Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

OPROEP: Wie wil het prototype van de verbeterde stoel uitproberen ?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rakel wellicht een oud draadje op, maar zijn er ook aanpassingen mogelijk bij de huidige generatie (2018) stoelen?
Ik heb zojuist nog weer even in een MS gezeten, maar met mijn 204cm zit het eigenlijk net zo kut als in mijn Audi A6. Dat wil zeggen:

- Ik kan mijn benen niet voldoende strekken
- Knieen bungelen dus +/- 10cm boven het zitvlak
- Na +/- 1,5 uur heb ik (iig in de Audi) dusdanig veel pijn dat ik echt de auto uit moet.

Heb nu een lumbaalkussen dat al veel pijn verhelpt waardoor ik ritten van 2 a 3 uur kan verdragen, maar dat zelfde kussentje zorgt er ook voor dat ik wat meer naar voren zit en dus effectief nog minder ruimte heb.

Wat erg fijn zou zijn is als de stoel gewoon in het geheel zeg 10cm naar achter gezet kan worden. De stand het verst naar achter is voor mij niet ver genoeg.

@Hans (Amsterdam) ?
 
Ik rakel wellicht een oud draadje op, maar zijn er ook aanpassingen mogelijk bij de huidige generatie (2018) stoelen?
Ik heb zojuist nog weer even in een MS gezeten, maar met mijn 204cm zit het eigenlijk net zo kut als in mijn Audi A6. Dat wil zeggen:

- Ik kan mijn benen niet voldoende strekken
- Knieen bungelen dus +/- 10cm boven het zitvlak
- Na +/- 1,5 uur heb ik (iig in de Audi) dusdanig veel pijn dat ik echt de auto uit moet.

Heb nu een lumbaalkussen dat al veel pijn verhelpt waardoor ik ritten van 2 a 3 uur kan verdragen, maar dat zelfde kussentje zorgt er ook voor dat ik wat meer naar voren zit en dus effectief nog minder ruimte heb.

Wat erg fijn zou zijn is als de stoel gewoon in het geheel zeg 10cm naar achter gezet kan worden. De stand het verst naar achter is voor mij niet ver genoeg.

@Hans (Amsterdam) ?
Hans heeft toentertijd zijn stoelen aan laten passen bij Ellermeijer te Amsterdam. Ook ik heb daar destijds de stoelen van mijn 2013 Model S volledig aan laten passen (ivm lengte en gewicht).
Ook mijn reeds verkochte 2017 Model X is daar volledig onderhanden genomen. Zij leveren echt vak- en maatwerk. Ze zitten pal achter het hoofdkantoor van Tesla Amsterdam. Een bezoek en je individuele wensen kenbaar maken is zeer raadzaam. Zij hebben zelf ook goede contacten met Tesla....
 
Ik rakel wellicht een oud draadje op, maar zijn er ook aanpassingen mogelijk bij de huidige generatie (2018) stoelen?
...............
Wat erg fijn zou zijn is als de stoel gewoon in het geheel zeg 10cm naar achter gezet kan worden. De stand het verst naar achter is voor mij niet ver genoeg.

@Hans (Amsterdam) ?

Inderdaad bekend probleem voor lange mensen. Niet alleen in een Model S maar zeker ook bij andere sedans. En als dan de stoel wel voldoende naar achteren gaat, dan kan je nog nauwelijks bij het stuur.

Grootste probleem bij relatief lage sedans is dat de hoek tussen je bovenbenen (die dus nu schuin omhoog staan) en je romp (je rug) te klein wordt. Dit geeft heel veel spanning in de rugspieren en bilspieren en na verloop van tijd resulteert dit in spierpijn. Mensen met korte hamstrings hebben hier nog eerder last van. Kijk maar eens of je rechtopstaand nog voldoende voorover kunt buigen (met zo recht mogelijke rug) om met je vingertippen bij de grond te komen. Als dit niet lukt, doe dan eens wat oefeningen om je hamstrings te rekken. Zou zo maar kunnen dat je minder snel rugklachten krijgt.

Ander probleem dat zich voordoet als je bovenbenen schuin omhoog staan en geen contact met de zitting maken, is dat je erg veel druk op je billen en/of zitbeenderen krijg. Gevolg: mogelijk afknelling bloedvaten en discomfort.

Ook zal je merken dat als je lang bent je nog nauwelijks in staat bent om je rug de natuurlijke S-kromme te laten aannemen. Je zit dan al heel snel in een C-kromme (bolle rug) met op termijn het risico van een hernia.

Oplossing: in ieder geval de stoel zo hoog mogelijk. Dat zorgt voor meer contact tussen de zitting en de bovenbenen. De lengte van de zitting doet er eigenlijk niet zo heel veel toe. De laatste 10 cm bij je knieën mogen best zonder ondersteuning zijn. Maar helaas is het bekend dat je met de stoel omhoog in een S als snel met je hoofd door het dak gaat.

Een betere oplossing voor lange mensen: Model X. De stoel kan dan veel hoger t.o.v. de vloer. Er is ook giga meer hoofdruimte. De hele zitpositie wordt dan stukken beter en je zult ook veel makkelijker met je rug de natuurlijke S-kromme kunnen aannemen.

Ik geef toe: het is wel een kostbare oplossing.
 
  • Informative
Reactions: Erik-S85
Ik vind helaas de X echt niet om aan te zien. Wie mooi wil zijn...


Thanks. Ik zal het proberen! Ik ben gewend de stoel juist zo laag mogelijk te zetten, omdat ik dan het idee heb dat hij nog iets meer naar achter zit. Maar misschien doe ik dat verkeerd.
Tja, inderdaad..wie mooi wil zijn moet pijn lijden.......
Maar...wijsheid komt met de jaren en ik wens je bij deze al heel veel plezier met je 2e Tesla; Model X :D
 
Inderdaad bekend probleem voor lange mensen. Niet alleen in een Model S maar zeker ook bij andere sedans. En als dan de stoel wel voldoende naar achteren gaat, dan kan je nog nauwelijks bij het stuur.

