Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Help ! Deze avond toegekomen in een chalet in de Belgische Ardennen, en had het plan mijn wagen hier aan het gewone stopcontact te hangen, maar de lader knippert rood :( Na het lezen van dit forum heb ik de het stopcontact opengeschroefd en de draden gewisseld maar dit biedt geen oplossing helaas ... Heeft iemand nog een idee ? Ik heb niet genoeg charge om tot een supercharger te geraken :(
 
Help ! Deze avond toegekomen in een chalet in de Belgische Ardennen, en had het plan mijn wagen hier aan het gewone stopcontact te hangen, maar de lader knippert rood :( Na het lezen van dit forum heb ik de het stopcontact opengeschroefd en de draden gewisseld maar dit biedt geen oplossing helaas ... Heeft iemand nog een idee ? Ik heb niet genoeg charge om tot een supercharger te geraken :(

in de Ardennen is de kans groot dat je geneuterd bent. ik heb er vorige week ook gezeten ( domein Long Pré te Stavelot) ook daar hetzelfde probleem. met de UMC lukt het dan niet, wel met een mobiel laadstation.
Heb je de update met de destination chargers al? er zijn er wel een paar in de Ardennen (in Spa en Saint-Hubert bijvoorbeeld)
 
ik ben sedert begin januari eigenaar van een model S 70d, monolader. Ik ben ook al een tijdje op zoek naar een goede thuislaad oplossing. Ik kwam eerder toevallig dit forum op het spoor (nadat ik laadpunt heb laten bevestigen). Ik wilde graag jullie raad.
thuis heb ik 3X230, 32A, zonder neuter. Dus probleem!
Ik heb een ratio laadpunt laten steken, die het neuter probleem zou moeten omzeilen, waarbij men mij zei dat ik ong 35 km/u zou kunnen laden. Blijkt nu na de installatie dat de wagen wel oplaad (dus ik denk neuter probleem is opgelost om monofase te laden), maar ik kan maar laden aan 16 km/u. De tesla laat zien dat er 16A van de 32A wordt genomen (en dus niet de volle 32A). De installateur zei dat dit komt omdat ik geen duolader in de wagen zitten heb. Maar na even dit forum te hebben doorlezen, zou dit dus niet kloppen. ik zou aan max 11kW kunnen laden met monolader , dus ik zou zeker 32X230 = 7360, dus 7,3kW, moeten halen.
Of zie ik toch nog iets over het hoofd?
 
Zelfs met een monolader is het mogelijk om 32A enkelfasig te laden. De lader verdeelt die 32A over de verschillende fasen. Geen idee waarom dat bij jou blijft hangen op 16A.
Volgens mijn metingen bij Kristof kan je tweefasig laden, maar als je een monolader hebt, wordt het laden toch beperkt tot 16A per fase. Het vermogen bedraagt dus 2 x 16A x 230V of 7,3 kW. Dat is dus even veel als je eenfasig zou kunnen laden op voorwaarde dat je een laadpunt en een kabel hebt die die stromen aan kunnen: 1 x 32 x 230V, ook dat is 7,3 kW.
Bij een duolader zou je 2 x 32A x 230V kunnen laden (maar dat heb ik niet getest) of 14,7 kW.
Om dit te realiseren moet je het laadpunt anders aansluiten:
L1 van het net op L1 van het laadpunt
L2 van het net op L2 van het laadpunt
L3 van het net op N van het laadpunt
Aarding van het net op aarding van het laadpunt
L1, L2 en L3 langs de kant van het net zijn omwisselbaar.
 
Dit kreeg ik als antwoord van de zaakvoerder van Be Charged:
Beste Bob,
Wanneer u rijdt met een tesla voorzien van een monolader dan gaat u niet 32 A kunnen laden. De max ampere is dan 16A per fase.
Onderstaand een klein overzichtje die ik voor u gemaakt heb.
Tesla sedan
Mono- en duolader Duolader
1F16A 3F16 1F32 3F32
km/uur km/uur km/uur km/uur
+/- 18 +/- 55 +/- 35 +/- 115
neuter nodig nee ja neen ja
De enige oplossing om bij u thuis te laden is dus een transformator.

Als ik dit forum lees, lijkt dit niet helemaal te kloppen.

Ik heb dus een blauwe stekker laten plaatsen: 32A, 1 fase. daarop staat momenteel het ratio laadpunt. Het lampje van 32A licht groen op. de auto toont 32A, maar toont maar 16A. dus als ik dit zie zou ik toch kunnen geloven dat de monolader enkel aan 16A laadt.
Zou ik met de fivari lader een groter laadvermogen krijgen?
 
