Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Nee...je moet de stekker omdraaien

skft-3617cc374cae8a6a7bbb47607b4cc94a.jpg
 
Evchargeking vertelt me dat met hun terminal: "Als je een Tesla en een 3x230v driefase zonder neutraal hebt, moet je een fase als neutraal verbinden, dus dat betekent dat je 2 fasen hebt om te laden ...
Als je een recente Tesla hebt die laadt op 24A per fase, kun je opladen bij 48A (naar verwachting is er op beide fases natuurlijk minstens 24A beschikbaar) of ongeveer 11kW. "
Heeft iemand deze cijfers ooit kunnen controleren?

In het verleden werd dit tweefasig laden genoemd. De verbinding is zelfs voorzien in de handleiding van de Tesla HPWC.
laadstation - vermogenkabel krijg je dan
L1 - L1
L2 - L2
L3 - niet verbinden
N - L3
Gnd - Gnd

Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N. Je zou denken dan je dan aan 2x32Ax230V of 14,7 kW zou kunnen laden. Dat is echter niet zo.
Anders dan bij driefasig laden met een 3x400V+N aansluiting is de som van de stroom door de N bij deze tweefasige aansluiting niet 0A.
Integendeel de stroom door L3 (N van het laadstation) zal de beperkende factor zijn.
Mijn ervaring bij klanten is dat het laden niet sneller gaat dan bij enkelfasig laden aan 32A. Als in L1 en in L2 telkens 16A stroomt, zal in L3 32A aanwezig zijn, het maximum dat de kabel aankan. De fazen worden wel gelijkmatiger belast hetgeen zo zijn voordelen heeft.


Recent eens getest op een 3*220V net, met de TWC.
Het laden is wel degelijk sneller bij "driefazige" aansluiting
Maar zeker niet 'dubbel' zo snel.
Mat andere woorden : Evchargeking heeft niet helemaal gelijk.


Screenshot_20190207-142626_Tesla.jpg


Monofaze, 1*32A
Dus één faze aan N, één faze aan L1 : +/-32km/u bij 1*32A : zoals verwacht...

Screenshot_20190207-143330_Tesla.jpg


"Driefaze", 3*32A
Dus eerste faze aan N, tweede faze aan L1 en derde faze aan L2
Wagen laadt wel degelijk sneller in het laatste voorbeeld; pakweg 20%
Na 3,5 uur was er 140 km range bijgekomen
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: robertvg and WimW
Ik heb het ondertussen helemaal begrepen. Zoals ik in de door Dirk geciteerde post al schreef wordt bij tweefasig laden de stroom beperkt door de stroom in de fase die als neuter gebruikt wordt. Die maximale stroom is 32A (bepaald door de laadkabel).
Bij een dergelijke aansluiting, zie deze link, waarbij in de lijnen L1 en L2 een gelijke stroom I loopt, zal in L3(de als neuter gebruikte fase) de stroom gelijk zijn aan V3.I of 1,73.I en die zal dus beperkt worden tot 32A. I zal dus beperkt worden tot 32A/V3 = 18,47A. Het laadvermogen wordt dan 2*18,47A*230V = 8,5 kW hetgeen 15% hoger ligt dan de 7,4kW die je krijgt bij enkelfasig laden aan 32A.
 
vandaag een Model3 kunnen testen op het Belgische 3x230V net.

1. de nieuwe UMC die wordt meegeleverd met de 3 heeft het neuterprobleem niet.
(maar laadt standaard maar met 8A op de schuko.)

2. met de TWC laadt de 3 aan 50km/u, op 3x230v.
Hoeveel A heb je op je 3x230V?

Ik heb nu 1x230V 40A (9,2 kW) als aansluiting, en zou graag meteen future proof zijn, doch zonder overdreven kosten te maken en teveel vermogenrecht en andere bijkomende abonnementskosten te moeten betalen.

Ik kreeg van Fluvius (Eandis) een offerte om over te gaan naar 3x230 63A (25,1 kW).
TM3 laad aan 11 kW 69 km/u met een TWC volgens de Tesla website.
Nu ligt er een EXVB 4x25 en Fluvius wilt een 4x50 in de plaats, dat zou voor 12m kabel alleen al nog eens een extra +/- 800 EUR zijn.
(Het is een woning onderverdeeld in 3 appartementen, 4 meters met 1x230V 40A)

Ik wil zowel overdag maar vooral 's nachts tijdens de daluren kunnen laden terwijl m'n wasmachine, droogkas en vaatwasser gedurende 2-3u actief zijn. In realiteit is dat dus niet iedere dag het geval, maar het kan dus wel gebeuren dat de auto moet opgeladen worden en dat tegelijk een machine of 2 actief is, ook een inductie kookplaat die max 25A afneemt. That's it.

Plus ik heb ook een laadpaaltje nodig, of alleszins een connector/aansluitpunt die ik op een muur of paal kan monteren voor op de parkeerplaats voor het gebouw, een kabel tot daar leggen is geen probleem, er komt sowieso een wachtbuis.

Wat is in mijn situatie de beste oplossing? Die fivari ziet er goed uit, maar vanaf de fivari moet ik dan uit de kelder naar buiten naar een laadpaal/aansluitpunt gaan = +/- 12m + van daar naar de auto dan nog eens max 10m (voetpad tussen rooilijn en parkeerplaats)...
 
Hoeveel A heb je op je 3x230V?

Ik heb nu 1x230V 40A (9,2 kW) als aansluiting, en zou graag meteen future proof zijn, doch zonder overdreven kosten te maken en teveel vermogenrecht en andere bijkomende abonnementskosten te moeten betalen.

