Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Niet direct een lijn / nulleider probleem maar eerder een aardingsprobleem:

Ik ben van opleiding TV technicus, hierbij werken we aan de werktafels met scheidingstransformatoren, als je de scoop gebruikt mag de aarding niet aangesloten zijn, want als je de massa aan het chassis van de tv hangt kreeg je vuurwerk. :scared:
Oplossing was dat we de aarding van de scoop niet verbonden. Originele netstekker afgeknipt en een Vynckier stekker aangezet met de aarding niet aangesloten.
Veiligheid bleef gegarandeerd door dat we volledig off-line werkten ( scheidingstransfo ), nooit 'gekieteld' geweest in al die jaren dat ik bezig was, behalve van een hardnekkig opgeladen elco of van de hoogspanning op de beeldbuis natuurlijk, dat was een mindere ervaring! :eek:
Sedert 2008 gestopt met TV, nu nog enkel witgoed… .
 
nooit 'gekieteld' geweest in al die jaren dat ik bezig was, behalve van een hardnekkig opgeladen elco of van de hoogspanning op de beeldbuis natuurlijk, dat was een mindere ervaring! :eek:

Als jonge tiener zat ik in een nerd clubje op woensdagnamiddag op school. We bouwden er zelf radio's en soms sleutelden we aan oude TVs. Ik heb eens een hele namiddag op een stoel gezeten om te bekomen van de kitteling van een elco waar ik wat te dicht bij in de buurt was gekomen. :scared:
 
I know, reden zal wellicht ook zijn dat (nagenoeg) geen enkel toestel last ondervindt als lijn en nulleider verwisseld worden. Kan me zelfs niet direct een voorbeeld voor de geest halen ( behalve de Tesla UMC natuurlijk )… .

Heeft een led daar ook geen last van dat die zo nog zachtjes nabrandt na uitschakelen?
 
VERVOLG opladen 230V IT 'zonder neuter" aan 32A met monolader. MOGELIJK OF NIET? JA JA, het werkt.
Korte samenvattting
1. laden met IT kabel (Noorse kabel) aan 230V in gewoon chuco stopcontact : 10 km/h
2. laden met paal (geplaatst door Electrabel), 32A, monofaze 230V met type2 kabel zonder aanpassingen : 16A en dus 16 km/h
3. laden met paal bij djim (die duolader heeft en 32A laadt, typ2 kabel): bij mij blijft het op 16A zonder aanpassingen.

Na onderhoud bij TESLA en specifiek probleem gesteld werden er aanpassingen gedaan aan de TESLA.
Een software update en een 'RELAY' geplaatst. (Geen 2 de lader) zonder meerprijs
Ter info : als je op de website van Tesla gaat kijken bij opladen dan kan je dus de gegevens instellen op monolader, 32A, 230V monofaze, blauwe apdapter
Dus opladen monofaze 230V, 32A, monolader, type 2 kabel 32A mono of 3 faze met softwareupdate en 'relay' is mogelijk. Zie foto
20151222_072025.jpg
 
eindelijk.:love::love::love:

dat is goed nieuws; maar zoals verwacht zijn er wel degelijk aanpassingen nodig in de wagen.
de drie-faze laders werd immers enkel ingeschakeld bij 380V tussen de fazes.
bij jou nu dus bij 230V tussen faze en neuter; op iedere faze

Dit wil dus zeggen dat in jouw geval de wagen driefazig kan laden op 3*230V ipv 3*380V
vraag is nu of deze aanpassingen ook standaard gaan gebeuren aan bestaande wagens.




bijkomende vraag : is de UMC aangepast ?
Met andere woorden : kan je de Tesla-UMC gebruiken op netten zonder neuter ?
Ik lees immers alleen maar testen met laadpalen én de Noorse UMC.
 
