Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Optimaal laden Tesla model S (long live battery span)

This site may earn commission on affiliate links.
Weet jij toevallig wat jouw cell imbalance waarde was toen het pack vervangen moest worden. Dit is het verschil in mV tussen het hoogste en laagste voltage van alle cellen.

Zie onderstaand dat dit bij mij 58.3 mV is, hoewel het varieert afhankelijk van hoe vol het pack geladen is. 58.3 mV lijkt mij een gezonde waarde, maar ik vraag mij af wat Tesla als ongezonde waardes beschouwt.

View attachment 646486
Waar je naar zou moeten kijken of het altijd dezelfde Cell is die een lagere of hogere waarde geeft. Als een Cell minder capaciteit krijgt doordat er een of meerdere 'batterijtjes' slecht worden zal die na het laden een hogere spanning hebben en na het ontladen een lagere spanning. Dus eigenlijk bepaald 1 slechte Cell de capaciteit van de gehele accu.
Zou je je accu nu balanceren krijgen ze vol geladen allemaal dezelfde spanning. De slechtste Cell verliest zijn spanning het snelst en is dus is dit de Cell die het eerst tot de spanning zakt die de BMS als leeg waarde heeft.
Zo'n slechte Cell wordt doordat hij ook minder capaciteit heeft zwaarder belast bij Superchargen en snel optrekken.


Als de accu lang niet gebalanceerd is zul je spanningsverschillen krijgen tussen de verschillende Cellen. De lage geven dan jouw accu ondergrens aan en de hoge de accu bovengrens. Dit is geen degradatie maar wel een tijdelijk verlies in range. Een keer je accu balanceren geeft je deze verloren range weer terug.

Mijn Cell imbalance waarde zit meest rond de 10 mV (80 dkm) Ik zie wel dat je de accu even tot rust moet laten komen direkt na laden of rijden is de imbalance groter na een minuut of zo is het weer gestabiliseerd.
 
  • Helpful
Reactions: Gaston
Waar je naar zou moeten kijken of het altijd dezelfde Cell is die een lagere of hogere waarde geeft. Als een Cell minder capaciteit krijgt doordat er een of meerdere 'batterijtjes' slecht worden zal die na het laden een hogere spanning hebben en na het ontladen een lagere spanning. Dus eigenlijk bepaald 1 slechte Cell de capaciteit van de gehele accu.
Zou je je accu nu balanceren krijgen ze vol geladen allemaal dezelfde spanning. De slechtste Cell verliest zijn spanning het snelst en is dus is dit de Cell die het eerst tot de spanning zakt die de BMS als leeg waarde heeft.
Zo'n slechte Cell wordt doordat hij ook minder capaciteit heeft zwaarder belast bij Superchargen en snel optrekken.


Als de accu lang niet gebalanceerd is zul je spanningsverschillen krijgen tussen de verschillende Cellen. De lage geven dan jouw accu ondergrens aan en de hoge de accu bovengrens. Dit is geen degradatie maar wel een tijdelijk verlies in range. Een keer je accu balanceren geeft je deze verloren range weer terug.

Mijn Cell imbalance waarde zit meest rond de 10 mV (80 dkm) Ik zie wel dat je de accu even tot rust moet laten komen direkt na laden of rijden is de imbalance groter na een minuut of zo is het weer gestabiliseerd.
okay, mijn screenshot was genomen tijdens het superchargen. Ik zal de voltage waardes eens gaan bijhouden in rustige staat.
 
okay, mijn screenshot was genomen tijdens het superchargen. Ik zal de voltage waardes eens gaan bijhouden in rustige staat.
Tijdens superchargen en rijden zul je altijd grotere verschillen zien. Elke Cell is een extra data punt dat doorgegeven moet worden en afhankelijk van het Accu pakket kunnen dat 96 waardes zijn daar zit een beetje tijdverschil tussen en tijdens het supercharger stijgt de spanning snel. Hierdoor meet je al enige Cell Imbalance.
 
