You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Zou best eens het verhaal erachter willen weten.Nee...je moet de stekker omdraaien
View attachment 377540
Evchargeking vertelt me dat met hun terminal: "Als je een Tesla en een 3x230v driefase zonder neutraal hebt, moet je een fase als neutraal verbinden, dus dat betekent dat je 2 fasen hebt om te laden ...
Als je een recente Tesla hebt die laadt op 24A per fase, kun je opladen bij 48A (naar verwachting is er op beide fases natuurlijk minstens 24A beschikbaar) of ongeveer 11kW. "
Heeft iemand deze cijfers ooit kunnen controleren?
In het verleden werd dit tweefasig laden genoemd. De verbinding is zelfs voorzien in de handleiding van de Tesla HPWC.
laadstation - vermogenkabel krijg je dan
L1 - L1
L2 - L2
L3 - niet verbinden
N - L3
Gnd - Gnd
Je hebt dan inderdaad 230V tussen L1 en N en L2 en N. Je zou denken dan je dan aan 2x32Ax230V of 14,7 kW zou kunnen laden. Dat is echter niet zo.
Anders dan bij driefasig laden met een 3x400V+N aansluiting is de som van de stroom door de N bij deze tweefasige aansluiting niet 0A.
Integendeel de stroom door L3 (N van het laadstation) zal de beperkende factor zijn.
Mijn ervaring bij klanten is dat het laden niet sneller gaat dan bij enkelfasig laden aan 32A. Als in L1 en in L2 telkens 16A stroomt, zal in L3 32A aanwezig zijn, het maximum dat de kabel aankan. De fazen worden wel gelijkmatiger belast hetgeen zo zijn voordelen heeft.
vandaag een Model3 kunnen testen op het Belgische 3x230V net.
1. de nieuwe UMC die wordt meegeleverd met de 3 heeft het neuterprobleem niet.
(maar laadt standaard maar met 8A op de schuko.)
dát is net het neuterprobleem.Is hij dan ook niet meer zo kritisch op de positie van L1 en N, oftewel kan je de Schuko gewoon omdraaien ?
(of had iemand dat al gemeld?)
Hoeveel A heb je op je 3x230V?vandaag een Model3 kunnen testen op het Belgische 3x230V net.
1. de nieuwe UMC die wordt meegeleverd met de 3 heeft het neuterprobleem niet.
(maar laadt standaard maar met 8A op de schuko.)
2. met de TWC laadt de 3 aan 50km/u, op 3x230v.
Hoeveel A heb je op je 3x230V?
Ik heb nu 1x230V 40A (9,2 kW) als aansluiting, en zou graag meteen future proof zijn, doch zonder overdreven kosten te maken en teveel vermogenrecht en andere bijkomende abonnementskosten te moeten betalen.
Ik kreeg van Fluvius (Eandis) een offerte om over te gaan naar 3x230 63A (25,1 kW).
TM3 laad aan 11 kW 69 km/u met een TWC volgens de Tesla website.
Nu ligt er een EXVB 4x25 en Fluvius wilt een 4x50 in de plaats, dat zou voor 12m kabel alleen al nog eens een extra +/- 800 EUR zijn.
(Het is een woning onderverdeeld in 3 appartementen, 4 meters met 1x230V 40A)
Ik wil zowel overdag maar vooral 's nachts tijdens de daluren kunnen laden terwijl m'n wasmachine, droogkas en vaatwasser gedurende 2-3u actief zijn. In realiteit is dat dus niet iedere dag het geval, maar het kan dus wel gebeuren dat de auto moet opgeladen worden en dat tegelijk een machine of 2 actief is, ook een inductie kookplaat die max 25A afneemt. That's it.
Plus ik heb ook een laadpaaltje nodig, of alleszins een connector/aansluitpunt die ik op een muur of paal kan monteren voor op de parkeerplaats voor het gebouw, een kabel tot daar leggen is geen probleem, er komt sowieso een wachtbuis.
Wat is in mijn situatie de beste oplossing? Die fivari ziet er goed uit, maar vanaf de fivari moet ik dan uit de kelder naar buiten naar een laadpaal/aansluitpunt gaan = +/- 12m + van daar naar de auto dan nog eens max 10m (voetpad tussen rooilijn en parkeerplaats)...
Ik wacht nog altijd op die offerte...Is bij ons enkel de teller aanpassen voor hen, de rest is al gedaan/klaar...Net de offerte goedgekeurd bij Fluvius om over te gaan naar 3x230V 40A zonder N dus, meteen nieuw kastje net boven de meterkast met 40A 4P type B diff + 4P 32A schakelaar en 5g6 naar de laadlocatie. En de binnenhuiskast ook aanpassen met 40A 4P diff type A 30mA en 300mA ipv de 2P. Zo moet ik weinig aanpassen als het net ooit naar 3x400V+N aangepast wordt.
Had eerst gevraagd voor 3x230V 63A maar daarvoor moest de aansluitkabel van 4x25 naar 4x50... Met 40A kon ik de 4x25 behouden en kost het dus ook een pak minder. 1400 EUR vs nu 475,98 EUR excl. BTW.Ik wacht nog altijd op die offerte...Is bij ons enkel de teller aanpassen voor hen, de rest is al gedaan/klaar...
Hoi Hesiod,Had eerst gevraagd voor 3x230V 63A maar daarvoor moest de aansluitkabel van 4x25 naar 4x50... Met 40A kon ik de 4x25 behouden en kost het dus ook een pak minder. 1400 EUR vs nu 475,98 EUR excl. BTW.
Hoi Hesiod,
Waarom heb je juist 40A gekozen? Om future-proof te zijn? Geen schrik om in de toekomt extra te moeten betalen hiervoor?