Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplaadtijd 60 D

This site may earn commission on affiliate links.
Dag forum leden,

in mijn zoektocht naar de beste configuratie, rekening houdend met het emotionele, maar ook het rationele (financiële) aspect, kom ik uit op de model S 60 D.

Maar had daar toch nog een aantal vraagjes over en hoop hier de antwoordjes te vinden.
In volgende filmpje zie je iemand die de vergelijking maakt tussen de oplaadtijd van zijn loaner (een 60 D) en zijn 85 D. De 60 D zou aan een SuC dubbel zou lang moeten laden voor dezelfde afstand. Kan iemand dit bevestigen of liever ontkennen ?

Een ander vraagje : Fm verdwijnt in België, ben ik genoodzaakt om de audio upgrade te nemen of is jullie ervaring dat internetradio in de wagen meer dan goed werkt ?

En een volgende optie waarover ik twijfel : luchtvering ... noodzaak of pure luxe ?

Ben benieuwd naar jullie mening !
 
Het verhaal van dubbele oplaadtijd voor de 60D geloof ik weinig van. Op basis van berichten op dit forum zou een 60D even snel moeten laden voor dezelfde afstand als een 75D. Het lijkt me sterk dat een (wat oudere) 85D heel veel sneller zou laden.

Ik heb mijn 90D nog niet, dus kan geen gefundeerd antwoord over FM vs. internetradio geven. Er zijn wel mensen die problemen met Spotify rapporteren, maar anderen hebben weer geen enkel probleem hiermee. Zelf heb ik voor de audio upgrade gekozen omdat de geluidskwaliteit duidelijk beter is (was wel een dubbeltje op zijn kant of ik er het geld voor over had). DAB+ is een extra waar ik nog geen enkele ervaring mee heb.

Mijn keuze voor luchtvering was vooral een kwestie van luxe, maar het lijkt mij ook erg handig dat ik de hoogte kan instellen bij verkeersdrempels. Bij mij in het dorp zitten een aantal drempels waar ik met mijn Peugeot 607 voorzichtig over heen moet. Ik hoop dat het met de Tesla met luchtvering in de hoogste stand wat makkelijker gaat.
 
Theoretisch klopt het ergens wel, je laadt het snelst de eerste minuten (vanaf helemaal leeg). En een 85 of een 90 is natuurlijk net ietsje sneller dan een (geknepen 75) 60 op hetzelfde aantal kilometers. Je kunt het ook omdraaien, net als mijn 70 kun je jouw 60 gewoon op 100% laden, dat duurt natuurlijk langer, maar nog altijd korter dan iemand met een 75 :)

Tot zo ver de theorie, in praktijk zal het elkaar echt niet zoveel ontlopen verwacht ik.
 
Ik geloof dat Bjorn neyland of hoe heet hij die test heeft gemaakt. Er is inderdaad een verschil maar het dubbel zal dat zeker niet zijn. Ik denk eerder een derde of een vierde trager naar de 100%. Het verschil zit hem inderdaad in de langere 120kw laadsnelheid in de eerste 50% van de laadcapaciteit. Een 60 zit veel sneller daaraan natuurlijk. Het voordeel is inderdaad dat je ongestoord tot de 100% kunt laden zonder die vervelende melding dat dit slecht is voor de batterij.
 
Het zal er een beetje aan liggen hoe vol je wilt laden aan de suc. Als je bijna leeg aan komt en vervolgens een flinke afstand wilt afleggen en dus ca 50 kWh wilt laden, zou dat best eens kunnen zijn dat je er 2x zo lang over doet. De 85 heeft meer cellen dan de 60 en kan dus al met een hoger vermogen laden. Maar belangrijker is dat de snelheid er bij 80% lading er echt wel uit is.

Oftewel ik vermoed dat bij een 60d de laadsnelheid hard terug loopt als deze ongeveer 40 kWh er in heeft zitten. Op die eerste 40 zal deze er niet veel langer over doen dan de 85 (ca 20 minuten). maar om dan van 40 naar 50 te gaan ben je opnieuw 20 minuten kwijt, terwijl de 85 dat in 5 minuten doet en pas richting de 60 kWh de laadsnelheid laat afnemen.
 
De 85 heeft meer cellen dan de 60 en kan dus al met een hoger vermogen laden. Maar belangrijker is dat de snelheid er bij 80% lading er echt wel uit is.

Dat schijnt behoorlijk mee te vallen. De 60 heeft dezelfde batterij als de 75 en het verschil in het aantal cellen t.o.v. de 85 is dus niet zo groot. Er wordt gerapporteerd dat de 60 dezelfde laad-karakterestiek blijkt te hebben als de 75. Als de 60 rapporteert dat hij 100% vol zit, zit de batterij in werkelijkheid maar 80% vol.

De 85 zal vast wel wat sneller laden, maar je moet bij de 60 qua laadsnelheid uitgaan van een 75.
 
Over je luchtvering vraag. Ik zou kijken of je het kan uitproberen. Zelf hebben wij het op de tesla wel zitten. In de low stand schijnt het verbruik ietjes lager te zijn. 1 keer een loaner mee gehad zonder luchtvering en merkte dit personelijk meteen. De luchtvering is soepeler en minder straf dan de normale vering.