Ik weet niet uit het hoofd wat een verschil van 0,050Vdc tot 0,007Vdc aan onbalans in capaciteit is maar dit is echt minimaal en niet merkbaar.
Pas als een accu 0.3V a 0.5V onbalans heeft zal dit goed merkbaar zijn. Het geen wat je aan degradatie hebt zit hem in het feit dat alle cellen langzaam minder capaciteit krijgen/degraderen en meer interne weerstand krijgen(verlies in warmte). Laad je veel aan de super charger en rij je flink door tot onder de 20%...dan zul je wat meer onbalans zien, rustig AC laden met maximaal 7kW tot 76% en leeg rijden tot 20% dan zul je veel minder onbalans zien. De cellen hebben ook even tijd nodig nadat ze belast zijn. Dus uitlezen is leuk maar soc en of er recent flink gereden is heeft invloed op de cell imbalance. Ik vind zelf de temperaturen van de cellen en modules erg interessant om te monitoren .
 
0.5V onbalans ga je echt merken. De 18650 accu's werken tussen ongeveer 4.2 V en 3 V dus 0,5 V onbalans kost je ruim 40% rijbereik. Dus 0,05V zou ongeveer 4% zijn.
Onbalans en degradatie zijn 2 verschillende zaken. Onbalans is te herstellen als de onbalans geen gevolg is van degradatie.
 
Dat 0,5V 40% is gaat helaas niet op en zeker niet bij een oude accu, die 0,2V van 4,2V zit niet veel bruikbare energie, tussen de 4 en 3,5Volt daar zit de meest bruikbare energie en heeft een gebruikte accu de minste interne weerstand dus minder verlies in warmte.

De Nominale spanning van deze cellen als ze nieuw zijn zit op 3,60V/3,7V maar zal men een oude accu/cel gaan testen komt de nominale spanning eerder op
3,4V/3,5V uit.De accu levert dus minder energie in Watturen doordat de gemiddelde spanning onder belasting van vol naar leeg lager is,door deze degradatie die ontstaat door een hogere weerstand in de cel tussen de cathode en anode verlies je dus energie in warmte=minder bruikbare energie en dus range.
Ik denk dat die 0,005V onbalans ook geen 4% is. pas als er 0,1Volt of meer blijvend verschil in de cellen zit door degradatie zal dit in % merkbaar zijn.

De degradatie die men door de jaren heen ziet is de normale slijtage door het gebruik van de accu,als de cellen allemaal even veel slijten/degraderen zal de accu ook aardig in balans blijven staan en dat kleine beetje onbalans die ontstaat als de accu vrij ver leeg gereden wordt zorgt de bms wel voor als de accu weer opgeladen wordt. Een oude accu heeft dan vaak 10 tot 15% degradatie maar zeker niet door onbalans en zal nog 64 tot 70kWh aan bruikbare energie kunnen leveren onder gunstige omstandigheden.
 
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens maar ook een ander gedeelte niet. De BMS zegt dat de accu leeg is als een van de cellen de ondergrens bereikt dus de Cel met 0.5V lagere spanning. Bij het opladen stopt het laden als een van de Cellen de aangegeven bovengrens bereikt. De Tesla BMS gaat pas balanceren bij een bepaald percentage. Ik weet niet welke maar ergens in de buurt van 95%. Dus als je daar beneden blijft balanceert de accu niet en hou je de onbalans.
Als er lang tussen 20 en 80% geladen wordt zou er onbalans kunnen ontstaan waardoor je minder capaciteit kunt gebruiken, maar dit is geen degradatie omdat het balanceren dit terug kan winnen.
Daar tegenover staat dat als je 1 cel hebt met slijtage zal die ook onbalans aangeven en dit is niet te herstellen. Dit kun je zien na een keer balanceren en dan bij een lagere SOC zou deze Cel de laagste waarde geven.

0,5V op een werkbereik van 1,2V is vrij groot.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens maar ook een ander gedeelte niet. De BMS zegt dat de accu leeg is als een van de cellen de ondergrens bereikt dus de Cel met 0.5V lagere spanning. Bij het opladen stopt het laden als een van de Cellen de aangegeven bovengrens bereikt. De Tesla BMS gaat pas balanceren bij een bepaald percentage. Ik weet niet welke maar ergens in de buurt van 95%. Dus als je daar beneden blijft balanceert de accu niet en hou je de onbalans.
Als er lang tussen 20 en 80% geladen wordt zou er onbalans kunnen ontstaan waardoor je minder capaciteit kunt gebruiken, maar dit is geen degradatie omdat het balanceren dit terug kan winnen.
Daar tegenover staat dat als je 1 cel hebt met slijtage zal die ook onbalans aangeven en dit is niet te herstellen. Dit kun je zien na een keer balanceren en dan bij een lagere SOC zou deze Cel de laagste waarde geven.

