Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Geef 750 euro uit ipv 500 euro en koop een fivari lader, ga je op veel momenten plezier aan beleven. Die van mij ligt 95% van de tijd in de garage aangesloten op mijn 3F 32A rode stekker omdat ik ook geen neuter heb. Maar deze kan makkelijk de koffer in voor op reis. Vorige week in Parijs nog kunnen laden dankzij deze lader anders had ik niet kunnen laden.

Fivari-charger
 
Ik denk ook last te hebben van het neuter probleem, ik meet spannig op beide gaten in het stopcontact als ik de multimeter gebruik, en de wagen laadt ook niet op via de UMC. Of test ik hier niet het juiste?

Als ik het goed begrijp wordt het probleem opgelost als ik een andere lader gebruik, zoals een Ratio mobiele lader met schuko aansluiting? Zijn er alternatieven voor deze lader, of raden jullie me deze het beste aan?


neuter-probleem; lang geleden dat ik hier iets gepost heb;).
misschien tijd voor een update :

* het neuter-probleem doet zich vandaag enkel nog voor bij het monofazig laden met de Tesla-UMC.
Bij een modern, correct aangesloten stopcontact zal je (kijkend naar het stopcontact) op de linkerzijde de spanning hebben, en rechts de neuter. Met een multimeter kan je dat makkelijk meten : de spanning tussen de linker-pen en de aardingspen moet +/-230V zijn; en tussen de rechter-pen en de aardingspen +/- 0V. Kleine afwijkingen zijn mogelijk; en vormen geen probleem.

Als je - zoals @xveys - op beide zijden een spanning meet (+/- 135V); dan heb je geen neuter; en ben je aangesloten op een ouder 3*220V net.
Je kan dan niet met de Tesla-UMC laden. Deze zal rood knipperen, en er is geen oplossing. Buiten een andere, third-party UMC !
Alternatieven zijn bvb de Fivari, Juicebooster, Mennekes, Ratio,... Of ook de Tesla-thuislader ;-)

Indien het stopcontact slecht is aangesloten (dat wil zeggen dat de nulgeleider (+/- 0V) links zit, en de faze (+/- 230V) rechts zit; dat zal de Tesla-UMC ook rood knipperen. Oplossing is dan de geleiders in het stopcontact correct aansluiten.
Dat laatste kan uiteraard enkel als je thuis bent.;)
Op verplaatsing; zoals bvb aan de schuko laadpaal aan het Waasland-shopping-center; kan je dat uiteraard moeilijk doen.
De oplossing is dan ofwel een 3-party UMC; ofwel een korte "verleng"-kabel waarin je zelf de faze en nulgeleider opnieuw wisselt; en daar de Tesla-UMC op aansluiten.

* het neuter-probleem doet zich vandaag niet meer voor bij het driefazig laden.
Ook al ben je aangesloten op een ouder net; via (bvb) de Tesla-thuislader kan je drie-fazig laden.
Let wel : met de Tesla-UMC en de rode stekker gaat het niet !
Je hebt wel degelijk nog steeds een "laadpaal" nodig; maar je hebt niet langer een extra, dure driefazige scheidingstransformator nodig.


* op vakantie kàn je het neuter-probleem tegen komen in België.
en zàl je het zeker tegenkomen in Noorwegen. Daar heb je een alternatieve UMC nodig.
(opmerking : de Noorse Tesla-UMC is een andere dan die in de EU ! De Noorse-Tesla-UMC heeft het neuter-probleem niet.)

In Frankrijk is het mogelijk dat de beide geleiders omgewisseld zijn. Daar kom je dus met de aangepaste korte verlengdraad weg.


laatste opmerking : het verhaal van de omgewisselde verlengdraad geldt voor kabels met aardingspen, zoals Belgische of Franse.
Nederlandse stopcontacten (of verlengkabels) hebben geen aardingspen maar een randaarding; en dan kan je uiteraard de stekker gewoon omdraaien en terug inpluggen. Maar dat gaat dus niet op Belgsiche stopcontacten.
 
Last edited:
aanvulling aan de post hierboven :

het neuter-probleem is nu enkel nog beperkt tot de Tesla-UMC.
In de Tesla-UMC is er een beveiliging ingebouwd waarbij deze niet inschakelt indien de spanning tussen de rechter-pen en de aardings-pen (bij een schuko); of tussen de Neuter en F1 te hoog is.

de bewaking tussen de drie-fazen in de wagen is intussen al ruim een jaar weggehaald, waardoor je nu wel drie-fazig kan laden op een 3*220V net.
Ben je aangesloten op een oud 3*220V net; dan kan je thuis de Tesla-UMC niet gebruiken.
Wel bvb. de Tesla-WallConnector.