Last edited:
eindelijk.:love::love::love:

dat is goed nieuws; maar zoals verwacht zijn er wel degelijk aanpassingen nodig in de wagen.
de drie-faze laders werd immers enkel ingeschakeld bij 380V tussen de fazes.
bij jou nu dus bij 230V tussen faze en neuter; op iedere faze

Dit wil dus zeggen dat in jouw geval de wagen driefazig kan laden op 3*230V ipv 3*380V
vraag is nu of deze aanpassingen ook standaard gaan gebeuren aan bestaande wagens.

bijkomende vraag : is de UMC aangepast ?
Met andere woorden : kan je de Tesla-UMC gebruiken op netten zonder neuter ?
Ik lees immers alleen maar testen met laadpalen én de Noorse UMC.

Dirk, volgens mij laadt hij nu gewoon monofase 32A 230V op aan zijn eigen electrabel laadpaal met type2-kabel (dus zonder UMC).

@boomboom: Ben blij dat het voor jou in orde geraakt is. Aan hoeveel km/u laad je op? 32? Of 50+?
 
Ik moet het eens nakijken maar ik heb thuis 3 x 40 A x 380 V maar wanneer hij aan de laadpaal hangt gebruikt hij sowieso slechts 3 x 32 A x 230 V (en geen 380 V) = 22 kW?
DAt is nogal technisch en best te bekijken op wikipedia: je hebt bij een sterschakeling tussen fase en neuter telkens 230V (fasespanning) en tussen twee fasen telkens 400V (lijnspanning) . Voor zowel een sterkschakeling als voor een direhoekschakeling is het totale vermogen altijd gelijk aan:
1546fefcbd9c4b7fa144ee063e82864c.png
.

Dus met 32A en sterkschakeling en zonder blind vermogen krijg je als vermogen: 32A*400V*V3 = 22 kW.
 
Als jonge tiener zat ik in een nerd clubje op woensdagnamiddag op school. We bouwden er zelf radio's en soms sleutelden we aan oude TVs. Ik heb eens een hele namiddag op een stoel gezeten om te bekomen van de kitteling van een elco waar ik wat te dicht bij in de buurt was gekomen. :scared:

Ja… ze kunnen ferm bijten ! :eek:

- - - Updated - - -

Heeft een led daar ook geen last van dat die zo nog zachtjes nabrandt na uitschakelen?

Ik meen van niet, ik denk dat het nalichten gewoon het doven van het filament is, vermoedelijk heb je het over Power-Leds?
Wat je wel kan hebben is bv bij ( oude ) elektrische fornuizen waar de kookzones of de oven een neon lampje als verklikkerlichtje hebben. Als faze en nul verwisseld liggen "kan" het voorvallen dat bij het uitschakelen van kookzone ( of oven functie ) het neon lampje in plaats van op volle sterkte te branden precies nog op halve kracht verder brandt en je het zelfs helemaal niet kan afzetten. Wissel faze en nul en 't is verholpen.
Trouwens we hebben ooit ( in het school labo ) nog van die testjes gedaan met neon lampjes die met één draad verbonden worden met de net-lijn en de andere draad los ze zelfs gedeeltelijk gaan oplichten. Het net potentiaal t.o.v. de 'lucht' zorgt voor de ontsteking van het neon lampje.

Euh… nu wel helemaal aan het afdwalen maar heeft iemand ooit dit getest:

Neem 10 neon lampjes zoals in de oude huisschakelaars of drukknoppen zitten ( recup materiaal ) en knip de draadjes af tegen het neon bulbje. ( dus géén exemplaren met schroeffitting !! ) Leg ze verspreid op het draaiplateau van je microgolfoven en start je oven voor max 15 seconden.
Resultaat: je hebt een discobar ( of flipperkast ) gemaakt !! :cool:

- - - Updated - - -

Even ter verduidelijking: de app zegt 230 V en de laadpaal zegt toch 22 kW maar hij neemt wel degelijk 380 V af. ;-)

View attachment 105146

Akkoord, maar niks zegt waar die '226V' op je app gemeten werd!? meten ze tussen de lijnen is het 380 ( 400 ), meten ze tussen fase en nul is het 220 ( 230 )… :wink: