Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen Model 3 met UMC

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hierover in het verleden al wat zien voorbij komen maar ik kan het niet terugvinden.
Ik laad nu de model 3 thuis op met de UMC op een gewoon stopcontact. Deze limiteert zich op 8A.
Is dit niet weinig? Ik dacht dat 13A-16A mogelijk moest zijn.
Klopt het dat er zowieso een limiet zit op 16A en dat er alleen enkelfasig kan geladen worden met de UMC (via blauwe mennekes bv).
Als iemand eventueel kan linken naar een goede bron zou ook nuttig zijn.
 
Ik heb hierover in het verleden al wat zien voorbij komen maar ik kan het niet terugvinden.
Ik laad nu de model 3 thuis op met de UMC op een gewoon stopcontact. Deze limiteert zich op 8A.
Is dit niet weinig? Ik dacht dat 13A-16A mogelijk moest zijn.
Klopt het dat er zowieso een limiet zit op 16A en dat er alleen enkelfasig kan geladen worden met de UMC (via blauwe mennekes bv).
Als iemand eventueel kan linken naar een goede bron zou ook nuttig zijn.

Ik gebruik de UMC als vaste lader. Zit altijd vast op de rode stekker( krachtstroom. 3x16A).

Werkt goed.

Dus meer fasig
 
Universal Mobile Charger

Eigenlijk een slechte naam, want het is geen charger (lader).

Dacht dat het Universal Mobile Connector was.

Het is eigenlijk een mobiele laadpaal die domme stroom zonder communicatiesignaal omzet in stroom met een communicatiesignaal zodat er met de auto gepraat kan worden.
Maar inderdaad geen lader (AC-DC), want die zit in de auto zelf (of bij snelladen in de snellader).
 
Via een reguliere Schuko (stekker) zal je met maximaal 13A laden. 16A is niet veilig over een Schuko.

Wel passen S/3/X hun laadvermogen aan op het moment dat het voltage te veel zakt om zo overbelasting te voorkomen. Welk voltage zie je tijdens het laden?

Zakt dit heel erg in tijdens het laden?
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ik lees nu van meerdere mensen dat ze met de nieuwe TMC geleverd bij de Model 3 maar tot 8A kunnen laden.
Al dan niet met een verlengsnoer ertussen (die m.i. niet het verschil kan maken als het een goed snoer is).
Als die nieuwe TMC middels het pilotsignaal de stroom beperkt to 8A indien de Schuko adapter wordt gebruikt dan is het wellicht is een oplossing om de blauwe CEE adapter te gebruiken en dan een verloopstuk CEE naar Schuko.
En dan zelf in de auto het laden terugzetten naar 13A voor de zekerheid.
78659_.jpg
 
Ik lees nu van meerdere mensen dat ze met de nieuwe TMC geleverd bij de Model 3 maar tot 8A kunnen laden.
Al dan niet met een verlengsnoer ertussen (die m.i. niet het verschil kan maken als het een goed snoer is).
Als die nieuwe TMC middels het pilotsignaal de stroom beperkt to 8A indien de Schuko adapter wordt gebruikt dan is het wellicht is een oplossing om de blauwe CEE adapter te gebruiken en dan een verloopstuk CEE naar Schuko.
En dan zelf in de auto het laden terugzetten naar 13A voor de zekerheid.
Hier bevestiging van de 8A max laad snelheid. Nog niet de zekering gecontroleerd, maar kan me niet voorstellen dat het op 8A afgezekerd is.
Vanavond bij de bouwmarkt langs om een CEE verloop te scoren.
Zal een update posten als het zo ver is.
 
Hier bevestiging van de 8A max laad snelheid. Nog niet de zekering gecontroleerd, maar kan me niet voorstellen dat het op 8A afgezekerd is.
Vanavond bij de bouwmarkt langs om een CEE verloop te scoren.
Zal een update posten als het zo ver is.
Een zekering geeft geen informatie door, dit is dus echt iets uit het laadsnoer bij Model 3.

Pas wel op met die Schuko->CEE. Limiteer de auto op 13A! Met 16A gaat de boel smelten. Misschien met 5C nu niet, maar als het een keer wat warmer is kan het hard gaan.

Een stopcontact/schuko kan niet continue 16A aan belasting hebben.
 
