Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overzicht oplaad punten derden

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds kort heeft Tesla navigatie ook laadpunten van allego. Maar fastned of andere niet snelladers laat hij niet zien. Het zou mooi zijn als de navigatie op gegeven moment aangeeft dat er bijvoorbeeld een snellader langs de Duitse autobaan er aan komt of een fastned oplaad punt of een simpele lader van bijvoorbeeld 11 of 22 kWh.
Nu moet ik op telefoon kijken naar fastned, Plugshare, recharge van shell etc..... om iets te vinden. Natuurlijk prioriteit zijn de superchargers, maar soms zijn ze alle bezet en dan zou het handig zijn om op navigatie even snel naar dichtstbijzijnde fastned te navigeren.
Is navigatie van model 3 anders, in die zin dat deze oplaad punten van derden gemakkelijk kan vinden?
Kan ik extra poi laten weergeven op navigatie van model x, bijvoorbeeld fastned of shell recharge?
Hoe gaan anderen om met de problematiek oplaad punten van derden?
 
Ik gebruik ook mijn telefoon om laders te vinden. Je kan het adres van laadpalen / oplaadpunten als fastned bookmarken in de Tesla navigatie. Uiteraard zie je dan niet of het oplaadpunt beschikbaar is. Je zult daar toch je telefoon voor nodig hebben tot Tesla zijn app store lanceert en we bv Plugshare kunnen gebruiken oid.
 
Probleem omdraaien; Welke navigatie software heeft navigatie met oplaadpalen geintergreerd en opzoekbaar? Waarbij belangrijk is dat; diverse type (snel)oplaadpunten, het verwachte vermogen en ook beschikbaarheid laat zien.

De enige twee die ik ken waarbij laten zien; abetterrouteplanner.com en de Tesla navigatie.

(overigens mist de abetterrouteplanner de beschikbaarheid indicator - die ik overigens nergens betwrouwbaar heb zien werken - net als de vele andere leveranciers is vaak beschikbaarheid dus erg onduidelijk)

fastned of shell recharge
geprobeerd te zoeken; in navigatie zoek op 'Fastned [lokatie]' op moment dat je een lokatie opgeeft zie je direct de POI.
via navigatie zoeken op 'EV Charging' kan ook, dan zie je ook de POI lokaties, grappig genoeg kan je vaak als je lokatie opend ook de website bezoeken via de POI info -> helaas is dat dan vaak een algemeen webadres en niet specifiek de laadlokatie informatie, een gemiste kans imho
maar dit is als je specifiek een lokatie bij naam weet, absoluut niet bruikbaar als je 'overzicht' wil van lokaties op je route, alhoewel de search wel gebeurt binnen een regio waarin je bevint.
 
Ik wil deze thread toch weer nieuwe leven inblazen.
Het zou toch verdomd makkelijk zijn als publieke laadpalen en of snelladers als poi (met een opvallend icoontje) op het scherm zou worden weergegeven. Een vriend van mij rijdt elektrisch de nieuwste Skoda. Hij kan feilloos naar publieke laadpalen navigeren terwijl ik mijn Tesla (2 keer zo duur onderhand) er feilloos langs af rijdt omdat hij het niet aangeeft. Nee, de eerste beschikbare lader is op 30 km. Een Destination Charger waar ik al meerdere malen mijn neus heb gestoten: "Sorry Sir, only for guests".
Zou fijn zijn als die optie erbij komt. Ik kom steeds vaker bij een bezette lader. Logisch met al die elektrische voertuigen. Maar laat dan alternatieven zien. Waarom kan een goedkopere Skoda dat wel en de Tesla niet?
De oplossing van ABRP en PlugShare: ja die geven andere laders aan, alleen als ik op de web browser van Tesla in plug share of ABRP zoek, dan loopt gehaaid het screen vast met een noodzakelijk reboot tot gevolg. Een daar doet Tesla niks aan want het is niet de bedoeling dat websites van derden worden gebruikt; en als die dan tot een screen freeze leiden is dat niet het probleem van Tesla, aldus het SC. Waarom dan een web browser ingebouwd, als je hem toch niet kunt gebruiken (zonder problemen)??? Zou wat zijn als Windows zegt, geen Chrome gebruiken want als er problemen zijn met Windows is er geen ondersteuning.

