Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
En wat is het voordeel van de UMC tov een type2 kabel?
Wat is een met andere woorden een goede reden om aan te dringen?
Als je thuis (of elders) geen laadstation hebt dan kan je met de UMC laden op een rood stopcontact (3x16A) of een blauw stopcontact (1x32A) of een gewoon schuko-huisstopcontact (1x13A). De Mennekes laadkabel-met-schukostekker die ze nu meegeven kan enkel aan 1x13A laden.
 
@Willem1984 :
Ik vond deze tabel van eandis zeer hulpvol.
Normaliter wordt in een privé huis standaard een 2f230v met 40 A aangelegd —> = 9200 watt standaard vermogen.
Indien je overstapt naar 3f400 / 25A bekom je 17.300 watt standaard vermogen.
Tesla’s worden nu geleverd met ingebouwde 16,5 Kw laders, waarmee je aan 80 km/u bijlaadt op maximum, maar dan quasi niks van reserve overhoudt voor de andere verbruikers in huis aan die laadsnelheid.
Dus : Ofwel de lader lager instellen, ofwel een zelfbalancerende oplossing à la Fivari Smart plaatsen, ofwel een hoger vermogen laten installeren.
Persoonlijk denk ik dat een balanceerder op vandaag de slimste oplossing is, maar ik zou zelf in jouw geval eens peilen naar de mogelijkheid en kosten van een 3f400 /32a. = 22,14 kw....


https://www.eandis.be/sites/eandis/...andaard_aansluitingen_laagspanning_afname.pdf
 

Attachments

  • F610958E-87F6-44AE-85C2-C0A792BCC5DD.png
    F610958E-87F6-44AE-85C2-C0A792BCC5DD.png
    472.7 KB · Views: 143
Ik kan Nogo1966 alleen maar bijtreden.
Zonder slimme lader geeft 3f25A geeft niet veel extra continu instelbaar vermogen. 3f32A dan weer wel.
Laden aan 3x16A geeft 11 kW laadvermogen, maar je houdt slechts 9A per fase over. Dat is 2kW, dus dat wordt toch wat oppassen bij het inschakelen van extra verbruikers of het verder beperken van de laadstroom.
1f40A in combinatie met een Fivari-SMART laat 1x32A toe of 7,6 kW ingesteld laadvermogen. Als je extra verbruikers inschakelt, wordt de stroom naar de auto tijdelijk verminderd en van zodra het kan terug verhoogd. Je krijgt dat een dynamisch verlagen en verhogen van de stroom. Dus met slechts 40A beschikbaar kan je toch bijna de volledige laadtijd aan 32A laden.
Laatst nog even in het oog gehouden bij mezelf: men was aan het strijken en de enkelfasig aangesloten Smart was ingesteld op 30A met 32A beschikbaar. Telkens het strijkijzer moest bij verwarmen, zakte de laadstroom kort terug tot 24A om de totale stroom mooi tot 32A te beperken. Ik stelde zo in dat het laden moet stoppen als de beschikbare stroom onder 10A zakt. En inderdaad, wanneer meerdere toestellen ingeschakeld worden, stopt het laden soms gedurende enkele minuten om daarna te hernemen.
 
@Willem1984 :
Ik vond deze tabel van eandis zeer hulpvol.
Normaliter wordt in een privé huis standaard een 2f230v met 40 A aangelegd —> = 9200 watt standaard vermogen.
Indien je overstapt naar 3f400 / 25A bekom je 17.300 watt standaard vermogen.
Tesla’s worden nu geleverd met ingebouwde 16,5 Kw laders, waarmee je aan 80 km/u bijlaadt op maximum, maar dan quasi niks van reserve overhoudt voor de andere verbruikers in huis aan die laadsnelheid.
Dus : Ofwel de lader lager instellen, ofwel een zelfbalancerende oplossing à la Fivari Smart plaatsen, ofwel een hoger vermogen laten installeren.
Persoonlijk denk ik dat een balanceerder op vandaag de slimste oplossing is, maar ik zou zelf in jouw geval eens peilen naar de mogelijkheid en kosten van een 3f400 /32a. = 22,14 kw....


