Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Goeie morgen en alvast bedankt aan de bijdragers voor de grondige info hier.

Huidige configuratie :

Tesla Wall Connector
3x230V zonder neuter, 63A.
Dip switch : 1 op off, 2 op on
Rotary switch op 8 (voor 32A, dat is wat de TWC krijgt)
Bedrading :

Grijs op L1
Zwart op L2
Bruin op N
Aarding op G

De Model 3, net geleverd, laadt op aan 7kw/19A (volgens Tesla Customer Support zou er daar in de toekomst verbetering inkomen).
Ondertussen meen ik te begrijpen dat laden aan 2 fasen een extra kw oplevert.
Hoe moet ik bovenstaande aanpassen aub om aan die extra kw (8kw totaal) te geraken dan ?

Het kan zijn dat het nu optimaal is want ik meen me te herinneren al eens 8kw gezien te hebben op het scherm tijdens het laden.
Ik heb wagen nog maar en week dus alles nog wat wennen na 30 jaar ICE ;) .

Beste groeten,
Vincent
 
De aansluiting is correct en je zit aan het maximum: 19A in L1, 19A in L2 en (de beperkende) V3*19A = 32A in N. Dat komt overeen met ruim 8,5 kW bij 230V, ingaand vermogen
De rest zijn meetfouten bv. geen 19A maar eerder 18,5A en vermoedelijk een wat lagere spanning.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Goedenavond, wij gaan binnenkort op vakantie in de Belgische Ardennen met een MX75D uit 2018. Ik heb even gekeken: er zijn daar niet heel veel publieke laadpunten in de buurt: ik wil daarom graag op de locatie laden. Ik las in dit draadje over het "neuter probleem". Mijn vraag is: welke vraag zou ik aan de accommodatie eigenaar kunnen stellen om op voorhand erachter te komen of ik hier wel/geen last van heb? Alvast bedankt!
 
Nederlandse verlengkabel meenemen, dan kun je hem altijd omdraaien. Probleem opgelost (maar neem wel een voldoende dikke, geaarde kabel mee met middengat).

Het probleem wordt veroorzaakt doordat de Belgische stekkers altijd op dezelfde manier in het stopcontact moet vanwege de aardpin. Als je de stekker omdraait is het probleem weg.
 
Dank jullie wel voor de antwoorden. Ik zal sowieso een dikke geaarde kabel meenemen, waarmee ik kan "omdraaien". Volgens mij heb ik daarnaast een M3 UMC nodig als er geen neuter is. Is er een manier om te achterhalen of er op deze locatie een "neuter" aanwezig is. (Ik heb het aan de locatie gevraagd, maar daar die konden hier geen antwoord op geven)
 
Ik heb zo'n teststekkers waarmee je kan testen of een stopcontact goed is aangesloten, voorzien is van een aarding, neuter enz...
Met een multimeter kan het uiteraard ook en in dit concrete geval zou je de verhuurder kunnen vragen een fotootje door te sturen van de meterkast, meer bepaald de hoofdzekering waarop de individuele inkomende en uitgaande geleiders zichtbaar zijn.
 
Last edited:
Korte update: het is gelukt om de MX op locatie op te laden. Ik had hierbij de NL verlengkabel nodig en moest de stekker omdraaien omdat ik een rood lampje op de UMC kreeg. Ging prima met met 3kW. Ik heb uiteindelijk niet de verhuurder vooraf gevraagd om een foto op te sturen (omdat er ook een backup optie in de buurt is: een destination charger). Dank voor alle tips!
 
Korte update: het is gelukt om de MX op locatie op te laden. Ik had hierbij de NL verlengkabel nodig en moest de stekker omdraaien omdat ik een rood lampje op de UMC kreeg. Ging prima met met 3kW. Ik heb uiteindelijk niet de verhuurder vooraf gevraagd om een foto op te sturen (omdat er ook een backup optie in de buurt is: een destination charger). Dank voor alle tips!