Goed. De frustratie is eruit en natuurlijk kan een lader op de gsm gezocht worden. Maar navigeren erop is toch lastig.

En of er iemand weet of het mogelijk is om via navigatie van Tesla toch die publieke laadpalen te vinden. En hoe dat dan zou moeten.
 
Ik wil deze thread toch weer nieuwe leven inblazen.
Het zou toch verdomd makkelijk zijn als publieke laadpalen en of snelladers als poi (met een opvallend icoontje) op het scherm zou worden weergegeven. Een vriend van mij rijdt elektrisch de nieuwste Skoda. Hij kan feilloos naar publieke laadpalen navigeren terwijl ik mijn Tesla (2 keer zo duur onderhand) er feilloos langs af rijdt omdat hij het niet aangeeft. Nee, de eerste beschikbare lader is op 30 km. Een Destination Charger waar ik al meerdere malen mijn neus heb gestoten: "Sorry Sir, only for guests".
Zou fijn zijn als die optie erbij komt. Ik kom steeds vaker bij een bezette lader. Logisch met al die elektrische voertuigen. Maar laat dan alternatieven zien. Waarom kan een goedkopere Skoda dat wel en de Tesla niet?
De oplossing van ABRP en PlugShare: ja die geven andere laders aan, alleen als ik op de web browser van Tesla in plug share of ABRP zoek, dan loopt gehaaid het screen vast met een noodzakelijk reboot tot gevolg. Een daar doet Tesla niks aan want het is niet de bedoeling dat websites van derden worden gebruikt; en als die dan tot een screen freeze leiden is dat niet het probleem van Tesla, aldus het SC. Waarom dan een web browser ingebouwd, als je hem toch niet kunt gebruiken (zonder problemen)??? Zou wat zijn als Windows zegt, geen Chrome gebruiken want als er problemen zijn met Windows is er geen ondersteuning.

Goed. De frustratie is eruit en natuurlijk kan een lader op de gsm gezocht worden. Maar navigeren erop is toch lastig.

En of er iemand weet of het mogelijk is om via navigatie van Tesla toch die publieke laadpalen te vinden. En hoe dat dan zou moeten.
Zo lang Tesla met Elon op zoek is naar de heilige graal van FSD hoef je weinig te verwachten van overige verbeteringen in de software. Jouw frustratie is zeer herkenbaar evenals de voorspelbare reactie van Tesla SC. De browser loopt overigens ook vast als je de handleiding wil raadplegen tijdens het rijden waarbij de airco op full blast gaat en een reboot noodzakelijk is.
 
Ik ben nog niet zo lang thuis in het EV wereldje, maar enkele dagen geleden drukte ik op het rechter scrollwieltje en zei bij wijze van test "Navigeer naar dichtsbijzijnde laadstation"...
Bam, enkele seconden later kreeg ik een lijstje met enkele Allego laadstations op een afstand binnen de 10km.
Ik dacht dat dat dus al vrij goed geregeld was, maar nu lees ik hier andere ervaringen... 😱
 
Klik navigatie
Zoek op "ev charging"
Dan heb je een overzicht op de kaart.
Dat klopt Nico. Alleen zie ik dan charger verder weg. Ik heb het geprobeerd terwijl ik nog geen 10 meter van een publiek oplader stond. Volgens de Tesla moest ik ruim 10 kilometer rijden naar de dichtstbijzijnde lader. Overigens zelfde test met Google Maps, ABRP en Plug Share die dus de lader naast mij auto aangaf.
 
  • Like
Reactions: LaurensH