TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Oplossing voor drie kleine kinderen op de achterbank

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by thimo, Nov 18, 2013.

1. thimo

thimo Model S driver

#1 thimo, Nov 18, 2013
    Last edited: Nov 20, 2013
    We hebben drie kinderen tussen de 4 en de 6 jaar en daarom staan er nog kinderzitjes of zitverhogers (voor ons drie keer een Maxi Cosi Rodi) op de achterbank. Met drie van die zitjes is het verdraaid lastig om de gordels vast te maken, want de zittingen staan klem tegen elkaar. In onze vorige auto, een Mazda 323 Fastbreak, lieten we de gordels altijd vastzitten en rolden bij het in- en uitstappen de gordels helemaal uit. De kinderen wurmen zich dan onder de gordel door en er doorheen.

In de Model S werkt dit niet omdat de achtergordels in de beveiliging schieten als je ze helemaal hebt uitgetrokken, iets wat bijna niet is te voorkomen tijdens het onder de gordel door wurmen en er doorheen kruipen. En als de gordel eenmaal in de beveiliging zit is deze er pas weer uit te krijgen door 'm bijna helemaal op te rollen. En om dat voor elkaar te krijgen moet je de gordel eerst loshalen. En dat is juist wat zo lastig gaat. Geen doen dus.

Om dit op te lossen had ik een plan bedacht en het leek me wel aardig dat hier te delen:

Plan A: Gordelverlengers

(via http://www.autogordelverlenger.nl/gordelverlengerstaandtypeA, lengte 24,5, type A past heel netjes)

gordelverlenger_staand_type_b_20_cm_zwar.png

Mijn eerste idee was om deze gordelverlengers te gebruiken in combinatie met onze Maxi Cosi Rodi stoelen, zodat je makkelijker de gordel in- en uit kunt klikken. Helaas werkt dat niet. Ten eerste zijn de verlengers doorvoor nog veel te kort (je zou de 30 cm variant moeten bestellen), maar als je een langere versie gebruikt komt de gordel zo ver boven de stoel uit dat deze niet meer strak over het lijf van het kind loopt en dat gaat ten koste van de veiligheid.

Ik heb allerlei mogelijk oplossingen overwogen (inclusief doorslijpen en opnieuw lassen van de verlengers), maar niets leek te gaan werken. Dus daarom naar plan B: andere zitverhogers

Plan B: Carkid zitverhogers

Op zoek naar iets wat smaller was dan de Maxi Cosi Rodi's en met grotere openingen om de gordelverlengers door te laten steken ben ik op de Carkid zitverhogers uitgekomen bij de Halfords. Ze staan niet (meer) op de site van Halfords, maar ze hadden er nog meer dan genoeg in de winkel liggen.

Als je deze zitverhogers combineert met de gordelverlengers kom je op de volgende setup uit:

photo 2a.jpg

Omdat deze zitverhogers smaller zijn dan de Rodi's, in totale breedte maar vooral ook het deel dat op het zitvlak van de bank rust, staan ze veel beter op hun plek. De gordelverlengers steken precies door de gordelgeleiders heen aan de zijkant van de zitverhoger. En dit is iets wat wonderbaarlijk mooi werkt. De kinderen kunnen zelf de gordels vast- en losmaken en de kinderen zitten heel mooi in de gordels (excuses voor de donkere foto):

photo 1a.jpg

Ik heb dit pas afgelopen weekend ingebouwd, dus de praktijk moet nog uitwijzen of het goed werkt. Maar de eerste signalen zijn positief. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en of er andere, mooiere oplossingen zijn.

Disclaimer: Weet dat het gebruik van gordelverlengers niet is toegestaan: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-het-vervoer-van-kinderen-in-de-auto.html. Niet omdat ze niet veilig zijn, maar omdat de kwaliteit niet is te controleren. Daar waar autogordels zelf wel getest worden door de RDW of andere instanties.