Je kan dan op 2 fasen 16A laden, wat ongeveer neerkomt op een 30 km/u

Ik heb ook 3x32A maar zonder neuter. Ik heb de Fivari lader gekocht om de neuter te omzeilen. Volgens de Tesla komt er 27 van de 32A binnen maar dat klopt niet. De boordcomputer raakt wat van slag als er slecht twee van de drie fasen aangeboden wordt.
 
Ik heb een rode stekker 32A (dus de grotere variant van de rode stekker). Fivari kan je een verlengkabel bezorgen die van 3 fasen naar 2 fasen gaat. Zo hoef je het stopcontact niet aan te passen en krijg je ook geen problemen later als je per ongeluk eens iets anders op aansluit of verhuisd en dit vergeet terug te wijzigen.

Nu moet Fivari zelf wel even nog bevestigen, want ik ben het reeds deels vergeten, of we een test gedaan hebben met één fase op 32A en wat de monolader dan aangaf van laadsnelheid. Ik dacht dat ook hier hij niet over de 27A ging, en dat we uiteindelijk voor 2 fasen gegaan zijn omdat dit minder belastend is voor de bekabeling die ik in huis had (de eigenaar had een 32A stekker voorzien maar slechts kabels gebruikt van 16A waardoor 10 of meer uren 32A laden misschien wat gevaarlijk werd voor opwarming).
 
Kristof, we hebben eenfasig geladen aan 25A omdat de zekering op jouw stopcontact een 25A zekering was en de fivari gaf aan dat er effectief 25A werd getrokken. Dus wat als maximum door de Fivari werd opgegeven en zeker meer dan de 16A die bij een monocharger zou worden toegelaten. Ik ga ervan uit dat wanneer 32A zou mogelijk geweest zijn de MS tot 32 zou zijn gegaan.
Bij tweefasig laden werd op twee fasen 16A getrokken, zo bleek uit de vermogenmeting. De tesla gaf Idd 27A aan. In de auto hadden we 32A ingesteld, maar daar geraakte doe niet.
 
Het overzicht van de laadsnelheden. Bij 1f 32A staat 7,4 kW en nie tde vermelding "twin charger" zoals dat sommige andere vermogens wel staat.
teslachart.jpg
Uit de handleiding van de wall connector:
 
Last edited:
Heb dit topic al aardig doorgescand op oorzaak en oplossingen. De topic start geeft ook een duidelijk overzicht. Mijn vraag:
Is de kans op het neuter probleem op voorhand in te schatten afhankelijk van bv. locatie?

Ik plan eind juli naar Durbuy te gaan en we hebben daar een vakantiehuis gehuurd. Op zich in 1x te doen met 1 charge. Heb standaard UMC mee plus verlengkabel waarmee je in iedere geval kan proberen de stekker om te draaien.

Wat is verder een goede strategie om voorbereid te zijn? Voor de zekerheid laad ik in Urmond bij om range achter de hand te houden mocht het neuter probleem zich voordoen. Maar dan? Geen laadpunten dichtbij...
 
Heb dit topic al aardig doorgescand op oorzaak en oplossingen. De topic start geeft ook een duidelijk overzicht. Mijn vraag:
Is de kans op het neuter probleem op voorhand in te schatten afhankelijk van bv. locatie?

Ik plan eind juli naar Durbuy te gaan en we hebben daar een vakantiehuis gehuurd. Op zich in 1x te doen met 1 charge. Heb standaard UMC mee plus verlengkabel waarmee je in iedere geval kan proberen de stekker om te draaien.

Wat is verder een goede strategie om voorbereid te zijn? Voor de zekerheid laad ik in Urmond bij om range achter de hand te houden mocht het neuter probleem zich voordoen. Maar dan? Geen laadpunten dichtbij...

Als je het neutre probleem hebt doet omdraaien niks terzake, het is gewoon het ontbreken van de nulleider die de UMC doet weigeren.
Bij meerdaagse uitstappen neem ik altijd mijn mobiele Mennekes lader mee naast de UMC.
Ik vrees dat om heel zeker te spelen je dus een dergelijke extra lader nodig hebt, of de Juice of de Fivari.
In België rekenen op de UMC is gevaarlijk… .:rolleyes:
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ja daar was ik al bang voor... Deze laders zijn toch allemaal >€500 ? Zijn ze ook ergens te huur of tegen bv. fles wijn te leen op het forum?

Ja, zal rap in die grootte orde zijn.
Ik gebruik de mijne als dagdagelijkse lader, heb zelf geen neutre dus kan met mijn UMC thuis niks doen.
Denk als je regelmatig in Belgenland vertoeft ( welkom trouwens ) een extra lader geen overbodige luxe is.