TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by DjiM, May 23, 2014.

  1. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    #1 DjiM, May 23, 2014
    Last edited: Sep 5, 2014
    Disclaimer:
    Ik probeer in dit topic alle info te verzamelen wat betreft de 230V-oplaad-issues. Waar mogelijk zal ik de info verrijken met bronvermeldingen.

    First of all:
    @TeslaMotors: Dat uw auto een geniaal product is, zal bijna niemand ontkennen. Maar wat betreft het opladen, zijn uw Belgische klanten opgezadeld met een vervelend probleem. Wij kijken vol verwachting uit naar een oplossing. Alvast bedankt.

    Het Probleem:

    Het staat al her en der verspreid over dit forum: in sommige delen van België is het heden (september 2014) niet mogelijk om met de in de BeNeLux meegeleverde Tesla Universal Mobile Charger (UMC) te laden op een 230V stopcontact. De oorzaak van het probleem ligt niet bij de auto maar bij de meegeleverde Tesla UMC die steeds verwacht dat er in het geval van monofase 230V opladen op één van de pinnen (Live) van het stopcontact een fasespanning staat en op de andere (Neutral) een neuter.

    mains-schuko.jpg

    Er zijn twee mogelijke problemen die zich in België voordoen:
    1) De UMC detecteert op beide pinnen een fase en zal daarom het laden stoppen.
    2) Ook wanneer het de foute pin (de Neutral pin) is die onder spanning staat, zal de UMC het laden stoppen. Voor andere huishoudtoestellen is dit geen enkel probleem. De standaard tactiek die in het buitenland werkt (stekker omkeren) is niet toepasbaar in België omdat we in Belgische stopcontacten een aardings-pin gebruiken. (met dank aan S-19910 voor het signaleren van dit issue)
    In België wordt de netspanning thuis geleverd op twee verschillende manieren. Bij Δ ("driehoek" of "delta") 230V netspanning komt het eerste probleem algemeen voor. Er kan op deze stopcontacten niet geladen worden met de standaard UMC. De Δ 230V netwerken zijn in essentie verouderde netwerken. Hoewel ze er niet algemeen zijn, komen ze in België regelmatig voor. Noorwegen (het zogenaamde "IT-network") en Albanië hebben gelijkaardige netwerken. Toch is de netbeheerder in België er moeilijk van te overtuigen om de netspanning te vergroten op individuele adressen.

    Op een Δ 230V netwerk wordt een schuko aangesloten met één aarding en op elke pin een fase:
    schuko2.png

    Sommige woningen hebben een erg verouderde "monofase" aansluiting. Dat komt er in de praktijk op neer dat er slechts twee fasen van een Δ230V zijn aangesloten. Ook in deze woningen doet het eerste probleem zich voor.

    Voor woningen aangesloten op Y ("ster") 400V netspanning (3 x fase, 1x neuter) met 400V spanning tussen de fasen en 230V tussen neuter en fase doet het tweede probleem zich soms voor (afhankelijk van de manier waarop het stopcontact werd aangesloten.



    P0IYC.jpg (bron: stackexchange)


    De Oplossingen voor het eerste probleem (beide pinnen onder spanning - Δ230V):
    1) Laadpaal
    Wat: Thuis een type2-laadpaal installeren om monofase 230V 32A (7kW) te laden. De auto ondersteunt (momenteel) driefasig laden enkel wanneer er tussen de fasen een spanning van 400V gemeten wordt, bij een spanning van 230V wordt er monofase geladen. Let bij aankoop van de laadpaal op (vraag het aan uw leverancier) dat hij kan aangesloten worden op Δ230V. Er zijn genoeg voorbeelden van laadpalen die er geen probleem van maken om de auto te laten opladen.
    Voordeel: kan tot 7kW (mits 32A aansluiting)
    Nadeel: is enkel een oplossing voor thuis
    Voorbeelden:
    *) Keba
    *) Ratio wallbox
    *) EV-box...
    Referenties: Forumleden met deze oplossing: [Nog geen bekend]
    Laadsnelheid: 32km/u

