Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Dacht dat Vlaanderen meestal wel een neuter heeft.
Aan het aantal keer dat de UMC rood knippert kan je via de handleiding (in de wagen op de centrale console) zien wat het probleem juist is.
Soms helpt het om de ampères te verminderen (maar dan gaat het nog trager).

Nope. Brugge/Knokke/Kortrijk/Gent/Zottegem : was hier overal geneuterd in huizen met zowel oude als nieuwe elektriek .(door deze replyer uitgevonden trouwens - feitelijk NIET geneuterd, maar dat klinkt niet zo zielig)


Ardooie: 3 x 230V zonder neutre :rolleyes:
 
Evchargeking vertelt me dat met hun terminal: "Als je een Tesla en een 3x230v driefase zonder neutraal hebt, moet je een fase als neutraal verbinden, dus dat betekent dat je 2 fasen hebt om te laden ...
Als je een recente Tesla hebt die laadt op 24A per fase, kun je opladen bij 48A (naar verwachting is er op beide fases natuurlijk minstens 24A beschikbaar) of ongeveer 11kW. "
Heeft iemand deze cijfers ooit kunnen controleren?
 
Het hangt natuurlijk van de aansluiting af, maar in principe klopt het. De aansluiting moet wel 24A kunnen leveren.

Als een aansluiting 3x25A of meer kan leveren, en je gebruikt 2 van de 3 fases hou je 2x25A over, is 50 ampere.

In het geval van de recente Tesla's is dat inderdaad 48 ampere.
 
In het verleden werd dit tweefasig laden genoemd. De verbinding is zelfs voorzien in de handleiding van de Tesla HPWC.
laadstation - vermogenkabel krijg je dan
L1 - L1
L2 - L2
L3 - niet verbinden
N - L3
Gnd - Gnd

Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N. Je zou denken dan je dan aan 2x32Ax230V of 14,7 kW zou kunnen laden. Dat is echter niet zo.
Anders dan bij driefasig laden met een 3x400V+N aansluiting is de som van de stroom door de N bij deze tweefasige aansluiting niet 0A.
Integendeel de stroom door L3 (N van het laadstation) zal de beperkende factor zijn.
Mijn ervaring bij klanten is dat het laden niet sneller gaat dan bij enkelfasig laden aan 32A. Als in L1 en in L2 telkens 16A stroomt, zal in L3 32A aanwezig zijn, het maximum dat de kabel aankan. De fazen worden wel gelijkmatiger belast hetgeen zo zijn voordelen heeft.
 
Zeker! en ik zou je daarbij een slimme lader (genre Fivari-SMART) aanraden. In twee van de drie fasen zal immers 32A stromen en dan houd je niet veel meer over voor de rest.
Daarmee stel je de laadstroom in op 32A en je vraagt de lader de stroom in de aansluiting te beperken tot 39A. Als er 32A beschikbaar is, zal je aan 32A laden. Als er minder stroom beschikbaar is, dan zal de laadstroom onmiddellijk en zolang als nodig naar beneden worden bijgesteld. Dat is een dynamisch gebeuren. Zelfs het aan en af schakelen van een oven of het verwarmingselement van de vaatmachine wordt perfect opgevangen.
Zonder slimme lader moet je een veilige marge instellen en de laadstroom bijvoorbeeld tot 20A beperken. Met 1f 20 A gaat laden vrij traag.
 
Als in L1 en in L2 telkens 16A stroomt, zal in L3 32A aanwezig zijn, het maximum dat de kabel aankan. De fazen worden wel gelijkmatiger belast hetgeen zo zijn voordelen heeft.

Die moet je mij even toelichten. Ik ben niet bekend met het Belgische net..

Jij zegt "Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N".
De N is in dit geval feitelijk L3. Dan heb je toch 380/400 tussen L1/L2 en de 'N (eigenlijk L3)' ?

ivm. de 120 graden verschuiving zie ik ook niet waarom door L3 dan 32A zou lopen? als door de L1-L3 en L2-L3 apart 16A zou lopen?
 
Die moet je mij even toelichten. Ik ben niet bekend met het Belgische net..

Jij zegt "Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N".
De N is in dit geval feitelijk L3. Dan heb je toch 380/400 tussen L1/L2 en de 'N (eigenlijk L3)' ? ...

als je zelf even goed naleest, zie je de contradictie.

"Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N".
De N is in dit geval feitelijk L3"

dus is er toch 230v tussen L1 en L3.
en tussel L2 en L3. en geen 380/400V.
wat uiteindelijk het uitgangspunt punt is : een 3x230V netwerk ipv een 3x400V netwerk.

en dan een lader aansluiten...
De driefazige lader in een Tesla, zijn eigenlijk 3 éénfazige laders.
Waarbij iedere lader aangesloten is tussen een Faze en de neuter.
Iedere lader werkt dus op 230V.

Op een 3x230 volt netwerk moet je dus zorgen dat je de laders aansluit op 230V. Zoals Filip aangeeft :

Dat gaat met de eerste éénfazige lader door L1 van het net aan te sluiten op L1 van de lader en L3 van het net op N van de lader. 230V op de lader, deze zal werken.

Dat gaat ook met de tweede éénfazige lader door L2 van het net aan te sluiten op L2 van de lader en weerom L3 van het net op N van de lader. 230V op de lader, deze zal werken.

