Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Opladen zorgt voor doorslaan stoppen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik las in dit blog over de NEN1010:722, ik vond dit ook hier terug. Kort gezegd staat er dat er met een gelijktijdigsheidsfactor gerekend mag worden mits er een regelsysteem is aangebracht. Dank dat ik dat even mocht aanwijzen van je ;)
<sarcasm>Fijn! Dat is echt een betrouwbare bron! Een installateur die iets roept. De mijne roept dat er geen type B nodig is, is dat betrouwbaar? </sarcasm>

En nu echt, welke betrouwbare bron heb je wel.
 
<sarcasm>Fijn! Dat is echt een betrouwbare bron! Een installateur die iets roept. De mijne roept dat er geen type B nodig is, is dat betrouwbaar? </sarcasm>

En nu echt, welke betrouwbare bron heb je wel.

NEN1010:722, lees ik in de blog. Heb zelf geen toegang tot de NEN1010, dus ik kan ook zelf niet zien wat in sectie 722 staat. Weet ook niet of ik daar als advocaat iets van zou begrijpen.

Maar hier zijn vast mensen die dat wel kunnen verifiëren...
 
Is dat in België ook zo dat dat soort data niet publiekelijk beschiikbaar is? Het is toch gek dat de NEN1010 niet te downloaden is. Als ik m'n meterkast daar aan wil laten voldoen moet ik een document van 700 EUR aanschaffen. Onzinniheid ten top eigenlijk.
 
  • Love
Reactions: horta
Ik ben zelf vrij veel met normen (niet in het domein van elektriciteit overigens) bezig. Die moeten inderdaad worden aangekocht bij NBN. Bedoeling is uiteraard dat de professionele spelers die aankopen en niet de particulier bij wie de werken worden uitgevoerd.
 
<Horta sarcasm>Lekker betrouwbare bron, docplayer.nl. Die pdf is zeker vervalst.</Horta sarcasm>

Horta heeft een beetje moeite met zijn ongelijk toegeven. ;-)
Nee, hoor. Op tweakers.net wordt er uitgebreid over gediscussieerd, ook door en met mensen die wel toegang tot NEN1010 hebben, en nee, het is niet toegestaan. Ik zou het ook graag anders zien, sterker nog, ik doe het zelf ook. Maar het mag niet van NEN1010.

De loadbalancing zorgt er dan wel voor dat de totale afname niet boven het maximum komt, maar er is geen bescherming als daar een faal is. Dat is de reden dat het niet mag. Wat als de EVSE kapot gaat?
 
Is dat in België ook zo dat dat soort data niet publiekelijk beschiikbaar is? Het is toch gek dat de NEN1010 niet te downloaden is. Als ik m'n meterkast daar aan wil laten voldoen moet ik een document van 700 EUR aanschaffen. Onzinniheid ten top eigenlijk.
Helemaal eens. Sterker nog, 1 van de andere normen van NEN gaat over meterkasten, waarin de verantwoordelijkheid bij de huiseigenaar wordt gelegd. Toch moet diezelfde huiseigenaar betalen voor toegang.
 
Bedoeling is uiteraard dat de professionele spelers die aankopen en niet de particulier bij wie de werken worden uitgevoerd.

De burger die gewoon een simpele uitbreiding maakt in de meterkast wil toch ook aan de normen voldoen.

Sorry hoor, maar ik had diverse offertes aangevraagd bij ik denk wel 6 of 8 bedrijven. Echt totaal belachelijk! Flinke opslag op de componenten t.o.v. gewoon 10 minuten op internet zoeken naar een aanbieden zoals Elektramat. Dan nog de installatiekosten! Ik vind het echt schandalig. Geen enkele zat op een normaal uurtarief voor max een paar uurtjes werk.

Ik doe het dan gewoon zelf. Met wat zoeken kom je daar ook wel uit maar als de normen gewoon publiek beschikbaar zouden zijn had ik ook niet eens hoeven te zoeken :)
 
De loadbalancing zorgt er dan wel voor dat de totale afname niet boven het maximum komt, maar er is geen bescherming als daar een faal is. Dat is de reden dat het niet mag. Wat als de EVSE kapot gaat?