    2) Andere UMC
    Wat: Een andere UMC kopen om monofase 32A te laden vanop een blauw stopcontact (7kW) of 13A vanop een schuko stopcontact (niet aangeraden) 230V stopcontact (3,5kW).
    Voordeel: een mobiele oplossing kan zowel thuis als onderweg gebruikt worden. Je kan deze oplossing ook prima gebruiken op reis in Noorwegen :).
    Nadeel: op een stopcontact gelimiteerd tot 13A (bron: Tesla website). Op een standaard stopcontact is 10A trouwens een betere veiligheidsmarge.
    Voorbeelden:
    *) Mennekes UMC (laadkabel 35076 zoals aangeraden door JoeNe, elders op dit forum)
    *) Ratio EV Portable Charger Mode 2 (31320) (Xander, post#2) - beperkt tot 16A
    *) "Juice Booster" portable charger ([email protected])
    Referenties: Forumleden met deze oplossing: JoeNe, Xander, DjiM
    Laadsnelheid: Afhankelijk van de lader tot 32km/u op blauw stopcontact van 32A; 13km/u op schuko

    3) Scheidingstransformator
    Wat: Een scheidingstransformator installeren die van 3x230V omvormt naar 3x400V+Neuter. Dit in combinatie met een type 2 laadstation of een rood stopcontact.
    Voordeel: er kan driefasen geladen worden en dat bovendien aan een hogere spanning van 400V. Beiden zorgen ervoor dat er meer vermogen in de auto kan gepompt worden (22kW met duolader; de helft zonder).
    Nadeel: de transformator verbruikt extra (zelfs wanneer hij niet belast is) en veroorzaakt bij het opstarten piekstromen die de elektrische installatie op de proef stellen. Vereist bijgevolg een ingreep van een professional.
    Voor deze oplossing moet je een driefasige aansluiting hebben. Monofase 230V aansluitingen kunnen hier dus geen gebruik van maken.
    Voorbeelden:
    *) De SPT20000/BTE van EREA
    Referenties: Forumleden met deze oplossing: PatrickL
    Laadsnelheid: In combinatie met laadpaal of rood stopcontact (32A): 100km/u (mits duolader) of 50km/u (monolader). Op schuko (=standaard) of CEE (blauw) stopcontact: 16km/u (nogal nutteloos).
    Opgelet: De netbeheerder levert als standaardaansluiting 40 ampère in een woning. Maar om aan 100km/u te kunnen laden, is er aan de 230V-zijde van de transformator een stroomsterkte van ongeveer 60A nodig. Een standaard-installatie zal bijgevolg zeker moeten verzwaard worden.

    De Oplossingen voor het tweede probleem (inversie pinnen - Y400V):
    1) Verloopkabel maken
    Wat: Een korte verloopkabel maken die aan één zijde een mannelijke aansluiting en aan de andere zijde een vrouwelijke aansluiting heeft. Wanneer het laden niet lukt op een stopcontact, kan er geprobeerd worden om de UMC via de verloopkabel in te pluggen. De verloopkabel moet de aansluitingen van beide pinnen van het stopcontact omwisselen.
    Voordeel: oplossing voor thuis én voor onderweg
    Nadeel: knutselwerk
    Voorbeelden: N/A
    Referenties: Forumleden met deze oplossing: S-19910

    2) Polariteit stopcontact (laten) verwisselen
    Wat: Het stopcontact in kwestie modificeren en de aansluitingen van beide gaatjes van het stopcontact omwisselen.
    Voordeel: simpel
    Nadeel: is enkel een oplossing voor het specifieke stopcontact dat het probleem vertoont; geen oplossing onderweg.
    Voorbeelden: N/A
    Referenties: Forumleden met deze oplossing: N/A

    Onbekend / Te Onderzoeken:
    Speciaal voor Noorwegen is er een afwijkende UMC ontwikkeld die het wel toelaat op te laden op het "IT-network". Volgens een niet nader genoemde Tesla verkoper kan de Noorse UMC niet zonder meer door Tesla aangeboden worden op de Belgische markt vanwege keurings-issues (??)
     
