Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Denk dat we dat maar eens officieel met een open brief moeten vragen.
1) toegankelijk voor andere ev's van mensen die ook een Tesla bezitten?
2) toegankelijk voor totale vreemden van Tesla?
 
Ik zocht wat verder en volgens mij is het zo dat enkel de Tesla MS en MX toegang hebben. We zijn donderdag met de Zoe in de buurt. Als het mogelijk is, ga ik voor alle zekerheid even checken, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
Hoewel ik het op dit moment het uitsluiten van andere merken misschien nog kan begrijpen, kan dit toch niet de optimale situatie zijn. Wat krijg je dan op termijn: iedereen zijn eigen netwerkje en enkel toegankelijk voor de voertuigen van het eigen merk??
Men werkt standaarden uit en dan wordt de standaard zo gemanipuleerd dat het geen standaard meer is. Men zou Tesla's gratis kunnen toelaten en de anderen laat betalen.
 
Ik zocht wat verder en volgens mij is het zo dat enkel de Tesla MS en MX toegang hebben. We zijn donderdag met de Zoe in de buurt. Als het mogelijk is, ga ik voor alle zekerheid even checken, maar ik denk dat ik het antwoord al weet.
Hoewel ik het op dit moment het uitsluiten van andere merken misschien nog kan begrijpen, kan dit toch niet de optimale situatie zijn. Wat krijg je dan op termijn: iedereen zijn eigen netwerkje en enkel toegankelijk voor de voertuigen van het eigen merk??
Men werkt standaarden uit en dan wordt de standaard zo gemanipuleerd dat het geen standaard meer is. Men zou Tesla's gratis kunnen toelaten en de anderen laat betalen.

Ben benieuwd naar de uitkomst.
Eens dat natuurlijk niet elke merk zijn eigen netwerk moet gaan opzetten, maar het is natuurlijk wel geniaal ingezien van Tesla dat je voor volledige vrijheid met een EV een betrouwbaar netwerk moet hebben van 1) snelladers en 2) laden op bestemming. En petje af dat ze daar zo in investeren.
Ik vroeg me ook al af of die destination chargers qua software zouden kunnen verschillen van de standaard Wall Connector zodat ze bij niet-Tesla's anders zouden kunnen functioneren.
 
Ik heb de test niet uitgevoerd. Het programma was al goed gevuld en het Ores laadpunt in Malmedy werkte perfect.
Ik kan dus uit eigen ervaring niets bevestigen.
Maar op Stromtankstellen Verzeichnis | GoingElectric.de kan je enkele destination chargers vinden waarop toch ook al andere merken hebben kunnen laden. Met hier een Zoe en hier een i3. Het ziet er dus naar uit dat ook andere merken op de DeCs kunnen laden.
Ik post dit bericht ook maar in de topic Destination chargers waar het meer op zijn plaats staat.
 
Ik heb de test niet uitgevoerd. Het programma was al goed gevuld en het Ores laadpunt in Malmedy werkte perfect.
Ik kan dus uit eigen ervaring niets bevestigen.
Maar op Stromtankstellen Verzeichnis | GoingElectric.de kan je enkele destination chargers vinden waarop toch ook al andere merken hebben kunnen laden. Met hier een Zoe en hier een i3. Het ziet er dus naar uit dat ook andere merken op de DeCs kunnen laden.
Ik post dit bericht ook maar in de topic Destination chargers waar het meer op zijn plaats staat.

Zou goed kunnen.
De DeC verschillen enorm van de SuC, weliswaar dezelfde stekker, maar bij de SuC wordt gepold bij de auto om de laadstroom op te bouwen en te beheren. Bij de DeC moet je intern met dipswitches de stroomafgifte instellen, dus die polling verloopt zeker anders. En aangezien bij de DeC dus een vaste stroominstelling is lijkt het me niet ondenkbaar dat andere type 2 auto's hier ook kunnen opladen.
 
Hoi allen,

Nog een paar maanden en mijn S 60D wordt geleverd. (!)

Laadstation is geïnstalleerd, alles volgens de regels met 5G6 XVB kabel naar de garage toe.
Alleen: er is geen N voorzien (oud appartementsgebouw in Brussel) en op de 3F staat dus 220V.
Installateur heeft dus laadstation ingessteld op monofase. 32A eruit halen is geen probleem daar meter is ingesteld op 40A.

Na overleg met de tesla delivery specialist verzekerde die mij dat het laden aan 7kW zou gebeuren.
Echter iemand anders met ervaring zei me dat dat niet zal lukken aangezien de 11kW AC onboard lader maar 16A zal trekken.

Mijn vraag: wat gaat er gebeuren als ik hem inplug? Laden aan 3.5kW of 7kW?

edit: niet zo erg, SuC is op 6km van hier. ;-)
 
Last edited:
Hoi allen,

Nog een paar maanden en mijn S 60D wordt geleverd. (!)

Laadstation is geïnstalleerd, alles volgens de regels met 5G6 XVB kabel naar de garage toe.
Alleen: er is geen N voorzien (oud appartementsgebouw in Brussel) en op de 3F staat dus 220V.
Installateur heeft dus laadstation ingessteld op monofase. 32A eruit halen is geen probleem daar meter is ingesteld op 40A.

Na overleg met de tesla delivery specialist verzekerde die mij dat het laden aan 7kW zou gebeuren.
Echter iemand anders met ervaring zei me dat dat niet zal lukken aangezien de 11kW AC onboard lader maar 16A zal trekken.