En nu zijn de aders van het net op... de derde lader kan niet meer aangesloten.


aanvulling: de 3x230V netten zijn oude netten, alle nieuwe zijn uiteraard 3x400V.


mbt tot de stroom door L3 : ik zou in eerste instantie zeggen dat deze ook 16A. is
Dit omdat is een driefazige aansluiting de stroom door de neuter gelijk is aan de som van de drie fazes. En deze is nul. Terwijl elk van de fazes een stroom van 16 A heeft, 120°verschoven.
Nu ontbreekt evenwel F3, en bijgevolg zou de stroom door de neuter dus de som van F1 en F2 zijn, 120° verschoven . Wat we missen om de stroom 0 te krijgen, zijn de 16A van F3.
En toch... meen ik dat ik dit ook nagemeten heb, en het was géén 16A.

Daar moet ik nog even over nadenken...
 
Last edited:
Wil ik wel op antwoorden. ;)
De beide genoemde laadstations zijn klassieke vaste laadstations. De beide Fivari's bieden telkens iets extra.
De Fivari-Mobile kan thuis gebruikt worden en door de recent toegevoegde wifi bediening kan die gemakkelijk vanuit de luie zetel worden bediend: starten, stoppen, stroom aanpassen. Hij kan via wifi-commando's ook intelligent gemaakt worden of bijvoorbeeld op de productie van de PV-installatie inspelen. Maar de Mobile kan ook mee op reis om in een vakantiehuisje of bij een industriële klant van elk stopcontact een laadstation te maken. Daarvoor heb je een zestal koppelstukken. De schuko, de 1f32A,de campingstekker, de 3f16A en een koppelstuk voor UK en eentje voor Italië.
De Fivari-SMART is een volledig intelligent laadstation dat de laadstroom aanpast aan de overige gebruikers in huis. Ze kunnen met vier gecombineerd worden en dan wordt de beschikbare stroom verdeeld over de ladende voertuigen.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Wat is het voordeel van een @fivari , tegen een EVchargeking of Tesla ?

Vervangbaarheid van de onderdelen is voor mij de belangrijkste.
Op lange termijn, op maat aanpasbaarheid: stel dat je vandaag toekomt met 2m kabel, maar de laadoplossing wil verhuizen naar een locatie waar je 8m kabel nodig hebt, is het kwestie van de kabel te vervangen.

Denk aan de leuze in de open source community: "if you can't open it, you don't own it. :cool:
 
Ik heb een Fivari Smart (want heb thuis enkel monofase 40A), en moet zeggen dat dat perfect voldoet. Ik laad aan 32 km/h, en de zekering is hier nog nooit gesprongen (ook niet als ik ondertussen op drie "vuren" van de inductieplaat aan het koken ben ).
Laadsnelheid is voldoende (nog nooit gedacht "ging het nu maar sneller").

Ik heb deze zomer ook de Fivari Mobile uitgeprobeerd. Vooral handig op reis, nooit gedoe gehad met wagen die niet wou opladen of zoiets , en je kan stapsgewijs de amperage verhogen tot het maximum. Koppelstukken zijn idd handig (heb ik een keer willen gebruiken om ergens een beetje illegaal stroom te nemen toen er aan het hotel geen laadmogelijkheid was ).
 
  • Like
Reactions: FVO
upload_2018-9-5_22-53-32.jpeg


Vraagje voor mijn ouders die net een X hebben besteld: ik neem aan dat ze geen neuter hebben? Ze hebben een TWC die ze gaan laten installeren. Wat is de Max laadsnelheid waarmee ze zullen kunnen laden? Is dit het tweefasig laden dan?
 
View attachment 332218

Vraagje voor mijn ouders die net een X hebben besteld: ik neem aan dat ze geen neuter hebben? Ze hebben een TWC die ze gaan laten installeren. Wat is de Max laadsnelheid waarmee ze zullen kunnen laden? Is dit het tweefasig laden dan?

ik vermoed dat je met bovenstaande info niet kan uitmaken of het een 230 of 400V aansluiting is.
Kijk eens in de tellerkast of je de kabel ziet aangesloten op de schakelaars L1 / L2 / L3 en N. Staat de schakelaar van de N ook in dezelfde stand als die van de L-en? Indien niet, zoals bij mij, heb je een 3-fasige aansluiting van 230V zonder Neutre.



IMG_4475.JPG
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: S-19910 and xveys
View attachment 332218

Vraagje voor mijn ouders die net een X hebben besteld: ik neem aan dat ze geen neuter hebben? Ze hebben een TWC die ze gaan laten installeren. Wat is de Max laadsnelheid waarmee ze zullen kunnen laden? Is dit het tweefasig laden dan?

Hangt af van de stroom die ze kunnen "vrijmaken" voor de lader. Bvb. op 22Amps driehoek netwerk komt dit op 27 km/h.
Als ze natuurlijk 30A kunnen gebruiken zal dit toch algauw 35 km/h zijn... .
Je kan het 2-fasig laden noemen. De derde fase dient als Neutre bij je charger.

Ik heb het nagemeten in de zekeringkast met de Ampèretang, bij 22A instelling meet je op fase1 22A, op fase2 11A en op fase3 ook 11A.
 
  • Helpful
Reactions: xveys
Ben momenteel in zuid België (Bouillon) met een redelijk lege accu, had gehoopt hier bij het hotel met een schuko adapter te kunnen laden naar deze blijft rood knipperen in het enige beschikbare stopcontact in de garage...
Is er heel toevallig iemand in de buurt met een fivari (of andere oplossing) die kan helpen?