Gniffel. Jij hebt ook geen 3x220 V netwerk wijsneus.
Al een hele tijd geleden is dat omgezet naar een 3x230 V netwerk.
Er wordt overigens niet "wild gegokt", maar als je het verschil tussen een ster en een driehoek netwerk begrijpt dan is het logisch. Er is weinig te gokken aan dit soort standaard verhalen.
haha, <ik lach>
een betweter.
ik heb inderdaad geen 3x220 V net joh, zelfs geen 3x230 V net. En ook géén 3x240 V !
Hier in Grobbendonk is
Jezeke al gepasseerd.
Hier zitten we 3 x 400 V + N
Wat hier de praktijk meestal 3 x 405V is.
Maar vroeger, toen, toen de Tesla pas geleverd werd, had ik 1 * 220 V (of was het 2 * 230 V ?) .
Wat in de praktijk in het
beste geval 215 V was.
En op piekmomenten 199 V.
Ja, daar was onzen Tesla niet blij mee. Daar sta je dan met je duolader.
(En de inductie-kookplaat vond het ook niet fijn
)
In de straat lagen toen 2 kabels : een oude luchtleiding (net kan je wel raden denk ik), en een 'nieuwere' grondkabel - beide evenwel overbelast.
Maar toen is er een nieuwe grondkabel bijgelegd, en net voor mijn deur is de oude grondkabel doorgeknipt en verder aangesloten op de nieuwe.
Later is mijn aansluiting gewijzigd van de luchtlijn naar de nieuwe grondkabel - ik ben de eerste verbruiker op die lijn.
Verzwaard, en uiteraard meteen fors
: naar 3 x 400V + N en 63A.
Dus nu kan de S op 22kw - 3x32A; de 3 op 11Kw - 3x16A; en de was en de kook tegelijk.
Zonder de inductiekookplaat sneuvelt.
Je hebt verder wel gelijk : netten, spanningen en stromen zijn geen rocketscience, maar niet iedereen begrijpt het verschil tussen Ster, Driehoek en om het nog wat ingewikkelder te maken : geaarde driehoek.
Bij die laatste kan je dus op sommige stopcontacten je Tesla met de grote UMC (van S/X) wél opladen, en op andere niet.
En zo blijft het leuk.