijke stekker voorzien op die plaats en niet een socket. Maar het principe van een lange kabel waarmee je het UMC-contactpunt als het ware verlegt naar de oprit, is volgens mij wel mogelijk.
Ik zie het zo voor me: je gebruikt de UMC rechtstreeks met een type 2 laadkabel naar de MS wanneer die in de garage staat en je plugt die verlengde laadkabel die op zijn beurt uitgeeft op (deze keer wel) een socket op het einde van oprit in de UMC in de garage in en vervolgens ook de type 2 laadkabel naar de MS in de socket op het einde van de oprit indien de MS daar geparkeerd staat.

Je kan inderdaad ook de krachtstroom in de garage ontdubbelen en een een lange verbinding maken tussen een openevse in de garage en de socket die je op het einde van de oprit installeert. Maar die oplossing zal toch duurder zijn: je hebt
  • een stekker minder (100€),
  • een OpenEVSE module extra (150€ met scherm en toebehoren)
  • een contactor /relay extra
  • een inbouwdoos extra
  • montagewerk extra
  • bij elke laadbeurt een manipulatie minder omdat de openEVSE altijd klaar staat en wacht op een voertuig dat in de socket op de oprit inplugt.
  • in principe een laadpunt extra omdat strikt genomen de twee samen zouden kunnen laden, tenminste als de bekabeling en de stroomvoorziening dit toelaten.

Dank voor de sanity check Fivari!

Wat Google niet snel kan beantwoorden: bevat de UMC zelf een type B zekering, of is die niet noodzakelijk bij gebruik van UMC?
UMC bevat geen type B, hoewel verplicht. Men veronderstelt dat die elders in het circuit ingebouwd zit, hetgeen zelden het geval is.
 
Technisch gezien gaat het zeker werken. Echter een mannelijke stekker raad ik niet aan; een stekker-stekker verbinding is niet wenselijk. Ik zou dan echt opzoek gaan naar een mannelijke socket.

Mijn 3-fase 32A SmartEVSE lader met socket (en contactor enz) kostte minder dan 500 euro. Als je er een vaste kabel aan hangt kan je volgens mij nog ongeveer 80 euro besparen. Voor dat geld zou ik een extra lader installeren.