https://www.eandis.be/sites/eandis/...andaard_aansluitingen_laagspanning_afname.pdf
Hou er rekening mee dat onze overheid in de nabije toekomst een deel van de taksen die nu in de kWh-prijs verwerkt zitten zal verschuiven naar het vermogen van de netaansluiting (het zgn. Capaciteitstarief). Het is dus comfortabel een 3x32A te nemen maar die zal een pak duurder zijn dan de 3x25A. Logisch, want zware aansluitingen werken piekvraag in de hand en het zijn net die pieken, typisch in de ochtend en de vooravond, die de netbeheerders handenvol geld kosten.
Je kan beter een aansluiting nemen die net groot genoeg is (3x25) en dan een Fivari Smart nemen en/of 's nachts laden aan bijvoorbeeld 3x20A. Laat ons eerlijk zijn, zelfs met 3x16A is ie op een korte nacht helemaal vol en dan is in de winter de batterij én de auto bij vertrek 's ochtends nog warm, dus minder verbruik en meteen alle vermogen beschikbaar.
Met een 1x40A zal je nog minder betalen (dit is immers de standaardaansluiting) maar als je dan een 100kWh-accu hebt dan kan het wel wat lang duren :)
 
7644BAC2-23F6-4D9B-8866-3748C6225C21.png



Ik heb niet de pretentie om te stellen dat ik alles weet of begrijp van deze materie, maar in de gegeven tabel (zie link hierboven) staat nu bij eandis dat het vermogenrecht bij een standaard aansluiting 2f230v/40 A nog 0 euro is, bij 3f400v/25a = 153,83 euro, en bij 3f/400v/32a = 255,90 euro. ??

Interpreteer ik dit juist ? Is dit het vermeende capaciteitstarief ?
 
View attachment 253256


Ik heb niet de pretentie om te stellen dat ik alles weet of begrijp van deze materie, maar in de gegeven tabel (zie link hierboven) staat nu bij eandis dat het vermogenrecht bij een standaard aansluiting 2f230v/40 A nog 0 euro is, bij 3f400v/25a = 153,83 euro, en bij 3f/400v/32a = 255,90 euro. ??

Interpreteer ik dit juist ? Is dit het vermeende capaciteitstarief ?
Neen.
Zie Capaciteitstarief | Eandis
 
En wat is het voordeel van de UMC tov een type2 kabel?
Wat is een met andere woorden een goede reden om aan te dringen?

@itto_be : In mijn eigen geval zou ik blij geweest zijn met de Mennekes... .
Ik heb zelf een Mennekes gekocht om in den beginne thuis te kunnen laden ( heb thuis 3x230V zonder neuter ).
Sedert een jaar heb ik de Wallcharger Mk II die op het 3x230V net werkt en kan dus vlot laden. ( 3 x 22 Amps opladen zonder de rest van de verbruikers in huis te hypothekeren )
Daarvoor kon ik de UMC niet gebruiken o.w.v. ontbreken van neuter, dus de Mennekes aankopen was noodzakelijk.
De variant die ik kocht was de 16A versie met blauwe 16A stekker, daarbij zelf een hele resem verloopjes gemaakt zodat ik op alle situaties voorbereid ben ( Schucko, 32A blauw, 16A rood, 32A rood ).
Tot nu toe bij meerdaagse uitstapjes ( in België ) het ganse arsenaal meegenomen en telkens eerst geprobeerd met de UMC, maar géén enkele keer kunnen laden met de UMC en telkens gered geweest met de Mennekes... . Bij de buitenlandse trips me iedere keer kunnnen redden via SuC's en dus geen mobiele lader nodig gehad.
Voordeel van de UMC is dat ie tot 50 km/h kan laden t.o.v. de Mennekes tot 16 km/h... als het werkt natuurlijk...

edit: Oeps, zie dat je vraag is UMC t.o.v. type2
Hier is geen of of, maar en en... . De type2 naar type2 kabel 'moet' je hebben, dan kan je gebruik maken van de openbare laadpalen, bvb. St-Amandsplein Roeselare, Allego paal aan het station, IKEA laadpaal, laadpaal in parkeergarages, ...