  2. Xander

    Xander Member

    Joined:
    Mar 18, 2014
    Messages:
    31
    Location:
    Turnhout, Belgium
    Ik heb een RATIO EV Portable Charger Mode 2 (31320). Zoek er naar in de forums. Er zijn veel die zeggen dat het werkt.

    Ik heb mijn gekocht bij J&K EV Solutions. Ze waren behulpzaam en hebben zelfs contact opgenomen met Ratio om te bevestigen dat het zou werken.
     
  3. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Dat is een zeer duidelijk overzicht.
    @Wido, kan je daar een sticky thread van maken? Zeer handig voor de Belgen.



    Het is trouwens deze die ik zelf heb. Wel gekocht via BeCharged - Marktleider in oplaadpunten voor elektrische voertuigen
     
  4. piet

    piet Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    66
    Location:
    belgie
    Persoonlijk ben ik van oordeel dat Tesla deze niet werkende UMC zelf zou moeten vervangen door types die werken, zoals in Noorwegen. Er zijn voldoende oplossingen en de kosten daarvoor moeten gewoon bij Tesla liggen !
    Je koopt een auto van tientallen duizenden euro's en je kan niet eens thuis laden omdat hun lader niet werkt !
     
  5. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    #5 DjiM, May 25, 2014
    Last edited: May 25, 2014
    Ik ben het volmondig eens.
    Ik heb een zwaar vermoeden dat de Noorse UMC onze problemen allemaal oplost; heeft er iemand informatie die dit bevestigt of ontkracht?

    Ik heb de eerste post aangepast en er ook het pin-inversie probleem aan toegevoegd (met dank aan S-19910 voor de uitleg).
     
  6. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    Ditzelfde probleem kwam ik tegen in Normandië. Ik kon de auto niet laden op een standaard 220V stopcontact ( met een aaarde pin).
    Nadat ik de stekker van het verlengsnoer die ik op de UMC had aangesloten omkeerde lukte hel wel.
    Dit scenario herhaalde zich meerdere laadsessies.
    Hou er dus rekening mee dat dit probleem zich niet alleen in België kan voordoen.
     
  7. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Inderdaad Hans, de schuko met de pin is het Franse systeem "type E" (gebruikt in BE, FR, PL, CZ en SK); de meeste andere landen gebruiken het Duitse systeem "type F" met de aardings-contacten aan de buitenkant van de stekker.
     
  8. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Ik heb gisteren mijn Model S kunnen opladen op een plaats zonder Neuter en met UMC. Ik heb de elektriciteitskast nog eens nagekeken en ik zag enkel 3 zwarte kabels binnenkomen, en dus geen blauwe (Neuter). Ik heb ook geen transfo's gezien.

    Ik stond zelf nogal perplex eigenlijk dat het lukte.

    Een drietal weken geleden lukte het in Sainte-Ode nog niet zonder Neuter. En nu in Erps-Kwerps dus wel.
     
  9. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium

    het kan, in één bijzonder geval :

    als bij de distributietransfo aan de secundaire kant één faze geaard is (meestal met impedantie); dan zal de Tesla-UMC deze fase zien als de neuter.
    als je beide fazes op het stopcontact nameet; zal je +/-0V en +/-220V meten - perfect voor de Tesla-UMC.
    Misschien kan je dat bij gelegenheid nog eens doen.


    zoals je weet, ben ik zelf van Erps afkomstig; en thuis hadden we zo'n netwerk. Ook de sporthal had zo'n netwerk - nog eens een grote discussie gehad tijdens de opbouw voor één of ander optreden mid 80-er jaren.
    ik heb zo'n vermoeden dat je 'Bij Julia' (Lindenhof:wink:) hebt opgeladen - dat is diezelfde omgeving.
     
  10. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    T was in de haaggatstraat, dus meer richting Byron. Ik zal mijn multimeter nog eens uithalen.
     
  11. kwenix

    kwenix Member

    Joined:
    Oct 1, 2013
    Messages:
    343
    Location:
    Belgium
    DjiM,

    ik had begrepen van 'een niet nader genoemde Tesla verkoper' dat de manier van aansluiten in Noorwegen (ster/driehoek/...) overal (in Noorwegen) hetzelfde is. Vandaar dat men een eenduidige oplossing voor de Noren kan aanbieden. In ons land is het echter een minder eenduidige zaak (no comment), vandaar...
     
