Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Optimale snelheid op lange afstand

This site may earn commission on affiliate links.
Ha allen,

na enkele keren tot volle tevredenheid met onze MS75D (Q3'18) met de jonge kids naar Zuid-Oost Frankrijk te hebben gereden (Embrun, Hautes-Alpes, 1068km) gaan mijn vrouw en ik nu eens een keer samen. Met de kinderen hebben we de laadstops geen moment als vervelend of als vertraging ervaren omdat er toch geplast en gegeten moet worden en ze zo even hun energie kwijt konden.

Mijn vrouw en ik samen echter......dat is andere koek. Zeker met het huidige functioneren van de AP wil ik zo snel mogelijk op de plek van bestemming en uit de auto zijn! ;)

Zonder dollen: nu wij samen gaan kan ik natuurlijk meer doorrijden dan met de kinderen achterin. Met onze ICE bouwden we max. vier stops in: 2x om te tanken en 2x extra om een keer te plassen of gewoon even te rusten.

Nu vraag ik mij af of er een app is die mij kan vertellen hoe hard ik het beste kan rijden. Ik kan wel als een dolle van SUC naar SUC blazen maar dan sta ik alleen maar langer te laden. Bestaat er een site of app waarin je de gehele route kunt invoeren met als enige doel: zo snel mogelijk aankomen gegeven de laadtijden? Ik kan mij voorstellen dat de verschillende afstanden tussen SUCs zullen bepalen hoe hard je op dat traject het beste kunt rijden.

Iemand?
 
Ha allen,

na enkele keren tot volle tevredenheid met onze MS75D (Q3'18) met de jonge kids naar Zuid-Oost Frankrijk te hebben gereden (Embrun, Hautes-Alpes, 1068km) gaan mijn vrouw en ik nu eens een keer samen. Met de kinderen hebben we de laadstops geen moment als vervelend of als vertraging ervaren omdat er toch geplast en gegeten moet worden en ze zo even hun energie kwijt konden.

Mijn vrouw en ik samen echter......dat is andere koek. Zeker met het huidige functioneren van de AP wil ik zo snel mogelijk op de plek van bestemming en uit de auto zijn! ;)

Zonder dollen: nu wij samen gaan kan ik natuurlijk meer doorrijden dan met de kinderen achterin. Met onze ICE bouwden we max. vier stops in: 2x om te tanken en 2x extra om een keer te plassen of gewoon even te rusten.

Nu vraag ik mij af of er een app is die mij kan vertellen hoe hard ik het beste kan rijden. Ik kan wel als een dolle van SUC naar SUC blazen maar dan sta ik alleen maar langer te laden. Bestaat er een site of app waarin je de gehele route kunt invoeren met als enige doel: zo snel mogelijk aankomen gegeven de laadtijden? Ik kan mij voorstellen dat de verschillende afstanden tussen SUCs zullen bepalen hoe hard je op dat traject het beste kunt rijden.

Iemand?

Ik plan de stops altijd en bereken dan hoeveel wh/km ik gemiddeld mag gebruiken om op 0 aan te komen. Dat werkt gewoon prima. Meestentijds kom ik dan met tussen de 10 en 0 km range aan bij de SuC.

Als het heel druk is op de weg lukt dat niet, maar ja, dan moet je gewoon meerijden met het verkeer.
 
Altijd max snelheid aanhouden tussen SuC's en bij de SuC laden tussen de 10 en 60 is zo ongeveer het snelste.

De optimale max snelheid is voor de S100D tussen de 160 en 170 maar omdat AP maar tot 150 gaat is dat dus mijn max.

Ik heb wel begrepen dat de M3 een hogere max AP snelheid heeft.

Voor de 75D gewoon spelen in stapjes van 5km vanaf 140 om te kijken wat de optimale snelheid is.
 
Restaurantje, supermarktje, wat surfen om hotelletje te reserveren of uitstapje te plannen, je zal je niet vervelen.
Enkele tips:
  • Metz: Leclercq hypermarkt en twee snackbars. Fast food Malo, lekker vette assiettes met pita, hamburger, steak haché, 11€ Frisdrank, slaatje, sauzen inbegrepen.
  • Macon: schitterend routier restaurantje met lekkere dagschotel voor weinig geld
  • Lyon/ St. priest: als je een lange lading nodig hebt: mooie wandeling door de velden tot volgende brug vd autoweg, terug langs de andere kant vd autoweg, achter de parking ad overzijde tot ‘vorige’ brug en zo terug. Klein uurtje.
  • Saint Basille: heerlijke binnenkoer vh hotel met zwembad.
  • Orange: winkelcentrum
  • Châlons-en-champagne: familiehotel met materiaal om de auto te wassen ad SuC. Coupe champagne à 7€
  • Reims-Champagne sud: niets te beleven: autowegparking
 
In het eerste jaar van mijn tesla, ben ik met max 120 naar Oostenrijk gereden en netjes steeds redelijk vol geladen. Dan rij je er geen tijd vanaf en loopt de reistijd op tot 12u.

Terug van suc naar suc gereden, soms met maar 100km afstand. Wel steeds tot 180 geladen en dan met 170 het “surplus” eraf gereden. Resultaat: nu reed ik tijd eraf en liep dat weg tegen het laden. Reistijd van 10u (vergelijkbaar met een ICE)

Wel vaker laden, maar tot 200 was het een koffie en weer gaan (max 20m). Wil je meer km laden, dan sta je soms wel 50m stil.

Maar zoveel mensen, zoveel ideale reisschemas.
 
Inderdaad flink doorrijden is goed te doen, ik rijd in D altijd rond de 150 mits het niet regent. Mijn oude p85 met 230k op de klok is denk ik ongeveer vergelijkbaar met jouw 75. ik laad steeds 200-240km en dan door naar de volgende. weleens geprobeerd 1 over te slaan, maar doorladen duurt veel te lang en alsnog billen knijpen tot de volgende....