Xavier
 
@itto_be : In mijn eigen geval zou ik blij geweest zijn met de Mennekes... .
Ik heb zelf een Mennekes gekocht om in den beginne thuis te kunnen laden ( heb thuis 3x230V zonder neuter ).
Sedert een jaar heb ik de Wallcharger Mk II die op het 3x230V net werkt en kan dus vlot laden. ( 3 x 22 Amps opladen zonder de rest van de verbruikers in huis te hypothekeren )
Daarvoor kon ik de UMC niet gebruiken o.w.v. ontbreken van neuter, dus de Mennekes aankopen was noodzakelijk.
De variant die ik kocht was de 16A versie met blauwe 16A stekker, daarbij zelf een hele resem verloopjes gemaakt zodat ik op alle situaties voorbereid ben ( Schucko, 32A blauw, 16A rood, 32A rood ).
Tot nu toe bij meerdaagse uitstapjes ( in België ) het ganse arsenaal meegenomen en telkens eerst geprobeerd met de UMC, maar géén enkele keer kunnen laden met de UMC en telkens gered geweest met de Mennekes... . Bij de buitenlandse trips me iedere keer kunnnen redden via SuC's en dus geen mobiele lader nodig gehad.
Voordeel van de UMC is dat ie tot 50 km/h kan laden t.o.v. de Mennekes tot 16 km/h... als het werkt natuurlijk...

edit: Oeps, zie dat je vraag is UMC t.o.v. type2
Hier is geen of of, maar en en... . De type2 naar type2 kabel 'moet' je hebben, dan kan je gebruik maken van de openbare laadpalen, bvb. St-Amandsplein Roeselare, Allego paal aan het station, IKEA laadpaal, laadpaal in parkeergarages, ...

Xavier

Bedankt @Firebird. Voor mijn goede begrip, probeer ik nog het hieronder nog eens in mijn eigen woorden te zetten :oops:

In eerste instantie kon je ook slechts tot 16km/h laden want geen neuter en dus enkel mennekes met verloopstukken?
Met een Wallcharger is er geen probleem met het al of niet hebben neuter en kon je dus naar 50km/h.

De UMC heb je nog nooit gebruikt of kunnen gebruiken. Het heeft dus bij ons in België niet zo veel zin om per sé die UMC te willen hebben in plaats van de nu in België standaard geleverde type 2 kabel?

En met 3 fasen kan je zekering van de rest van het huis niet doorslaan, dus heb je ook geen Maxem of andere smart charge oplossing nodig?
 
Bijna. In plaats van de Tesla UMC lader wordt nu in België een andere lader meegeleverd, de Mennekes lader die op een gewoon stopcontact werkt aan de ene kant en een type 2 plug aan de andere kant. (Ongeveer 14-16amps max laadvermogen aan 220v, tenminste als je stopcontact dergelijk langdurig gebruik (cfr opwarming!) aankan).
(Deze lader bestaat blijkbaar ook met een blauwe 3 fasen koppeling, zodat adapters mogelijk zijn, maar steeds met max 16 amp denk ik.)
Daarnaast krijg je van Tesla ook nog apart een male-female standaard type 2 kabel, om aan allerlei publieke laadpalen te gebruiken. (Soms wordt dit ook een Mennekes kabel genoemd, naar dezelfde fabrikant als deze nieuwe standaard lader)
Wil je bij thuisgebruik van 3 fasen (ttz 3x220v zonder neuter) en een vaste muurlader (zoals de Tesla HPWC) laden zonder veel risico op gesprongen zekeringen, dan dien je die in te stellen op bvb 3x22amp ipv het maximum van 3x32amp. ( Uiteraard is dit afhankelijk van de gekozen vermogensoptie thuis, en de behoeftes van de (andere) electrische verbruikers in huis, elke situatie is anders.)
Ik denk dat dat de boodschap was.

Zelf ben ik niet wild van een mobiele lader die slechts tot 16 amp gaat (16 km/h), ik krijg daar nachtmerries van van een overnachting in de Ardennen en ‘s morgens niet meer thuis geraken. ;) Ik heb nu een Fivari Mobile, mijn auto moet heel binnenkort nog geleverd worden, en ik zal graag afstand doen van die blauwe mennekes lader bij Tesla voor iets anders, als ik die kans krijg... Ik ga met de Fivari Mobile eerst wat real life gebruikservaring opdoen en als er regelmatig behoefte zou zijn aan meer laadsnelheid, bijvoorbeeld overdag, ga ik een bijkomende Fivari Smart aanschaffen die alles mooi balanceert tot het maximum. De Fivari Mobile verhuist dan permanent naar de frunk.
 