0,5V op een werkbereik van 1,2V is vrij groot.
werkbereik van 100% tot 0% is geen 1,2Volt bij een Tesla Model s/x. ik laad nooit boven de 90% en het verschil tussen de hoogste en laagste cel is 0,005Vdc. Er staat nergens dat een onbalans van 0,5V geen invloed heeft op de capaciteit of mis ik iets?
 
werkbereik van 100% tot 0% is geen 1,2Volt bij een Tesla Model s/x. ik laad nooit boven de 90% en het verschil tussen de hoogste en laagste cel is 0,005Vdc. Er staat nergens dat een onbalans van 0,5V geen invloed heeft op de capaciteit of mis ik iets?
Wat is het werkbereik dan?
En jij zegt dat 0,3 - 0,5V goed merkbaar is en ik maak daar een geschatte berekening bij. Dus als jij betere gegevens hebt voor mijn berekening.
 
Wat is het werkbereik dan?
En jij zegt dat 0,3 - 0,5V goed merkbaar is en ik maak daar een geschatte berekening bij. Dus als jij betere gegevens hebt voor mijn berekening.
Een 85kWh model s pack heeft bij 0% nog een cel spanning van 3.35xxVdc en vol zul je zien dat dit een tien minuten na het laden circa 4,18xx per cel is.
Tussen 100% en 0% zit dus een werkvoltage van 0,83xxVolt.
De bms en het percentage wat een tesla weer geef/hoe ver je nog kan rijden wordt niet berekent aan de hand van het voltage maar de watturen die de bms voorhanden bruikbaar denkt te hebben, op deze manier is het zuiver en neemt hij degradatie ook mee mits je de accu zo nu en dan wat dieper leeg rijd en wat boven de 90% oplaad(doe je dit nooit dan zal je na een jaar een afwijking kunnen krijgen van een paar % ).

Leeg rijden tot 3.0xxVolt per cel betekent in de min onder de 0% het buffer van 4kWh er uit rijden, circa -4.2% als je bms uitleest.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
OK Dus nog minder. Ik denk dat de BMS niet alleen het aantal watturen in de gaten houdt, maar ook de Cel spanningen. Als 1 cell de minimum waarde gaat bereiken is de accu ook leeg. Hij laat echt niet een Cel onder de veilige waarde komen. welke die ook als minimum kent. Dus een ongebalanceerde Accu heeft minder bereik.
 
OK Dus nog minder. Ik denk dat de BMS niet alleen het aantal watturen in de gaten houdt, maar ook de Cel spanningen. Als 1 cell de minimum waarde gaat bereiken is de accu ook leeg. Hij laat echt niet een Cel onder de veilige waarde komen. welke die ook als minimum kent. Dus een ongebalanceerde Accu heeft minder bereik.
Ja die veiligheid van 3V tot 4.2V per cel zit er natuurlijk in maar hij kan niet de range/percentage die op de display van de auto te zien is afleiden uit het voltage van de cellen.
Dit zou ook gek zijn want dan gaat de auto een verkeerde range en % aangeven als de accu cellen degraderen. Natuurlijk ziet de bms de eerste cel die de 3Volt aantikt en zal niet verder ontladen/auto niet meer bruikbaar en dan zullen er cellen zijn die nog niet op de 3Volt zitten maar met een accu die een onbalans van maximaal 0,010Vdc heeft zou dit geen groot effect hebben op de range gezien 1kWh ongeveer 5km range is. Als je de Ah waarde van de accu (240Ah meende ik) maal 0,95Volt(95x0,010V) zou doen kom je op het aantal Watturen wat je met een onbalans van 0,010Vdc zou missen 228Wh ????
 
