Ik denk ook last te hebben van het neuter probleem, ik meet spannig op beide gaten in het stopcontact als ik de multimeter gebruik, en de wagen laadt ook niet op via de UMC. Of test ik hier niet het juiste?
Als ik het goed begrijp wordt het probleem opgelost als ik een andere lader gebruik, zoals een Ratio mobiele lader met schuko aansluiting? Zijn er alternatieven voor deze lader, of raden jullie me deze het beste aan?
neuter-probleem; lang geleden dat ik hier iets gepost heb
.
misschien tijd voor een update :
* het neuter-probleem doet zich vandaag enkel nog voor bij het
monofazig laden met de
Tesla-UMC.
Bij een modern, correct aangesloten stopcontact zal je (kijkend naar het stopcontact) op de linkerzijde de spanning hebben, en rechts de neuter. Met een multimeter kan je dat makkelijk meten : de spanning tussen de linker-pen en de aardingspen moet +/-230V zijn; en tussen de rechter-pen en de aardingspen +/- 0V. Kleine afwijkingen zijn mogelijk; en vormen geen probleem.
Als je - zoals
@xveys - op beide zijden een spanning meet (+/- 135V); dan heb je geen neuter; en ben je aangesloten op een ouder 3*220V net.
Je kan dan niet met de Tesla-UMC laden. Deze zal rood knipperen, en er is geen oplossing. Buiten een andere, third-party UMC !
Alternatieven zijn bvb de Fivari, Juicebooster, Mennekes, Ratio,... Of ook de Tesla-thuislader ;-)
Indien het stopcontact slecht is aangesloten (dat wil zeggen dat de nulgeleider (+/- 0V) links zit, en de faze (+/- 230V) rechts zit; dat zal de Tesla-UMC ook rood knipperen. Oplossing is dan de geleiders in het stopcontact correct aansluiten.
Dat laatste kan uiteraard enkel als je thuis bent.
Op verplaatsing; zoals bvb aan de schuko laadpaal aan het Waasland-shopping-center; kan je dat uiteraard moeilijk doen.
De oplossing is dan ofwel een 3-party UMC; ofwel een korte "verleng"-kabel waarin je zelf de faze en nulgeleider opnieuw wisselt; en daar de Tesla-UMC op aansluiten.
* het neuter-probleem doet zich vandaag
niet meer voor bij het
driefazig laden.
Ook al ben je aangesloten op een ouder net; via (bvb) de Tesla-thuislader kan je drie-fazig laden.
Let wel : met de Tesla-UMC en de rode stekker gaat het niet !
Je hebt wel degelijk nog steeds een "laadpaal" nodig; maar je hebt niet langer een extra, dure driefazige scheidingstransformator nodig.
* op vakantie kàn je het neuter-probleem tegen komen in België.
en zàl je het zeker tegenkomen in Noorwegen. Daar heb je een alternatieve UMC nodig.
(opmerking : de Noorse Tesla-UMC is een andere dan die in de EU ! De Noorse-Tesla-UMC heeft het neuter-probleem niet.)
In Frankrijk is het mogelijk dat de beide geleiders omgewisseld zijn. Daar kom je dus met de aangepaste korte verlengdraad weg.
laatste opmerking : het verhaal van de omgewisselde verlengdraad geldt voor kabels met aardingspen, zoals Belgische of Franse.
Nederlandse stopcontacten (of verlengkabels) hebben geen aardingspen maar een randaarding; en dan kan je uiteraard de stekker gewoon omdraaien en terug inpluggen. Maar dat gaat dus niet op Belgsiche stopcontacten.