Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Model X 60D is onderweg en komt begin november toe. Ik installeerde de Tesla Wall Charger op mijn '3-fase' aansluiting. Maar ik heb geen neuter en slechts 3 kabels die binnenkomen (waartussen steeds 240V staat). De installatiehandleiding is niet 100% ondubbelzinnig maar er brand wel een groene led op de charger.

Ik ben niet zeker of ik de Wall Charger optimaal aansloot (ik hoop aan 32A te kunnen laden) en vroeg mij af of iemand zin had om eens te komen laden in de buurt van Plankendael zodat ik helemaal klaar ben om mijn vleugeldeurmachientje aan sluiten als het toekomt.
Er staat een trippel koud :)
Wslk best via PM?
 
Ik heb het zelf uiteindelijk niet getest. Dit is wat Jasper mij in een conversation meldde:
iemand anders van het forum heeft al kunnen testen, en het laden werkt - joepie. Maar helaas alleen single fazig aan 17km/u. Ik heb 3x240 en daar kan de Tesla charger precies toch niet zo goed me overweg als ik gehoopt had, maar misschien dat ik alle mogelijkheden nog niet uitputte vooraleer ik een verzwaring van de binnenkomende leiding moet vragen...
 
die 'iemand anders met ervaring' heeft het fout. Je kan wel monofazig degelijk laden met 32A.


Maar los daarvan : je hoeft niet monofazig te laden.
zoals intussen geruime tijd proefondervindelijk vastgesteld; kan je bij een 3*220V netwerk nu ook "twee-fazig" laden.
Voordeel is dat de stroom beter verdeeld is over de drie geleiders; waardoor er meer stroom beschikbaar blijft voor de andere gebruikers.
Bvb de wasmachine van "moeder-de-vrouw". Hoe zal die immers reageren als de automaat eruit gaat ?
Dag @S-19910, dat tweefazig laden lukt bij mij sedert enkele maanden niet meer. Ik heb een KEBA P20 en vroeger kon ik met één fase aan de N en de andere twee aan L1 en L2 "tweefasig" laden, maar nu aanvaardt de TEsla dat precies niet meer. Kan dat met een update te maken hebben of met iets dat ze bij onderhoud gedaan hebben ?
 
Ik heb het zelf uiteindelijk niet getest. Dit is wat Jasper mij in een conversation meldde:
iemand anders van het forum heeft al kunnen testen, en het laden werkt - joepie. Maar helaas alleen single fazig aan 17km/u. Ik heb 3x240 en daar kan de Tesla charger precies toch niet zo goed me overweg als ik gehoopt had, maar misschien dat ik alle mogelijkheden nog niet uitputte vooraleer ik een verzwaring van de binnenkomende leiding moet vragen...

de HPWC kan wel degelijk overweg met 3*220V.
maar hij zal bij Jasper fout ingesteld staan, denk ik.
Ik vermoed op TT/TN ipv IT.
 
maar hij zal bij Jasper fout ingesteld staan, denk ik.
Ik vermoed op TT/TN ipv IT.
Dat zou kunnen, ik moet het verifieren. Vrijdag zal ik de dip switch veranderen en hopelijk wil iemand hem daarna komen testen :)

Huidige wiring getest:
Kast -> Tesla Wall Charger
- 1-> N
- 2->L1
- 3->L2
niks -> L3
Laadt op aan 17km/u.
Ik vermoed dat dit de goeie aansluitingsmanier is aan de hand van de feedback van @fivari , en dat gewoon niet beter werkt omwille van de TT/TN i.p.v. IT dip switch, als gevolg van de feedback van @S-19910

Ik testte ook met:
niks -> N
1 -> L1
2 -> L2
3 -> L3
Maar dan brandt er geen LED op Tesla Wall Charger.
 
de HPWC kan wel degelijk overweg met 3*220V.
maar hij zal bij Jasper fout ingesteld staan, denk ik.
Ik vermoed op TT/TN ipv IT.
en laadt hij dan aan 2 * 240V * 16A = 7KW ?
Vroeger lukte dit ook met mn KEBA P20 (F1 en F2 aansluiten op L1 en L2, en F3 aansluiten op N) maar sinds een tijdje werkt dat niet meer, weet je waarom. Kan een update zijn, of misschien toen Tesla me van 13A naar 16A overschakelde ??
thx.
 
Vroeger lukte dit ook met mn KEBA P20 (F1 en F2 aansluiten op L1 en L2, en F3 aansluiten op N) maar sinds een tijdje werkt dat niet meer, weet je waarom. Kan een update zijn, of misschien toen Tesla me van 13A naar 16A overschakelde ??
thx.

Dat is nieuw voor mij...

ikzelf heb 3x380, ik zal nog eens bij een kennis gaan testen.

de laatste testen die ik deed; intussen bijna een jaar terug, werkte dit.
mijn info is misschien verjaard.
 
Update: ik had het correct aangesloten (denk ik - ik heb dus een 'oude' 3x240 aansluiting):

Netwerk -> charger:
L1 -> N
L2 -> L1
L3 -> L2
Niks -> L3
GND -> GND

Beide dip switches staan op ON (IT dus).
Ik kreeg de tip om eens te proberen om de dail van 8 naar 5 te zetten: op 16A ipv 32A.

Aangezien ik de MX nog niet geleverd is, zoek ik dus nog een slachtoffer dat zin heeft om te komen laden vandaag de komende dagen in de buurt van Planckendael.
Alvast bedankt voor jullie medewerking; fantastische forum-ervaring hier! :)
 
Ik denk ook last te hebben van het neuter probleem, ik meet spannig op beide gaten in het stopcontact als ik de multimeter gebruik, en de wagen laadt ook niet op via de UMC. Of test ik hier niet het juiste?

Als ik het goed begrijp wordt het probleem opgelost als ik een andere lader gebruik, zoals een Ratio mobiele lader met schuko aansluiting? Zijn er alternatieven voor deze lader, of raden jullie me deze het beste aan?
 
Ik denk ook last te hebben van het neuter probleem, ik meet spannig op beide gaten in het stopcontact als ik de multimeter gebruik, en de wagen laadt ook niet op via de UMC. Of test ik hier niet het juiste?

Als ik het goed begrijp wordt het probleem opgelost als ik een andere lader gebruik, zoals een Ratio mobiele lader met schuko aansluiting? Zijn er alternatieven voor deze lader, of raden jullie me deze het beste aan?
Fivari lader is een prima alternatief.