Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Graag advies. Wil een laadpunt in mijn garage laten aanleggen. Even rondgebeld naar elektriciens in de buurt. Er loopt een 3*400v kabel langs mijn garage dus dacht dat een simpel aftakpunt en een mennekstopcontact gingen volstaan. Blijkbaar moet ook de differentieel vervangen worden aangezien het hier gaat om DC laden. Zou uiteindelijk zelfs 2 maal (500euro/st.)differentieel moeten vervangen, ook die voor de vochtige ruimtes of zoiets. Nu ik ken helemaal niks van elektriciteit maar dit vertrouw ik toch niet. Graag advies.
 
Last edited:
Hallo, graag even jullie mening betreffende onderstaande situatie bij mij thuis.

Ik heb reeds 2 elektriciens over de vloer gehad om een offerte op te maken voor een laadpunt voor mijn bestelde model 3. Beide zeggen echter iets anders over mijn aansluiting --> vervelend!

situatie:
de inkomende aansluiting op mijn meter is er 1 met 4 kabels (3 groene, en 1 rode). Op de meter zelf staat aangeduide "3x230V/400V". Vanuit de meter vertrekken opnieuw 4 kabels naar een andere (kleine) zwarte kast. Ik kan ze zelf niet openen maar er hangt een sticker op : "3x220V + 110". Van daar uit vertrekt een flexibele buis naar mijn zekeringkast. Op de hoofddiff in de zekeringkast zijn echter maar 3 kabels aangesloten. De hoofddiff is 40A, en bovenop de zekeringkast plakt opnieuw een sticker 3x220V.

p.jpeg


p.jpeg


p.jpeg


p.jpeg


p.jpeg


vragen:
  • is mijn aansluiting 1) monofasig 2) 3-fasig zonder neuter (oud belgisch netwerk?) of 3) volwaardig 3-fasig?
  • welk oplaadpunt kan ik best thuis voorzien, rekening houden met de huidige installatie die ik thuis heb? Ik heb reeds een kabel van aan de kast tot op de straat lopen van 5G 2,5mm². Is dit voldoende om een laadpunt te voeden (de ene elektricien zegt dat het genoeg is voor een model 3 goed te laden, de andere zegt dat de kabel en aansluiting onvoldoende zijn)
  • Kan ik mijn bestaande installatie binnenshuis upgraden, of is mijn aansluiting die binnenkomt de beperkende factor.

Alvast bedankt voor de feedback.
 
Vervelend van de beeldjes. ik zie ze gewoon verschijnen. Eens kijken of ik wat in dropbox kan sleutelen om ze zichtbaar te maken. De kabel naar de straat zal tussen de 10 en 12 meter zijn gok ik.

Hallo, het niet kunnen uploaden van foto's zal te maken hebben met je lage postingcijfer, vanaf 10 posts kan je alle forumfuncties gebruiken.

Ik vermoed dat je het oude 3x230V net zal hebben, dus zonder Neutre.

Ik heb dezelfde aansluiting en heb een Tesla Wallcharger, kan perfect werken op die manier.

Groetjes,

Xavier
 
Hallo, het niet kunnen uploaden van foto's zal te maken hebben met je lage postingcijfer, vanaf 10 posts kan je alle forumfuncties gebruiken.

Ik vermoed dat je het oude 3x230V net zal hebben, dus zonder Neutre.

Ik heb dezelfde aansluiting en heb een Tesla Wallcharger, kan perfect werken op die manier.

Groetjes,

Xavier

aan 3.7kw of 7.4? Hoeveel km/u kan je dan bijladen?
 
Op basis van berichten in dit forum durf ik niet langer te garanderen dat het mogelijk is om een M3 tweefasig te laden (dus één van de drie fase aan te sluiten op het nulgeleiderscontact in een driefasige lader), zoals dat bij de MS en MX wel mogelijk is.
In de veronderstelling dat het toch mogelijk zou zijn, is het toch interessanter om enkelfasig te laden als de aansluiting dat toelaat. Het vermogen van 32A enkelfasig ligt hoger dan een verdeling over de drie fasen met een beperking van 16A in de fase die als nulgeleider dient. De vermogens zijn respectievelijk 4,25 kW en 7,4 kW. De maximale stroom in een fase is dan 18,5A voor het tweefasig laden en 32A voor het enkelfasig laden.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Op basis van berichten in dit forum durf ik niet langer te garanderen dat het mogelijk is om een M3 tweefasig te laden (dus één van de drie fase aan te sluiten op het nulgeleiderscontact in een driefasige lader), zoals dat bij de MS en MX wel mogelijk is.
In de veronderstelling dat het toch mogelijk zou zijn, is het toch interessanter om enkelfasig te laden als de aansluiting dat toelaat. Het vermogen van 32A enkelfasig ligt hoger dan een verdeling over de drie fasen met een beperking van 16A in de fase die als nulgeleider dient. De vermogens zijn respectievelijk 4,25 kW en 7,4 kW. De maximale stroom in een fase is dan 18,5A voor het tweefasig laden en 32A voor het enkelfasig laden.

de model 3 kan laden op een 3x220v netwerk.
uiteraard dan N, F1 en F2 op de laadpaal ( TWC bvb). niets op F3.
dan haal je +/- 48km/u.
beetje afhankelijk van spanning.

