Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Ben momenteel in zuid België (Bouillon) met een redelijk lege accu, had gehoopt hier bij het hotel met een schuko adapter te kunnen laden naar deze blijft rood knipperen in het enige beschikbare stopcontact in de garage...
Is er heel toevallig iemand in de buurt met een fivari (of andere oplossing) die kan helpen?
in de buurt is een DEC.
eventueel daar naar toe rijden en iets nuttigen.

good luck

Auberge de la Ferme
Rue de la Cense 12
6830 Bouillon
 
  • Like
Reactions: Daniel-RedS
in de buurt is een DEC.
eventueel daar naar toe rijden en iets nuttigen.

good luck

Auberge de la Ferme
Rue de la Cense 12
6830 Bouillon

Bedankt voor de tip! Hij laadt helaas op 'slechts' 11kw ipv de aangegeven 22 (beide laders geprobeerd), maar leuk dorpje en het zit hier in de zon prima

IMG_20181013_135301.jpg
 
  • Like
Reactions: S-19910
Bedankt voor de tip! Hij laadt helaas op 'slechts' 11kw ipv de aangegeven 22 (beide laders geprobeerd), maar leuk dorpje en het zit hier in de zon prima

View attachment 343430

tip : de rode lader is voor Tesla's only.
de witte lader is voor alle EV's (met type2)
Dus best de rode nemen.

En welke lader heb je aan boord ? Aan de foto te zien zeker geen duo, dus 22kW is niet mogelijk.
 
tip : de rode lader is voor Tesla's only.
de witte lader is voor alle EV's (met type2)
Dus best de rode nemen.

En welke lader heb je aan boord ? Aan de foto te zien zeker geen duo, dus 22kW is niet mogelijk.

Nee heb volgens mij geen duolader (in 2017 gekocht maar kan me niet herinneren dat dit een optie was?), dit was pas de 2e 'lange' reis met de MS dus ik ben alles nog aan het uitvinden :cool:

En ja ik heb de Tesla lader genomen, had de witte er even in om te kijken of deze sneller ging (ze zaten beide op 37km/h)

Nogmaals dank voor de tip! Kon tijdens de lunch precies voldoende laden om SuC Machelen te halen vandaag :)
 
Zou best kunnen dat de snelheid van de laders beperkt was tot 3*16A door de interne settings.
Jouw model zou 3*24A (=16,5 kW) aankunnen, maar dan moet het natuurlijk beschikbaar zijn.
De eerste Model S'en waren standaard 3*16A (1 lader = 11 kW) maar in optie uitbreidbaar tot 3*32A (2 laders = 22 kW).
 
Ik heb het nagemeten: de stroom in L1 en L2 zijn de helft van de stroom in L3 die als neuter is aangesloten.
Ik heb de indruk dat de ingestelde stroom die is in de neuter. Dus ingesteld op 24A zou je in de geleiders respectievelijk 12, 12 en 24A krijgen. Je wint dan ook niet tov enkelfasig laden aan 24A behalve dat de stroom gelijkmatiger verdeeld is over de fasen.
 
vraagje over mijn bestaande elektrische installatie thuis en welke aanpassing nodig is voor laden model 3

kunnen jullie op basis van volgende foto's afleiden welke aansluiting dit is?

indien jullie nog andere foto's wensen hoor ik het graag.

via een simulator op eandis wordt een 3F 22,2kW voorgesteld (indien ik de tesla wens te laden tot 12kW)

of ik een 3x230V of 3N400V heb kan enkel de maatschappij mij zeggen?
 

Attachments

  • IMG_20190103_230121.jpg
    IMG_20190103_230121.jpg
    304.1 KB · Views: 63
  • IMG_20190103_230025.jpg
    IMG_20190103_230025.jpg
    385.3 KB · Views: 58
Het gaat om het aantal Amperes, het voltage en het aantal fases.

De bijgevoegde foto's maken het niet echt duidelijk. Ik mag hopen dat dat niet je electra aanvoer is met die dunne draadjes?

Heb je al ergens een 16A kracht/sterkstroom groep?
 
vraagje over mijn bestaande elektrische installatie thuis en welke aanpassing nodig is voor laden model 3

kunnen jullie op basis van volgende foto's afleiden welke aansluiting dit is?

indien jullie nog andere foto's wensen hoor ik het graag.

via een simulator op eandis wordt een 3F 22,2kW voorgesteld (indien ik de tesla wens te laden tot 12kW)

of ik een 3x230V of 3N400V heb kan enkel de maatschappij mij zeggen?

op basis van de fotos heb je wel degelijk 3x380 + neuter.
3x32A.

In principe heb je geen bijzondere aanpassingen nodig, enkel een nieuw vertrek voor de laadpaal, of voor het 3faze stopcontact voor de UMC.

