Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen voor de lange afstanden

This site may earn commission on affiliate links.
Mits ik de S begin Augustus in ontvangst mag nemen, ben ik van plan er direct mee naar Oostenrijk te rijden, voor vakantie/ trouwerij van een goede vriend.

Starten met een volle accu, en dan ergens in Duisland aan een 32A paal (RWE?) voor een paar uurtjes, dan weer verder, overnachten+ laden. 2e dag met een volle accu weer op pad, weer een keer stoppen na ong 350km, weer een paar uur laden aan een 22Kw paal, en door rijden naar eindbestemming.

Moet te doen zijn, zolang ik maar ong 100km/u aan hou. Sneller rijden heeft zolang de superchargers er nog niet zijn, niet heel veel zin, omdat je dan meer moet laden, en uiteindelijk er veel meer tijd aan kwijt bent.
 
De Mennekes plug is in Duitsland "uitgevonden" dus je kan in princiepe elke laadpaal gebruiken. De stekker past gewoon.
Probleem kan nog zijn dat je eerst een abonnement moet hebben om hem te kunnen gebruiken.
RWE heeft palen die 22kW kunnen leveren, maar gebruikt zo te zien geen laadpas zoals hier. Je moet je telefoon gebruiken om de paal te activeren. Gek genoeg kan je dan ook de palen in Nederland gebruiken.

Products Services | RWE ePower basic

via een SMS dienst is het ook mogelijk (alleen in Duitsland?)
eMobility Produkte | RWE ePower SMS
 
De Mennekes plug is in Duitsland "uitgevonden" dus je kan in princiepe elke laadpaal gebruiken. De stekker past gewoon.
Probleem kan nog zijn dat je eerst een abonnement moet hebben om hem te kunnen gebruiken.
RWE heeft palen die 22kW kunnen leveren, maar gebruikt zo te zien geen laadpas zoals hier. Je moet je telefoon gebruiken om de paal te activeren. Gek genoeg kan je dan ook de palen in Nederland gebruiken.

Products Services | RWE ePower basic

via een SMS dienst is het ook mogelijk (alleen in Duitsland?)
eMobility Produkte | RWE ePower SMS

Hmm das inderdaad handig.
Italie is en blijft blijkbaar de uitzondering. Ik zie op geen enkele map laadpalen staan daro.
 
De Mennekes plug is in Duitsland "uitgevonden" dus je kan in princiepe elke laadpaal gebruiken. De stekker past gewoon.
Probleem kan nog zijn dat je eerst een abonnement moet hebben om hem te kunnen gebruiken.
RWE heeft palen die 22kW kunnen leveren, maar gebruikt zo te zien geen laadpas zoals hier. Je moet je telefoon gebruiken om de paal te activeren. Gek genoeg kan je dan ook de palen in Nederland gebruiken.

Products Services | RWE ePower basic

via een SMS dienst is het ook mogelijk (alleen in Duitsland?)
eMobility Produkte | RWE ePower SMS


PAS OP !!!

Laden bij RWE laadpunten in Duitsland met een SMS dienst is voor Nederlanders NIET mogelijk.

In het buitenland wordt veelal geen gebruik gemaakt van RFID passen die wij in NL toepassen.
De standaarden die we namelijk in Nederland proberen door te voeren, worden niet zonder meer in Europa overgenomen.

De RWE palen zijn namelijk voorbereid op een geheel andere techniek: Plug & Charge.
Je koppelt je auto aan, die identificeert zich met de paal en het laden start.
Tesla ondersteunt dat protocol volgens mij (nog) niet. Deze techniek is met de Duitse autoindustrie ontwikkeld.


Als je een Nederlands Essent laadabonnement hebt kan je echter wel op de Buitenlandse RWE laadpunten laden, tegen hetzelfde tarief dat hier in Nederland geldt.
Daarvoor kan je je pas echter niet gebruiken en moet je vooraf een extra aanmelding bij Essent doen.

Als je je hebt gemeld krijg je een contractID en wachtwoord dat je kan gebruiken voor de RWE laad app. Met die app kan je dan de RWE laadpunten in het buitenland starten en stoppen.
Laden op RWE palen met een abonnement bij een andere Nederlandse laaddienstverlener is niet mogelijk.


Ik heb een PDF van Essent met alle informatie hierover die ik graag met jullie wil delen, maar kan zo te zien deze niet beschikbaar stellen via dit forum.
Deze pdf is helaas niet via de Essent site te downloaden.
Heeft iemand hier een oplossing voor ?

- - - Updated - - -

Het SMS laden bij de Duitse RWE laadpalen schijnt wel te kunnen indien je beschikt over een SIM kaart van een Duitse provider of een Duitse prepaid kaart.
 
Voorlopig is de Model S niet geschikt om in één ruk door te rijden naar een bestemming die wat verder weg ligt. Hier hebben jullie vast ook al over na gedacht. Dit is een probleem waar we bijvoorbeeld met vakanties tegenaan lopen.

Zo zullen wij met het gezin de Kerstvakantie door gaan brengen in Oostenrijk. Nou had ik zelf bedacht onderweg in Duitsland de Tesla om te wisselen voor ICE 4x4. Zondagochtend vroeg vertrekken, na een uur of 2 auto omwisselen ergens tussen de grens en Keulen. Een week later, zondag middag weer omruilen en terug naar Nederland. Wat mij nog niet gelukt is is een verhuurbedrijf vinden waar ik m'n Tesla achter kan laten en opladen voor de terugweg.
Waarom in Duitsland huren? Meer keuze, er is hier nauwelijks een grote SUV te huren, scheelt 2 dagen huur, goedkoper, standaard winterbanden.
Iemand van jullie suggesties of goeie contacten?

Andere optie : Ik woon tussen Eindhoven en Maastricht en wil je met veel plezier mijn Renault Laguna Grandtour 2.2 dCi met winterbanden wel lenen voor 1 weekje. Rij jij op je gemakje op en af naar de skigebieden en rij ik hier wel rond de kerktoren met je Model S... Met een beetje geluk staat mijn laadpaal tegen die tijd ook operationeel en anders hang ik 'm wel tijdig aan de 220V ;-)
Zo'n beetje als de Pony Express destijds - gewoon stoppen en paarden wisselen ;-)
 
@ Hans

Je bent me net voor.. Ik had diezelde vraag gesteld aan Essent, en heb nu een pas ontvangen, met extra inlogcode voor Duitsland.
Ze bieden twee opties aan:
- Soms / Gratis pas (€ 0,28 / kWh)
- Vaak / Pas (Eur 2,50 / maand) met iets lagere kosten per kWh (€ 0,25 / kWh).

Het protocol op alle palen is gestandariseerd, dat moet gewoon 100% werken. Alleen het aanmelden gaat inderdaad niet met een RFID pas zoals hier in NL. Maar met ID+wachtwoord en een App op je telefoon.

Ik heb de pdf van Essent hier beschikbaar gemaakt.

Al met al, een zeer bruikbare oplossing voor het buitenland.