Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mijn afhaling 2 dagen (Tesla Zaventem) geleden ook hetzelfde aangeboden gekregen. Ik heb wel geen neuterprobleem thuis (3x400V 40A aansluiting) dus heb die Mennekes UMC omgeruild voor een Tesla UMC. Dan haal ik 50km/u opladen met de rode 16A 5P stekker
Dat omwisselen was trouwens geen probleem.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Eergisteren werd ik opgebeld door Tesla om enkele vragen te overlopen. Tegen het afsluiten van het gesprek werd mij verteld dat bij levering van de wagen een Menneks type 2 en een Mennekes Shuko zal geleverd worden. Er blijft echter de keuze om een tesla UMC te ontvangen in plaats van de Mennekes. Tesla beweerde echter dat de Mennekes meer inzetbaar en dus nuttiger zou zijn owv het neuterprobleem. Hier lees ik echter dat er velen de voorkeur geven aan Tesla UMC - ik vermoed owv de snelheid van laden? Thuis ga ik een laadpaal installeren met vaste kabel van Tesla zelf waardoor ik de UMC enkel op verplaatsing nodig zal hebben. Welke keuze zou voor mij dan het meest geschikt zijn?
 
Welke keuze zou voor mij dan het meest geschikt zijn?

Waar ga je vaak opladen? Op een plaats waar een rood stopcontact is? Of enkel met huishoudstopcontacten? Of enkel thuis, n af en toe op verplaatsing? Vaak via type 2 laders?

Telkens een ander antwoord... Resp. Tesla/Mennekes/Tesla/Tesla.
De mennekes is universeler wat betreft, maar tevens beperkt tot normale stopcontacten (en dan nog enkel problemen te verwachten in stukken van B, F en Noorwegen). De Tesla is breder inzetbaar, en je kunt er ook stukken sneller mee laden als je het juiste koppelstuk hebt. Enkel wat betreft de stopcontacten zonder Neuter is hij waardeloos.
 
  • Like
Reactions: PGMyst and S-19910
Eergisteren werd ik opgebeld door Tesla om enkele vragen te overlopen. Tegen het afsluiten van het gesprek werd mij verteld dat bij levering van de wagen een Menneks type 2 en een Mennekes Shuko zal geleverd worden. Er blijft echter de keuze om een tesla UMC te ontvangen in plaats van de Mennekes. Tesla beweerde echter dat de Mennekes meer inzetbaar en dus nuttiger zou zijn owv het neuterprobleem. Hier lees ik echter dat er velen de voorkeur geven aan Tesla UMC - ik vermoed owv de snelheid van laden? Thuis ga ik een laadpaal installeren met vaste kabel van Tesla zelf waardoor ik de UMC enkel op verplaatsing nodig zal hebben. Welke keuze zou voor mij dan het meest geschikt zijn?

Ik kan enkel melden wat mijn persoonlijke ervaring is.
Bij mij thuis heb ik 3x230V, dus geen neutre. Hier kan ik sowieso de UMC niet gebruiken en heb ik een Mennekes aangeschaft 230V/mono op 16Amps met blauwe stekker. Heb zelf enkele verloopjes gemaakt voor "onderweg" situaties.
Sedert dat de Wall Charger versie 2 uitkwam heb ik deze geïnstalleerd omdat deze wél op het 3x230 net kan werken.

Dus opladen thuis, geen probleem meer.

Daarnaast slechts enkele keren bij overnachtingen "te velde" in België geprobeerd te laden met de UMC, echter géén enkele keer kunnen gebruiken, wegens weer net toevallig neutre probs. Dus daar weer de Mennekes gebruikt. ( zonder problemen )
In alle andere gevallen heb ik met thuisladen en SuC voldoende.
Conclusie: ik heb nog géén enkele keer de auto kunnen laden met de UMC.
Dus, ik begrijp het standpunt van Tesla hierin… .

Xavier
 
  • Informative
  • Like
Reactions: PGMyst and Nogo1966
Bij mij net andersom... ik maak wekelijks gebruik van de UMC op een rood stopcontact in de garage van een klant en ik heb op vakantie in F en D en A en IT zonder problemen met de UMC geladen op een gewoon stopcontact. Ik zou die Mennekeslader dus nooit nodig gehad hebben tot nu toe. Die oude driehoeknetten worden ook steeds zeldzamer...
 