Een zekering geeft geen informatie door, dit is dus echt iets uit het laadsnoer bij Model 3.

Pas wel op met die Schuko->CEE. Limiteer de auto op 13A! Met 16A gaat de boel smelten. Misschien met 5C nu niet, maar als het een keer wat warmer is kan het hard gaan.

Een stopcontact/schuko kan niet continue 16A aan belasting hebben.
Klinkt inderdaad misschien wat vreemd, maar dat was toch zeker wat mij met stelligheid verteld werd aan de telefoon door een tesla service medewerker. Typisch gevalletje van te veel waarde hechten aan wat iemand je verteld.

De Schuko standaard (CEE 7/7) maakt geen vermelding van 13A als de max. Sterker nog, de max wordt omschreven als 10A of 16A. Ik ben nu dan ook erg benieuwt waar die 13A vandaan komt en vooral de waarschuwing dat zaken gaan smelten. (Als we bang zijn dat kabels gaan smelten, waarom hebben we dan zekeringen?)
Volgens mij is het zelfs zo, dat op de kabel en/of stekker duidelijk vermeld moet worden met stikkers als deze niet voldoen aan de specificaties. Indien dat niet gebeurt mogen de producten bij mijn weten geen CE keurmerk dragen (of ze moeten voldoen aan de specificaties). Ik heb een 'camping' stekker (CEE P+N+E 230V 16A) gekocht met een rating tot 3680 watt. Mocht er wat gaan smelten dan zal ik het zeker terug koppelen, maar zo'n vaart zal het vast niet lopen.
Mocht iemand een betere bron hebben dan tesla documentatie (die is vrij summier tot ronduit brak als je het mij vraagt), dan verneem ik het graag. Geen dag is immers te laat om wat te leren.

De eerste proef (5 min laden) is goed gelukt. Nog niet op 16A geladen want ik wilde het risico niet lopen dat de zekering door sloeg (Een aantal tl-balken zaten waarschijnlijk op dezelfde groep), maar de tesla wilde wel tot 16A accepteren. Morgen op de industrieele aansluiting komt het bewijs.
 
  • Informative
Reactions: LuckyLuke
"13 ampere" lijkt me meer uit de UK markt te komen. Daar hebben ze het constant over een "13 amp socket".

Als je verloopkabel gaat smelten zal het niet aan de CEE kant zijn, maar aan de Schuko kant. En de boosdoener zal dan hoogst waarschijnlijk niet de stekker zijn, maar het stopcontact waar je hem in prikt.

Een piek belasting is niet zo erg. Een constante hoge belasting is een ander verhaal. In de basis zouden veel Schuko stopcontacten best wel 16 ampere aan kunnen. En misschien ook wel continue. Als ze nieuw zijn, tenminste. Als ze wat ouder zijn raken de veren in het stopcontact die de pennen van de stekker vast moeten klemmen vaak wat vermoeid en wordt de verbinding slechter. Er ontstaat weerstand in de verbinding en op dit plek van de weerstand wordt de boel warm of zelfs heet. Wsl. niet al na 5 minuten testen of zo. Nee dat gebeurt vaak pas als je zelf net lekker in je mandje ligt te ronken.

Het meest gevaarlijk zijn de stopcontacten die je frequent gebruikt voor mobiele apparaten (stofzuiger, etc.). Vaak is je snoer net wel of net niet lang genoeg voor wat je wil. Veel kleine rukjes aan het snoer die allemaal over gebracht worden op het inwendige van het stopcontact. Stopcontacten vinden dat niet leuk.
 
Dat klinkt als een wat genuanceerder verhaal, waar ik nog wel in kan komen.
Al ben ik wel wat gereserveerd over de 13A. Een slecht stopcontact wordt sowieso heet met hoge belasting. Denk dat het dan ook niet veel meer uit maakt tussen 13A en 16A. Wellicht is dat waarom de UMC een limiet heeft op 8A met de schuko connector.
 
Klinkt inderdaad misschien wat vreemd, maar dat was toch zeker wat mij met stelligheid verteld werd aan de telefoon door een tesla service medewerker. Typisch gevalletje van te veel waarde hechten aan wat iemand je verteld.

