Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen tot 100% en bereik

This site may earn commission on affiliate links.
On-Topic maar weer ... Bereik en efficientie en de invloed van temperatuur daarop.
Hier mijn lijstje met 26.500 km in een M3 AWD LR

Temperatuur lijkt stevig invloed te hebben op het Wh/km, aangezien met best wel wat kilometers dit een redelijk betrouwbaar gemiddelde zou moeten zijn:

Screenshot 2019-12-29 at 20.39.58.png
 
Dat bedoelde ik dus. Lijkt mij betere motivering. Ook grootte van de site is geen juiste uitleg. Er zijn best wel wat voorbeelden van ‘grote’ sites die het hebben moeten afleggen tegen hackers. Zelfs facebook is ooit gehackt. maar laten we niet paranoia worden. Vroeger werden auto’s ‘gehackt’ met een schroevendraaier of ijzeren kleerhanger.
Kwestie van tijd dat het moederschip zelf gehacked wordt ... :eek:
 
  • Like
Reactions: Phil V
TeslaFi is niet van Tesla zelf, toch? Je moet je Tesla wachtwoord opgeven, dat lijkt me een zeer groot security leak :/ . Is er ook een andere manier om van Tesla zelf dit soort overzichten te genereren?

Inderdaad, gebruik een token generator. Bijvoorbeeld via curl:

Generating Tesla authentication token – cURL script

of

Tesla API Token Generator

1 van deze werkt, momenteel niet achter m'n desktop want daar heb ik mijn scriptje staan.


Met dit token kan iemand enkel je auto openen maar niet wegrijden of andere fratsen. Dat lukt enkel met je username/password.
 
  • Like
Reactions: JanG007
De auto staat inmiddels een paar uur aan de stekker, en heeft in die tijd precies 1 km bereik erbij gekregen. De laadsnelheid staat dan ook op 0 km/u. Wel komt er een zoemend geluid onder de auto vandaan, dus hij doet iets, maar of het goed is? Ik heb hem eerder al een paar keer met de stekker opgeladen zonder probleem. Ik heb zelfs een reset geprobeerd, maar dat heeft ook niet geholpen.

Ik begrijp (en waardeer!) jullie pogingen me gerust te stellen, maar de auto zelf doet daar absoluut niet aan mee :-(. Ik haal de stekker er maar uit, probeer de auto morgen bij een SuC op te laden, en als dat ook niet gaat weet ik genoeg.
 
Mijn gemiddelde gebruik staat trouwens op 200 wu/km, wat bij 100% lading een bereik van 375 zou moeten geven - een zeer behoorlijk stuk lager dan de onrealistische WLTP van 560, maar ook een stuk lager dan de "realistische" opgave van de dealer van rond de 450.
 
De auto staat inmiddels een paar uur aan de stekker, en heeft in die tijd precies 1 km bereik erbij gekregen. De laadsnelheid staat dan ook op 0 km/u. Wel komt er een zoemend geluid onder de auto vandaan, dus hij doet iets, maar of het goed is? Ik heb hem eerder al een paar keer met de stekker opgeladen zonder probleem. Ik heb zelfs een reset geprobeerd, maar dat heeft ook niet geholpen.

Ik begrijp (en waardeer!) jullie pogingen me gerust te stellen, maar de auto zelf doet daar absoluut niet aan mee :-(. Ik haal de stekker er maar uit, probeer de auto morgen bij een SuC op te laden, en als dat ook niet gaat weet ik genoeg.

Met wat voor stekker? de meegeleverde 220V lader? Want die laad erg traag, met het preconditionen van de accu (opwarmen voor/tijdens het opladen) kan het zijn dat hij daar, zeker als je buiten laad met een koud pack, moeite mee heeft. Wellicht dat het eerder toen je zelfde stekker gebruikte, het warmer was.
Dat opwarmen, dat klinkt als een zoemend geluid wat je hoort.. Dat 'lijkt niet goed', maar hoort er wel bij.
Meest ideale is een laadpaal (thuis) met wat power erachter (3fasen bv) maar niet iedereen heeft die mogelijkheid natuurlijk.
 
Mijn gemiddelde gebruik staat trouwens op 200 wu/km, wat bij 100% lading een bereik van 375 zou moeten geven - een zeer behoorlijk stuk lager dan de onrealistische WLTP van 560, maar ook een stuk lager dan de "realistische" opgave van de dealer van rond de 450.
Als je korte ritjes (<50 km) rijdt zal de batterij nauwelijks warm worden en is het verbruik dan ook veel hoger dan het opgegeven gebruik. Dat geldt overigens ook voor benzine auto's alleen is het feedback mechanisme een stuk beroerder.

Laden op 220V zal bij een goede verbinding tot 13A gaan en daarmee zal je met iets meer dan 3 kW laden. In mijn geval laadt ik circa 30% bij in 10 uur. Het zou kunnen dat jouw oplaadpunt dit niet aankan en dan zal de Tesla minder krijgen. Zo heb ik bij een vakantiehuisje met maximaal 5A geladen dan gaat het inderdaad heel langzaam.
 
