Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen stopt voortijdig na geoptimaliseerd laden

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn tesla al bijna 5 jaar maar sinds een paar updates geleden gaat het geoptimaliseerd laden niet meer goed. Via mijn homey kan ik de zonneproductie aan stroom meten en de 220 v lader aan en uit zetten. Indien we een halfbewolkte dag hebben of bijvoorbeeld de warmtepomp aangaat ga ik van het net stroom gebruiken en achakelt de lader uit ( via de homey ) Indien dit enkele keren gebeurd stopt de tesla met laden, tot ik weer in de app kijk. Een paar maanden geleden deed de auto dit niet dus het lijkt er met een update ingeslopen te zijn. Ik kan nu niet meer vertrouwen dat hij in de ochtend gewoon vol is. Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de aanpassingen van de sentry modus.

Heeft iemand hetzelfde en een oplossing ?
 
Is een reden waarom TWCManager de API key vraagt. Als de laadpaal zelf een paar keren uit valt, gaat de Tesla in fout. Het is te zeggen, je Tesla vermoed dat er dan een fout is en zal het laden niet meer starten, om zichzelf te beschermen.

Als je via je homey je Tesla kan opdragen via de API om te starten of te stoppen met laden gaat het wel goed.
 
Hi Wooter, dank voor je antwoord, had nog niet gezocht naar tesla apps op de homey, waarschijnlijk kan ik zo contact zoeken met de tesla en hem zo weer opstarten,

TWC manager en API key zegt me niet zo veel, zal eens zoeken in de rest van de community naar deze woorden.

Hier kan ik wel wat mee.
 
Sorry, ik heb geen antwoord op je vraag en wil je topic ook niet kapen, maar Ik heb ook een Homey en volgens mij kun je met de app Tesla Smart Charger "slim" je auto kan opladen.
Ik heb ook een dynamisch energie contract.
Heeft iemand dit al goed aan de praat gekregen?
Of anders gevraagd, heeft iemand het "slim" (lees zo goedkoop mogelijk) laden via Homey kunnen inregelen?
 
Onze Zappi laad ook op zonnestroom, ik heb hier de timeout voor uitschakelen bij "zon weg" op maximaal gezet (2 minuten). Als er dan "even een wolkje" langs drijft gaat hij niet gelijk afschakelen en een minuut later weer inschakelen.

Wellicht kan zoiets bij Homey ook?
 
Ja dat kan en dat heb ik ook, want ook de wasmachine of wasdroger pakt wel eens een piek moment, waardoor het laden zou kunnen stoppen.
Maar dit is allemaal zelf bedacht en geprogrammeerd. Ik hoopte dat er al apps voor waren die dit soort logica bevatten.
 
Voorlopig blijft de tesla na 3 keer aan en uit in storing gaan en niet meer via de app of de homey aan het laden te krijgen. Alleen de stekker eruit en weer erin does the trick. Wel de melding op het dashboard dat dit met snel dc laden is op te lossen. Lekker verdienmodel van tesla dus.

Helaas de condities moeten aanpassen in de homey dat hij niet meer dan drie keer in en uitschakeld. Maar dan maar aanblijft. Ik hoop dat ze dit weer snel aanpassen in een volgende update, zeker wanneer salderen niet meer lukt !!!
 
  • Like
Reactions: Marcacer
Ik heb een soortgelijke ervaring.

Thuis heb ik een Ratio Solar laadpunt. Deze regelt het allemaal automatisch en meet in de meterkast of er energie wordt teruggeleverd aan het net. Wanneer dat 6A of meer is en de instelling "Pure Solar" is gekozen, dan begint het laden. So far so good en wanneer het een zonnige dag is dan is er ook niets aan de hand.

Net als hierboven vermeld heb ik ook gemerkt dat na meerdere onderbrekingen (wolk voor de zon, of inschakelen grote verbruiker in huis) het laden van mijn Tesla Model Y vastloopt. De Tesla App geeft aan dat er al een laadsessie is aangevraagd en ook de Ratio App geeft geen sjoege. Enige oplossing is dan: laadsessie stoppen, kabel loskoppelen en er weer insteken, laadsessie starten :(

Delay voor sun-off en sun-on staat op 2 minuten.
 
Last edited:
Precies het probleem, ligt aan de software van de tesla, heb het nu opgelost door de lader niet meer uit te schakelen bij weinig zon, of verbruiken van het net, maar de laadstroom terug te regelen naar 5 A ( ofwel minimaal ), en weer naar 13 A of 16 A als de zon het toelaat. Zo stopt het laden niet maar gaat het langzamer bij minder zon. Het interval bij de homey is ingesteld op 5 minuten, helaas is dit een gevolg van een recente update omdat dit een paar maanden geleden nooit gebeurde. Toen ik de tesla pas had was dit probleem er ook maar kon je het oplossen door de auto in sentry modus thuis weg te zetten, daarmee starte het laden gewoon weer op.
 
Ik gebruik zelf een Fivari-Solar. Hierbij kan je een aantal parameters instellen. Een van de parameters betreft juist de wachttijd gedurende de welke het laden niet onderbroken wordt bij te weinig solar-overschot. De duur van die periode kan vrij gekozen worden. De lader kan zelfs zo ingesteld worden dat het laden nooit gestopt wordt.
Wanneer er niet voldoende solar-opbrengst is, gaat de timer lopen. Ondertussen wordt de laadstroom teruggebracht naar de minimale waarde van 6A. Stel dat je 10' had ingesteld, dan zal het laden pas stoppen wanneer er gedurende 10' geen enkel moment is dat er terug voldoende Solar-opbrengst plaatsvindt. Als dat wel het geval is, stopt het aftellen en wordt de laadstroom terug dynamisch geregeld. Ideaal voor een wisselvallige dag met veel wolken.
Ik combineer het dan nog met een schakelaar waarmee ik kan overgaan op Smart laden: laden aan ingestelde maximale stroom zonder dat overbelasting optreedt (wat soms wel eens verkeerdelijk load balancing genoemd wordt). Als de auto niet vol genoeg geraakt op zonnestroom kan ik dan geprogrammeerd of manueel vanop afstand, overschakelen op Smart laden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik heb de homey pro ook sinds kort en ben er heel tevreden over

Heb de solaredge omvormer, homewizard P1 meter en de Tesla (model X uit 2018) aan de homey gekoppeld
Overdag wordt elke 5 min de gemiddelde zonopbrengst (van de afgelopen 5 Min) berekend. Als die meer is dan 4000W gaat de Tesla laden met 5A (via krachtstroom stopcontact), is hij meer dan 7000W dan met 9A en anders stopt het laden
Er wordt dan best wat geschakeld door de Tesla maar dat is geen probleem (heb ik Tesla over gesproken)

Met de Solcast app op de homey kun je zelfs de zonverwachting van de volgende dag binnenhalen en daarmee automatiseren

Edit, ook het load Balancing is met de homey makkelijk te realiseren. Hier hebben we een 3 X 25A aansluiting, dus als een van de fases hoger gaat dan 24A dan stopt het laden van de Tesla.
Eigenlijk is een slimme laadpaal wat mij betreft niet meer nodig op deze manier (Load Balancing en slim laden werkt nu dmv de homey pro)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Hbrink