Dan hebben we toch eerste de type groep zekering nog en daarna nog de hoofdzekering toch? Ja, klopt de groep zekering is dan wel niet selectief maar heeft nog altijd wel een andere karakteristiek.

Qua aardlek maakt het geen bal uit of je wel of niet een selectieve opstelling hebt. Is daar een probleem dan werkt het exact hetzelfde.
 
Dan hebben we toch eerste de type groep zekering nog en daarna nog de hoofdzekering toch? Ja, klopt de groep zekering is dan wel niet selectief maar heeft nog altijd wel een andere karakteristiek.

Qua aardlek maakt het geen bal uit of je wel of niet een selectieve opstelling hebt. Is daar een probleem dan werkt het exact hetzelfde.

Als er geen selectiviteit is gaat de hoofdzekering er uit, en dat is precies wat NEN1010 probeert te voorkomen. De hoofdzekering automaten zijn niet berekend op veelvuldig schakelen, en als het nog glaszekeringen zijn dan moet de netbeheerder langskomen om die te vervangen. Met een beetje pech krijg je daar een gepeperde rekening voor. Ook dat willen ze voorkomen. Tevens zou het uitzoekwerk inhouden wat de oorzaak is, ook weer leidend tot een gepeperde rekening.

Overigens is het documentje van Schneider en verouderd (zo is in 2017 toegevoegd dat alle EV installaties, dus ook 1 en 2 fase de type B ALS of een 6 mA verklaring moeten hebben, en niet alleen 3 fase installaties) en ook weer een eigen interpretatie (door Schneider). Loadbalancing op gelijktijdigheid is echt heel uitgebreid afgefakkeld bij tweakers door wat laadpaalkenners (met toegang tot NEN1010).
 
Nee, hoor. Op tweakers.net wordt er uitgebreid over gediscussieerd, ook door en met mensen die wel toegang tot NEN1010 hebben, en nee, het is niet toegestaan. Ik zou het ook graag anders zien, sterker nog, ik doe het zelf ook. Maar het mag niet van NEN1010.
Ik begrijp hieruit dat jij zelf ook helemaal geen toegang hebt tot de norm? En toch doe je er bij voortduring allerlei stellige uitspraken over alsof je dat wel hebt. Dat snap ik niet zo goed.

Want waarom vertrouw je de mensen op tweakers wel en de mensen hier niet? Ik zie hier verscheidene mensen verwijzingen naar NEN 1010, rubriek 722, waarin zou staan dat het wel mag. Jij verwijst alleen maar naar een discussie op basis waarvan jij heb geconcludeerd dat het niet mag. Ik weet wel waar ik mijn geld op zou zetten, op dit moment.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Misschien heb ik wel toegang? Ik heb me daar verder nooit over uit gelaten. Wel de vraag gesteld om dan maar aan te wijzen waar staat dat het mag (omdat ik weet dat het niet mag omdat ik NEN1010 uitgeplozen heb).

Edit: En ja, ik heb daar meer vertrouwen in, ook gegeven de credentials van die mensen. Geen hobby groepje dat antwoordt.
 
Last edited:
Want waarom vertrouw je de mensen op tweakers wel en de mensen hier niet? ... Ik weet wel waar ik mijn geld op zou zetten, op dit moment.

Ik zit ook op Tweakers hoor ;) Ik denk dat enige scepsis/gezond verstand altijd in acht moet worden genomen op internetfora. Dat gezegd hebbende, ik mis ook de argumentatie waarom het nou niet zou mogen. Ook vandaag de dag kunnen 2 groepen van 16 ampère bij volle belasting een hoofdzekering van 25 ampère laten doorslaan (Essent vraagt overigens geen geld voor het vervangen van smeltzekeringen in Limburg).

Voor wat betreft het "hobby"karakter: Ik heb een MTS elektrodiploma maar ben in de dagelijkse praktijk geen elektromonteur. Ik acht mijzelf kundig genoeg om mijn eigen elektra aan te kunnen sluiten. Mijn kennis en ervaring deel ik graag met anderen. Een discussie over het wel en wee van de NEN1010 gaat mij te ver en vind ik hier ook niet passend. Trouwens... @bpsmits werkt je installatie alweer (op 16 ampère)?
 