2. HWS

HWS Speedjunkie

Leuke modellen:biggrin:

3. thimo

thimo Model S driver

Thanks, dat hebben ze van hun moeder. :)

4. JoeNe

JoeNe EU P 1662

Spijtig dat de Rear facing child seats niet achteraf gemonteerd kunnen worden.
    Maar ik vind jouw oplossing wel een goeie

5. wassenberg

wassenberg Member

Mooie oplossing, ik wist niet dat er verlengers bestonden

Ga er direct mee aan de slag

6. PaulW5

PaulW5 *****Driver

De gordels van mijn A6 en overigens van de V50 thuis slaan ook vast als je er idd even wat mee rommelt. Het is dus geen Tesla aangelegenheid.
    Als het goed is zijn "onze" europese gordels wel langer dan de gordels in de VS. Ik krijg nml bij de proefrit mijn kleine incl zijn stoeltje met zeer veel kracht gelukkig net vast in de auto.......

Dame (advocate) van Tesla heeft dit in augustus bevestigd:

Yes, I can confirm that the seat belts in the EU vehicles will be longer. You should not have an issue using your child seat.

Voor jou helaas dus niet lang genoeg......

7. thimo

thimo Model S driver

Voor de duidelijkheid: het is geen probleem met de lengte, maar met het volledig uitrollen. Als je dat doet gaat de gordel rol in de vergrendeling en gaat 'ie er pas weer uit als je 'm op, pak 'm beet, 30 cm na weer helemaal hebt opgerold. Het heeft dus ook niets met "wat mee rommelen" te maken. De gordels zelf zijn voor ons meer dan lang genoeg.

8. PaulW5

PaulW5 *****Driver

Helder! Is nml wel het probleem bij mijn huidige gordels. Ben überhaupt blij dat ze lang genoeg zijn..... anders had ik andere zitjes moeten kopen

9. tonvanboven

tonvanboven Member

Dank Thimo voor het delen van je info op dit draadje. Vandaag komen gordelverlengers binnen, met drie kinderstoelen strak op de achterbank is het niet te doen de gordels vast te klikken.

10. billytcherno

billytcherno Member

De Belgische wetgeving laat toe dat - in het geval er niet genoeg plaats is om 3 stoelen te plaatsen - 1 kind zonder stoel wordt vastgeklikt, ook al schrijft de wet voor dat kinderen onder de 1m35 in een stoel of zit moeten. Misschien is de NL wetgeving gelijkaardig

Ik heb ook 3 kids, 2 daarvan nog in stoel. Maar wat ik ook vervelend vindt is dat die kinderstoelen door het vastgespen de stoelen indrukken en na lange tijd heb je dan gedeformeerde stoelen die niet meer in hun originele vorm geraken. Heeft iemand daar een oplossing voor? en quid de Tesla stoelen, zijn die daar onderhevig aan?

Ik zal in mijn wagen de nieuwe generatie stoelen hebben, ben benieuwd of de zitjes nog gaan passen met die lendesteunen.

11. tonvanboven

tonvanboven Member

24,5 cm gorderverlenger is te kort :crying: Morgen op weg naar Oss komen we langs Zevenaar en daar kunnen we ze omruilen voor 30,5 cm. Top service bij autogordelverlenger.nl.

12. ebullio

ebullio Active Member

Ik heb vorig jaar naar aanleiding van Thimo's post exact de zelfde setup gekocht. Werkt goed, alleen een paar opmerkingen: iets grotere kinderen zitten al snel met hun heup tegen de gordelverlenger aan omdat deze door de opening van de Carkid naar binnen steken. Hou dat in de gaten, niet alle kinderen klagen daar over. Verder krijg je geen gordel los waarschuwing als je gordelverlengers gebruikt. Nu mijn oudste zoon niet meer op de zetelverhoger zit zijn de verlengers eruit omdat met 2 verhogers achterin ze makkelijker de gordels zonder kunnen vastmaken. Toen pas merkte ik dat de gordelwaarschuwing ook achter werkt.

13. tonvanboven

tonvanboven Member

Goed om te weten, de auto 'denkt' natuurlijk dat de gordels vast zitten. Visuele controle blijft dus nodig.

Share This Page