itto_be
Member
't Schijnt dat je flink moet aandringen voor de UMC... maar dat je'm dan wel krijgt.
En wat is het voordeel van de UMC tov een type2 kabel?
Wat is een met andere woorden een goede reden om aan te dringen?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
't Schijnt dat je flink moet aandringen voor de UMC... maar dat je'm dan wel krijgt.
Als je thuis (of elders) geen laadstation hebt dan kan je met de UMC laden op een rood stopcontact (3x16A) of een blauw stopcontact (1x32A) of een gewoon schuko-huisstopcontact (1x13A). De Mennekes laadkabel-met-schukostekker die ze nu meegeven kan enkel aan 1x13A laden.En wat is het voordeel van de UMC tov een type2 kabel?
Wat is een met andere woorden een goede reden om aan te dringen?
Hou er rekening mee dat onze overheid in de nabije toekomst een deel van de taksen die nu in de kWh-prijs verwerkt zitten zal verschuiven naar het vermogen van de netaansluiting (het zgn. Capaciteitstarief). Het is dus comfortabel een 3x32A te nemen maar die zal een pak duurder zijn dan de 3x25A. Logisch, want zware aansluitingen werken piekvraag in de hand en het zijn net die pieken, typisch in de ochtend en de vooravond, die de netbeheerders handenvol geld kosten.@Willem1984 :
Ik vond deze tabel van eandis zeer hulpvol.
Normaliter wordt in een privé huis standaard een 2f230v met 40 A aangelegd —> = 9200 watt standaard vermogen.
Indien je overstapt naar 3f400 / 25A bekom je 17.300 watt standaard vermogen.
Tesla’s worden nu geleverd met ingebouwde 16,5 Kw laders, waarmee je aan 80 km/u bijlaadt op maximum, maar dan quasi niks van reserve overhoudt voor de andere verbruikers in huis aan die laadsnelheid.
Dus : Ofwel de lader lager instellen, ofwel een zelfbalancerende oplossing à la Fivari Smart plaatsen, ofwel een hoger vermogen laten installeren.
Persoonlijk denk ik dat een balanceerder op vandaag de slimste oplossing is, maar ik zou zelf in jouw geval eens peilen naar de mogelijkheid en kosten van een 3f400 /32a. = 22,14 kw....
https://www.eandis.be/sites/eandis/...andaard_aansluitingen_laagspanning_afname.pdf
Neen.View attachment 253256
Ik heb niet de pretentie om te stellen dat ik alles weet of begrijp van deze materie, maar in de gegeven tabel (zie link hierboven) staat nu bij eandis dat het vermogenrecht bij een standaard aansluiting 2f230v/40 A nog 0 euro is, bij 3f400v/25a = 153,83 euro, en bij 3f/400v/32a = 255,90 euro. ??
Interpreteer ik dit juist ? Is dit het vermeende capaciteitstarief ?
En wat is het voordeel van de UMC tov een type2 kabel?
Wat is een met andere woorden een goede reden om aan te dringen?
@itto_be : In mijn eigen geval zou ik blij geweest zijn met de Mennekes... .
Ik heb zelf een Mennekes gekocht om in den beginne thuis te kunnen laden ( heb thuis 3x230V zonder neuter ).
Sedert een jaar heb ik de Wallcharger Mk II die op het 3x230V net werkt en kan dus vlot laden. ( 3 x 22 Amps opladen zonder de rest van de verbruikers in huis te hypothekeren )
Daarvoor kon ik de UMC niet gebruiken o.w.v. ontbreken van neuter, dus de Mennekes aankopen was noodzakelijk.
De variant die ik kocht was de 16A versie met blauwe 16A stekker, daarbij zelf een hele resem verloopjes gemaakt zodat ik op alle situaties voorbereid ben ( Schucko, 32A blauw, 16A rood, 32A rood ).
Tot nu toe bij meerdaagse uitstapjes ( in België ) het ganse arsenaal meegenomen en telkens eerst geprobeerd met de UMC, maar géén enkele keer kunnen laden met de UMC en telkens gered geweest met de Mennekes... . Bij de buitenlandse trips me iedere keer kunnnen redden via SuC's en dus geen mobiele lader nodig gehad.
Voordeel van de UMC is dat ie tot 50 km/h kan laden t.o.v. de Mennekes tot 16 km/h... als het werkt natuurlijk...
edit: Oeps, zie dat je vraag is UMC t.o.v. type2
Hier is geen of of, maar en en... . De type2 naar type2 kabel 'moet' je hebben, dan kan je gebruik maken van de openbare laadpalen, bvb. St-Amandsplein Roeselare, Allego paal aan het station, IKEA laadpaal, laadpaal in parkeergarages, ...
