Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadmogelijkheden, hoe geraak je er nog aan uit???

This site may earn commission on affiliate links.
In Nederland kun je (althans bij onze netbeheerder Enexis) verzwaren tot 3x25 Ampère zonder verhoging van het vastrecht.
Je zult waarschijnlijk wel een e-monteur moeten inschakelen om de hoofdzekering te wijzigen. Daarna komt de netbeheerder voor (ik meen) € 270,- de verzwaring op locatie doorvoeren.

Heb je al 3 fasen, scheelt dat natuurlijk in de kosten.

Voor verrekenen met de zaak heb ik gekozen voor een additionele meter die 1 aansluiting heeft: het oplaadpunt.
Je hebt meer dan genoeg opties qua laadpalen die ook een verrekeningsabonnement met de zaak kennen. Google is your friend. De voor- en nadelen tussen verschillende laadpalen ken ik niet.

Edit: ge-ninja-ed door bitrover, kon idd wel eens € 207,- zijn geweest voor de verzwaring.
 
En van de eerste pagina nog een keer het plaatje met laadsnelheden:
knipsel-png.176823


Met 3x25 A zou je dus op 3x16 A kunnen laden, oftewel 11kW, oftewel 55km/h.
Heb je een reguliere (schuko) 16A enkelfase aansluiting, laad je met 3kW, oftewel 14km/h.
 
Je zal eerst wat meer info moeten geven over je huidige elektrische installatie.
Als je zoals bij mij maar 1 fase hebt gaat het laden maar traag en ben ben je bijna verplicht om naar 3 fasen over te schakelen. Dit is heel omslachtig, huidige installatie aanpassen, de tellerkast zelf laten aanpassen door de provider, herkeuring, ....
Van het kostenplaatje wordt je ook niet vrolijk, kleine 800 euro excl. Btw om de installatie aan te passen, 1700 euro voor de verzwaring aan Infrax, abonnement 20 euro per maand duurder en dan heb je nog maar juist een rode stekker. Wil je nog een laadpaal, ....

Ik heb 1 fase, zal dus over moeten gaan op kracht stroom en dat is inderdaad 3 x 25. Probleem bij mij
thuis is dat er een kabel van de meterkast naar de laadpaal punt moet lopen. En dat betekent dat die
dikke stroomkabel door de huiskamer moet . Waarschijnlijk frezen in de muur of zo iets.

Maar als ik gewoon op v230 blijf , dus 3,0 kW heb ik 14 km/p. In mijn geval is de Tesla thuis van 21:00 tot 07:00
= 10 uur laden = 140 Km charged gemiddeld per nacht.

Ik rij maximaal 50Km per dag , dus wat ik overdag verbruik zou erin 3 a 4 uur op 3,0 kW er weer aan zitten?!

Volgens mijn visie is 3,0 kW voldoende . Of mis ik hier iets? :rolleyes:
 
Hoi Paulo,

Om zakelijk te scheiden moet je een MID gecertificeerde tussenmeter laten plaatsen.
Hierop kan je dan het zakelijk verbruik aflezen en vergoeden aan prive.

Ik ben net om gegaan naar 3 fasen en dat was maar een kleine ingreep.
Hang een beetje af van hoe de huidige indeling van je meter kast is.
Bij mij was het een kwestie van nieuwe hoofdschakelaar en 1 extra aardlek.
Vervolgens groepen verdelen.

in mijn geval kwam Enexis langs om de 1x 35 te vervangen voor 3x 25.
Kosten hiervoor zijn 207,=
Maand tarief blijft gelijk bij 3x 25.

Een MID gecertificeerde tussenmeter. Ik ga eens op Google kijken wat zoiets kost en
hoe te plaatsen.

Oke, je bent over gegaan op 3 fases, maar hoe is bij jou de kabel getrokken? Waarschijnlijk
heb je je MS dicht bij de meterkast staan?:)
 
Ik heb 1 fase, zal dus over moeten gaan op kracht stroom en dat is inderdaad 3 x 25. Probleem bij mij
thuis is dat er een kabel van de meterkast naar de laadpaal punt moet lopen. En dat betekent dat die
dikke stroomkabel door de huiskamer moet . Waarschijnlijk frezen in de muur of zo iets.

Maar als ik gewoon op v230 blijf , dus 3,0 kW heb ik 14 km/p. In mijn geval is de Tesla thuis van 21:00 tot 07:00
= 10 uur laden = 140 Km charged gemiddeld per nacht.

Ik rij maximaal 50Km per dag , dus wat ik overdag verbruik zou erin 3 a 4 uur op 3,0 kW er weer aan zitten?!