Grootste probleem bij relatief lage sedans is dat de hoek tussen je bovenbenen (die dus nu schuin omhoog staan) en je romp (je rug) te klein wordt. Dit geeft heel veel spanning in de rugspieren en bilspieren en na verloop van tijd resulteert dit in spierpijn. Mensen met korte hamstrings hebben hier nog eerder last van. Kijk maar eens of je rechtopstaand nog voldoende voorover kunt buigen (met zo recht mogelijke rug) om met je vingertippen bij de grond te komen. Als dit niet lukt, doe dan eens wat oefeningen om je hamstrings te rekken. Zou zo maar kunnen dat je minder snel rugklachten krijgt.

Ander probleem dat zich voordoet als je bovenbenen schuin omhoog staan en geen contact met de zitting maken, is dat je erg veel druk op je billen en/of zitbeenderen krijg. Gevolg: mogelijk afknelling bloedvaten en discomfort.

Ook zal je merken dat als je lang bent je nog nauwelijks in staat bent om je rug de natuurlijke S-kromme te laten aannemen. Je zit dan al heel snel in een C-kromme (bolle rug) met op termijn het risico van een hernia.

Oplossing: in ieder geval de stoel zo hoog mogelijk. Dat zorgt voor meer contact tussen de zitting en de bovenbenen. De lengte van de zitting doet er eigenlijk niet zo heel veel toe. De laatste 10 cm bij je knieën mogen best zonder ondersteuning zijn. Maar helaas is het bekend dat je met de stoel omhoog in een S als snel met je hoofd door het dak gaat.

Een betere oplossing voor lange mensen: Model X. De stoel kan dan veel hoger t.o.v. de vloer. Er is ook giga meer hoofdruimte. De hele zitpositie wordt dan stukken beter en je zult ook veel makkelijker met je rug de natuurlijke S-kromme kunnen aannemen.

Ik geef toe: het is wel een kostbare oplossing.
Ik ben het eens dat de houding voor lange mensen in de X beter is, alleen viel mij bij de proefrit die ik onlangs maakte op dat de hoofdsteun eigenlijk niet hoog genoeg kan.
Hij zit nogal naar voren en drukt bij mij (2m) tegen mijn bovenste rugwervel.
Na levering maar eens kijken of daar wat aan knutselen valt.
 
Ik ben het eens dat de houding voor lange mensen in de X beter is, alleen viel mij bij de proefrit die ik onlangs maakte op dat de hoofdsteun eigenlijk niet hoog genoeg kan.
Hij zit nogal naar voren en drukt bij mij (2m) tegen mijn bovenste rugwervel.
Na levering maar eens kijken of daar wat aan knutselen valt.

Ik ben vandaag bij Ellemeyer / Ellemeijer geweest om de hoofdsteun te laten verlengen (althans, de 'stift'). Hierdoor gaat ie zo'n 4cm hoger. Het had van mij met 204cm nog wel 1cm hoger mogen zijn, maar het is al een stuk beter. Hoger kon niet, omdat ie dan tegen het dak komt en iets met veiligheid. Alleen als ik de stoel nu kaarsrecht omhoog zet (wat volgens mijn fysio beter zou zijn) zit de onderkant nog net tegen de bovenste wervel aan, maar als ik 'm in een wat meer 'comfortabele' houding zet zit ie perfect.

Kosten 250,- ex btw. Gepiept in ongeveer 1,5 uur. Ik heb er op gewacht (kwam uit Groningen)

Er stond een andere Tesla, die kreeg een complete overhaul. Zitvlak verlengd, andere stof (met ventilatie), achterbank verlengd, etc, etc. Ik denk dat ik er nog een keer terug kom om het zitvlak te laten verlengen.

Beste man gaf aan dat ze eigenlijk alles kunnen veranderen wat je maar wil. Ik weet nooit zo goed wat ik daarmee moet, want ik weet alleen dat ik 'last krijg' bij lang rijden. Ik weet niet waar 'm dat precies in zit of wat er precies anders moet om het te voorkomen.
 
  • Informative
Reactions: MaH
Ik wil ook graag dergelijke aanpassingen maken aan mijn Model X.

Waar ik bang voor ben is dat als ik de stoel laat aanpassen of als ik mijn X laat wrappen (staan beiden op mijn verlanglijstje), Tesla mij de schuld gaat geven als ik last heb van nieuwe kraakjes in het interieur.

Er komt iedere maand wel een nieuw kraakje bij en nu ga ik steeds langs bij Tesla maar als ik de auto heb laten aanpassen vraag ik mij af hoe Tesla er dan mee om zal gaan.
 
Heb de MX sinds gisteren en ben niet zo enthousiast over de stoel. Had in mijn Outlander een stoel van ASS laten zetten en die zit een stuk beter
Zou die stoel ook in de MX gezet kunnen worden? (Al ziet het er niet minder mooi uit, het zit wel veel beter)
 
Heb de MX sinds gisteren en ben niet zo enthousiast over de stoel. Had in mijn Outlander een stoel van ASS laten zetten en die zit een stuk beter
Zou die stoel ook in de MX gezet kunnen worden? (Al ziet het er niet minder mooi uit, het zit wel veel beter)
In de stoel van de X zitten een aantal sensoren die je niet zomaar overzet.
Ik zou, als ik jou was, naar Ellermeijer gaan en met hen bespreken hoe je huidige stoel kan worden verbeterd. Daar kon je wel eens blij van worden.