Het is nu bevestigd door metingen van een Fivari-eigenaar.
De Tesla kan "tweefasig" laden of beter, driefasig laden op een 3x230V netwerk zonder neuter. Ik heb er een speciaal koppelstuk voor waarin de juiste aansluitingen gerealiseerd zijn. Ter plaatse moet een 4-polig blauw stopcontact 32A worden geïnstalleerd, standaard aangesloten: L1, L2, L3 en aarde.
Het laadvermogen blijft blijkbaar beperkt tot 2 x 18A x 230V of 8,3 kW hetgeen overeenkomt met ruim 40 km/u. Maar het zou ook kunnen dat de spanningsval op de plaatselijke installatie die beperking mee oplegt. Dat zou dus nog eens bevestigd moeten worden.
Groot voordeel is dat de drie fasen gelijkmatig belast worden.
De lader moet daarbij worden ingesteld op 32A, in de auto mag vervolgens geen bijkomende beperking worden opgelegd, dus ook 32A.
De Fivari Mobile geeft dan volgende aanduiding:
View attachment 217015
In de auto krijg je:
View attachment 217016
Met dank aan de metingen en de screenshots van mijn klant.
De MS heeft een dual charger. Bij uitvoeringen met de standaardlader, blijft de reële stroom beperkt tot 16A en is het vermogen 7,4 kW, of evenveel als enkelfasig aan 32A. Maar ook dan blijft het een voordeel dat de fasen gelijkmatiger en minder belast worden.