@itto_be en @Nogo1966 :


Bedankt @Firebird. Voor mijn goede begrip, probeer ik nog het hieronder nog eens in mijn eigen woorden te zetten :oops:

In eerste instantie kon je ook slechts tot 16km/h laden want geen neuter en dus enkel mennekes met verloopstukken?
Met een Wallcharger is er geen probleem met het al of niet hebben neuter en kon je dus naar 50km/h.

Bijna. In plaats van de Tesla UMC lader wordt nu in België een andere lader meegeleverd, de Mennekes lader die op een gewoon stopcontact werkt aan de ene kant en een type 2 plug aan de andere kant. (Ongeveer 14-16amps max laadvermogen aan 220v, tenminste als je stopcontact dergelijk langdurig gebruik (cfr opwarming!) aankan).
(Deze lader bestaat blijkbaar ook met een blauwe 3 fasen koppeling, zodat adapters mogelijk zijn, maar steeds met max 16 amp denk ik.)
Daarnaast krijg je van Tesla ook nog apart een male-female standaard type 2 kabel, om aan allerlei publieke laadpalen te gebruiken. (Soms wordt dit ook een Mennekes kabel genoemd, naar dezelfde fabrikant als deze nieuwe standaard lader)
Wil je bij thuisgebruik van 3 fasen (ttz 3x220v zonder neuter) en een vaste muurlader (zoals de Tesla HPWC) laden zonder veel risico op gesprongen zekeringen, dan dien je die in te stellen op bvb 3x22amp ipv het maximum van 3x32amp. ( Uiteraard is dit afhankelijk van de gekozen vermogensoptie thuis, en de behoeftes van de (andere) electrische verbruikers in huis, elke situatie is anders.)
Ik denk dat dat de boodschap was.

Juist :)

Zelf ben ik niet wild van een mobiele lader die slechts tot 16 amp gaat (16 km/h), ik krijg daar nachtmerries van van een overnachting in de Ardennen en ‘s morgens niet meer thuis geraken. ;) Ik heb nu een Fivari Mobile, mijn auto moet heel binnenkort nog geleverd worden, en ik zal graag afstand doen van die blauwe mennekes lader bij Tesla voor iets anders, als ik die kans krijg... Ik ga met de Fivari Mobile eerst wat real life gebruikservaring opdoen en als er regelmatig behoefte zou zijn aan meer laadsnelheid, bijvoorbeeld overdag, ga ik een bijkomende Fivari Smart aanschaffen die alles mooi balanceert tot het maximum. De Fivari Mobile verhuist dan permanent naar de frunk.

Is geen nachtmerrie hoor, stel dat je accu helemaal leeg is en je laadt toch al gauw 10u op tijdens een overnachting heb je toch alweer 160km range erbij... . Geraak je toch niet mee in de problemen... ?

Nu, al bij al moet gezegd dat met het SuC netwerk dat er op vandaag is maar heel weinig problemen meer kunnen ontstaan waarbij een mobiele lader een op-leven-of-dood-noodzaak is... .

Xavier

Voor alle zekerheid nog eens de verschillen:

Dus de type 2 kabel is zoiets:

images.jpeg


De Mennekes mobiele lader is zoiets:

Unknown.jpeg


( die van mij heeft dus geen klassieke huisstekker of ook Schuko genaamd, maar een blauwe 16A stekker zoals hieronder )

images.jpeg
 
  • Like
Reactions: S-19910
@itto_be en @Nogo1966 :

Nu, al bij al moet gezegd dat met het SuC netwerk dat er op vandaag is maar heel weinig problemen meer kunnen ontstaan waarbij een mobiele lader een op-leven-of-dood-noodzaak is... .

voor lange afstandsreizen akkoord als je lokaal nog wil rijden is het soms toch nodig hoor, ik ben blij dat ik een fivari in de frunk heb liggen. De chademo adapter da's een andere zaak in totaal is die misschien samen met aan iedereen dat ik hem heb uitgeleend hoop en 10 keer gebruikt geworden.
 