Xavier
Bedankt @Firebird. Voor mijn goede begrip, probeer ik nog het hieronder nog eens in mijn eigen woorden te zetten
In eerste instantie kon je ook slechts tot 16km/h laden want geen neuter en dus enkel mennekes met verloopstukken?
Met een Wallcharger is er geen probleem met het al of niet hebben neuter en kon je dus naar 50km/h.
Klopt
De UMC heb je nog nooit gebruikt of kunnen gebruiken. Het heeft dus bij ons in België niet zo veel zin om per sé die UMC te willen hebben in plaats van de nu in België standaard geleverde type 2 kabel?
De UMC heeft me inderdaad nog niet kunnen helpen, de Mennekes portable charger ( stroomstekker - laadtoestel - type2 stekker ) wél.
De type2 kabel die je eveneens bij Tesla kan kopen is een kabel met aan weerszijden een type2 stekker om te gebruiken vooral bij openbare laadpalen.
En met 3 fasen kan je zekering van de rest van het huis niet doorslaan, dus heb je ook geen Maxem of andere smart charge oplossing nodig?
Geen absolute kwestie, hangt er ook van af hoe zwaar je aansluiting van je elektriciteitsleverancier is.
Ik heb hier een voldoende zware aansluiting om naast de auto laden nog de wasmachine, droogkast, friteuse én inductieplaat te laten werken zonder enig probleem.
Bijna. In plaats van de Tesla UMC lader wordt nu in België een andere lader meegeleverd, de Mennekes lader die op een gewoon stopcontact werkt aan de ene kant en een type 2 plug aan de andere kant. (Ongeveer 14-16amps max laadvermogen aan 220v, tenminste als je stopcontact dergelijk langdurig gebruik (cfr opwarming!) aankan).
(Deze lader bestaat blijkbaar ook met een blauwe 3 fasen koppeling, zodat adapters mogelijk zijn, maar steeds met max 16 amp denk ik.)
Daarnaast krijg je van Tesla ook nog apart een male-female standaard type 2 kabel, om aan allerlei publieke laadpalen te gebruiken. (Soms wordt dit ook een Mennekes kabel genoemd, naar dezelfde fabrikant als deze nieuwe standaard lader)
Wil je bij thuisgebruik van 3 fasen (ttz 3x220v zonder neuter) en een vaste muurlader (zoals de Tesla HPWC) laden zonder veel risico op gesprongen zekeringen, dan dien je die in te stellen op bvb 3x22amp ipv het maximum van 3x32amp. ( Uiteraard is dit afhankelijk van de gekozen vermogensoptie thuis, en de behoeftes van de (andere) electrische verbruikers in huis, elke situatie is anders.)
Ik denk dat dat de boodschap was.
Juist
Zelf ben ik niet wild van een mobiele lader die slechts tot 16 amp gaat (16 km/h), ik krijg daar nachtmerries van van een overnachting in de Ardennen en ‘s morgens niet meer thuis geraken. Ik heb nu een Fivari Mobile, mijn auto moet heel binnenkort nog geleverd worden, en ik zal graag afstand doen van die blauwe mennekes lader bij Tesla voor iets anders, als ik die kans krijg... Ik ga met de Fivari Mobile eerst wat real life gebruikservaring opdoen en als er regelmatig behoefte zou zijn aan meer laadsnelheid, bijvoorbeeld overdag, ga ik een bijkomende Fivari Smart aanschaffen die alles mooi balanceert tot het maximum. De Fivari Mobile verhuist dan permanent naar de frunk.
Is geen nachtmerrie hoor, stel dat je accu helemaal leeg is en je laadt toch al gauw 10u op tijdens een overnachting heb je toch alweer 160km range erbij... . Geraak je toch niet mee in de problemen... ?
Thanks. Ik pas de titel in m'n post meteen aanPetje1977, wat je juist hebt uitgelegd is een oplossing voor de verwisselde aansluiting van faze en neuter, niet voor het neuterprobleem. Het neuterprobleem is een situatie waarbij de nulgeleider ontbreekt. Dat kan je niet oplossen met het omwisselen van beide geleiders of met een wisselkabel.
Er is een (nood)oplossing voor het neuterprobleem die ik eerder al eens postte, maar die stootte op nogal wat weerstand. Dan kan je beter een externe of mobiele lader gebruiken.