Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb vandaag de 'Tesla Wall Charger' getest met mijn 3x240V aansluiting (dus de oude 3-faze zonder neuter die je kan herkennen aan het feit dat er maar 3 kabels naar je kast komen en je tussen elke fase 240V meet, nooit 400V).
Ik mocht voor de gelegenheid een Model X lenen (mijne komt in Maart/April).

De Tesla Wall Charger werkt dan slechts monofazig en kan in theorie tot 32A opladen, de draai-switch werd ook zo ingested (stand 8). En de 3 fazen gingen naar Live1, Live2 en Neuter (zoals ook al Fivari aangaf).
Hij laad welliswaar maar op aan 27A en op dat moment 15 km/u. Dat aantal km/u steeg wel lichtjes.

Foto in bijlage.

View attachment 211782

Het is wat aan de slappe kant, waarschijnlijk wel leefbaar, maar toch had ik waarschijnlijk wel overwogen om EANDIS 750 Euro te geven voor een zwaardere 400V aansluiting. Maar mijn geluk kon niet op toen EANDIS mij spontaan belde om mee te delen dat ze een gratis een verzwaring van de installatie in heel de straat komen uitvoeren. 400V here we come! :)
Let wel op dat je wanneer het capaciteitstarief in werking treedt je in duurdere schijf zal vallen.
 
Het is nu bevestigd door metingen van een Fivari-eigenaar.
De Tesla kan "tweefasig" laden of beter, driefasig laden op een 3x230V netwerk zonder neuter. Ik heb er een speciaal koppelstuk voor waarin de juiste aansluitingen gerealiseerd zijn. Ter plaatse moet een 4-polig blauw stopcontact 32A worden geïnstalleerd, standaard aangesloten: L1, L2, L3 en aarde.
Het laadvermogen blijft blijkbaar beperkt tot 2 x 18A x 230V of 8,3 kW hetgeen overeenkomt met ruim 40 km/u. Maar het zou ook kunnen dat de spanningsval op de plaatselijke installatie die beperking mee oplegt. Dat zou dus nog eens bevestigd moeten worden.
Groot voordeel is dat de drie fasen gelijkmatig belast worden.

De lader moet daarbij worden ingesteld op 32A, in de auto mag vervolgens geen bijkomende beperking worden opgelegd, dus ook 32A.
De Fivari Mobile geeft dan volgende aanduiding:
Tweefasig lader.JPG
In de auto krijg je:
Tweefasig_auto.JPG

Met dank aan de metingen en de screenshots van mijn klant.
De MS heeft een dual charger. Bij uitvoeringen met de standaardlader, blijft de reële stroom beperkt tot 16A en is het vermogen 7,4 kW, of evenveel als enkelfasig aan 32A. Maar ook dan blijft het een voordeel dat de fasen gelijkmatiger en minder belast worden.
 
IMG_2145.PNG
Deze week (zelf) de Tesla Wall charger aangesloten op ons Belgies 3x230 delta net. 25 amp ingesteld. Auto laadt idd driefasig, maar "denkt" blijkbaar 17kW binnen te krijgen - dat kan toch niet? Zou eerder aan 3x130 (volt per fase)x25 denken = 9,8kWatt.
(Of 3x230x25/sqrt3).
Foutje toch?
 
Mannen,
Even voor de duidelijkheid, het is dus zo dat de Tesla via een software update het nu mogelijk maakt om op een driehoeknetwerk zonder neuter te laden?
Desgevallend moet je 1 van de fasen op de N aansluiten van het laadstation, en dan laadt de Tesla zogezegd op 2 fasen aan 32A totaal in het geval van een single charger, en op 48A totaal met een nieuwere dual charger en aan 64A totaal met de oude "echte" dual charger?
Thx,
Erwin
 
Mannen,
Even voor de duidelijkheid, het is dus zo dat de Tesla via een software update het nu mogelijk maakt om op een driehoeknetwerk zonder neuter te laden?
Desgevallend moet je 1 van de fasen op de N aansluiten van het laadstation, en dan laadt de Tesla zogezegd op 2 fasen aan 32A totaal in het geval van een single charger, en op 48A totaal met een nieuwere dual charger en aan 64A totaal met de oude "echte" dual charger?
Thx,
Erwin

Weet niet of het iets met een SW update te maken heeft, maar met de recente Tesla HPWC kan je inderdaad een driehoek 220V net gebruiken. Ik gebruik het thuis op die manier; werkt OK.
 
Volgens mij werkte het al een tijd of altijd al zo. De aansluiting is ook zo beschreven in de montagehandleiding van de Wall connector.
Ik pas hetzelfde toe in een speciaal koppelstuk. Werkt dus, maar de weergave van stromen en vermogens lopen fout.
Het laadvermogen hangt af van de ingebouwde lader: mono, dual of upgraded.
 
Idd, heb een dubbele lader en kan zo op 32ampere laden:3x32ax138V=13,5kW, wat op een sternetwerk 22kW zou geven, omdat de spanning tussen de fasen daar 400v is ipv 230 bij deltanet.
Vorige week een vervangwagen die raakte maar aan 25ampere, wat bij ster op 11kW zou uitkomen.
 