Zonet een makker van me die voor 't eerst de Tesla van z'n baas mee naar huis nam uitgelegd waarom de zwarte UMC bij 'em thuis niet werkte. Meneer gooit legt de zekering af, gooit 't stopcontact open, wisselt blauw en bruin onderling van plaats, et voilà! Dank, oh alwetende forumleden, dank!

Ik heb trouwens zo'n "wisselkabel" in elkaar gestoken vorige maand, en per stap wat foto's genomen, 'k zal hier eens een "how to for dummies" (ik beschouw me nog steeds in die categorie trouwens op electriciteitsvlak) posten waarnaar eventueel verwezen kan worden in de eerste post. Tenzij dat al 't geval is en er hier al een how-to staat natuurlijk, maar foto's helpen in ieder geval net dat extra beetje voor wie 't zelf eens wil proberen. En 't is gewoon een handig hebbeding om in je wagen te liggen hebben natuurlijk voor in een worst case scenario waarin je ooit ergens eens aan een gewoon stopcontact zou moeten gaan hangen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Hoe maak ik een verloopkabel die het neuterprobleem aanpakt?

(Klikken op de foto's zou ze in ware grootte moeten tonen)

1) Neem wat electriciteitskabel. Het aantal ampères dat je erdoor mag jagen vind je hier: Aantal Amperes en draaddikte van krachtstroomkabels

De kabel die ik gebruikt heb had een aderdikte van 2.5mm², dus daar mag maximum 25A door. Maak dat je wat gereedschap in de buurt hebt: een knijptang, een cuttermes, een draadontmantelaar, pleisters :D etc.

a.jpg


2) Knip de kabel op de gewenste lengte door. In mijn geval nam ik ongeveer een meter, om nog wat speel- en manoeuvreerruimte te hebben indien nodig. Gewone verlengkabels vind je sowieso overal. Ontmantel de kabel. Dit is wat nattevingerwerk, ga af op de lengte van je stekker en contrastekker en doe het wat op gut feeling zoals hieronder. Dit bleek trouwens iets te kort ontmanteld, mocht wat meer zijn. De aarding is de geel-groene kabel, de enige kabel die NIET van plaats wijzigt in de verloopkabel. Aarding blijft aarding!

bb.jpg


3) Haal de stekker en contrastekker uit elkaar, schuif de achterste delen over je kabel, en hou voor het gemak je aarding BOVENAAN. En nu komt het belangrijkste deel: verwissel blauw en bruin onderling langs 1 kant van je kabel! Zie hieronder: voor je ze wisselt tegenover elkaar zijn beide zijden van de kabel elkaars spiegelbeeld, na de wissel zie je 2x hetzelfde plaatje langs beide kanten van je kabel, op voorwaarde dat je zoals hierboven aangegeven je aardingskabel bovenaan houdt:

c.jpg


3b) Gezien mijn stekker en contrastekker uit de jaren stillekes me niet echt veel vertrouwen inboezemden en ze eerlijk gezegd sh*t waren om mee te werken heb ik gewoon nieuwe besteld. Als reclame niet mag doe 'k het wel weg, maar ik heb gewoon bij allekabels.nl een Schuko stekker en Schuko contrastekker met penaarde besteld en klaar. Heeft slechts een paar EUR gekost, levering was duurder dan de stekkers zelf. Dit is het updated plaatje. Merk bij het inzoomen nogmaals op: aarding bovenaan, blauw twee keer links, bruin twee keer rechts:

cb.jpg
Ah ja, vijs de boel echt wel voldoende hard aan!


4) Plaatjes van het totaalzicht voor "afsluiten":

d.jpg e.jpg


5) Afgewerkte kabel (min of meer waterdicht, maar 'k neem geen risico en heb bij Hubo zo'n stekker-spatwater-beschermding gekocht, geef ik hier nog even mee):

f.jpg g.jpg

En klaar!

Zo, hopelijk mag het tot iets dienen voor bepaalde mensen. Laat me zeker hier of via private boodschap weten of ik ergens de mist in gegaan ben of iets belangrijks vergeten ben. Of als het een overbodige dubbele post betreft. Hier werkt het alvast :)
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Petje1977, wat je juist hebt uitgelegd is een perfect conforme oplossing voor de verwisselde aansluiting van faze en neuter, niet voor het neuterprobleem. Het neuterprobleem is een situatie waarbij de nulgeleider ontbreekt. Dat kan je niet oplossen met het omwisselen van beide geleiders of met een wisselkabel.
Er is een (nood)oplossing voor het neuterprobleem die ik eerder al eens postte, maar die stootte op nogal wat weerstand. Dan kan je beter een externe of mobiele lader gebruiken.
 