Je kan ook monofazig laden, op 1x32A.
dan heb je +/- 42km/u.


Je laadt wel degelijk meer als je 3fazig laadt.
(Stroom die wordt aangegeven is 19A.
Dat zal de stroom op de 2 fazes zijn en dan 32A op de "neuter" - max stroom van de lader, laadpaal en kabel.)


Dit zijn ervaringsgegevens , geen wilde gok van een paar NL-wijsneuzen die geen 3x220v netwerk hebben en gokken.
 
  • Funny
Reactions: Tozz
de model 3 kan laden op een 3x220v netwerk.
uiteraard dan N, F1 en F2 op de laadpaal ( TWC bvb). niets op F3.
dan haal je +/- 48km/u.
beetje afhankelijk van spanning.

Je kan ook monofazig laden, op 1x32A.
dan heb je +/- 42km/u.


Je laadt wel degelijk meer als je 3fazig laadt.
(Stroom die wordt aangegeven is 19A.
Dat zal de stroom op de 2 fazes zijn en dan 32A op de "neuter" - max stroom van de lader, laadpaal en kabel.)


Dit zijn ervaringsgegevens , geen wilde gok van een paar NL-wijsneuzen die geen 3x220v netwerk hebben en gokken.
Deze NL wijsneus snapt inderdaad niets van dat Belgische netwerk. Hoe kun je nu in vredesnaam mono fase laden als je geen 0 hebt? Gebruik je dan maar één draad?
 
Toch ook maar even hier herhalen wat ik net in het draadje over Thuisladen heb gepost:

Ik had me al een tijdje afgevraagd of je met 2 van 3 fasen zou kunnen laden. Sommigen zeggen van wel, anderen (waaronder ik) zeggen van niet. Het vermoeden dat bij mij was ontstaan lijkt nu te kloppen: het hangt af van het type netwerk en of je met fasen doelt op het aantal fasen of het aantal laders in de auto.

Mij was het te doen om het aantal laders in de auto. Kun je met twee laders laden? Bij een 3 x 230 volt netwerk (dus zonder 0) kan het wel, maar bij een 3 x 400 volt netwerk (dus met 0) kan het niet. Ik heb de volgende vraag gesteld aan Tesla:
Ik wil (in termen van TWC) alleen de N + L1 + L2 aansluiten en de L3. Ik had met er al half en half bij neer gelegd dat dat niet zou gaan, maar ik lees op het TMC forum dat ze in België, als ze een TWC aansluiten in gebieden zonder ’neuter’, ook alleen de N + L1 + L2 van de TWC aansluiten. En dat dat gewoon werkt.

Het verschil tussen mijn situatie en de Belgische situatie is dat ze in België de N + L1 + L2 van de TWC aan sluiten op de L1 + L2 + L3 van hun 3 x 230 volt netwerk aansluiting, terwijl ik de N + L1 + L2 van de TWC aan wil sluiten op de N + L1 + L2 van mijn 3 x 400 volt netwerk aansluiting.

Zou eigenlijk op precies hetzelfde neer moeten komen (230 volt tussen N en L1 en 230 volt tussen N en L2), maar toch lijkt het bij mij niet te werken. Het enige wat ik me voor kan stellen is dat de auto de Belgische situatie herkent (doordat de N niet 0 is, maar een fase) en daarom goed keurt, maar mijn situatie niet en daarom denkt dat er in mijn geval een fout is opgetreden.
Kreeg zojuist dit antwoord:
De auto herkent aan de hand van de fase verdraaiing welk type netwerk het is. 60 graden voor 230V 3-fase (Delta netwerk) en 120 graden voor 400V 3-fase (Wye of ster netwerk).