Mijn vraag: wat gaat er gebeuren als ik hem inplug? Laden aan 3.5kW of 7kW?

edit: niet zo erg, SuC is op 6km van hier. ;-)
Geef uw woonplaats op en stel de vraag hier op het forum, om met een tesla eens langs te komen. er zullen wel kandidaten zijn in uw omgeving om eens te komen testen, en dan weet je het meteen.
 
Hoi allen,

Nog een paar maanden en mijn S 60D wordt geleverd. (!)

Laadstation is geïnstalleerd, alles volgens de regels met 5G6 XVB kabel naar de garage toe.
Alleen: er is geen N voorzien (oud appartementsgebouw in Brussel) en op de 3F staat dus 220V.
Installateur heeft dus laadstation ingessteld op monofase. 32A eruit halen is geen probleem daar meter is ingesteld op 40A.

Na overleg met de tesla delivery specialist verzekerde die mij dat het laden aan 7kW zou gebeuren.
Echter iemand anders met ervaring zei me dat dat niet zal lukken aangezien de 11kW AC onboard lader maar 16A zal trekken.

Mijn vraag: wat gaat er gebeuren als ik hem inplug? Laden aan 3.5kW of 7kW?

edit: niet zo erg, SuC is op 6km van hier. ;-)

Met de oude monolader (komt overeen met de huidige std lader) kon / kun je max 16A halen (op 1 of 3 fasen) dus....ca 3,5 kW op 1 fase.
Met de oude duolader kon / kun je max 32A halen (op 1 of 3 fasen) dus ca 7 kW op 1 fase.
Met de nieuwe lader upgrade kun je max 24A halen (op 1 of 3 fasen) dus ca 5,5 kW...?
Dit omdat de VS lader nu max 48A (hier / 3 om 3 fasen te kunnen laden) is, en de upgrade 72A (hier dus / 3 = 24A om 3 fasen te kunnen laden)
Ergens in de auto is de techniek dus aanwezig om 48A resp. 72A op 1 fase te kunnen laden, maar ik vrees dat door de aanpassing aan de EU (om 3 fasen te kunnen laden) dat nu dus 16A om 24A is...
Ik zal dit nog eens aan n kennis voorleggen ;-) Misschien kom ik er nog wel op terug :)
 
Hoi allen,

Nog een paar maanden en mijn S 60D wordt geleverd. (!)

Laadstation is geïnstalleerd, alles volgens de regels met 5G6 XVB kabel naar de garage toe.
Alleen: er is geen N voorzien (oud appartementsgebouw in Brussel) en op de 3F staat dus 220V.
Installateur heeft dus laadstation ingessteld op monofase. 32A eruit halen is geen probleem daar meter is ingesteld op 40A.

Na overleg met de tesla delivery specialist verzekerde die mij dat het laden aan 7kW zou gebeuren.
Echter iemand anders met ervaring zei me dat dat niet zal lukken aangezien de 11kW AC onboard lader maar 16A zal trekken.

Mijn vraag: wat gaat er gebeuren als ik hem inplug? Laden aan 3.5kW of 7kW?

edit: niet zo erg, SuC is op 6km van hier. ;-)
Is hier al wel ooit eerder uitgelegd dat de monolader gewoon tot 11 kW laadt en dus ook 32A op 230V (7,7 kW) haalt aan een Type 2 laadstation. In dit zeldzame geval heeft de Tesla DeS eens gelijk.
 
  • Funny
Reactions: FVO
Hoi allen,

Nog een paar maanden en mijn S 60D wordt geleverd. (!)

Laadstation is geïnstalleerd, alles volgens de regels met 5G6 XVB kabel naar de garage toe.
Alleen: er is geen N voorzien (oud appartementsgebouw in Brussel) en op de 3F staat dus 220V.
Installateur heeft dus laadstation ingessteld op monofase. 32A eruit halen is geen probleem daar meter is ingesteld op 40A.

Na overleg met de tesla delivery specialist verzekerde die mij dat het laden aan 7kW zou gebeuren.
Echter iemand anders met ervaring zei me dat dat niet zal lukken aangezien de 11kW AC onboard lader maar 16A zal trekken.

Mijn vraag: wat gaat er gebeuren als ik hem inplug? Laden aan 3.5kW of 7kW?

edit: niet zo erg, SuC is op 6km van hier. ;-)


die 'iemand anders met ervaring' heeft het fout. Je kan wel monofazig degelijk laden met 32A.


Maar los daarvan : je hoeft niet monofazig te laden.
zoals intussen geruime tijd proefondervindelijk vastgesteld; kan je bij een 3*220V netwerk nu ook "twee-fazig" laden.
Voordeel is dat de stroom beter verdeeld is over de drie geleiders; waardoor er meer stroom beschikbaar blijft voor de andere gebruikers.
Bvb de wasmachine van "moeder-de-vrouw". Hoe zal die immers reageren als de automaat eruit gaat ?
 
Met de oude monolader (komt overeen met de huidige std lader) kon / kun je max 16A halen (op 1 of 3 fasen) dus....ca 3,5 kW op 1 fase.
//--//
Ik zal dit nog eens aan n kennis voorleggen ;-) Misschien kom ik er nog wel op terug :)

John; dit is dus niet correct... Dit kost je een rep-point....

of toch niet, rep-points is van toen de dieren nog spraken.
 
Ik heb de vraag gesteld aan iemand binnen Tesla die het zou moeten weten, maar 24 uur later nog geen reactie geeft aan dat het forum er meer van weet :)(of dat ik door te weinig reppunten geen krediet meer heb om vragen te stellen);)

Maar... als Wido of Dirk of Fivari iets over laden van een Tesla zeggen, heb ik de neiging om dat sowieso als waarheid te zien dus het antwoord vanuit Tesla is hiermee overbodig :cool: