Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen tot 100% en bereik

This site may earn commission on affiliate links.
Heb mijn TeslaFi dat eens in een grafiekje gezet. X-as is temperatuur, Y-as is typical range bij 100%. Als je het wil kun je een verband zien, denk ik. Als je het niet wil, hoeft het niet.

View attachment 495523

Kijk, data, I love it!

Ja, zeker op basis van deze data set zie je dat wel, maar, hoeveel jaar rijd je al in je wagen? ;-)

Hoe heb je dit gedaan? Gewoon op basis van TeslaFi.com Tesla Model S X 3 Data Logger ?

Ik heb ook even mijn data gevisualiseerd maar die ziet er minder overtuigend uit dan jouw graph:


upload_2020-1-3_1-13-0.png
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Heb mijn TeslaFi dat eens in een grafiekje gezet. X-as is temperatuur, Y-as is typical range bij 100%. Als je het wil kun je een verband zien, denk ik. Als je het niet wil, hoeft het niet.

View attachment 495523

Wanneer ik deze data set bekijk betwijfel ik dat er een echt statistisch relevante correlatie tussen beide gegevens is
De verschillen zijn trouwens ook heel klein (488-498 km), 0,2%.
 
Daarnaast verliest de accu als de auto een nacht niet aan het stopcontact staat zo'n 10 km aan bereik, terwijl dit max 1% = niet meer dan 5 km zou moeten zijn. Lijkt me ook niet goed? Zou ik een maandagochtend-accu kunnen hebben?
Zoals anderen zeiden kan dit liggen aan het gebruik van sentry mode. Zoniet, dan is het waarschijnlijk de afkoeling van de accu.

Ik paniekte ook in het begin, maar in mijn geval heeft het met het afkoelen van de accu te maken. Een koudere accu kan minder energie leveren. Aan het einde van een rit is de accu warm, na een nachtje stilstaan koud. Bij het opwarmen komt het bereik weer terug. Probeer hem eens twee dagen stil te laten staan en je zult zien dat het verlies van bereik stabiliseert tot 2 à 3 km per dag.

Als ik begin met laden terwijl er een sneeuwvlokje zichtbaar is, zie ik eerst een laadsnelheid van maar een paar km/u. Terwijl volgens de meterkast 3,5 kW getrokken wordt. Na ± een kwartier is het voorverwarmen klaar, springt de laadsnelheid naar 23 km/u en heeft de accu er ineens 15 km bereik bijgekregen.
 
Heeft iemand deze grafiek wel eens naast de grafiek van de temperatuur gezet?

Dat is nou juist wat wij met onze data gedaan hebben:

Opladen tot 100% en bereik

en

Opladen tot 100% en bereik


Dus als jij heel veel kilometers rijd en gebruik maakt van Teslafi. Even je data van TeslaFi.com Tesla Model S X 3 Data Logger copy pasten naar een google sheet, dan de temperaturen copy en pasten naar notepad, replace " C" met "", copy en paste terug naar google sheet, selecteer de beide kolommen en maar een scatter graph aan en deel het image :)
 
Toch nog een vraagje over thuis laden. De app geeft momenteel aan dat hij de volle 13/13 Amp pakt, maar laadt maar met 8 km/u (normaal max 18 km/u). Gebruikt hij hierbij ondanks de trage laadsnelheid dan toch hetzelfde aantal Kwu als wanneer hij met 18 km/u laadt? Ik hoop het niet, want dan wordt dat laden een duur grapje, maar dat er 13/13 A staat doet me dat wel vermoeden.

En wat veroorzaakt die lage laadsnelheid? Ik heb hem eind van de middag aangesloten toen ik thuiskwam van mijn werk (dus warme accu), en het eerste uurtje of zo ging hij wel gewoon meteen en continu met 18 km/u...
 
Toch nog een vraagje over thuis laden. De app geeft momenteel aan dat hij de volle 13/13 Amp pakt, maar laadt maar met 8 km/u (normaal max 18 km/u). Gebruikt hij hierbij ondanks de trage laadsnelheid dan toch hetzelfde aantal Kwu als wanneer hij met 18 km/u laadt? Ik hoop het niet, want dan wordt dat laden een duur grapje, maar dat er 13/13 A staat doet me dat wel vermoeden.

En wat veroorzaakt die lage laadsnelheid? Ik heb hem eind van de middag aangesloten toen ik thuiskwam van mijn werk (dus warme accu), en het eerste uurtje of zo ging hij wel gewoon meteen en continu met 18 km/u...
Het zou kunnen dat de verwarming aan stond. Gebruik je pre-conditioning? Kijk wat je binnentemperatuur doet. Controleer de instellingen van voorverwarmen ed.
 
Daarnaast verliest de accu als de auto een nacht niet aan het stopcontact staat zo'n 10 km aan bereik, terwijl dit max 1% = niet meer dan 5 km zou moeten zijn. Lijkt me ook niet goed? Zou ik een maandagochtend-accu kunnen hebben?

Mijn model 3 verloor soms wel 20 a 30 KM in één nacht. Tesla heeft de accu destijds onderzocht en gaf aan dat dit twee redenen had:
- Het verwarmen van de accu behoorlijk wat energie kosten, mits je niet aan de lader zit (véél meer dan 1%);
- Als je Sentry Mode aan zet is het afhankelijk van hoe druk de straat voor jou is. Rijdt er maar een auto? Dan zal het verbruik lager liggen dan wanneer er bv. 30 langs rijden.

Hier was ik allereest sceptisch over. Tot mijn Model 3 voor reparatie was weggevoerd (connectivty issues, niets met de accu). Op het terrein van Tesla verloor de auto (inderdaad) maar 2-5KM per nacht.
 
Ik las op het US deel van TMC dat je in de app kunt zien hoeveel km je kunt laden.
Wist ik nog niet, het is ook lang geleden dat ik tot 100% geladen heb.
Maar ik heb met mijn 2013 model S met 172k km blijkbaar nog 365km range bij 100%.
Dat was 7 maanden geleden nog 372km.
B167D7A6-29F1-4356-8732-F52263F5009C.jpeg
 
Last edited:
Vanmorgen de model 3 LR weer eens tot 100% geladen. Vreemde was dat de range al geruime tijd niet meer opliep, er wel nog steeds 11KW de auto in ging en dat er bovenin het scherm opladen klaar en 100% weergegeven werd……

Helaas moest ik weg zodat deze situatie een minuut of 20 heeft geduurd en ik niet kon wachten totdat er wellicht geen stroom meer de auto in ging.
 
Vanmorgen de model 3 LR weer eens tot 100% geladen. Vreemde was dat de range al geruime tijd niet meer opliep, er wel nog steeds 11KW de auto in ging en dat er bovenin het scherm opladen klaar en 100% weergegeven werd……

Helaas moest ik weg zodat deze situatie een minuut of 20 heeft geduurd en ik niet kon wachten totdat er wellicht geen stroom meer de auto in ging.
Ik denk dat de accu aan het balanceren was.