Op dit moment is de charger in de auto alleen maar geconfigureerd om te laden met de volgende netwerken:


Met neutraal (fase à neutraal =230V, fase à fase = 400V, fase à aarde 230V):

L1 + N + PE

L1, L2, L3 + N + PE

Zonder neutraal (fase à fase = 230V, fase à aarde = 133V):

L1, L2(N) + PE

L1, L2, L3 + PE


In de toekomst zal het mogelijk zijn om bij een 400V netwerk maar 2 van de 3 fases te gebruiken, maar dit wordt op dit moment nog niet door de auto als zijnde een correct netwerk herkend. Een toekomstige update zal dit dan vrijgegeven. Helaas kan ik daar op dit moment nog geen exacte tijdlijn aan geven.
 
  • Informative
Reactions: S-19910 and fivari
Toch ook maar even hier herhalen wat ik net in het draadje over Thuisladen heb gepost:

Ik had me al een tijdje afgevraagd of je met 2 van 3 fasen zou kunnen laden. Sommigen zeggen van wel, anderen (waaronder ik) zeggen van niet. Het vermoeden dat bij mij was ontstaan lijkt nu te kloppen: het hangt af van het type netwerk en of je met fasen doelt op het aantal fasen of het aantal laders in de auto.

Mij was het te doen om het aantal laders in de auto. Kun je met twee laders laden? Bij een 3 x 230 volt netwerk (dus zonder 0) kan het wel, maar bij een 3 x 400 volt netwerk (dus met 0) kan het niet. Ik heb de volgende vraag gesteld aan Tesla:

Kreeg zojuist dit antwoord:

ik heb ook eens getest met de 3 op 3x400V, en ook hier lukt het niet.

Net het tegenovergestelde van de S, in de beginjaren.
Daar kon je wel op 2 fazes laden ( Lees N + F1 +F2 ) op 3x400V-net, en ook monofazig op een 3x220V-net. Maar driefazig op een 3x220V-net ging niet. (dus ook op N + F1 + F2 )
Later is dit via een OTA update aangepast.

En nu is het met de 3 juist andersom.
 
de model 3 kan laden op een 3x220v netwerk.
uiteraard dan N, F1 en F2 op de laadpaal ( TWC bvb). niets op F3.
dan haal je +/- 48km/u.
beetje afhankelijk van spanning.

Je kan ook monofazig laden, op 1x32A.
dan heb je +/- 42km/u.


Je laadt wel degelijk meer als je 3fazig laadt.
(Stroom die wordt aangegeven is 19A.
Dat zal de stroom op de 2 fazes zijn en dan 32A op de "neuter" - max stroom van de lader, laadpaal en kabel.)


Dit zijn ervaringsgegevens , geen wilde gok van een paar NL-wijsneuzen die geen 3x220v netwerk hebben en gokken.

Gniffel. Jij hebt ook geen 3x220 V netwerk wijsneus. ;) Al een hele tijd geleden is dat omgezet naar een 3x230 V netwerk. :)

Er wordt overigens niet "wild gegokt", maar als je het verschil tussen een ster en een driehoek netwerk begrijpt dan is het logisch. Er is weinig te gokken aan dit soort standaard verhalen. ;)
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Gniffel. Jij hebt ook geen 3x220 V netwerk wijsneus. ;) Al een hele tijd geleden is dat omgezet naar een 3x230 V netwerk. :)

Er wordt overigens niet "wild gegokt", maar als je het verschil tussen een ster en een driehoek netwerk begrijpt dan is het logisch. Er is weinig te gokken aan dit soort standaard verhalen. ;)

:p:p:p

haha, <ik lach>
een betweter.:cool:

ik heb inderdaad geen 3x220 V net joh, zelfs geen 3x230 V net. En ook géén 3x240 V !:confused:

Hier in Grobbendonk is Jezeke al gepasseerd.
Hier zitten we 3 x 400 V + N ;) Wat hier de praktijk meestal 3 x 405V is.

Maar vroeger, toen, toen de Tesla pas geleverd werd, had ik 1 * 220 V (of was het 2 * 230 V ?) .
Wat in de praktijk in het beste geval 215 V was.
En op piekmomenten 199 V.:eek:
Ja, daar was onzen Tesla niet blij mee. Daar sta je dan met je duolader.
(En de inductie-kookplaat vond het ook niet fijn:()


In de straat lagen toen 2 kabels : een oude luchtleiding (net kan je wel raden denk ik), en een 'nieuwere' grondkabel - beide evenwel overbelast.
Maar toen is er een nieuwe grondkabel bijgelegd, en net voor mijn deur is de oude grondkabel doorgeknipt en verder aangesloten op de nieuwe.
Later is mijn aansluiting gewijzigd van de luchtlijn naar de nieuwe grondkabel - ik ben de eerste verbruiker op die lijn.
Verzwaard, en uiteraard meteen fors :D : naar 3 x 400V + N en 63A.

Dus nu kan de S op 22kw - 3x32A; de 3 op 11Kw - 3x16A; en de was en de kook tegelijk.
Zonder de inductiekookplaat sneuvelt.