De UMC geeft problemen bij het
  • ontbreken van de neuter, hetgeen een Belgisch en Noors probleem is.
  • bij omgewisselde fase en neuter, hetgeen een probleem is in die landen waar de stekker met een aardingspen zijn uitgerust en de stekker dus niet eenvoudig kan gedraaid worden
  • bij netwerken waar de aarding een mindere kwaliteit heeft: ofwel een grote weerstand tussen de neuter en de aarde ofwel een aanzienlijke spanning tussen aarding en neuter
Voor thuisladen is het voor de tweede en derde oorzaak aan te raden dit te verhelpen. In het eerste geval is de gebruiker geholpen met een andere oplossing, voor laden onderweg een mobiele oplossing genre Mennekes, Fivari of Juice Booster.
 
Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een Model S aan te schaffen (75) maar heb nog een vraag over het laden hiervan thuis. Ik zou uiteraard met een wallbox werken maar ik heb even bij Eandis (Vlaanderen) navraag gedaan naar mijn huidige aansluiting op het net en ik krijg volgende melding terug:

U beschikt momenteel over een vermogen van 9,2 kVA (monofase 40 Ampère). Indien dit niet voldoende is kunt u een aanvraag doen voor een verzwaring van uw elektriciteitsmeter. Dit kan via ons algemeen nummer 078/35 35 34 of via onze website www.eandis.be .

Is dit voldoende om de wagen te kunnen laden / kan de wagen laden op deze aansluiting en zo ja: wat is de laadcapaciteit per uur?

Hartelijk dank alvast! :)
 
@joske522 , ik stuur je even een PM.

Alvast deze info : met 40A zou je kunnen laden tot maximaal 32A monofaze, dat is omgerekend 32km/u.
Met dien verstande dat je op die ogenblikken slechts 8A overhebt voor andere verbruikers.
Als moeder-de-vrouw dan aan het koken of wassen gaat (;)) dan gaat de stroom eruit en zit je even in het donker. Daar zal ze niet blij mee zijn. (ja , ik ben een male chauvinist pig:D)

Dat is te vermijden !

Bvb door een smartmeter; of standaard laden op een lager vermogen.
 
Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een Model S aan te schaffen (75) maar heb nog een vraag over het laden hiervan thuis. Ik zou uiteraard met een wallbox werken maar ik heb even bij Eandis (Vlaanderen) navraag gedaan naar mijn huidige aansluiting op het net en ik krijg volgende melding terug:

U beschikt momenteel over een vermogen van 9,2 kVA (monofase 40 Ampère). Indien dit niet voldoende is kunt u een aanvraag doen voor een verzwaring van uw elektriciteitsmeter. Dit kan via ons algemeen nummer 078/35 35 34 of via onze website www.eandis.be .

Is dit voldoende om de wagen te kunnen laden / kan de wagen laden op deze aansluiting en zo ja: wat is de laadcapaciteit per uur?

Hartelijk dank alvast! :)
En met het aankomende capaciteitstarief (in de toekomst) zal een aansluiting zwaarder dan 10kVA ontmoedigd worden (lees: duurder uitvallen).
Best dus met een slimme/dynamische lader werken.
 
40A enkelfasig is niet veel. Een eenvoudige oplossing is het verzwaren van de aansluiting, maar met de te verwachten tarifering volgens aansluitvermogen zijn er miscchien betere oplossingen zonder verzwaren.
Als je bij je huidige aansluiting een gewone thuislader zo moet instellen dat er tijdens de volledige laadbeurt in alle gevallen voldoende stroom overblijft voor de overige verbruikers (handig overzichtje), dan kan je maar aan een laag vermogen laden.
Neem een waterkoker (2000W) en een afwasmachine (2500W) en even strijken (1200W) en wat verlichting, de TV en je zit aan 6000W. Dan houd je slecht 3000W over, of 14A of amper 15 km/u of 150 km op een nacht. Dat zal niet altijd voldoende zijn.

Bij een slimme lader stel je gewoon 32A (7,4 kW of 36 km/u) in en je legt aan de lader op dat de totale stroom onder 40A moet blijven. En de lader doet dat dan gewoon. 32A, of als het kan en minder als het moet.
Er zijn verschillende slimme oplossingen: een HPWC met een Maxem of een Fivari-SMART of zelf iets in mekaar steken. In elk geval moet je de totale stroom in de thuisaansluiting opmeten om slim te kunnen aansturen.
Voor de werking verwijs ik naar mijn filmpje
.
 
wow, ok prima :) Dit is heel wat nuttige informatie! Ik ben zelf even gaan kijken in de kelder en er komt dus een kabel met 4 aders binnen waarvan er 2 zijn aangesloten en 2 los in de kast zitten (ik vermoed dat dit nodig zou zijn voor 3 fase?). Als deze kabels worden aangesloten, kan er dan een verzwaring gebeuren zonder dat er een nieuwe kabel moet getrokken worden van straat naar kelder? Ik zit met een oprit en zou deze niet graag laten opbreken vandaar :)
Indien ik naar 3 fase zou gaan, geeft dit dan een gunstig effect op de beschikbare laadsnelheid van de Tesla?