Mooi dat het heeft gewerkt. Ik zou persoonlijk ook niet vertrouwen op wat zo'n verhuurder zegt. Je kunt aan een stopcontact niet zien of deze het 'neuter' probleem heeft en tenzij iemand echt verstand van zaken heeft of zelf Tesla rijdt is het niet een vraag waar iemand een antwoord op heeft.

Als je vaker po vakantie gaat met de Tesla zou ik toch een Fivari of Juicebooster overwegen.

Ik zit op dit moment in Hongarije met de Juicebooster en die geeft bij inpluggen al een indicatie 'Norway', oftewel geen nul. Laden werkt prima, maar met de S/X UMC zou dit niet werken. Overigens wel vreemd, want in de meterkast zie ik wel degelijk gewoon 3-fasen + nul binnenkomen, maargoed, heb de meetspullen thuis gelaten :)
 
Goeie morgen en alvast bedankt aan de bijdragers voor de grondige info hier.

Huidige configuratie :

Tesla Wall Connector
3x230V zonder neuter, 63A.
Dip switch : 1 op off, 2 op on
Rotary switch op 8 (voor 32A, dat is wat de TWC krijgt)
Bedrading :

Grijs op L1
Zwart op L2
Bruin op N
Aarding op G

De Model 3, net geleverd, laadt op aan 7kw/19A (volgens Tesla Customer Support zou er daar in de toekomst verbetering inkomen).
Ondertussen meen ik te begrijpen dat laden aan 2 fasen een extra kw oplevert.
Hoe moet ik bovenstaande aanpassen aub om aan die extra kw (8kw totaal) te geraken dan ?

Het kan zijn dat het nu optimaal is want ik meen me te herinneren al eens 8kw gezien te hebben op het scherm tijdens het laden.
Ik heb wagen nog maar en week dus alles nog wat wennen na 30 jaar ICE ;) .

Beste groeten,
Vincent
Sedert een aantal weken (na een bepaalde update) kan je met deze setup aan 11kW laden.
 
Goeie morgen en alvast bedankt aan de bijdragers voor de grondige info hier.

Huidige configuratie :

Tesla Wall Connector
3x230V zonder neuter, 63A.
Dip switch : 1 op off, 2 op on
Rotary switch op 8 (voor 32A, dat is wat de TWC krijgt)
Bedrading :

Grijs op L1
Zwart op L2
Bruin op N
Aarding op G

De Model 3, net geleverd, laadt op aan 7kw/19A (volgens Tesla Customer Support zou er daar in de toekomst verbetering inkomen).
Ondertussen meen ik te begrijpen dat laden aan 2 fasen een extra kw oplevert.
Hoe moet ik bovenstaande aanpassen aub om aan die extra kw (8kw totaal) te geraken dan ?

Het kan zijn dat het nu optimaal is want ik meen me te herinneren al eens 8kw gezien te hebben op het scherm tijdens het laden.
Ik heb wagen nog maar en week dus alles nog wat wennen na 30 jaar ICE ;) .

Beste groeten,
Vincent
Beste Vincent_P,
Geldt uw info hierboven ook voor de nieuwste laders (G2 met wit glas)?
Wij hebben na de prijsverlaging een MY LR besteld (tegen +-eind maart 2023) en ook een wallconnector er bij.

Wij hebben 3x230V -40A, vroeger lag een vd fasen aan de grond, maar ik heb nagemeten en door een wijziging in de HS cabine geeft elke fase nu +- 130V tov aarding.

Zelf ben ik elektricien maar ik vond het een beetje raar dat bij de wallconnector in dit geval een van de drie fasen aan de N klem moet verbonden worden.
Het stelt me gerust het in uw configuratie nog eens bevestigd te zien.
Van die dip switches had ik nog nergens iets gevonden waarvoor dank.