Ik kreeg van Fluvius (Eandis) een offerte om over te gaan naar 3x230 63A (25,1 kW).
TM3 laad aan 11 kW 69 km/u met een TWC volgens de Tesla website.
Nu ligt er een EXVB 4x25 en Fluvius wilt een 4x50 in de plaats, dat zou voor 12m kabel alleen al nog eens een extra +/- 800 EUR zijn.
(Het is een woning onderverdeeld in 3 appartementen, 4 meters met 1x230V 40A)

Ik wil zowel overdag maar vooral 's nachts tijdens de daluren kunnen laden terwijl m'n wasmachine, droogkas en vaatwasser gedurende 2-3u actief zijn. In realiteit is dat dus niet iedere dag het geval, maar het kan dus wel gebeuren dat de auto moet opgeladen worden en dat tegelijk een machine of 2 actief is, ook een inductie kookplaat die max 25A afneemt. That's it.

Plus ik heb ook een laadpaaltje nodig, of alleszins een connector/aansluitpunt die ik op een muur of paal kan monteren voor op de parkeerplaats voor het gebouw, een kabel tot daar leggen is geen probleem, er komt sowieso een wachtbuis.

Wat is in mijn situatie de beste oplossing? Die fivari ziet er goed uit, maar vanaf de fivari moet ik dan uit de kelder naar buiten naar een laadpaal/aansluitpunt gaan = +/- 12m + van daar naar de auto dan nog eens max 10m (voetpad tussen rooilijn en parkeerplaats)...


11kw ga je niet halen zonder meer, op een 3x230v.

ik meen mij te herinneren dat je 7.4kw of iets daaromtrent zal halen.
omgerekend een 50km/u

@herbots : kan jij even nakijken hoeveel je exact bijlaadt - jij hebt uiteindelijk dezelfde configuratie . thx.
 
Op een netwerk zonder neuter haal je bij enkelfasig laden max 7,4 kW of 1f32A en bij tweefasig laden 8,5 kW. De maximale stroom in de meest belaste fase(n) is in beide gevallen 32A.
Als je echt probleemloos wil laden kies je best een slimme lader. Dan is zo'n zware aansluiting zelfs niet nodig.
 
  • Informative
Reactions: JosDeGraeve
Dus stel ik heb een aansluiting van 3x230V 40A, dus 15,9 kW zal ik dus nooit aan 11 kW kunnen laden omwille van het feit dat er geen N is en dus terugval op 8,5 kW ?

Dan blijf ik inderdaad beter op de 1x230V 40A en wacht ik af wanneer er ooit een upgrade komt van het net in de stad naar 3x400V...

Qua lader dacht ik aan een Wallbox Copper met type 2 socket. Kan die met een netwerkkabel aansluiten en ook live stats zien. Imeand ervaring met Wallbox? Zo te zien uit Spanje.
 
Net de offerte goedgekeurd bij Fluvius om over te gaan naar 3x230V 40A zonder N dus, meteen nieuw kastje net boven de meterkast met 40A 4P type B diff + 4P 32A schakelaar en 5g6 naar de laadlocatie. En de binnenhuiskast ook aanpassen met 40A 4P diff type A 30mA en 300mA ipv de 2P. Zo moet ik weinig aanpassen als het net ooit naar 3x400V+N aangepast wordt.
 
Net de offerte goedgekeurd bij Fluvius om over te gaan naar 3x230V 40A zonder N dus, meteen nieuw kastje net boven de meterkast met 40A 4P type B diff + 4P 32A schakelaar en 5g6 naar de laadlocatie. En de binnenhuiskast ook aanpassen met 40A 4P diff type A 30mA en 300mA ipv de 2P. Zo moet ik weinig aanpassen als het net ooit naar 3x400V+N aangepast wordt.
Ik wacht nog altijd op die offerte...Is bij ons enkel de teller aanpassen voor hen, de rest is al gedaan/klaar...
 
Ik wacht nog altijd op die offerte...Is bij ons enkel de teller aanpassen voor hen, de rest is al gedaan/klaar...
Had eerst gevraagd voor 3x230V 63A maar daarvoor moest de aansluitkabel van 4x25 naar 4x50... Met 40A kon ik de 4x25 behouden en kost het dus ook een pak minder. 1400 EUR vs nu 475,98 EUR excl. BTW.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Baco
Had eerst gevraagd voor 3x230V 63A maar daarvoor moest de aansluitkabel van 4x25 naar 4x50... Met 40A kon ik de 4x25 behouden en kost het dus ook een pak minder. 1400 EUR vs nu 475,98 EUR excl. BTW.
Hoi Hesiod,

Waarom heb je juist 40A gekozen? Om future-proof te zijn? Geen schrik om in de toekomt extra te moeten betalen hiervoor? Ik zit in het zelfde schuitje, ben nog aan't wachten op offerte van Fluvius, maar 3x400V ligt op 150m van mijn woning, en ze gaven een indicatie mee van €25/m kosten excl. BTW dus dit begint een duur grapje te worden. Momenteel heb ik 1x230V (40A) maar overweeg om naar 3x230V te verzwaren.

Ik heb ook een PV installatie van 5,6kWp (2x SMA SB2500 omvormers), die zullen waarschijnlijk anders moeten aangesloten worden, iemand hiermee ervaring?

Thanks a lot!
 
Hoi Hesiod,

Waarom heb je juist 40A gekozen? Om future-proof te zijn? Geen schrik om in de toekomt extra te moeten betalen hiervoor?

De expert die bij ons langs gekomen is om de verzwaring te checken hintte er ook op dat in de toekomst die 3x40A idd mogelijks wel eens redelijk belast zou kunnen worden. Hij stelde dan ook voor om voor 3x35A te gaan (voor zover ik het me herinner) te gaan