Hartelijk dank alvast voor alle info!
 
Ik vermoed dat de blauwe en nog een andere zijn aangesloten. Dat wijst idd op een driefasige kabel met neuter waarvan je nu slechts 1 fase aangesloten kreeg. Als je bij 40A zou blijven zou je bij overstap op driefasig het maximale AC-laadvermogen kunnen laden dat je lader aankan en dat is 16,5 kW of 80km/u.
In dat geval volstaat een gewone lader, zonder intelligentie.
 
Last edited:
40A enkelfasig is niet veel. Een eenvoudige oplossing is het verzwaren van de aansluiting, maar met de te verwachten tarifering volgens aansluitvermogen zijn er miscchien betere oplossingen zonder verzwaren.
Als je bij je huidige aansluiting een gewone thuislader zo moet instellen dat er tijdens de volledige laadbeurt in alle gevallen voldoende stroom overblijft voor de overige verbruikers (handig overzichtje), dan kan je maar aan een laag vermogen laden.
Neem een waterkoker (2000W) en een afwasmachine (2500W) en even strijken (1200W) en wat verlichting, de TV en je zit aan 6000W. Dan houd je slecht 3000W over, of 14A of amper 15 km/u of 150 km op een nacht. Dat zal niet altijd voldoende zijn.

Bij een slimme lader stel je gewoon 32A (7,4 kW of 36 km/u) in en je legt aan de lader op dat de totale stroom onder 40A moet blijven. En de lader doet dat dan gewoon. 32A, of als het kan en minder als het moet.
Er zijn verschillende slimme oplossingen: een HPWC met een Maxem of een Fivari-SMART of zelf iets in mekaar steken. In elk geval moet je de totale stroom in de thuisaansluiting opmeten om slim te kunnen aansturen.
Voor de werking verwijs ik naar mijn filmpje
.

Voorzie jij ook de installatie van een dergelijke fivari smart? En wat kost dit dan ongeveer?
 
Ik vermoed dat de blauwe en nog een andere zijn aangesloten. Dat wijst idd op een driefasige kabel met neuter waarvan je nu slechts 1 fase aangesloten kreeg. Als je bij 40A zou blijven zou je bij overstap op driefasig het maximale AC-laadvermogen kunnen laden dat je lader aankan en dat is 16,5 kW of 80km/u.
In dat geval volstaat een gewone lader, zonder intelligentie.

@joske522 even aanvullen : het is niet persé zo dat je bij 40A kan blijven als je overschakelt naar 3 fasen.
Het hangt echt af van de kabel die er ligt. De normen zijn de afgelopen jaren veranderd. Afhankelijk van de kabel en de lengte kan dit mogelijk minder zijn (Ja, dat is helaas uit ervaring...) - maar je zal uiteraard wel méér vermogen hebben én sneller kunnen laden.
 
wow, ok prima :) Dit is heel wat nuttige informatie! Ik ben zelf even gaan kijken in de kelder en er komt dus een kabel met 4 aders binnen waarvan er 2 zijn aangesloten en 2 los in de kast zitten (ik vermoed dat dit nodig zou zijn voor 3 fase?). Als deze kabels worden aangesloten, kan er dan een verzwaring gebeuren zonder dat er een nieuwe kabel moet getrokken worden van straat naar kelder? Ik zit met een oprit en zou deze niet graag laten opbreken vandaar :)
Indien ik naar 3 fase zou gaan, geeft dit dan een gunstig effect op de beschikbare laadsnelheid van de Tesla?

Hartelijk dank alvast voor alle info!

@joske522: ik heb net hetzelfde probleem als jij: monofase 40A van amper een jaar oud in een nieuwbouw, en geen zin om de oprit open te breken. Ik belde naar Infrax die mij bevestigde dat ik naar 3x25A kan (400V, aangezien er geen 3x230V in de straat ligt) op voorwaarde dat de afstand tussen de meterkast en het aansluitingspunt maximaal 46 meter is). De man van Infrax is komen kijken en ik heb idd een offerte gekregen van rond de 330€.

Alternatieven die ik hier hoor heb ik nog niet bekeken aangezien het allemaal nog chinees is voor mij (en ik sowieso al geen bal begrijp van elektriciteit :) , mijn model S net besteld en wordt eind dit jaar geleverd, maar wou me al wat voorbereiden en wil geen genoegen nemen met 10km/u laden.