Je kan eenvoudig zien of meten dat je een oude net hebt :
als op de meterkast bvb 3*220V staat; heb je "prijs"
of als je géén blauwe, bruine, zwarte aders voor de meter hebt; maar wel gele en rode.
of als je de spanning meet op het stopcontact; tussen de individuele gaten én de aarde : als je dan twee maal +/- 135V volt meet; dan kan je ook naar een andere oplossing zoeken.
 
Last edited:
Laat me toe om de mooie samenvatting van Dirk op twee kleine puntjes te corrigeren.
De plaats van de nulgeleider in een stopcontact is het linker contactpunt zoals op onderstaande foto.
stopcontact.jpg
Op een 3x230V netwerk kan je met de wall connector of met een ander vast laadstation tweefasig laden. De aansluiting moet ook wat anders gebeuren dan men zou verwachten. Dus niet de drie fasen op L1, L2 en L3 maar een van de fasen op de N. Onderstaande figuur komt uit de installatiehandleiding van Tesla, voor de situatie Driefasen 230V zonder nul. Je kan dus niet driefasig laden, wel tweefasig waarmee de fasen gelijkmatiger belast worden en vooral: je hebt geen scheidingstransfo nodig.
 
Beide specialisten, even checken of ik het juist heb:
De reden dat de Tesla UMC zo kieskeurig is vwb het juist aangesloten zijn van de L1 en de N (specifiek links en rechts) is dat dit de enige manier is waarop hij kan controleren en er zeker van kan zijn dat er een aarde aanwezig is, correct ?
 
Dat is waarschijnlijk de reden: een controle op de aanwezigheid van een correcte aarding. Bij de Zoe gebeurt die controle trouwens in de auto en lost een andere lader het probleem niet op.

Maar het blijft gek dat Tesla
  • een Noorse UMC uitbrengt, waar die controle blijkbaar niet in geïmplementeerd werd om de evidente reden dat anders de UMC in heel Noorwegen onbruikbaar is.
  • een (Europa - Noorwegen) UMC uitbrengt waar de controle wel gebeurt.
  • een Wall Connector uitbrengt waar die controle ook niet gebeurt en waar expliciet een aansluiitschema voor een 3x230V zonder nul en een 1x230V zonder nul is voorzien.
Ofwel is de controle nodig... en zou ze overal moeten gebeuren. Ofwel is de controle niet nodig en dan rijst de vraag waarom de UMC de controle toch uitvoert en het laden in een aantal gevallen verhindert.
 
Bedankt voor de informatie allemaal!

Ik heb geen garage of carport (woon in een rijhuis in Antwerpen), dus thuis laden moet op straat via een kabel door het keldergat.

Ik had al via Bluecorner een publieke laadpaal aangevraagd, maar moet even afwegen of toch via een fivari of degelijke het niet interessanter is om via eigen net te laden. Dan is het met aangepaste lader + verlengdraad via een schuko.
 
Kleine update na alle oplossingen zelf ook geprobeerd te hebben:

- Fivari werkt steeds, altijd en overal. Toont bijkomend wat je geladen hebt met een betrouwbare teller. Laadt zonodig iets sneller dan een UMC, bij een gewoon stopkontakt kan Fivari 16A laden, UMC 13A
- UMC werkt thuis niet (geen Neuter), werkte ook aan het Hotel in Frankrijk niet ondanks: stekker omdraaien, Franse adapter,...
- Wall Connector werkt thuis (3x 230V) zonder neuter perfect maar geeft behalve de "Looks" en lopende Led lichtjes niets wat de Fivari niet geeft.

Indien je naar het buitenland gaat waar geen laadpalen of SUC in de buurt staan, is het UMC zeer onzeker. Opgelet.

Tom
 
Kleine update na alle oplossingen zelf ook geprobeerd te hebben:

- Fivari werkt steeds, altijd en overal. Toont bijkomend wat je geladen hebt met een betrouwbare teller. Laadt zonodig iets sneller dan een UMC, bij een gewoon stopkontakt kan Fivari 16A laden, UMC 13A
- UMC werkt thuis niet (geen Neuter), werkte ook aan het Hotel in Frankrijk niet ondanks: stekker omdraaien, Franse adapter,...
- Wall Connector werkt thuis (3x 230V) zonder neuter perfect maar geeft behalve de "Looks" en lopende Led lichtjes niets wat de Fivari niet geeft.