Als er geen selectiviteit is gaat de hoofdzekering er uit, en dat is precies wat NEN1010 probeert te voorkomen.

Dat begrijp ik maar dit gaat nog altijd om risico's. Laten we voorop stellen dat de hoofd zekering in de meeste huishoudens enkel dient om geld te verdienen op de aansluiting en niet omdat de aanvoer niet 3x35A zou aankunnen.

De hoofdzekering automaten zijn niet berekend op veelvuldig schakelen

Waarom zou deze veelvuldig schakelen met een loadbalencer? Aan is aan en de hoofd zekering is even voor extra beveiliging. Die zal bij goed inrichten nooit af gaan. Als deze afgaat dan komen ze maar langs :). Daar gaan ze trouwens echt geen onderzoek naar doen die langer duurt dan 10 seconden.

Loadbalancing op gelijktijdigheid is echt heel uitgebreid afgefakkeld bij tweakers door wat laadpaalkenners (met toegang tot NEN1010).

Afgefakkeld zelfs :)

Ik ben het trouwens met je eens dat loadbalancen om ervoor te zorgen dat je laadpaal continue op 25A kan laden bij een 3x25A toch een veel groter risico is t.o.v. van 16A maar onverstandig kan ik het niet noemen.

Stel dat je het op 16A doet dan zorgt de loadbalancer dat het totaal over alle groepen niet boven de 25A uitkomt. Als dat is wat je zegt dan zou een loadbalancer dus ook *altijd* selectief moeten zijn. Met andere woorden, stel je hebt 3x25A, je laadpaal dan max 3x16A en de loadbalancer op de hoofdaansluiting die dan enkel naar de laadpaal de rest afgeeft indien er minder dan 16A wordt geleverd.

Dat zou toch ook kul zijn? Waarom zou 3x16A laden op een 3x25A aansluting met op de overige groepen een verbruik van 9A wel prima zijn maar 3x25A laden dan niet?
 
[QUOTE="cousin_IT, post: 5129127, member: 148074"

Voor wat betreft het "hobby"karakter: Ik heb een MTS elektrodiploma maar ben in de dagelijkse praktijk geen elektromonteur. Ik acht mijzelf kundig genoeg om mijn eigen elektra aan te kunnen sluiten. Mijn kennis en ervaring deel ik graag met anderen. Een discussie over het wel en wee van de NEN1010 gaat mij te ver en vind ik hier ook niet passend. Trouwens... @bpsmits werkt je installatie alweer (op 16 ampère)?[/QUOTE]

Hij werk)te) wel. Vandaag belt de installateur mij terug. Ik heb de wijsheid die ik hier heb opgedaan met hem gedeeld. Vanmorgen heb ik opgeladen met 19A. Dat ging ook nog goed :)
 
@rammoneke, je hebt gemist dat ik zelf ook de loadbalancing gebruik. ;) Alleen mag het niet, naar mijn, niet ter zake doende, mening om verouderde regels. Onze mening telt niet, NEN1010 is de enige bron van waarheid. Aan jou en mij om die te negeren, maar ik snap het echt wel als een installateur weigert om meer dan mag volgens NEN1010 af te nemen op een groep.

Het principe van gelijktijdigheid is uiteindelijk terug te voeren op de oude smeltzekeringen, en eigenlijk gelden die principes niet meer met de huidige automaten. Alle nieuwbouw wordt met automaten uitgerust maar helaas zijn er nog veel huizen met smeltzekeringen uitgerust.

Daarom durf ik het ook gerust aan om loadbalancing boven de 16 A toe te passen.

O, en de hoofdzekering zou afgaan bij falen van de loadbalancing. Getest, en dat werkt. ;) En je krijgt vast wel vragen van de netbeheerder als het te vaak per tijdseenheid gebeurt.
 
Vanmorgen heb ik opgeladen met 19A. Dat ging ook nog goed :)
Met een zekering van 16A zou je ervan uit moeten gaan dat ook de bekabeling gemaakt is voor 16A. Ik zou dus netjes beperken tot 16A, tot nagegaan is dat bekabeling en zekering meer vermogen aan kan.

Maar goed, ik heb 2 jaren lang aan 16A geladen op een stopcontact.