  • Like
Reactions: UlrA and Petje1977
Petje1977, wat je juist hebt uitgelegd is een oplossing voor de verwisselde aansluiting van faze en neuter, niet voor het neuterprobleem. Het neuterprobleem is een situatie waarbij de nulgeleider ontbreekt. Dat kan je niet oplossen met het omwisselen van beide geleiders of met een wisselkabel.
Er is een (nood)oplossing voor het neuterprobleem die ik eerder al eens postte, maar die stootte op nogal wat weerstand. Dan kan je beter een externe of mobiele lader gebruiken.
Thanks. Ik pas de titel in m'n post meteen aan :)

Edit: edit werkt niet :rolleyes: Zal even reposten via copy/paste en daarna deleten.

Edit2: deleten werkt niet, ja joenges, sorry wè. Als iemand m'n handje wil vasthouden hier... :D:D:D
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: S-19910
Hoe maak ik een verloopkabel die fase en neuter verwisselt?

(Klikken op de foto's zou ze in ware grootte moeten tonen)

1) Neem wat electriciteitskabel. Het aantal ampères dat je erdoor mag jagen vind je hier: Aantal Amperes en draaddikte van krachtstroomkabels

De kabel die ik gebruikt heb had een aderdikte van 2.5mm², dus daar mag maximum 25A door. Maak dat je wat gereedschap in de buurt hebt: een knijptang, een cuttermes, een draadontmantelaar, pleisters :D etc.

a.jpg


2) Knip de kabel op de gewenste lengte door. In mijn geval nam ik ongeveer een meter, om nog wat speel- en manoeuvreerruimte te hebben indien nodig. Gewone verlengkabels vind je sowieso overal. Ontmantel de kabel. Dit is wat nattevingerwerk, ga af op de lengte van je stekker en contrastekker en doe het wat op gut feeling zoals hieronder. Dit bleek trouwens iets te kort ontmanteld, mocht wat meer zijn. De aarding is de geel-groene kabel, de enige kabel die NIET van plaats wijzigt in de verloopkabel. Aarding blijft aarding!

bb.jpg


3) Haal de stekker en contrastekker uit elkaar, schuif de achterste delen over je kabel, en hou voor het gemak je aarding BOVENAAN. En nu komt het belangrijkste deel: verwissel blauw en bruin onderling langs 1 kant van je kabel! Zie hieronder: voor je ze wisselt tegenover elkaar zijn beide zijden van de kabel elkaars spiegelbeeld, na de wissel zie je 2x hetzelfde plaatje langs beide kanten van je kabel, op voorwaarde dat je zoals hierboven aangegeven je aardingskabel bovenaan houdt:

c.jpg

3b) Gezien mijn stekker en contrastekker uit de jaren stillekes me niet echt veel vertrouwen inboezemden en ze eerlijk gezegd sh*t waren om mee te werken heb ik gewoon nieuwe besteld. Als reclame niet mag doe 'k het wel weg, maar ik heb gewoon bij allekabels.nl een Schuko stekker en Schuko contrastekker met penaarde besteld en klaar. Heeft slechts een paar EUR gekost, levering was duurder dan de stekkers zelf. Dit is het updated plaatje. Merk bij het inzoomen nogmaals op: aarding bovenaan, blauw twee keer links, bruin twee keer rechts:

cb.jpg
Ah ja, vijs de boel echt wel voldoende hard aan!


4) Plaatjes van het totaalzicht voor "afsluiten":

d.jpg e.jpg

5) Afgewerkte kabel (min of meer waterdicht, maar 'k neem geen risico en heb bij Hubo zo'n stekker-spatwater-beschermding gekocht, geef ik hier nog even mee):

f.jpg g.jpg
En klaar!

Zo, hopelijk mag het tot iets dienen voor bepaalde mensen. Laat me zeker hier of via private boodschap weten of ik ergens de mist in gegaan ben of iets belangrijks vergeten ben. Of als het een overbodige dubbele post betreft. Hier werkt het alvast :)