De auto staat inmiddels een paar uur aan de stekker, en heeft in die tijd precies 1 km bereik erbij gekregen. De laadsnelheid staat dan ook op 0 km/u. Wel komt er een zoemend geluid onder de auto vandaan, dus hij doet iets, maar of het goed is? Ik heb hem eerder al een paar keer met de stekker opgeladen zonder probleem. Ik heb zelfs een reset geprobeerd, maar dat heeft ook niet geholpen.

Ik begrijp (en waardeer!) jullie pogingen me gerust te stellen, maar de auto zelf doet daar absoluut niet aan mee :-(. Ik haal de stekker er maar uit, probeer de auto morgen bij een SuC op te laden, en als dat ook niet gaat weet ik genoeg.

Bij koud weer (of behoorlijk koude accu) is dit normaal. Als je een vlokje bij de accu ziet (en/of een blauw streepje) gaat de accu eerst voorverwarmen via de aandrijving van de auto. Dat maakt een zoemend geluid en duurt een paar minuten tot een kwartiertje (afhankelijk van laadsnelheid en temperatuur) Eerst wordt de accu een beetje op temperatuur gebracht en daarna start het laden.

Dit geluid hoor je ook als je de auto voorverwarmd via de app bij koud weer (zelfs als de auto niet aan de stekker hangt)
 
De auto staat inmiddels een paar uur aan de stekker, en heeft in die tijd precies 1 km bereik erbij gekregen. De laadsnelheid staat dan ook op 0 km/u. Wel komt er een zoemend geluid onder de auto vandaan, dus hij doet iets, maar of het goed is? Ik heb hem eerder al een paar keer met de stekker opgeladen zonder probleem. Ik heb zelfs een reset geprobeerd, maar dat heeft ook niet geholpen.

Ik begrijp (en waardeer!) jullie pogingen me gerust te stellen, maar de auto zelf doet daar absoluut niet aan mee :-(. Ik haal de stekker er maar uit, probeer de auto morgen bij een SuC op te laden, en als dat ook niet gaat weet ik genoeg.
post eens een foto van je scherm anders? je kan ook niet je hele leven enkel met die umc laden denk ik, je gaat toch op een gegeven moment aan een snellere paal moeten
 
Er wordt een TWC geplaatst, hopelijk volgende week :). Ik zal even afwachten hoe het daarmee gaat. Ik had hem nu inderdaad wel volledig koud aangesloten (had de hele dag al stilgestaan), maar aan de andere kant had hij na een paar uur nog steeds niets bijgeladen. Maar even na de reset, vlak na mijn vorige post, ging het normale laden (18 km/u) dan toch van start!

Mijn gemiddelde gebruik wanneer ik op "50 km" druk (dus het gemiddelde over de laatste 50 km dan denk ik?) lag zelfs op 218 wu/km.

Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken! Ik ga proberen er niet al teveel aandacht aan te geven tot ik een ritje naar Enschede of Roermond heb (die ik hoopte heen en weer te kunnen doen zonder SuC te gebruiken).
 
Er zijn al veel verschillende posts waaruit blijkt dat de temperatuur invloed heeft op de BMS. O.a de battery degredation tab van TeslaFi is hierdoor redelijk useless. Om echt te vergelijken moet je dezelfde accutemperatuur hebben.

My Rated Range varies with temp change...

@Jawbone De typical range is niet van invloed van de temperatuur, m.a.w. deze waarde gerapporteerd uit de Tesla API die door Teslafi wordt opgeslagen is wel bruikbaar. In hoeverre die nauwkeurig is kunnen we over discussieren maar het is het enige gegeven wat je kunt gebruiken. Tevens, alle gegevens die via een ODB2 aansluiting kunt achterhalen leveren dezelfde waardes op alleen via andere data.

Jij wil aangeven dat in de zomer spontaan deze waarde weer zal stijgen. Dat dit bij sommigen zo zal zijn kan maar bij velen zal deze niet stijgen. Dat is het magische van het BMS


Wat wel een feit is is dat je range minder is in de winter door:

a. een hoger verbruik door de lage temperaturen (want meer weerstand) en natte condities (dus meer weerstand)
b. een niet optimale start temperatuur van het pack waardoor het eerste half uur de energie afgifte van de cellen niet optimaal is en veel energie verloren gaat.
 
@Jawbone De typical range is niet van invloed van de temperatuur, ...
Ik ga met je mee als je zegt "de typical efficiency is niet onder invloed van de temperatuur". Maar ik denk dat, afhankelijk van de temperatuur tijdens het laden, er uiteindelijk best wel een beetje meer of minder energie in een vol pack kan zitten. En dat dus de typical range wel degelijk door temperatuur beïnvloedt kan worden.
 
@Jawbone
Jij wil aangeven dat in de zomer spontaan deze waarde weer zal stijgen. Dat dit bij sommigen zo zal zijn kan maar bij velen zal deze niet stijgen. Dat is het magische van het BMS.


Meet de typical range bij een accu van 20 graden. Zet er een kacheltje onder, wacht tot de temperatuur van de accu 2 graden warmer is en lees de data opnieuw uit.
"Nominal remaining" zal hoger worden bij een hogere accutemperatuur. Typical range wordt hierdoor dus ook hoger, terwijl er geen extra kWhs bijgekomen zijn.

Je moet dus de accutemperatuur weten om appels met appels te vergelijken. Helaas is deze alleen uit de OBD port te halen.