Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is inderdaad ook de reden voor mij om geen rekening te houden met piek of daluren. Ook al heb ik maar 1 km gereden, na thuiskomst gaat de auto gelijk weer aan de lader. Tesla adviseert ook om de auto zo veel mogelijk aangesloten te laten bij geen gebruik.

Dat deed ik inderdaad ook. Net zoals jij, op advies van Tesla. Tegenwoordig probeer ik, ik heb gratis SuC, toch wat vaker een SuC mee te pakken en probeer dan zo leeg mogelijk aan te komen, Ik laad dus niet meer standaard to 80% wat ik vroeger deed.
 
Dat lijkt me vooral veel moeite voor weinig.
Net de berekening gemaakt op de simulator van de VREG. 11kw vs 5kW piek scheelt 140€ per jaar. Als je 54€ zou verliezen aan extra laadverliezen, dan krijg je nog de Fivari meerprijs tov een TWC in 3-4 jaar terugbetaald. Daarbovenop kan hij ook nog winst opleveren door maximaal op zonne-energie op te laden.
Alles zonder moeite.
 
Net de berekening gemaakt op de simulator van de VREG. 11kw vs 5kW piek scheelt 140€ per jaar. Als je 54€ zou verliezen aan extra laadverliezen, dan krijg je nog de Fivari meerprijs tov een TWC in 3-4 jaar terugbetaald. Daarbovenop kan hij ook nog winst opleveren door maximaal op zonne-energie op te laden.
Alles zonder moeite.

M'n redenering: als ik een uur eraan bezig ben, dan kan ik geen uur factureren aan m'n klanten. De opportuniteitskost weegt niet op tegen de winst. Bovendien zal het verschil - mits énige basisdiscipline - nooit zo groot zijn.
 
Als je zo'n tweede zware verbruiker in huis hebt, in jouw geval de warmtepomp, geeft een slimme lader toch echt een meerwaarde. Je stelt eenmalig de maximale stroom in de aansluiting in en de lader regelt dan wel hoeveel stroom de auto nog mag afnemen.
Bedankt voor uw tip, ik hou het in het achterhoofd.
Voorlopig ga ik nog even gewoon 's nachts de Tesla aansluiten, de warmtepomp draait dan niet omdat ik twee graden temperatuurvermindering doe 's nachts en pas tegen rond 6 uur terug temperatuur van 21° begin te vragen, wat snel lukt in fluistermodus aan max 60% vh vermogen. Als het serieus vriest dan moet ik aanpassen (100%) of hij schakelt een elektrische bijverwarming in.
Meestal rijden we niet meer dan 50 a 200km per dag dus mag ik het vermogen vd lader laag houden.
Als de digitale meter er komt zal ik een en ander nog eens moeten bekijken zeker?
U bent professioneel met energie bezig: een boeiende taak! Ben zelf al lang geleden bij een techneuten club geweest waarmee we de eerste windmolens, warmtekrachtkoppelingen, zonnecollectoren, ... gingen bezoeken.
Toen we ruim dertig jaar geleden een zonnecollector en een warmtepomp plaatsten werden we nog raar bekeken.
 
Net de berekening gemaakt op de simulator van de VREG. 11kw vs 5kW piek scheelt 140€ per jaar. Als je 54€ zou verliezen aan extra laadverliezen, dan krijg je nog de Fivari meerprijs tov een TWC in 3-4 jaar terugbetaald. Daarbovenop kan hij ook nog winst opleveren door maximaal op zonne-energie op te laden.
Alles zonder moeite.
Deze berekening snap ik niet. 1kW kost 50 euro per jaar aan capaciteitstarief, dus de kost van 6 kW piek extra is 300 en niet 140