De Schuko standaard (CEE 7/7) maakt geen vermelding van 13A als de max. Sterker nog, de max wordt omschreven als 10A of 16A. Ik ben nu dan ook erg benieuwt waar die 13A vandaan komt en vooral de waarschuwing dat zaken gaan smelten. (Als we bang zijn dat kabels gaan smelten, waarom hebben we dan zekeringen?)
Een zekering beschermd tegen overbelasting van de draden en tegen kortsluiting.

Zo moeten draden in de muur 2,5mm2 zijn, maar veel er achter weer niet. Je kan een verlengsnoer van 0,75mm2 pakken en daar je auto achter gaan laden. Dat snoer smelt dan gewoon.

Volgens mij is het zelfs zo, dat op de kabel en/of stekker duidelijk vermeld moet worden met stikkers als deze niet voldoen aan de specificaties. Indien dat niet gebeurt mogen de producten bij mijn weten geen CE keurmerk dragen (of ze moeten voldoen aan de specificaties). Ik heb een 'camping' stekker (CEE P+N+E 230V 16A) gekocht met een rating tot 3680 watt. Mocht er wat gaan smelten dan zal ik het zeker terug koppelen, maar zo'n vaart zal het vast niet lopen.
Een blauwe CEE (Ookwel 'campingstekker') kan prima een continue load van 16A aan.

Een Schuko (gewone stekker) wisselt. Je hebt ze in diverse kwaliteiten en zo ook de stopcontacten waar je ze in plugt.

Wat @DutchTM3 hier onder al aan geeft: Bij een gloednieuwe gaat het vast wel goed als je ook spul van goede fabrikanten gebruikt.

Maar na verloop van tijd of tijdens een langere periode van belasting gaat het fout. Die 16A continue load is té veel.

Daarom zie je ook dat eigenlijk alle mobiele laders bij EV's 10 danwel 13A als maximum aanhouden op een Schuko, meer niet.

In het begin kon de Tesla Roadster ook met 16A laden vanaf een Schuko. Dat heb ik toen wel eens gedaan en ik heb stopcontacten zien smelten. Tesla heeft toen met een software update dat terug gebracht naar 13A.

Ik begrijp het wel. De massa gaat nu elektrisch rijden met een Model 3 en laden met een Schuko is niet veilig. Je wil geen brand hebben en dan groot in de media hebben staan dat het door een Tesla kwam.

Laden doe je met een fatsoenlijk geïnstalleerde laadpaal.

Het meest gevaarlijk zijn de stopcontacten die je frequent gebruikt voor mobiele apparaten (stofzuiger, etc.). Vaak is je snoer net wel of net niet lang genoeg voor wat je wil. Veel kleine rukjes aan het snoer die allemaal over gebracht worden op het inwendige van het stopcontact. Stopcontacten vinden dat niet leuk.
Exact. Daar schuilt het grote gevaar.

Dat klinkt als een wat genuanceerder verhaal, waar ik nog wel in kan komen.
Al ben ik wel wat gereserveerd over de 13A. Een slecht stopcontact wordt sowieso heet met hoge belasting. Denk dat het dan ook niet veel meer uit maakt tussen 13A en 16A. Wellicht is dat waarom de UMC een limiet heeft op 8A met de schuko connector.
13A gaat nog wel ok, dat heb ik ook al vaker gedaan.

Die 3A maakt een groot verschil in de warmte ontwikkelingen. Maar 10A zou nog beter zijn inderdaad.
 
  • Helpful
Reactions: MusQueTear
Ik heb redelijke ervaring van laden via een schuko (2,5 jaar inmiddels) en ik limit de stroom naar 10A, omdat contactweerstand bij hogere waarden een te hoge temperatuur oplevert. Ik laad via een tussenplug met vermogensmeter en temperatuursensor (Dlink DSP-W215) en die meet, bij 10A en continugebruik, een max temp van 60 graden. Aan de voertuigzijde zit een C14 connector die volgens de IEC60320 een rating heeft van 10A en die ook best warm word, al heb ik daar geen sensor op geplakt.
Contactweerstant levert dus een temperatuursverschil op van rond de 40 graden (De laadplek is constant 18 graden) bij 10A. Ikzelf zou niet graag langdurig een stroom van meer dan 10A door een stopcontact willen sturen, zeker niet bij unattended gebruik. Daar is de blauwe CEE stekker meer geschikt voor, die volgens de IEC60309 minimaal 16A kunnen verstouwen.