  12. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    #12 JoeNe, Jun 2, 2014
    Last edited: Jun 2, 2014
    Toen je verkoper zei ben ik afgehaakt ;-)
    Of het nu ster of driehoek is maakt voor monofase niets uit. Mijn ratio lader laadt overal op. Ze hebben spijtig genoeg een assumptie genomen die fout was en nu dit probleem veroorzaakt. Op zich niet zo'n drama. Spijtig dat 9 maanden na uitlevering van de eerste modellen er nog geen oplossing is vanuit Tesla.
     
  13. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    het keurings-issue is mi. simpel.

    de Noren hebben een stekker zonder aardingspen, maar met randaarding.
    deze is België niet goedgekeurd.

    maar neem de Noorse UMC, met een Belgische Schuko-stekker, en het probleem is van de baan.


    (los van het feit dat er in Noorwegen een zondvloed aan problemen geweest is met de betrouwbaarheid van de UMC.)
     
  14. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Dat heeft een verkoper-die-bij-deze-niet-bij-naam-genoemd-zal-worden ook aan mij verkondigd maar dat klopt eenvoudigweg niet.

    Source: andere thread op ditzelfde forum. Daar wordt geclaimd dat 75% op een oud 230V netwerk zonder neuter zit. De rest zit op een nieuw 400V-netwerk mét neuter.
     
  15. Gerardf

    Gerardf Active Member

    Joined:
    Sep 16, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Culemborg, The Netherlands
    #15 Gerardf, Jun 2, 2014
    Last edited: Jun 2, 2014
    Weet iemand de exacte reden dat de Tesla UMC niet werkt, maar andere portable laders wel ?
    Kan het wellicht de in de UMC ingebouwde type-B aardlekschakelaar zijn ? (De info over ingebouwde type-B aardlek detector in de UMC heb ik van het Duitse forum).

    ik zou dit graag willen weten om te kunen bepalen of een portable lader die ik wil maken inderdaad zou werken in Noorwegen en België.
     
  16. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    neen, zeker niet de typeB aardlek.
    (heb zelf ook een draagbaar laadstation 3*32A gebouwd, met type-B aardlek, werkt perfect op 220V zonder neuter.)
    probleem kan enkel in de EPC liggen, die de spanning tussen N en PE controleert.

    succes met de DIY.
     
  17. piet

    piet Member

    Joined:
    Oct 30, 2013
    Messages:
    66
    Location:
    belgie
    Dus als Tesla alle Belgische klanten een Ratio-lader ipv de UMC is het probleem opgelost ! Kan toch maar zo simpel zijn.
     
  18. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    530
    Location:
    Leuven, Belgium
    Werkt jouw laadstation driefasig op een net 3 x 230V zonder neuter? Of bedoel je dat jouw laadstation op een 3 x 230V netwerk zonder neuter enkelfasig kan laden?
     
  19. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,766
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    op een 3*230 netwerk kan ik enkel monofazig laden. tot 1*32A

    ik heb geprobeerd om twee of drie fazig te laden, maar de lader schakelt het drie-fazig laden enkel in als er 380V tussen de fazes staat.
    (je kan dus perfect twee-fazig laden op een 3*380V-net)
     
  20. spotless

    spotless Member

    Joined:
    Aug 19, 2013
    Messages:
    36
    Location:
    Brussels
    Bijzonder overzichtelijk en duidelijk, hartelijk dank.
    Ik zit dus thuis met dit probleem maar heb wel twee 32A monofase stopcontacten laten installeren (blauw). Momenteel gebruik ik de Mennekes 35076 op een gewone stopcontact (13A max. dus), maar indien er een gelijkaardige UMC zou bestaan die zich aansluit aan een blauwe stopcontact en tot 32A kan zou dat natuurlijk voor mij de ideale oplossing zijn. Heeft iemand hier referenties voor ?
     

Share This Page