Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oprichting 200.000km club

This site may earn commission on affiliate links.
uw verbruik per km is dat hoog of lijkt dat maar zo omdat het een X is?

251 Wh/km is het gemiddeld over de 3,5 jaar. Dus dat is inclusief winter/zomer wisselingen. Zomer ligt gemiddeld zo rond de 225 en de winter dus 275. Als ik in de zomer een lang stuk rijd op 120 km/h dan zakt het na een half uurtje naar ongeveer 210-215.
Om onder de 200 te komen moet ik echt ook 100 of langzamer gaan rijden en moet het ook warm zijn buiten.
Wat ik zo terug heb gelezen hier op het forum is mijn verbruik nog aan de "zuinige" kan. Er zijn er een paar die een lager gemiddeld vebruik hebben, maar ook erg veel die een hoger gemiddeld verbruik hebben.
 
Sinds gisteren de 200.000km aangetikt met de tweede Tesla, inmiddels 573.000 Tesla-kilometers achter de rug. Verveelt nog altijd niet :cool::cool:View media item 121358 200000km 2017S.jpg
 
@FrankNL: ja het verbruik had ik bijgehouden door 1 dagteller door te laten lopen. Echter een half jaar geleden de eMMC vervangen en het uitlezen / overzetten van de data ging niet goed, dus toen gereset. Aan de andere kant was het ook niet heel waardevol want door de gewijzigde max. snelheid overdag naar 100km/u is het verbruik sindsdien spectaculair gedaald. Sinds 1 november nu gemiddeld 185Wh/km. Was voorheen iets van 220Wh/km, en die 185 gaat nog verder dalen (zit nog een deel bij met 130km/u).
Ook ben ik veel slordiger geworden met diverse zaken bijhouden. Als ik me goed herinner (ahum) was de range op de accumeter met rated km's bij nieuw 470km bij 100%, inmiddels gedaald naar 427km bij 100%. Ik laad niet vaak tot 100%. En tot 90% weet ik het niet, let ik nooit (meer) op...
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Het is er dan toch van gekomen... net nog 1100km op 12,5 uur afgelegd, niet zo snel als nieuw en veel trager dan een nieuwe nu maar toch nog steeds een top wagen. Behalve het risico op breuk zie ik voorlopig geen reden om deze wagen van 30k euro te ruilen voor een nieuwe M3 van 60k of MS van 90k euro. Tenzij er een grondige MS update komt denk ik er nog 100.000 km bij te doen...

C2ABB9CB-87B7-4FBE-A5DF-9A734F541AFA.jpeg
 
Foto is ondertussen al van augustus 2020 geleden, maar wou toch nog effe melden dat ik er nu ook bij hoor ;):cool:.
(teller staat ondertussen al op 217.000km)

Zaken die naar mijn aanvoelen te vroeg defect gingen en uiteraard niet meer onder garantie vervangen werden:
-120.000km vastgekoekte remblokjes vooraan
-ca. 140.000km interne lader (die van AC DC maakt)
-208.000km volledige voorophanging wegens te veel speling
-208.000km DC-DC-omvormer en batterycoolantheater

En de emmc-chip natuurlijk...

Ondertussen begint er op de cardankoppelingen tussen drivetrain en wielen speling te zitten dewelke ik waarschijnlijk ergens komende 50.000km ook nog wel eens zal laten vervangen.

Wat ik ondertussen geleerd heb is om regenbraking steeds op de lage stand te laten staan.
De zware lastwissels bij de hoge regen-stand geeft verhoogde slijtage op de cardankoppelingen en je gebruikt er je remblokjes meer mee, waardoor ze niet vastkoeken.
De hogere kost van de remblokjes elke paar 100.000km is het me dat zeker waard.
 

Attachments

  • 20200804_022837.jpg
    20200804_022837.jpg
    351.8 KB · Views: 57
Wat ik ondertussen geleerd heb is om regenbraking steeds op de lage stand te laten staan.
De zware lastwissels bij de hoge regen-stand geeft verhoogde slijtage op de cardankoppelingen en je gebruikt er je remblokjes meer mee, waardoor ze niet vastkoeken.
De hogere kost van de remblokjes elke paar 100.000km is het me dat zeker waard.
Ben benieuwd naar de mening van @Gtech hierover?
 
Foto is ondertussen al van augustus 2020 geleden, maar wou toch nog effe melden dat ik er nu ook bij hoor ;):cool:.
(teller staat ondertussen al op 217.000km)

Zaken die naar mijn aanvoelen te vroeg defect gingen en uiteraard niet meer onder garantie vervangen werden:
-120.000km vastgekoekte remblokjes vooraan
-ca. 140.000km interne lader (die van AC DC maakt)
-208.000km volledige voorophanging wegens te veel speling
-208.000km DC-DC-omvormer en batterycoolantheater

En de emmc-chip natuurlijk...

Ondertussen begint er op de cardankoppelingen tussen drivetrain en wielen speling te zitten dewelke ik waarschijnlijk ergens komende 50.000km ook nog wel eens zal laten vervangen.

Wat ik ondertussen geleerd heb is om regenbraking steeds op de lage stand te laten staan.
De zware lastwissels bij de hoge regen-stand geeft verhoogde slijtage op de cardankoppelingen en je gebruikt er je remblokjes meer mee, waardoor ze niet vastkoeken.
De hogere kost van de remblokjes elke paar 100.000km is het me dat zeker waard.

Wat is het verschil je in verbruik als je de regen lager insteld? Ik merk zelf, zeker in de stad, dat een hoger regen een flink lager verbruik opleverd in vergelijking met een lager regen.
 
Wat is het verschil je in verbruik als je de regen lager insteld? Ik merk zelf, zeker in de stad, dat een hoger regen een flink lager verbruik opleverd in vergelijking met een lager regen.
Nee sorry, geen idee, ik rij quasi geen stadskilometers meer, anders geraak je ook niet aan zo'n kilometerstanden he ;) en (in tegenstelling tot het verleden) boeit het verbruik me echt niet meer.
 
Ik ben geen natuurkundige maar de aandrijfassen (voornamelijk dan de homokineten) worden inderdaad meer belast bij regeneratie dan zonder dat klopt wel, echter die max 40kW regeneratie die er vloeiend in komt is naar mijn mening maar een fractie van het geweld wat er op de assen komen te staan bij optrekken of directe volle acceleratie. Ze draaien wel de andere kant op bij regeneratie maar daar kunnen ze gewoon tegen (linker en rechter as hebben ook hetzelfde part nr)

Je remmen blijven inderdaad langer gangbaar als je ze veel gebruikt dat is zeker zo, daar staat inderdaad een hoger verbruik tegenover want de energie wordt niet omgezet in stroom maar in warmte. Stel dat je om de 2 jaar de remmen gangbaar maakt roest dat met ons klimaat niet snel vast.

Oftewel ieder zijn voorkeur denk ik.