Ik ben van plan om de stroom te beperken tot bv 16A, moet ruim voldoende zijn om gedurende de nacht (bij) te laden. Er draait hier ook al 30j een warmtepomp, vorig jaar vervangen en deze nieuwe neemt bij koude toch ook tot een 6kW vermogen op en staat monofasig aangesloten. Driefasig kon alleen met 230/400V en gebruik van een transfo die ik klaar had staan werd afgeraden.
Warmtepomp overdag en laden 's nachts of in de namiddag moet volgens mij lukken.

Ik ben van plan om de wallconnector met een 3f industriële stekker aan te sluiten zodat ik (zomer/winter) hier in een andere berging kan laden mits verplaatsen vd wallconnector.

Moest je ergens een link of meer info hebben naar die dip switch mogelijkheden, alvast bedankt.
Mvg,
Boudewijn. (9260 Wichelen)
 
Beste Vincent_P,
Geldt uw info hierboven ook voor de nieuwste laders (G2 met wit glas)?
Wij hebben na de prijsverlaging een MY LR besteld (tegen +-eind maart 2023) en ook een wallconnector er bij.

Wij hebben 3x230V -40A, vroeger lag een vd fasen aan de grond, maar ik heb nagemeten en door een wijziging in de HS cabine geeft elke fase nu +- 130V tov aarding.

Zelf ben ik elektricien maar ik vond het een beetje raar dat bij de wallconnector in dit geval een van de drie fasen aan de N klem moet verbonden worden.
Het stelt me gerust het in uw configuratie nog eens bevestigd te zien.
Van die dip switches had ik nog nergens iets gevonden waarvoor dank.

Ik ben van plan om de stroom te beperken tot bv 16A, moet ruim voldoende zijn om gedurende de nacht (bij) te laden. Er draait hier ook al 30j een warmtepomp, vorig jaar vervangen en deze nieuwe neemt bij koude toch ook tot een 6kW vermogen op en staat monofasig aangesloten. Driefasig kon alleen met 230/400V en gebruik van een transfo die ik klaar had staan werd afgeraden.
Warmtepomp overdag en laden 's nachts of in de namiddag moet volgens mij lukken.

Ik ben van plan om de wallconnector met een 3f industriële stekker aan te sluiten zodat ik (zomer/winter) hier in een andere berging kan laden mits verplaatsen vd wallconnector.

Moest je ergens een link of meer info hebben naar die dip switch mogelijkheden, alvast bedankt.
Mvg,
Boudewijn. (9260 Wichelen)
@bpd750

Ik zit een beetje dezelfde situatie. 3 x 230v, maar slechts 25A, terwijl er strikt genomen 40 door kan. We hebben een warmtepomp sinds deze week, en er liggen ook zonnepanelen (3200 + 4000). Ik heb aan Fluvius gevraagd dat ze aansluiting verzwaren, maar dan verlies ik ook m'n terugdraaiende teller.

Wat jij beweert klinkt als muziek in de oren: 3 x 230v en 16A is voldoende voor woning met warmtepomp en TWC. Ik ben ook niet van plan om thuis vollen bak op de laden, meestal heeft m'n voertuig een nacht + voormiddag om bij te laden, dus...

Dus 3 x 230v op 40A, dat zou moeten voldoende zijn dus?
 
Beste Vincent_P,
Geldt uw info hierboven ook voor de nieuwste laders (G2 met wit glas)?
Wij hebben na de prijsverlaging een MY LR besteld (tegen +-eind maart 2023) en ook een wallconnector er bij.

Wij hebben 3x230V -40A, vroeger lag een vd fasen aan de grond, maar ik heb nagemeten en door een wijziging in de HS cabine geeft elke fase nu +- 130V tov aarding.

Zelf ben ik elektricien maar ik vond het een beetje raar dat bij de wallconnector in dit geval een van de drie fasen aan de N klem moet verbonden worden.
Het stelt me gerust het in uw configuratie nog eens bevestigd te zien.
Van die dip switches had ik nog nergens iets gevonden waarvoor dank.