Last edited:
Wat is minder slecht? Ik laad naar 100% en kan net naar mijn bestemming en weer terug of tot bijv. 80 % laden en dan op de terugweg even bij een Suc langs?
Voor beiden valt wat te zeggen denk ik. Laden tot 100% wordt afgeraden, tenzij je direct gaat rijden. Voordeel is wel dat je langzaam laad (dan ga ik er vanuit dat je thuis laad).
Aan de ander kant als je onderweg bij de Suc laad, dan laad je weliswaar snel wat dan weer wat minder goed is, maar je hoeft maar een beetje te laden.
Persoonlijk zou ik in deze tijd kiezen voor het gemak en gewoon thuis tot 100% laden en daarna direct gaan rijden. Als de restaurants open zouden zijn, zou ik kiezen voor de Suc en een lekker bakkie koffie pakken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Voor beiden valt wat te zeggen denk ik. Laden tot 100% wordt afgeraden, tenzij je direct gaat rijden. Voordeel is wel dat je langzaam laad (dan ga ik er vanuit dat je thuis laad).
Aan de ander kant als je onderweg bij de Suc laad, dan laad je weliswaar snel wat dan weer wat minder goed is, maar je hoeft maar een beetje te laden.
Persoonlijk zou ik in deze tijd kiezen voor het gemak en gewoon thuis tot 100% laden en daarna direct gaan rijden. Als de restaurants open zouden zijn, zou ik kiezen voor de Suc en een lekker bakkie koffie pakken.
Batterijtechnisch bekeken vermoed ik dat 10% snelladen minder degradatie geeft dan tot 100% laden in plaats van 90%
 
Hallo iedereen,
Vraagske waarschijnlijk al veel gesteld maar zit toch nog met een nog met een ?

Ik rij zelf al een 5 tal jaar met Tesla model S. Nu heb ik een nieuwe model S LR en zou toch graag deze keer de batterij een optimale levensduur willen geven. de vorige heb ik 2 x moeten laten vervangen. (op 110.000 en op 165.000 kms)

Overal lees is 90% (10-90) of (20-80) en soms 60 of 70 %. Of onbelangrijk door de techniek van Tesla.

Nu blijft mijn vraag de volgende :

- Wat is de optimale level voor batterij levensduurte. (Min charge en max charge) (ik heb principe voldoende met 60% dagelijks als ik boven de 20% wil blijven op het einde van de dag.)

- wat is de beste snelheid van laden. Ik kan bvb de wagen elke dag aan een lage snelheid laden ( 12km/u) (Batterij minder warm maar voor langere tijd) of hogere snelheid 80 km/u (Batterij warmer maar voor korte tijd).

=> blijkbaar gaat de batterij range ook achteruit (tijdelijk) als je 70% als max charge zet.


Ik geraak er niet echt uit. Temeer dat Tesla zelf mij continue verschillende cijfers blijft geven. zelfs Elon Musk (De ene keer is het 80% en de andere keer is het 90%)

Iemand ervaring, ideeën ?

Op dit ogenblik staat hij op 90% tegen vertrek uur.


Bedankt.

Bart
Mijn model S uit 2017 met 153k op de teller staat nu SEC Amsterdam voor een nieuwe batterij. Uit het niets stopte de auto afgelopen weekend er in ene mee.
Gelukkig heb ik nog garantie tot 2025 op de batterij...was het bij jou ook een garantie verhaal?
Krijg je batterij met dezelfde specs of een refurbished of een of de nieuwe generatie batterijen.
 
Mijn model S uit 2017 met 153k op de teller staat nu SEC Amsterdam voor een nieuwe batterij. Uit het niets stopte de auto afgelopen weekend er in ene mee.
Gelukkig heb ik nog garantie tot 2025 op de batterij...was het bij jou ook een garantie verhaal?
Krijg je batterij met dezelfde specs of een refurbished of een of de nieuwe generatie batterijen.
Refurbished (batterij van 2014). In de eerste week waren ze softwarematig een beetje beter dan wat er in zat. Echter na een week was er al een stevige range loss. En na een tijdje moesten ze ze terug vervangen wegens te grote degradatie. Zelfde verhaal met de 3de batt.