Indien je naar het buitenland gaat waar geen laadpalen of SUC in de buurt staan, is het UMC zeer onzeker. Opgelet.

Tom
Die ervaring heb ik niet met de UMC, ik heb in Frankrijk in 100% van de pogingen (Ik schat op zo'n 6 locaties) met de umc op schuko's kunnen laden
 
Even mijn Belgische situatie zo goed mogelijk schetsen.

In de meterkast komt een kabel binnen met 4 draden (bruin, blauw, zwart zwart), wat dus een 3x400V+N aansluiting op het net is. Daarvan worden maar 2 draden gebruikt voor onze installatie , de fasespanning is 230V.

Aansluiting is 3x400V+N 25A: Max. Vermogen = 400V x 25A x wortel(3) = 400 x 25 x 1.7 = 17 kW
(1) Hoeveel is het beschikbaar vermogen van onze monofase 23V binnenhuisinstallatie dan? 17kW of 25A*230V= 5.75kW?
(2) De dag- en nachtteller van de distributienetbeheerder lijkt verbonden te zijn met de 2 draden, en niet met de 4 draden. Zou het niet logischer zijn dat dit met de 4 draden verbonden is, en dat wij na de teller "ermee doen wat we willen": driefasig verder werken of monofase?
(3) Hoe kan ik in deze situatie verder werken om met 11kW te laden? Daarvoor lijkt het nodig driefasig te werken voor de laadpaal, terwijl de rest van de installatie wel op monofase moet blijven. Vergt dit in ons geval een tussenkomst van de distributienetbeheerder?
 
een beetje off-topic; maar goed :
- je hebt een monofazige aansluiting; met neuter; op 25A; of 5.75 kw zoals je zelf al gezien hebt.
die is mi. toch licht; als je twee toestellen op 16A inschakelt zoals bvb een wasmachine en een goede friteuse (we zijn toch Belgen voor iets); dan zou het licht wel eens kunnen uitgaan.

- de grondkabel is (zoals gebruikelijk) 3-fazig; die kan je eventueel herbruiken om om te schakelen naar een drie-fazige aansluiting; maar hoe zwaar is afhankelijk van de kabel (met gewijzigde normen !)

- je hebt wel een neuter; dus je kan opladen met de huidige Tesla-UMC.
 
Ik heb vandaag de 'Tesla Wall Charger' getest met mijn 3x240V aansluiting (dus de oude 3-faze zonder neuter die je kan herkennen aan het feit dat er maar 3 kabels naar je kast komen en je tussen elke fase 240V meet, nooit 400V).
Ik mocht voor de gelegenheid een Model X lenen (mijne komt in Maart/April).

De Tesla Wall Charger werkt dan slechts monofazig en kan in theorie tot 32A opladen, de draai-switch werd ook zo ingested (stand 8). En de 3 fazen gingen naar Live1, Live2 en Neuter (zoals ook al Fivari aangaf).
Hij laad welliswaar maar op aan 27A en op dat moment 15 km/u. Dat aantal km/u steeg wel lichtjes.

Foto in bijlage.

IMG_20170123_135826.jpg

Het is wat aan de slappe kant, waarschijnlijk wel leefbaar, maar toch had ik waarschijnlijk wel overwogen om EANDIS 750 Euro te geven voor een zwaardere 400V aansluiting. Maar mijn geluk kon niet op toen EANDIS mij spontaan belde om mee te delen dat ze een gratis een verzwaring van de installatie in heel de straat komen uitvoeren. 400V here we come! :)
 
  • Like
Reactions: robertvg
Eens te meer : die aanduiding in km/u zegt niet zoveel. Dat is een gemiddelde, en oa. afhankelijk van de airco.

Enkel de kW waarde geeft een duidelijke waarde.
Alhoewel we in geval van een "driefazige" aansluiting op 3*220 nog moeten zien dat de berekening op de console juist is...


Maar als je alle switches goed staan hebt, moet je wel degelijk 3 fazig kunnen laden
Op 220 V, dus aan 220V*28A*wortel(3) = 11kW = 50km/u

Dat is het maximum met een monolader.
Met 3*380V zal je niet sneller kunnen laden.


Allemaal nog onder voorbehoud, dit is de theorie.
Ik heb nog geen praktijk test kunnen doen.


edit :
Heb ik eigenlijk wel zin in ...;)