Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overname Solarcity

This site may earn commission on affiliate links.

FVO

Active Member
Nov 26, 2011
3,733
1,609
insideevs.com/tesla-solarcity-press-conference-digest/

Na het lezen van dit artikel zou ik durven gokken dat ze (vooral/ook) gaan inzetten op gelijkstroom. Toch voor wat betreft de koppeling tussen de pv-panelen en Powerwall. DC-laden van de auto zou ook kunnen maar zal wel enkele jaartjes later komen.

De aanwezigen op de infosessie rond slim laden herinneren zich vast nog wel het overzicht van Nulwoning met alle omzettingsverliezen met de huidige technologie.
 
Mbt de overname is er veel controverse omdat Elon een eigen bedrijf overneemt dat in slechte papieren zit. Een zwaar verlieslatend bedrijf, dat veel cash nodig heeft voor investeringen, koopt een ander verlieslatend bedrijf over. Dat de Tesla aandeelhouders daar niet onverdeeld gelukkig mee zijn is nogal logisch. Langs de andere kant weet Elon als insider dingen die de buitenwereld niet weet. Ik zou dus niet zo snel zijn om het af te schieten. Ik bezit natuurlijk al een tijdje geen Tesla aandelen meer dus mij kan deze soap een nieuw instapmoment opleveren. :D

Voor wat een investering in eigen opslag betreft is het volgens mij nog te vroeg. Dit staat in zijn kinderschoenen. Laat ze eerst maar eens een pack maken waar je ook daadwerkelijk je huishouden op kan draaien (zoals het pack van onze Model S dat in theorie zou kunnen maar het zijn niet de juiste cellen voor wat betreft levensduur).
 
Tesla is samen met Eneco powerwalls in de markt aan het zetten. Om zo groen mogelijk te worden is het dan ook een groene keuze om zonnepanelen te hebben bij je huis. Het nadeel van zonnepanelen vind ik zelf het uiterlijke aspect. Ik heb mij verdiept hierin om te kijken of er ook zonnepanelen zijn die als dak verwerkt worden. Er zijn wel een aantal bedrijven die dit aanbieden onder BIPV maar heb er pas een gezien die het ook als geheel dak aanbiedt. Voor een powerwall heb je ook een omvormer nodig en dit is ook nodig voor een pv installatie.
 
Tesla is samen met Eneco powerwalls in de markt aan het zetten. Om zo groen mogelijk te worden is het dan ook een groene keuze om zonnepanelen te hebben bij je huis. Het nadeel van zonnepanelen vind ik zelf het uiterlijke aspect. Ik heb mij verdiept hierin om te kijken of er ook zonnepanelen zijn die als dak verwerkt worden. Er zijn wel een aantal bedrijven die dit aanbieden onder BIPV maar heb er pas een gezien die het ook als geheel dak aanbiedt. Voor een powerwall heb je ook een omvormer nodig en dit is ook nodig voor een pv installatie.

Als zo'n groene actie financieel ook nog een beetje interessant dient te zijn, en je wilt liever geen zonnepanelen in het zicht en toch een flinke stap zetten in de energievoorziening thuis en je verwarmt nog op aardgas: overweeg een warmtepomp! Van fossiel naar groen als je echte groene-stroom-leverancier hebt en daarnaast sowieso 75% energiebesparing door het hoge rendement van een warmtepomp.
 
  • Like
Reactions: JoeNe
Als zo'n groene actie financieel ook nog een beetje interessant dient te zijn, en je wilt liever geen zonnepanelen in het zicht en toch een flinke stap zetten in de energievoorziening thuis en je verwarmt nog op aardgas: overweeg een warmtepomp! Van fossiel naar groen als je echte groene-stroom-leverancier hebt en daarnaast sowieso 75% energiebesparing door het hoge rendement van een warmtepomp.
Zonnepanelen zijn niet meer zo duur als ze ooit waren, plus je hebt momenteel nog de BTW teruggave en de salderingsregeling.
 
Als zo'n groene actie financieel ook nog een beetje interessant dient te zijn, en je wilt liever geen zonnepanelen in het zicht en toch een flinke stap zetten in de energievoorziening thuis en je verwarmt nog op aardgas: overweeg een warmtepomp! Van fossiel naar groen als je echte groene-stroom-leverancier hebt en daarnaast sowieso 75% energiebesparing door het hoge rendement van een warmtepomp.
Ik heb een warmtepomp. Op onze klassieke stolp zijn zonnepanelen geen optie. Daarom maar mijn jaarverbruik voor de komende 100 jaar geinvesteerd in Meewind.
 
Bij keuze voor een warmtepomp icm een Tesla is de ROI van de zonnepanelen "never" volgens mij.

Ik had eerst een Tesla omdat ik gewoon van vet snelle auto's hou. Daarna is er wat interesse ontstaan voor zonnepanelen en heb ik deze nu 2 jaar liggen. ROI ca. 5,5 jr. Als t kon zou ik nu ook nog voor een warmtepomp gaan maar daar is voor mijn stulpje nog geen mooie oplossing voor.
 
Bij keuze voor een warmtepomp icm een Tesla is de ROI van de zonnepanelen "never" volgens mij.

Ik had eerst een Tesla omdat ik gewoon van vet snelle auto's hou. Daarna is er wat interesse ontstaan voor zonnepanelen en heb ik deze nu 2 jaar liggen. ROI ca. 5,5 jr. Als t kon zou ik nu ook nog voor een warmtepomp gaan maar daar is voor mijn stulpje nog geen mooie oplossing voor.
Bij een jaarverbruik van 13.300 kWh is de terugverdientijd van zonnepanelen rond 12 jaar. Nog steeds een mooi rendement.
 
Het nadeel van zonnepanelen vind ik zelf het uiterlijke aspect. Ik heb mij verdiept hierin om te kijken of er ook zonnepanelen zijn die als dak verwerkt worden.

Bij een studievriend van mij zijn de zonnepanelen geïntegreerd als dak.
Hij woont in Weert, dus als je geïnteresseerd bent pm mij dan maar even, dan kan ik je wel contactinfo verstrekken.
 
Bij een jaarverbruik van 13.300 kWh is de terugverdientijd van zonnepanelen rond 12 jaar. Nog steeds een mooi rendement.

Mijn schoonouders hebben panelen voor 12.000 kWh p/j en terug verdientijd was 6,5 jaar...volgens mij maakt het ook niet uit hoeveel kWh toch, ROI zou hetzelfde moeten zijn min of meer? Wij hebben zelf maar ruimte voor 5.000 kWh en hebben een een ROI van 5,5 jaar...
 
Mijn schoonouders hebben panelen voor 12.000 kWh p/j en terug verdientijd was 6,5 jaar...volgens mij maakt het ook niet uit hoeveel kWh toch, ROI zou hetzelfde moeten zijn min of meer? Wij hebben zelf maar ruimte voor 5.000 kWh en hebben een een ROI van 5,5 jaar...
Bij 13.000 kWh per jaar heb je 3.000 kWh in een veel lager energiebelastingtarief. Dat betekent dat als je niet je hele verbruik zelf opwekt dat de terugverdientijd sterk oploopt. Zonnepaneel eigenaren rekenen zich meestal rijk. Bij de terugverdientijd wordt de rente, afschrijving, verzekering en na 10 jaar vervangen omvormer(s) meestal vergeten.