Ik zou het anders berekenen met ongeveer eenzelfde resultaat.
L1 ==> L3 (als N aangesloten) = 32A * 230V
L2 ==> L3 = 32A * 230V
of 2*32A*230V = 14,7 kW
In L3 stroom dan trouwens ook 32A RMS
en bij een upgraded lader 2 * 24A * 230V = 11 kW
 
Het is nu bevestigd door metingen van een Fivari-eigenaar.
De Tesla kan "tweefasig" laden of beter, driefasig laden op een 3x230V netwerk zonder neuter. Ik heb er een speciaal koppelstuk voor waarin de juiste aansluitingen gerealiseerd zijn. Ter plaatse moet een 4-polig blauw stopcontact 32A worden geïnstalleerd, standaard aangesloten: L1, L2, L3 en aarde.
Het laadvermogen blijft blijkbaar beperkt tot 2 x 18A x 230V of 8,3 kW hetgeen overeenkomt met ruim 40 km/u. Maar het zou ook kunnen dat de spanningsval op de plaatselijke installatie die beperking mee oplegt. Dat zou dus nog eens bevestigd moeten worden.
Groot voordeel is dat de drie fasen gelijkmatig belast worden.

De lader moet daarbij worden ingesteld op 32A, in de auto mag vervolgens geen bijkomende beperking worden opgelegd, dus ook 32A.
De Fivari Mobile geeft dan volgende aanduiding:
View attachment 217015
In de auto krijg je:
View attachment 217016

Met dank aan de metingen en de screenshots van mijn klant.
De MS heeft een dual charger. Bij uitvoeringen met de standaardlader, blijft de reële stroom beperkt tot 16A en is het vermogen 7,4 kW, of evenveel als enkelfasig aan 32A. Maar ook dan blijft het een voordeel dat de fasen gelijkmatiger en minder belast worden.

Dat lijkt interessant ! Heb 3x230v en ben aan te kijken tussen Plugincompany, Powerdale . Waarom dan niet een Fivari :)? Maar kan die wel buiten? en wat moet er dan voor kabel voorzien zijn ? ( zelfde 3G6MM2 ?)
 
Ik wou nog eens een duidelijke, correcte post plaatsen met de polariteit van een Belgisch (Type E) stopcontact. Want ik heb conflicterende info gevonden in dit topic.

Ik heb een dubbel stopcontact opengegooid, de fase- en nul-draden omgekeerd aangesloten en getest met de Tesla Universal Mobile Connector voorzien van de Type E+F (Shuko) stekker.
Op de foto's kan je de draden en de LED op de UMC zien voor error of OK.

Nul links, fase rechts: ERROR
TMC nul links - error.jpg
Nul rechts, fase links: OK
TMC nul rechts - OK.jpg

Dus correcte aansluiting is neuter (nul-draad) rechts.

Ook ff mijn oplossing meegeven voor incorrecte polariteit op verplaatsing: 10 m verlengkabel met randaarde (type F) stopcontact.
Een verlengkabel heb je meestal toch nodig als je de mobile charger met een normaal stopcontact nodig hebt.
 
Ik wou nog eens een duidelijke, correcte post plaatsen met de polariteit van een Belgisch (Type E) stopcontact. Want ik heb conflicterende info gevonden in dit topic.

Ik heb een dubbel stopcontact opengegooid, de fase- en nul-draden omgekeerd aangesloten en getest met de Tesla Universal Mobile Connector voorzien van de Type E+F (Shuko) stekker.
Op de foto's kan je de draden en de LED op de UMC zien voor error of OK.

Nul links, fase rechts: ERROR
View attachment 220434
Nul rechts, fase links: OK
View attachment 220435

Dus correcte aansluiting is neuter (nul-draad) rechts.

Ook ff mijn oplossing meegeven voor incorrecte polariteit op verplaatsing: 10 m verlengkabel met randaarde (type F) stopcontact.
Een verlengkabel heb je meestal toch nodig als je de mobile charger met een normaal stopcontact nodig hebt.

Ik wil de verwarring niet opdrijven en uiteindelijk is van belang dat wat werkt, maar Tesla is verkeerd en dat is jammer. Ik merkte zelf ook recent bij een klant dat een correct aangesloten stopcontact een fout gaf bij de UMC en een verwisseld aangesloten stopcontact geen fout.

Bij een stopcontact met aardingspen, dient de neuter (bLauw) Links aangesloten en de fase (bRuin) Rechts aangesloten. Ik heb diagnosestekkers die het op die manier aanduiden en ik vind, vooral in het frans omdat zo'n stopcontact typisch is voor Belgie en Frankrijk, (bijna) alleen schema's met de neuter links. Op plaatsen waar een randaarding wordt gebruikt, maakt het niets uit en kan de stekker ook gemakkelijk omgekeerd worden ingeplugd.
Het probleem is dat de bovenstaande regels niet consekwent gevolgd worden en dat soms in een gebouw de stekkers verschillend zijn aangesloten.

schema_electrique_prise_de_courant_spc.jpg

images


2007-11-11_135716_prise1.gif

images
 
In mijn verdeelbord zit de nulgeleider telkens rechts op elke automaat en ook op de lekstroomonderbrekers zit de nul rechts, in mijn stopcontacten is het daarom ook overal zo. Voor zover ik weet is de enige regel dat het binnen 1 installatie consequent moet aangesloten worden. Voor diegenen met een delta-net maakt het sowieso niets uit want zij hebben geen nul, misschien is dat ook meteen de reden waarom er geen regel is. In die installaties weet je als je een blauwe geleider ziet niet eens op welke fase die zit, laat staan dat het relevant is of die links of rechts aangesloten moet worden. Zeer verwarrend.
 
Zeer verwarrend inderdaad. Bovendien heeft men elders in Europa, dus in landen met een randaarding, eerder de gewoonte om de nul rechts te plaatsen. Maar ook daar maakt het niet veel uit. Allicht de reden dat Tesla ervoor koos om de nul rechts te verwachten.
Maar, als het allemaal niets uitmaakt, is het wel vreemd dat de UMC van Tesla weigert te laden als het niet is zoals verwacht, ook al maakt het niets uit. En anderzijds dan toch in alle gevallen, ook bij het ontbreken van een neuter, het laden toe te laten met een externe lader.