Als je de Tesla op vol vermogen wil laden, blijft evenwel weinig vermogen over voor de andere verbruikers.
's Nachts waarschijnlijk geen groot probleem.
Maar als je wil vermijden dat moeder-de-vrouw haar wasmachine of kookfornuis uitvalt terwijl jij aan het laden bent :D, dan is gebruik een smart lader een goed idee.
@fivari woont in je buurt, die kan je verder helpen met de smart oplossing.


edit edit!!

bij nader inzien blijkt de neuter niet aangesloten cq doorverbonden !
dus toch 3x230V. !
dat is minder goed nieuws.

Vraag in eerste instantie aan Eandis, enfin, Fluvius nu, of er 3x380 beschikbaar is in de straat.
Als dat niet het geval is, of te duur, dan heb je met 3x230V, 32A een beperkt vermogen van pakweg 12kw.

Je kan de auto dan laden met bvb de TeslaWallCharger op 7.2kw.
Maar een faze is dan volledig belast op 32A.
Maw een smartcharger is dan quasi onmisbaar.


De Tesla UMC zal het niet doen, wegens ontbreken van de neuter.
(Je kan wel een andere UMC in de plaats krijgen van Tesla).
 
Last edited:
Kleine correctie: de 380 V (gebaseerd op 220 V) is inmiddels verhoogd naar 400 V (gebaseerd op 230 V).

Blijkbaar is het net in driehoek aangesloten, ik acht de kans dat er een ster aansluiting gerealiseerd kan worden als niet groot. Vragen staat vrij natuurlijk!
 
...
Blijkbaar is het net in driehoek aangesloten, ik acht de kans dat er een ster aansluiting gerealiseerd kan worden als niet groot. Vragen staat vrij natuurlijk!
Op plaatsen waar nog het oude 3x220 V netwerk in gebruik is, zijn dikwijls ook al uitbreidingen gekomen die wel op 3x400V zitten.
Er zijn dan simpelweg twee voedingskabels in de straat.
De 'oude' aansluitingen zijn gebleven op 3x220, en de nieuwe krijgen 3x400.
Als je op zo'n plaats een uitbreiding vraagt, wordt je aangesloten op de nieuwe kabel.
In dat geval zijn de neuterproblemen dus meteen opgelost.


Overigens was het bij mij thuis nog anders : het net 3x400V was zwaar overbelast, we haalden zelfs geen 200V (!) meer bij pieken.
De aansluiting hier is dan van een oude, zwaar belaste 3x400V kabel naar een nieuwe 3x400V kabel gegaan. Tot mijn grote opluchting.


(overigens is het net volgens de foto wel in ster, 3x220V +neuter;). maar dat doet er verder niet toe. Aan 125V hebben we niets meer...)
 
Last edited:
vraagje over mijn bestaande elektrische installatie thuis en welke aanpassing nodig is voor laden model 3

kunnen jullie op basis van volgende foto's afleiden welke aansluiting dit is?

indien jullie nog andere foto's wensen hoor ik het graag.

via een simulator op eandis wordt een 3F 22,2kW voorgesteld (indien ik de tesla wens te laden tot 12kW)

of ik een 3x230V of 3N400V heb kan enkel de maatschappij mij zeggen?

Je hebt een 3 x 230V driehoeknet, Switch van je Neutre staat op 0... .
Een TWC zal laden als 2L+N, dus bij belasting van 22A zal je stroomverdeling ( ampèretangmeting ) 22, 11, 11A zijn.

(Als aanvulling op wat Dirk reeds meldde ) ;)

Xavier
 
het laden zal in hoofdzaak tussen 23 en 7u plaatsvinden. keramisch koken (we plannen om dit later naar inductie te brengen) gebeurt nooit na 23u, eveneens wassen en droogautomaat.

ik ga per dag een kleine 80km + wat reserve nodig hebben. Met een model 3 lr awd heb ik voldoende wanneer ik laad tot 80%.

stel ik start met laden om 23u aan 7.2kw dan is de auto rijklaar(opgeladen tot 80%) tegen 07:30?

nog wat foto's
 

Attachments

  • IMG_20190103_230100.jpg
    IMG_20190103_230100.jpg
    411.7 KB · Views: 53
  • IMG_20190103_230423.jpg
    IMG_20190103_230423.jpg
    319.8 KB · Views: 63
Eigenlijk is je maximale laadvermogen 7,4 kW, of je nu enkelfasig of tweefasig laadt. Dat zal (bijna) altijd voldoende zijn.
Maar je belast dan wel twee fasen maximaal, hetgeen je dus niet kan. Daarom moet je een marge instellen bij "dom" laden. Je wil toch wel 10A overhouden. Dus kan je instellen op 22A of 5 kW. Dat is al minder ruim.
Alternatief is da een slimme lader. Die stel je dan wel op 32A in en die stroom wordt wel verminderd als nodig. Voordeel is dat je geen rekening moet houden met het laden/koken/wassen. De slimme lader houdt alles onder controle.