Zelfde met DAB, geluidskwaliteit is beter, vooral als die op eens overspringt naar FM. Maar als ik in een andere auto rij zonder dab merk ik geen verschil. Het is dus net wat je gewent bent en of je het gelijk na elkaar hoort. Dit zal ook zo zijn met de luchtvering.
 
Dag forum leden,

Een ander vraagje : Fm verdwijnt in België, ben ik genoodzaakt om de audio upgrade te nemen of is jullie ervaring dat internetradio in de wagen meer dan goed werkt ?

Ben benieuwd naar jullie mening !

Jan, De upgrade is enkel "voller geluid". Meer speakers en meer vermogen. Ik heb de standaard audio en ben er heel tevreden mee.
Enige puntje is dat de basweergave iets minder is, maar met wat afregelwerk van de equalizer krijg je toch een goede sound.

Je kan standaard gebruik maken van FM en AM, DAB, internetradio, Spotify, USB play en bluetooth weergave van bv je iPhone.
Internetradio en Spotify maken natuurlijk gebruik van je 3G of LTE ontvangst, op sommige plaatsen is die wat minder en kun je bijgevolg drop-outs hebben. DAB werkt via gewone radio ontvangst en speelt glashelder, in België moet je het bij DAB doen met de VRT zenders en ( moet effe controleren ) Nostalgie en Joe FM.
Bij mij staat ie voornamelijk op Internetradio en USB play, ik heb m'n ganse iTunes op een USB Stick gezet en Tesla biedt de mogelijk om op titel, artiest, album en genre te selecteren.

Xavier
 
Jan, De upgrade is enkel "voller geluid". Meer speakers en meer vermogen. Ik heb de standaard audio en ben er heel tevreden mee.
Enige puntje is dat de basweergave iets minder is, maar met wat afregelwerk van de equalizer krijg je toch een goede sound.

Je kan standaard gebruik maken van FM en AM, DAB, internetradio, Spotify, USB play en bluetooth weergave van bv je iPhone.
Internetradio en Spotify maken natuurlijk gebruik van je 3G of LTE ontvangst, op sommige plaatsen is die wat minder en kun je bijgevolg drop-outs hebben. DAB werkt via gewone radio ontvangst en speelt glashelder, in België moet je het bij DAB doen met de VRT zenders en ( moet effe controleren ) Nostalgie en Joe FM.
Bij mij staat ie voornamelijk op Internetradio en USB play, ik heb m'n ganse iTunes op een USB Stick gezet en Tesla biedt de mogelijk om op titel, artiest, album en genre te selecteren.

Xavier
Thx voor replay (hier en in andere thread ;))
 
Als ik nu op de specificatiepagina kijk, zie ik:

Model S | Tesla Nederland
AM, FM, en internet streaming radio met 6 speakers. Ultra High Fidelity geluidspakket verkrijgbaar met 12 speakers, subwoofer en DAB+.

Echter, op de configuratiepagina:

Bestel uw Tesla Model S | Tesla Nederland
Dit pakket omvat:
  • 12 speakers met neodymium magneten, inclusief een 8" subwoofer
Wie het weet mag het zeggen (ik zou het een Sales Advisor vragen).
 
Ivm de luchtvering moet je weten dat de Tesla luchtvering slechts 1 van de 2 gebruikelijke functies heeft. Je kan er namelijk de hoogte van de auto mee regelen. In zowat alle andere luchtgeveerde auto's kan je ook de hardheid/zachtheid van de vering instellen. Dat kan niet bij Tesla en dat komt doordat er gekozen is voor een goedkopere variant van de luchtvering, er ontbreekt namelijk een extra zuiger.

Je betaalt dus alleen voor de hoogteregeling !!!

Of de Model S met of zonder luchtvering harder of zachter is weet ik niet. Mijn auto heeft luchtvering en ik vind die behoorlijk hard. Het was dan ook een teleurstelling toen ik door had dat je de hardheid niet kon regelen, de belangrijkste reden waarom ik deze optie heb genomen.
 
  • Informative
Reactions: MissAutobahn
Betreffende de luchtvering.
Tesla is hier tegen mij altijd duidelijk over geweest. Enkel hoogte, geen zachtheid instelbaar.

Dit is meer een persoonlijke keuze in mijn ogen. Persoonlijk had ik de luchtvering nodig voor de ondergrondse parkings die ik dagelijks doe. Heb ook met een testwagen in de moeilijkste parking gereden (knap van Tesla dat dit voorstelde!).

Ik moet op Very High of High uitrijden om de grond niet te raken (hangt van aantal passagiers af...). Dus de luchtvering was nodig. Anders had ik voor een 70D gekozen zonder denk ik. Pluspunt is dat hij de locaties onthoud, hierdoor vergeet ik nooit om op deze locaties de wagen hoger te zetten. Daarnaast is het ook een gemoedsrust. Ben je onzeker over een hoge drempel? Even hoger zetten en voila..

De Low setting is ook in te stellen vanaf een bepaalde snelheid of altijd (dus als standaard).

Ik ben dus tevreden over mijn keuze.
Sommigen zeggen wel dat de wegligging beter is met de normale veren dan met de luchtvering. Dit heb ik niet kunnen vergelijken.