Je hebt verder wel gelijk : netten, spanningen en stromen zijn geen rocketscience, maar niet iedereen begrijpt het verschil tussen Ster, Driehoek en om het nog wat ingewikkelder te maken : geaarde driehoek.
Bij die laatste kan je dus op sommige stopcontacten je Tesla met de grote UMC (van S/X) wél opladen, en op andere niet.:cool:
En zo blijft het leuk.
 
  • Like
Reactions: horta
Er is altijd sprake van nominale spanning, dus:

Nominaal is het 230 V +/- 10%. Bij een 3 fase net in ster is het dan dus 3x400 V +/- 10% nominaal. ;)

Je hebt wel geluk met je 63A, hier betaal je je blauw voor zo'n aansluiting. 3x25A is standaard, alles daarboven kost (veel) extra. 3x35A kost al 600-800 euro per jaar meer. Soms is het toch beter in België. ;)
 
  • Like
Reactions: S-19910
ik zit met een serieus probleem met een splinternieuwe laadpaal aansluiting.
Ook hier enkel 3x230v (32A) zonder neuter. Dus een transfo laten installeren, die naar 3x400v 16A met kunstmatige neuter omzet.
Bij het laden gaat het ongeveer 1 minuut goed (voorlopig laden op 13A gezet), waarna de laadpaal de verbinding verbreekt, allerlei gekleurde lampjes toont, en na ongeveer 30 second weer begint op te laden. Om na 1 minuut terug af te breken, ... enzovoort.
Totaal onbruikbaar dus, na kwartier 1km bijgeladen (los van het feit dat dit niet echt gezond kan zijn voor de paal of wagen)
Iemand een idee ?
 
ik zit met een serieus probleem met een splinternieuwe laadpaal aansluiting.
Ook hier enkel 3x230v (32A) zonder neuter. Dus een transfo laten installeren, die naar 3x400v 16A met kunstmatige neuter omzet.
Bij het laden gaat het ongeveer 1 minuut goed (voorlopig laden op 13A gezet), waarna de laadpaal de verbinding verbreekt, allerlei gekleurde lampjes toont, en na ongeveer 30 second weer begint op te laden. Om na 1 minuut terug af te breken, ... enzovoort.
Totaal onbruikbaar dus, na kwartier 1km bijgeladen (los van het feit dat dit niet echt gezond kan zijn voor de paal of wagen)
Iemand een idee ?

geen idee...
probeer probleem te isoleren :
-ga eens laden aan een openbare paal of dec : is probleem in de auto, dan zal het daar ook gebeuren.
-koppel de transfo eens los, en zet de paal op 3x230v. is het probleem er dan nog, zit het in de laadpaal.

succes...
 
Gisteren in Antwerpen zelf nog eens Fivari-SMART op een driefasig netwerk zonder neuter aangesloten. Meestal doe ik dit niet zelf, maar deze keer wel met wat mogelijkheden tot uitproberen en meten. Aansluiting dus 3x40A voor een MX
De bevindingen zijn de volgende:
  • als enkelfasig aangesloten dan wordt de stroom 32A in de twee gebruikte fasen. Vermogen is dan 7,4 kW en de laadsnelheid aangegeven door de MX bedraagt 29 km/u met als aanduiding 32/32. Ik ga ervan uit dat de laadstroom zich verdeelt over de drie interne laders.
  • als tweefasig aangesloten, speelt de volgorde van de aansluiting een rol. Met L1 en L2 van de laadkabel aangesloten en de N, zoals in de handleiding van de TWC, krijg je het optimale resultaat. De stroom in de de N van de laadkabel, de derde fase van de driehoek bedraagt ook dan 32A, de stroom in L1 en L2 bedraagt telkens 18,4A en het vermogen 8,5 kW. De aangegeven laadsnelheid bedraagt 34 km/u met als aanduiding 3f 32/32. Wanneer L1 en L3 van de laadkabel zijn aangesloten, krijg je een veel lager vermogen. De aanduiding in de MX is 3f 10/32 en de laadsnelheid bedraagt slechts 20 km/u.
Dus er wordt bevestigd dat het voor mensen die een 3x230V aansluiting hebben, loont het om tweefasig te laden ipv enkelfasig: hoger laadvermogen en betere verdeling van de stroom. De installatie van een driefasige scheidingstransformator is niet zo zinvol en geeft slechts een beperkte winst: 11 kW ipv 8,5 kW. Houd er ook rekening mee dat zo'n transformator heel wat verliezen heeft: zowel bij nullast als tijdens het laden. Je laat de transformator dus best niet het hele jaar bekrachtigd.