Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oproep: Moderators gezocht! Vriendelijk blijven naar elkaar en on-topic

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Jaren lang was het niet echt nodig om als moderator op te treden op TMC. De laatste tijd bezoek ik TMC zelf wat minder omdat ik erg druk ben met andere dingen, maar ook omdat ik het niet altijd meer een leuke plek vind.

Om het tij te keren is het denk ik verstandig om op zoek te gaan naar extra moderators die mij en @Right_Said_Fred kunnen helpen.

Voor sommige mensen is TMC een 'huiskamer', dat is prima, maar onthoud wel dat dit de 'Tesla Motors Club' is waar het primaire onderwerp Tesla is.

Zo af en toe een zijstapje maken is prima, maar Tesla is en blijft het primaire onderwerp.

De laatste tijd gaan topics steeds meer en meer off-topic en wordt er ook veel op de man gespeeld.

Ik vraag iedereen vriendelijk maar verzoek ook dringend: Hoe het aub vriendelijk hier! Je mag van mening verschillen en laat het daar dan ook gewoon bij. We zijn allemaal volwassen mensen, gedraag ja aub ook zo.

Mijn oproep is dan ook:

- Wie kan er helpen als extra moderator?
- Wees vriendelijk naar elkaar!
- Blijf ontopic

Ik wil ook iedereen hier nog even op wijzen: Welkom: Forum etiquette

De aankomende tijd overweeg ik wat stenger op te treden door topics te sluiten als het uit de hand loopt of dreigt dat te doen. Daarbij zal ik dan ook verwijzen naar dit topic.

Ik hoop dat het allemaal niet nodig is en dat we gewoon een leuk forum kunnen houden hier!

Blijf veilig en gezond allemaal!
 
Op veel fora worden ALLE (delen van) post met ook maar de kleinste persoonlijke aanval direct overschreven met een rode “verwijderd door de moderator”. Maar daar moet je dan inderdaad meer moderators voor hebben. Of een knop “meld aan operator” die het bericht direct onder de aandacht brengt.
Zelden heeft iemand daar een probleem mee. Vaak was het zo aanvallend niet bedoeld of in een opwelling, waarvan men toch achteraf spijt zou gekregen hebben als men weet dat het iemand kwetste.
 
Ik zou willen voorstellen dat het forum / de website van TMC zo geprogrammeerd word dat je alleen een 'disagree' kan geven nadat je een verplicht tekst veld met motivatie invoert met minimaal 100 woorden. Wordt het een stuk rustiger.
Voor mij mag die 'disagree' er volledig uit, is geen enkele meerwaarde en ontaard alleen maar in frustratie en verwijten naar elkaar toe.
Ben je het niet eens zet er dan een reactie onder, simpel toch.
Vakje invullen waar je een duimpje moet verklaren is toch veel te omslachtig.
Weg ermee en men is dan verplicht van te verwoorden als men het er niet mee eens is.
 
Op veel fora worden ALLE (delen van) post met ook maar de kleinste persoonlijke aanval direct overschreven met een rode “verwijderd door de moderator”. Maar daar moet je dan inderdaad meer moderators voor hebben. Of een knop “meld aan operator” die het bericht direct onder de aandacht brengt.
Zelden heeft iemand daar een probleem mee. Vaak was het zo aanvallend niet bedoeld of in een opwelling, waarvan men toch achteraf spijt zou gekregen hebben als men weet dat het iemand kwetste.
Phil, waar denk je dat deze voor is?
524F9FAB-8FB8-4F18-A36A-DA1ED20213DB.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Altijd gedacht dat dit voor raciscme, discriminatie en zo was.
Dan is dat misschien de oplossing ipv zich aangevallen te voelen of in de tegenaanval te gaan.
Hoewel, nu ik hem zie staan, voel ik wel wat schroom. Voelt klikkerig aan. Misschien toch niet zo’n goed idee.

Helaas vergt deze 'report'-functie dat de moderators veel tijd kunnen besteden aan hun onbezoldigde functie. Anders wordt de melding niet of niet tijdig gezien. Voor mij is dit momenteel niet zo (een groot deel van mijn klanten zit in Italië, en met de bezorging daar hebben we nogal wat te stellen). Dus de report-functie is op dit moment een beetje tandenloos.
 
  • Informative
Reactions: ebullio and Phil V
Hoe doen we dat dan met de persoonlijke verschillen/identiteiten, zoals de moraalridders en de linksrijders of de oude garde en de eigenaren van auto's onder een ton? Een moderator heeft namelijk ook een voorkeurskamp/achtergrond en dat kan lastig worden als de koffies en croissantjes over en weer worden gegooid. Ook bepaalt dit wat gedoogd wordt en wat bruut weggegomd. In een bedrijf definieer je de cultuur, maar dat is hier wel wat lastiger.
 
Hoe doen we dat dan met de persoonlijke verschillen/identiteiten, zoals de moraalridders en de linksrijders of de oude garde en de eigenaren van auto's onder een ton? Een moderator heeft namelijk ook een voorkeurskamp/achtergrond en dat kan lastig worden als de koffies en croissantjes over en weer worden gegooid. Ook bepaalt dit wat gedoogd wordt en wat bruut weggegomd. In een bedrijf definieer je de cultuur, maar dat is hier wel wat lastiger.
Het begint denk ik met de forum etiquette, daar heeft @widodh destijds al een mooi draadje voor gemaakt, dit is de basis van wat kan en niet kan op een forum.
Het punt is denk ik dat je als moderator best veel tijd kwijt bent als je je taak goed wilt invullen.
Een moderator is zoals je aangeeft ook een mens met voorkeur/achtgrond, het is dus van belang om als moderator objectief te blijven en je niet te laten sturen door emoties. Ik zie het een beetje als een rechter die een uitspraak moet doen over een bepaalde zaak. Op dit forum hebben we misschien wel een rijdende rechter nodig;)
 
Misschien een idee dat @wooter en @ramonneke onder hun foto even het 'Active member' wijzigen in 'Moderator'.
Dan is het voor iedereen overal duidelijk; niet alleen voor diegenen die dit draadje hebben gelezen.
Wido heeft dit ook niet.

Als je ergens een post tegenkomt waar je een opmerking naar de mods over wil sturen, kan je linksonder onder die post op "report" klikken en dan komt het zo in het juiste bakje terecht.

Gewoon doorheen de dag zijn we ook maar enkel enthousiaste Tesla-eigenaars (de ene al wat meer dan de andere ;)).