Ik ben van plan om de stroom te beperken tot bv 16A, moet ruim voldoende zijn om gedurende de nacht (bij) te laden. Er draait hier ook al 30j een warmtepomp, vorig jaar vervangen en deze nieuwe neemt bij koude toch ook tot een 6kW vermogen op en staat monofasig aangesloten. Driefasig kon alleen met 230/400V en gebruik van een transfo die ik klaar had staan werd afgeraden.
Warmtepomp overdag en laden 's nachts of in de namiddag moet volgens mij lukken.

Ik ben van plan om de wallconnector met een 3f industriële stekker aan te sluiten zodat ik (zomer/winter) hier in een andere berging kan laden mits verplaatsen vd wallconnector.

Moest je ergens een link of meer info hebben naar die dip switch mogelijkheden, alvast bedankt.
Mvg,
Boudewijn. (9260 Wichelen)
de TMC-Gen3 heeft geen dipswitches meer, instellen via Wifi en web-pagina.

Tussen N en L1 (van de TWC) hoort +/- 230V te komen - daarom één faze aan neuter, één faze op L1.
Dan kan je met 32A laden, monofaze.

Als de vervolgens de derde faze op L2 aansluit, kan je een beetje sneller laden, de begrenzing wordt de 32A op de "Neuter".Door L1 en L2 lopen dan +/- 18A, zoals je elders wel had gelezen.
 
Bedankt om toch nog eens te verduidelijken. Er zijn inderdaad geen dipswitches meer maar ik had verward met het blokje voor het aansluiten van twee dunne draadjes (?) links boven. Als net 60 plusser hoop ik de wifi instellingen in orde te krijgen.
Nog veel op te zoeken maar momenteel volop bezig in het huis van de dochter die binnen enkele weken moeder wordt, dit gaat voor (volgens mijn echtgenote).
 
@bpd750

Ik zit een beetje dezelfde situatie. 3 x 230v, maar slechts 25A, terwijl er strikt genomen 40 door kan. We hebben een warmtepomp sinds deze week, en er liggen ook zonnepanelen (3200 + 4000). Ik heb aan Fluvius gevraagd dat ze aansluiting verzwaren, maar dan verlies ik ook m'n terugdraaiende teller.

Wat jij beweert klinkt als muziek in de oren: 3 x 230v en 16A is voldoende voor woning met warmtepomp en TWC. Ik ben ook niet van plan om thuis vollen bak op de laden, meestal heeft m'n voertuig een nacht + voormiddag om bij te laden, dus...

Dus 3 x 230v op 40A, dat zou moeten voldoende zijn dus?
Wat ik bedoelde was de wallconnector tot max 16A te beperken. De warmtepomp heb ik ingesteld dat ze meestal op fluistermodus staat en ze gaat dan tot maximaal 60% van haar mogelijkheden, wat bij geen al te koude temperaturen de beste COP (rendement) geeft. Als het in de vooravond dan nog nodig is kan ze 100% draaien.
Ben van plan van eens te zoeken naar systemen die het in en uitschakelen automatiseren. Voorlopig zou ik werken met een switch die de stroom van enkele zwaardere toestellen meet en bij overschrijding van bv 25A de lader en/of de warmtepomp uitschakelen. Nog veel zoekwerk maar is voor later.

Met uw 3x25A moet het mits enige regeling wel lukken, warmtepomp overdag en TWC 's nachts?
Je hebt een mooie PV installatie liggen (wij hebben +- 1000W minder) maar het zijn de donkere koude dagen die het niet evident maken. Ook wij proberen "de domme meter" zo lang mogelijk te houden zodat zomeropbrengst het winterverbruik wat compenseert, we betalen er "graag" het prosumententarief bij om niet teveel te profiteren vh elektriciteitsnet.