Volgens mijn visie is 3,0 kW voldoende . Of mis ik hier iets? :rolleyes:
Bij 50km per dag is een 230V stopcontact voldoende inderdaad.
 
Ik ben al van in januari aan het wachten op de nieuwe Keba P30. GIsteren van theplugincompany te horen gekregen dat er problemen waren met de MID kwh meter, waardoor de levering nog enkele weken op zich zal laten wachten. Als mijn model 3 geleverd wordt ga ik een 2de in slave laten installeren. BEide kunnen dan met elkaar communiceren om same niet boven een bepaald vermogen te gaan.
De hardware is geschikt om via een backoffice billing op het bedrijf te laten doen, maar ik heb nog niets gehoord van organisaties die dat zouden aanbieden.
 
Vertel eens wat meer over de situatie.
Is er een kruipruimte of mogelijkheid om door de tuin te leggen?

Bij mij is de kabel door de kruipruimte gegaan.
Was snel gedaan.
In ieder geval als je kabel gaat leggen neem dan meteen een variant die ook 3x32 aankan.
Ik heb een 5x6mm2 liggen naar de aansluiting.
 
Bij een LOLO van TheNewMotion is dit reeds mogelijk (plus abonnement)
Weet ik, maar heeft er al iemand hieromtrent iets gehoord voor de Keba P30?

Ivm de doorfacturing van TheNewMotion heb ik begrepen dat aangezien de factuur vanuit Nederland gestuurd wordt dit zonder BTW gefactureerd wordt. Betaalt TheNewMotion de privépersoon dan uit inclusief BTW? Maw betaalt TNM 121 euro uit aan de privépersoon (inclusief 21 euro BTW die ze dan van de Belgische staat terugvorderen) terwijl ze 100 euro exclusief BTW factureren aan de vennootschap?
 
Ik ben al van in januari aan het wachten op de nieuwe Keba P30. GIsteren van theplugincompany te horen gekregen dat er problemen waren met de MID kwh meter, waardoor de levering nog enkele weken op zich zal laten wachten. Als mijn model 3 geleverd wordt ga ik een 2de in slave laten installeren. BEide kunnen dan met elkaar communiceren om same niet boven een bepaald vermogen te gaan.
De hardware is geschikt om via een backoffice billing op het bedrijf te laten doen, maar ik heb nog niets gehoord van organisaties die dat zouden aanbieden.

De hardware voor KWh meter zit in de P30 series. Het acrideren voor MID laat nog een week of 2 op zich wachten.
Ieder backoffice wat met OCPP werk kan. Verder, alle partijen die met de oplossing van de last mile solutions werken kunnen Keba integreren.
Om een master-slave opstelling te maken heb je 1 X series P30 nodig daar kunnen dan tot 15 C-series als slave geplaatst worden.
 
Ieder backoffice wat met OCPP werk kan.

En wie doet dat in België? Ik zou mijn verbruikte electriciteit via een third party willen laten factureren zoals TNM aanbiedt op hun Lolo's. NIet dat het zo belangrijk is, dat spaart me hoogstens 100 euro op een jaar aan BTW uit, wat een drop in the bucket is tov alle andere autokosten.
 
Jullie hebben geholpen met het beslissen.
Ik ga gewoon op 3,0kW laden thuis, met een MID gecertificeerde tussen meter + een laadunit.
Zijn er al van die mooie Tesla orginal laadunit beschikbaar trouwens?
Zo ga ik inderdaad ook beginnen, maak ook niet zoveel km's. Als blijkt dat 3kW niet genoeg is, is het vroeg genoeg om de aansluiting te verzwaren naar 3x25.

Wel ook een laadunit voor het gemak.
De simpelste die ik kon vinden was de ICU Compact Mini en zoals de naam al doet vermoeden lekker compact :). Misschien dat de Tesla Wall Charger (v2) op tijd beschikbaar is, dan wordt het nog ff kiezen. Zo van de foto's toont die een stuk mooier, maar hij is ook fors groter. Voordeel is dan wel weer dat ie ook geschikt is voor later evt. 3-fase laden.
 
Als je het prijs verschil tussen een 1 fase 16a en een 3 fase (22kw) bekijkt zou ik meteen een 3 fase kiezen en deze vooreerst op 1 fase laten werken.
Ik kwam voor een (wel ook beetje toonbare) 3-fase lader al snel boven de €1150, 2x zoveel als voor de €570 voor de Compact mini.
Mogelijk dat de Tesla HPWC (voor rond de €550??) daar veranderin in brengt